EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Ve správný čas na správném místě aneb jak americké tanky zachránily sovětskou obranu

 30. 07. 2023      kategorie: Vojenská historie      46 komentářů
Přidat na Seznam.cz

Není to tak dávno, co jsme u nás zveřejnili článek o britských tancích během bitvy o Moskvu, kde jich sice nebojovalo mnoho, ovšem tyto tanky dosáhly významných úspěchů. V tomto článku se podíváme, jak si vedly první americké tanky, které Sovětský svaz obdržel.

První britské tanky poslané do SSSR jako vojenská pomoc dorazily na podzim roku 1941, jednalo se o tanky Matilda III a Valentine II. Tyto tanky se následně  zúčastnily obranných bojů u Moskvy na přelomu listopadu a prosince 1941, kde jich kvůli nedostatku vycvičených osádek nebojovalo mnoho. Situace s americkými tanky byla podobná. První americké tanky do Sovětského svazu dorazily na konci prosince 1941 v podobě lehkých tanků M3 Stuart. Kvůli nedostatku munice a dalším problémům byl jejich bojový debut odložen až na květen 1942. 

Tanky M3 Stuart v sovětském sytému dostaly označení M3 Л, nebo M3 Легкий (Легкий znamená Lehký). Mýtus o tom, že tanky M3 byly více než špatné, se slabým pancířem a ještě horší výzbrojí, se začala šířit až po konci druhé světové války, kdy si Sovětský svaz nechtěl připustit přínos americké vojenské pomoci. Špatná pověst pochází ze zcela nelogického porovnávání tanku M3 Stuart a středního tanku T-34, jak to v Sovětském svazu dělávali, aby byl americký tank vykreslen co nejhůře. Samozřejmě, v porovnání lehkého tanku se středním vychází americký tank ve všech ohledech hůře, ovšem v porovnání se sovětskými lehkými tanky T-60, T-70 nebo T-80 americký Stuart hravě vítězí, ovšem to v Sovětském svazu nebylo žádoucí komunikovat. Tanky Stuart se navíc využívaly v hojných počtech až do konce války a ještě i po ní, což potvrzuje jeho kvality. V Sovětském svazu dokonce existoval rozsáhlý úsek fronty, který byl udržen pouze díky tankům Stuart.

M3A1_Stuart_TankFoto: Sovětský svaz obdržel více než 1670 tanků M3 Stuart | Wikimedia Commons / Public domain

I když většina vojenského transportu přicházela do Sovětského svazu přes severní přístav Murmansk, existovala i jižní cesta, a to přes Írán. Podle dohody uzavřené počátkem prosince 1941 se počínaje únorem 1942 stal Írán tranzitní zemí, přes kterou měly do Sovětského svazu procházet transporty s vojenským materiálem. Severní cesta byla sice vhodnější, ovšem přístav Murmansk byl v tu dobu zcela vytížen a ještě se potýkal s útoky německých ponorek a bombardérů. Sovětský svaz však potřeboval tanky ihned a v co největším počtu. V Íránu tak vzniklo několik dílen, kde byly tanky sestavovány (kvůli rychlejší přepravě byly tanky před jejich transportem z části rozebrány), přejímány a odesílány do Sovětského svazu. Situace se změnila koncem jara 1942, kdy Američané změnili priority transportů a zaměřily se na jižní cestu. Transporty přes Írán se tak zdvojnásobily. Na změnu priorit tras naléhali sami Sověti, kteří znali skutečnou situaci na frontě. Hlavním přístavem se stal Bandar Šáh, dnešní Bandar Torkman, odkud pluly tanky přes Kaspické moře do Baku. Původní plán spočíval v tom, že tanky dojedou samy do Tabrízu. Tam budou naloženy na železnici a odeslány do Stalingradu. Situace se na frontě ovšem dramaticky změnila, když se německá armáda nezadržitelně blížila ke Stalingradu. Němci navíc spustili operaci Edelweiss, jejíž cílem byl Kavkaz a ropná pole v Baku. Jižní front, který byl určený k obraně, byl na tom velice bídně. Sovětská výzbroj byla povětšinou zastaralá a nepočetná. Situace byla v létě 1942 kritická, celý Jižní front měl k dispozici pouze 1 tank Matilda III, 1 tank Valentine II, 25 tanků T-26 a 77 tanků T-60. To bylo vše! Na pomoc byl tak vyslán 126. samostatný tankový prapor, který dorazil na frontu začátkem srpna. Ten měl ve výzbroji 36 tanků T-26. Brzy se Jižnímu frontu dodaly i některé tanky BT-7, avšak i tak to bylo zoufale málo.

Stuart_M3Foto: Americký tank M3 Stuart pojmenovaný "Suvorov" veze samopalníky do bitvy o Stalingrad | Wikimedia Commons / Public domain

Americké tanky znamenaly pro Jižní front doslova dar z nebes. Nově vytvořený Zakavkazský front (přejmenovaný Jižní front) obdržel obrovské množství spojeneckých tanků, kdy se jednalo především o americké lehké tanky M3L (M3 Stuart), M3S (M3 Lee) a kanadské Valentine VII. V červenci 1942 obdržel Zakavkazský front 40 tanků Valentine VII a 70 lehkých tanků M3 a v srpnu následovalo dalších 38 tanků Valentine VII a 60 M3. Aby se urychlil výcvik osádek, transport prováděla přímo posádka onoho tanku, během transportu se tak posádka s tankem sžila a mohla být odeslána ihned do boje, což se dělo na základě rozkazu NKO č. 0510 „O výcviku osádek tanků a řidičů automobilů“ zveřejněný 23. června 1942. Situaci na frontě stabilizoval i nevyčerpatelný přísun americké tankové munice, v červenci bylo pro tanky k dispozici 46 915 a v srpnu 67 805 kusů tankové munice ráže 37 mm. Sovětští tankisté tak mohli pálit v podstatě, jak se jim chtělo. 

Navzdory pošramocené reputaci se americké Stuarty staly nejdůležitějším tankem Zakavkazského frontu. Tanky M3 Stuart byly rychlé, ovladatelné, měly skvělou průchodivost terénem i odpovídající výzbroj. V Kavkazských horách se vedly tankové souboje maximálně na několik málo stovek metrů a na tuto vzdálenost byly americké Stuarty schopné spolehlivě vyřadit jakýkoliv tehdejší německý tank. Výhodou se také ukázal stabilizátor kanónu, který tanku propůjčoval schopnost přesné střelby za pohybu. 

Tanky byly vydávány jak novým, tak stávajícím jednotkám. Jako první se do bojů zapojil 249. tankový prapor, který se zúčastnil těžkých bitev jako podpora 62. střelecké brigády. 2. září vyrazila 62. střelecká brigáda, 8. a 9. gardová střelecká brigáda a  249. tankový prapor k útoku na vesnice Predmostnyj a Vozněsenskoje. Ty se podařilo osvobodit do 7. září, přičemž 249. prapor utrpěl ztráty v podobě 24 tanků (10 zničeno a 14 poškozeno), z toho bylo 5 tanků zničeno a poškozeno vlastní dělostřeleckou palbou. Brigádě se podařilo zničit celkem 12 německých tanků a 2 funkční tanky Panzer III se podařilo ukořistit.

Nejznámější se však stal 258. tankový prapor, který hojně fotografoval sovětský fotograf Chalip. Na fotografiích můžeme vidět sovětské tankisty oblečené v amerických tankových uniformách a přilbách na tancích Stuart jak v rukou drží americké samopaly Thompson. Tyto fotografie sumarizují situaci na frontě. 258. tankový prapor vyrazil do boje 8. září 1942, kdy se mu podařilo osvobodit vesnici Terskaja. Tu poté musel prapor bránit proti silnému německému protiútoku, včetně 45 tanků. Po úspěšném obranném boji vyrazil prapor znovu do útoku a do 11. září  si prapor nárokoval 32 zničených tanků, 21 děl a 400 mrtvých německých vojáků a důstojníků, přičemž ztratil 22 tanků, z toho bylo 11 zničených a 11 poškozených.

5Foto: Sovětští tankisté v amerických uniformách, amerických tancích a s americkými zbraněmi během bojů o Kavkaz | tankarchives.ca

Díky tankům M3 Stuart se povedla také úspěšná operace bojové skupiny 13. tankové divize čítající 75 tanků. Ta vyrazila ráno 11. září pod vedením velitele Pavkina z Kizlyaru směrem na Malgobek. Zatímco většina tanků byla zaměstnána frontovými boji, třem tankům M3 Stuart, mezi nimiž i byl i Pavkinův tank, podařilo nepozorovaně německé pozice objet a vpadli jim do zad. Překvapení Němci nedokázali nastalou situaci vyřešit a nastal chaos, během kterého tři tanky Stuart zničily celkem 11 německých tanků, z toho 7 jich zničil přímo Pavkin. Za tuto bitvu obdržel Pavkin Leninův řád a stal se nejúspěšnějším tankovým esem sloužícím na lehkých tancích. 

Americké tanky M3 Stuart se staly nejrozšířenějším tankem Zakavkazského frontu a mělo je ve výzbroji mnoho jednotek. Celkem zde sloužilo 460 tanků M3 Stuart, které platily za nejpočetnější tanky až do dubna 1943, kdy je zde nahradily tanky Valentine VII. Americké Stuarty nicméně bojovaly úspěšně až do konce války, kdy jich u bojových jednotek Samostatné přímořské armády zůstalo 69 kusů. Nebýt tedy amerických tanků Stuart, je jisté, že by Zakavkazský front podlehl a zhroutil se. Tím by Němcům padl do rukou Kavkaz, ale hlavně i ropná pole u Baku, což by byla pro Sovětský svaz katastrofa.

Tanky M3 Stuart sice všeobecně nepatřily k nejlepším tankům 2. světové války, v letech 1941-42 se však jednalo o velice dobré stroje. Měly dobrou výzbroj, kdy jejich kanón mohl vyřadit všechny německé tanky, které se zúčastnily invaze do Sovětského svazu. Pancíř byl sice slabý, ovšem tank měl jiné přednosti, jako byl částečně stabilizovaný kanón, protiletadlový kulomet, či rádio, což se ukázalo jako jeden z nejdůležitějších aspektů. Sovětské tanky totiž rádia standardně neměly. Řidič měl pro svůj průzor k dispozici také stěrač, což se ukázalo jako velká výhoda během jízdy v bahně a sněhu. Jiné tanky totiž stěrače standardně neměly a při jízdě bahnem se řidič brzy stal kvůli špinavým průzorům a periskopům slepý a jízdu tak musel dirigovat velitel.

Lend_Lease_-_NARA_-_197299Foto: Tank M3 Stuart a část bombardéru Douglas A-20 Boston na cestě do Sovětského svazu. Sovětský svaz obdržel kromě jiného také 3 075 bombardérů Boston. | Wikimedia Commons / Public domain

Porovnání se středním tankem T-34, tak jak to dělají sovětští pamětníci a propagandisté, je samozřejmě zcela nesmyslné. V porovnání se sovětskými lehkými tanky, jako byly T-60, T-70, T-80, nebo třeba i BT-7, se jeví americký Stuart výrazně lepší a s trochou nadsázky ho můžeme označit jako „nejlepší sovětský lehký tank“.

Zdroj: Tank Archives

 Autor: Tomáš Svoboda

Komentáře

dumdum

12. 08. 2024, 15:55

Russácká špína po válce porovnávala dodané lehké americké a britské tanky s těmi svými, ale středními.:-) Klasická russácká habaďůra. Za sto let jich vytvořili tisíce, aby zakryli svoji neschopnost a neúspěšnost. Prostě klasická russácká morální bída, která už nemůže nikoho normálního dnes překvapit.

Martin23 .

02. 08. 2023, 17:08

Zásobování USA zachránilo Brity proti Němcům a Sovětům, a pak Sověty proti Němcům.


Nebýt USA tak tu dnes nejenom nepíšeme, ale ani nejsme.

JanČejka

01. 08. 2023, 21:01

Článek je velmi dobrý a otevřel zde poměrně emotivní diskuzi, navíc dle očekávání opět přilákal i primitivní exsitence, které o tomto tématu příliš mnoho neví a zapojily se čistě s úmyslem znemožnit článek, autora. Už jen prostá zmínka toho, že Sovětský svaz něco dokázal se stroji dodanými od spojenců tyto lidi vytáčí.
SSSR přeci celou válku vyhrál sám a nikoho jiného k tomu nepotřeboval a Američani se vylodili ve Francii samozřejmě až když věděli, že Sověti ženou Němce do říše... V Atlantiku s Němi v té době nebojovali, v Africe, Itálii také ne, to jsou všechno jen báchorky a přepisování historii samozřejmě, německé ponorky se potopily sami. V Africe Němci vůbec nebyli a Italové se zkrátka jednoho dne vyspali a rozhodli se, že už Mussoliniho mají dost.

Jinak bych chtěl autora opravit v jedné konkrétní věci. Většina zboží dodaného spojenci nešla severní cestou do Murmansku a dodávané zboží nešlo jen dvěma trasami... Bylo konkrétně 5 směrů. Celkem dodalo USA do SSSR cca 17,5 milionu tun materiálu (jen USA, bez GB a Kanady). Od největšího objemu dodaného zboží, po nejmenší.

1) Pacifická trasa - 8,25 milionu tun
2) Perský koridor - 4,16 milionu tun
3) Arktická trasa - 3,95 milionu tun
4) Trasa přes Středozemní a následně Černé moře - 680 tisíc tun
5) Trasa do severního SSSR přes Beringův průliv - 450 tisíc tun

JanČejka

01. 08. 2023, 21:04

Omlouvám se za chyby, komentář nelze editovat - existence, Němci, historie*.

Bombero

01. 08. 2023, 22:02

pane Čejko,děkuji za vaše komentáře a klobouk dolů před Vašimi vědomostmi a trpělivostí to sem, všechno psát:thumbsup:Vy, a pan Flek

Pepik

31. 07. 2023, 12:44

Soudruzi generálové, maršálové i feldmaršálové, máte recht ukrovehrmach postupuje vítězně vzad, a bude bojovat v zájmu USA do posledního ukrajince! Taky dva a půl tanku od britů vyhrálo druhou světovou válku s jednou rukou v nose a druhou v zadnici! Sláva u kravína!

Bombero

31. 07. 2023, 13:15

pepik-zase hromada rusských slintů, zkuste jiný zdroj, než sputnik nebo aeronet. Pak uvidíte, kdo postupuje směrem vzad. Ale UA to rozhodně není

JanČejka

31. 07. 2023, 16:24

Takovému s prominutím deb***** nepomůže změna zdroje, ale změna mozku. On sem nechodí proto aby diskutoval, či podal na věc jiný názor, protože on znalosti o válce nemá. Ví jen to, co mu za socíku říkala soudružka učitelka, nebo co slyšel od Máňi z prasečáku. Stačí se podívat na jeho první komentář, kde píše klasické klišé o tom, že Amíci vstoupili do války až když věděli, že Sověti ženou Němce, tenhle hlupák se nedokáže zamyslet nad tím co tu plodí, nemá na to dost mozkových buněk a i kdyby četl jiné informace a jiné zdroje, nepochopí je, nevyzná se v nich, dlouhé texty mu dělají problémy, protože je nedokáže analyzovat. Na takového člověka platí jen rázná, krátká a úderná hesla, pochybuji, že takový tvor vzal v životě do ruky knihu. Je zkrátka tak jednoduchý a primitivní, že mu to zabraňuje pokročit na nějakou vyšší úroveň a být schopen jakékoliv argumentace a kultivované diskuze. Jediné co dělá je, že si sem chodí pobrečet, že mu někdo sahá na jeho svatý SSSR, jehož uctívání se pro typy jako je on stalo už pomalu náboženstvím. Odkazovat ho na jiné zdroje tedy nemá žádný smysl, protože by u přečtení třetí věty zapomněl co se psalo na začátku...

Bombero

31. 07. 2023, 23:09

JČ- líp bych to nepopsal:sunglasses::thumbsup:. Druh diskutéra, co se vyzvrací sem místo záchoda. Žeby doma zatím žádný neměl?:grin:

JanČejka

31. 07. 2023, 16:11

Všiml jsem si poslední dobou, že proruský trollící bordel přelejzá už i sem (dle negativních hlasů u určitých komentářů) sice Vás to sem ještě netáhne tak jako na Novinky ze kterých Vás celkem dost vypráskali, protože většina z Vás lže, šíří lži a propagandu a máte absolutně nulový přehled, víceméně jediné o co Vám jde je zpochybňovat cokoliv, co by mohlo nějak poškodit ruské jméno. Ale i tak tu začínáte přibývat. A Teď k těm tvým plkům proputinovče, prorusáku, prosověte.

Dalším stupidním výblitkem dokazující tvoje nízké IQ ses asi plánoval opět znemožnit, protože poprvé ti to asi nestačilo, každopádně Ukrajinci (na rozdíl od Němců a dnešních Rusů) nebojují za to aby rozšířili hranice své země, nebojují ani za svou vládu, bojují za svou svobodu, a za to aby je tvá náckovská země, které tak fandíš nepohltila, trotle. Jo a podívej se prosím tě na nějakou vojenskou mapu, která mapuje postup obou stran a denně se aktualizuje, ať nejsi za ještě většího hlupáka, nejsou to Ukrajinci kdo ustupuje. Abych byl objektivní, tak napíšu, že v současné době je fronta téměř statická a výrazně nepostupuje ani jedna strana (přes tu hromadu min ani nemůže), ale každopádně od začátku roku jsou to Ukrajinci kdo si vzal zpátky větší kus své země. A nikdo ty hlupáku, který se jen ztrapňuje a nemá znalosti absolutně v žádném směru netvrdí, že dodávky britských tanků vyhrály celou světovou válku, ale že zabránily Němcům v postupu na Kavkaz! Pokud máš argumenty, které svědčí o opaku, použije je, v opačném případě bych být tebou nic nepsal, protože si tu jen za trolla, kerého nebere nikdo vážně. Sláva trollu Pepíkovi.

Karel Čížek

31. 07. 2023, 17:03

JanČejka
Konkrétně můj palec dolů máte za to ,že ve svém komentáři tvrdíte o Britsko - kanadském nájezdu na Deppe z 19. srpna 1942 ,že šlo ze strany spojenců o pokus otevřít druhou frontu ve Francii .Pokud na tom trváte ,je to z Vaší strany čistá demagogie. Dále se k tomu nebudu vyjadřovat.

Bombero

31. 07. 2023, 23:07

KČ- jj, to zbožnuji. Přilítnout do diskuze, nařknout jiného ze lži, ale místo důkazů to spláchnout tím, že se k tomu už nehodláte vyjadřovat:face_vomiting:

JanČejka

01. 08. 2023, 18:45

Jsem otevřený diskuzi s člověkem, který ví o čem píše. A nemám problém uznat svou chybu, či nedostatek, pokud jsem se vyjádřil nějak nepřesně, nebylo to mým úmyslem. Tím bych byl sám proti sobě, jako historikovi mi jde především o to uvádět fakta za každou cenu a být ideologicky nezaujatý.

Mým názorem je, že kdyby spojencům akce vyšla a Němci by výsadek včas nezlikvidovali, že by ho rozvinuli dál a tím otevřeli už roku 1942 další frontu. Ostatně, celý nájezd provedli proto, že byli neustále tlačeni Stalinem do toho aby už frontu v Evropě konečně otevřeli a tohle byl takový marný pokus jak se mu zavděčit.

Celá akce byla naplánována v době, kdy byli Němci zaměstnáni rozsáhlými operacemi na východní frontě. Na jihu právě probíhala operace Blau, na střední frontě probíhala gigantická bitva o Ržev a v Leningradské oblasti právě začínala Sinyavinovská ofenzíva. Francie byla pro Němce jakási zotavovna od bojů na východní frontě a na pobřeží Francie se často držely jen statické, rezervní divize nevalné bojové hodnoty (tedy kromě pancéřové divize Viking, která ale byla v tu dobu v jižní Francii, v Nantes a taktéž zde odpočívala). A to spojenci věděli a spoléhali na to. Problém je, že celá ofenzíva byla naplánována narychlo, z důvodů nářků Stalina, (který v červnu 42 pochopil co je záměrem Němců) a bylo na ní vyhrazeno málo mužů i techniky. Britové chtěli sice výsadek rozvinout dál, ale Němci ho potlačili tak rychle, že nic nestihli. Dnes se o tom píše jako nějakém ,,testu" německé obrany. To je ale podle mě jen výmluva, která má obhájit to, že celá operace neměla šanci na dlouhodobý úspěch. Podle mě měli spojenci úmysl při úspěšném vytvoření předmostí otevřít druhou frontu. Ale to je samozřejmě můj názor, se kterým nemusíte souhlasit, ale můžete si nějak obhájit ten svůj, když už jste tu nebatu kvůli tomu, že zde rozdáváte z nějakého důvodu negativní hodnocení otevřel... Je dost zvláštní, že si zde rozházíte negativní palečky jak malý chlapeček, napíšete proč to děláte a pak, že se k tomu nebudete vyjadřovat.

JanČejka

01. 08. 2023, 18:59

A to, že to tu začíná nabírat ubohosti diskuze na Novinkách, tj. že si zde trollové z anonymních účtů, kteří se nikdy k ničemu nevyjádřili naháží negativní hodnocení a Vy v zásadě nevíte proč mě celkem uráží. Váš důvod je přinejmenším zvláštní, když vezmu obsah svého komentáře, v němž Vám vadí jedna informace, ke které se dále nechcete vyjadřovat. Když už se registruji na portál, kde se pravidelně rozebírají nějaké historické udlásti, očekávám, že zde narazím na lidi, kteří taktéž jeví zájem o historii. Vy to dětské pískoviště starců z Novinek, kteří jsou naúrovni 6 letých dětí a hází si mračounky, aby dokázali nějakou svou množstevní převahu nelibosti Vašeho názoru, přenášíte i sem... Výhodou je, že je většina z prorusáků je moc líná na to aby podstoupila registrační proces, který Vám umožňuje hodnocení udělit, takže Vás tu naštěstí ještě tolik není, zatím... Díky bohu za Veritase, Bombera, či Martin23, ale i za toho Fleka se kterým se mnohdy v něčem neshodnu... Pořád lepší než lidi jako Vy, ,,Standa", ,,Druzba1190" a další trollíci, kteří píší jak z google překladače.

Karel Čížek

01. 08. 2023, 19:20

„Chybovat je v povaze člověka, ale jen hlupák na svém omylu setrvává.“

JanČejka

01. 08. 2023, 20:11

No charakterizoval jste se hezky, děkuji, ale nějak nerozumím tomu co je Vaším záměrem. Diskuze to evidentně není... Argument žádný.

JanČejka

01. 08. 2023, 20:15

Takže shrunutím, nevíte nic... Započal jste diskuzi o tématu o kterém nic nevíte, napsal jste co Vám na mém komentáři vadilo a doufal jste, že mě tím umlčíte, protože Vy jste ten ,,znalec", já jsem Vám rozvedl svou myšlenku a Vy to zabijete citátem ve kterém se snažíte vypadat inteligentně, protože v zásadě ani nevíte jak mi vytknout to, co jsem tu rozepsal. Kdybyste se alespoň držel toho co jste napsal prve, tedy, že se nebudete vyjadřovat, udělal byste možná lépe... Ve Vašem případě tedy doporučuji, mlčetit zlato. Vraťte se k anonymitě a rozdávání červených palečků, na víc nemáte.

JanČejka

01. 08. 2023, 20:18

Jo a ještě jedna věc, za citacemi se uvádí vždy jejich autor, to Vás při psaní odborných prací mohli naučit, ne? Pardon, Vy jste vlastně žádnou nikdy nepsal... Konkrétně zde - Marcus Tullius Cicero.

Karel Čížek

01. 08. 2023, 20:27

„Hádku s hlupákem vyhraje, jen ten, kdo z ní zavčas uteče.“

JanČejka

01. 08. 2023, 21:12

To, že tu budeš šířit citace z tebe chytrého neudělá, hlupáku. :) Navíc tento citát je mimořádně hloupý, musíš také vědět kdy máš jaký citát použít, troubo.

Já se s tebou nehádám, v prvním komentáři jsem tě vyzval k tomu abys obhájil své názory, ty si mi sem hodil trpaný citát. . :) Jako hlupák ses tu ukázal prokazatelně ty, podívej se na sebe. Sršíš tu jen citáty které si vyhledáváš na gogolu a znalosti žádné nemáš. SI k smíchu, tak ryhcle utíkej, zbabělče. Nebo si najdi další citát. :D Tvoje slovo stejně nemá žádnou váhu.

JanČejka

01. 08. 2023, 21:17

Podívej se, jak laskavý jsem k tobě byl ty prase...

,,Jsem otevřený diskuzi s člověkem, který ví o čem píše. A nemám problém uznat svou chybu, či nedostatek, pokud jsem se vyjádřil nějak nepřesně, nebylo to mým úmyslem. Tím bych byl sám proti sobě, jako historikovi mi jde především o to uvádět fakta za každou cenu a být ideologicky nezaujatý."

Nemůžeš říct, že jsem ti nedal možnost se nevyjádřit a tvé vyjádření?

„Chybovat je v povaze člověka, ale jen hlupák na svém omylu setrvává.“

Převezmeš si drze slova člověka, který je prohlásil před tebou, ty ani neumíš odpovědět sám za sebe a musíš přebírat slova druhých!

Karel Čížek

01. 08. 2023, 21:25

„Lépe mlčet a být považován za hlupáka, než promluvit a odstranit všechny pochybnosti.“

JanČejka

01. 08. 2023, 21:29

„Hádku s hlupákem vyhraje, jen ten, kdo z ní zavčas uteče.“
— Karl Barth
Zdroj: https://citaty.net/citaty/2150368-josef-vitai-hadku-s-hlupakem-vyhraje-jen-ten-kdo-z-ni-zavcas/

Takto je to správně trotle, nauč se to... Neumíš nic, ani přiložit citát.

JanČejka

01. 08. 2023, 21:30

To je přesně jako dělané pro tebe, to by sis měl zapamatovat, hlupáku. :) Nezačínej témato která nemůžeš kvůli svým neznalostem dkonočit, trotle.

A správně je to takto citační trotle.

„Mlčíš-li, mohou si někteří myslet, že jsi hlupák, promluvíš-li, pak jsou o tom všichni přesvědčeni.“ — Hérakleitos před-sokratovský řecký filozof -535

Zdroj: https://citaty.net/citaty/22527-abraham-lincoln-lepe-mlcet-a-byt-povazovan-za-hlupaka-nez-promluv/

Vaclav Flek

01. 08. 2023, 21:31

proJan Čejka :

Dekuji za vas laskavy vyrok : " ... Díky bohu za Veritase, Bombera, či Martin23, ale i za toho Fleka se kterým se mnohdy v něčem neshodnu...". Asi to nemohu prilis komentovat. Snazim se psat tak, jak vse vnimam, pritom vychazim nejenom ze svych znalosti, ale take zivotnich zkusenosti, ktere jsem postupne ziskaval cestami po svete a rozhovory se zajimavymi lidmi. Vzpominam si treba, ze jsem jako mlady student gymnazia jezdil v sedmdesatych letech pracovat o prazdninach na ruzne stavby do tehdejsi NDR. Brigady to byly svymi podminkami asi stejne, jako tehdy u nas, ale benefitem byla moznost pohovorit s mnoha nemeckymi delniky, kteri pred dvacetipeti lety slouzili ve wehrmachtu. O svych zkusenostech nechteli prilis mluvit (v tzv. NDR to nebylo tema k beznemu hovoru), ale kdyz videli muj zajem, tak zpravidla "rozvazali".

Jinak bych rad zopakovat to, o co jsem vas zadal jiz jednou : oznacujte, prosim, v kazdem prispevku toho, komu odpovidate. Stavajici system linek je ponekud neprehledny a pokud se diskuse stane kosatejsi, neni jiz zrejme, na koho reagujete.

JanČejka

01. 08. 2023, 21:31

Lincoln to jen převzal a upravil, citační trotle. :)

JanČejka

01. 08. 2023, 21:41

Chceš přestat, ale nemůžeš, viď? :) To znám, hra na poslední slovo, časté s ženskými, ale ještě častější s egositickými starci. Těžší to má vždycky ten který nemá o oboru ve kterém chce diskutovat znalosti, ten se pak už uchyluje k jediné věci, zesměšňování a ponižování. Začal sis zkrátka s člověkem na kterého nestačíš, jen si to nechceš přiznat. Poučení pro tebe by mělo být, nezačínat témata které si nemůžeš obhájit. Když už někomu vyjádřím nesouhlas a vytknu mu nějakou chybu, je od inteligentního člověka normální, že mu vysvětlím i v čem s ním nesouhlasím. Protistrana se buď poučí a uzná svou chybu, případně vysvětlí co ji vedlo k důvodům napsat to co napsala a nebo si na něm zatvrzele bude trvat dál bez toho aby cokoliv vysvětlila. Já jsem si vybral tu druhou možnost, své tvrzení jsem ti vysvětlil. Jenže jsem ho rozvedl takovým způsobem, že si zjistil, že mám daleko hlubší znalosti než si předpokládal, takže nejsi schopen se mnou udržovat konverzaci, protože víš, že by ses znemožnil, ty ve skutečnosti o vylodění u Dieppe nevíš zbla nic. Jen to byla jediná věc která tě napadla. Tudíž se zmůžeš jen na to vyhledávat si citace a kopírovat je sem. :D Ani je správně neumíš uvést, až tak špatně na tom jsi. Navíc už jsi jednou řekl, že se nebueš vyjadřovat, po druhé si poslal citaci, že utečeš ve smyslu ,,Já jsem ten chytrý a nemá cenu s tebou diskutovat". Ani jedou ses svého slova nedržel, jakou hodnotu má slovo takového člověka? Nulovou, si odpad.

Vaclav Flek

01. 08. 2023, 22:17

Jan Čejka

Mohu vas jeste jednou pozadat, zda byste mohl sve prispevky oznacovat jmenem ci prezdivkou toho, komu je adresujete ? Takto se v diskusi v prispevcich s neoznacenym prijemcem pode mnou i nade mnou objevuji vyrazy jako "citacni trotl", aniz by bylo ihned zrejme, komu je posilate.

Karel Čížek

30. 08. 2023, 09:00

No musím začít tentokrát třešničkou na dortu - jedeno takové ego "historika" pseudo neustálo paleček dolů za napsání f(u)ck totální číčoviny ,jeho ješitnost ho nutila celé hodiny ze sebe samotného i od druhých dělat totálního idiota ,doopravdy total cringe AF. Pak samozřejmě Irvingovsko - Suvorovská úderka milců Dolfia a jeho čipnácků. Co však bylo super LOL to jak se tito " revizionisti " pravdy a faktů v obavách z ještě většího vlastního cringe vůbec nezapojili do diskuze - snad třeba 28. 08. 2023, 20:15.

Martin23 .

30. 07. 2023, 21:21

Nebýt Britů kteří se nezvdali tak jak Hitler plánoval, a USA které zásobovalo zkomírající Sovětský Svaz, tak je celá Evropa včetně Západní Asie nacistická (a částečně fašistická).

Rusáci by měli Američanům líbat boty za to, že je zachránili.

Pepik

30. 07. 2023, 22:55

USA podporoval hlavně Brity a až když viděli, že je zle tak začali dodávky do SSSR, i druhou frontu otevřeli když bylo na bíledni, že SSSR požene německá vojska aby náhodou nedošli až do Francie, Itálie i jinam. Spíš by měli američani děkovat rusům a ne naopak!

Vaclav Flek

31. 07. 2023, 01:03

pro Pepik .

Co kdybyste se predtim trochu dovzdelal a ujasnil si alespon dve klicove otazky ?

1) Jak velika a zasadni byla pomoc zapadnich Spojencu Sovetskemu svazu ? Bez americkych Studebakeru by se Ruda armada motala v roce 1943 v ukrajinskem bahnu stejne jako wehrmach v listopadu 1941. Receno jinak, s tisicovkou studebakeru ke sve dispozici by nemecka armada zrejme Moskvu v listopadu 1941 dobyla, ovsem to je to zname"co-by - kdyby", ktere nemam rad.

2) Zapadni fronta ve Francii a Italli vazala v lete 1944 vice nez 40% nemeckych sil, vcetne vetsiny elitnich tankovych divizi, a take vice nez dve tretiny sil luftwaffe, vcetne jejich spickovych pilotu. Pokud by (pri hypoteticke ne-existenci spojenecke invaze) byla vetsina teto uvolnene sily vrzena proti Rude armade, hodne zeslable predchozimi ofenzivami v Belorusku a na Ukrajine, sovetsky postup by se zrejme zastavil jiz na hranicich Treti rise.

To je ovsem cira hypoteza, dejiny se pote vyvijely jinak. Dve veci jsou vsak jasne : Ruda armada nemela v roce 1945 naprosto zadnou sanci "dojit az do Francie", jak z politickeho, vojenskeho nebo logistickeho hlediska. Take Americane nemeli "Rusum" za co dekovat, prave naopak ! Okolnost, ze se to nedelo, ukazuje ubohy sovetsky nevdek za poskytnou pomoc, a to i ve chvili nejhorsi...

Šebesta

31. 07. 2023, 08:16

Pro Pepik. Amíci byli v Evropě už v roce 1943 když se vylodili na Sicílii a pak postupovali do Itálie čímž vyřadili Itálii z boje a navíc i zde vázali část německých sil. Navíc pokud mi je známo Churchil chtěl vyloděni na Balkáně (Jugoslávie) což ale nechtěl Stalin proč to je nabiledni, velký báťuška chtěl ovládat celou střední i jihovýchodní Evropu po válce a nastolit tam jemu podřízené režimy. Paradoxně v Jugoslávii ač tam vládl komunista Tito se mu to nepovedlo neb Tito si nenechal nic diktovat.

Šebesta

31. 07. 2023, 08:30

A taky Američané na rozdíl od Rusů vedli válku na východě v Asii proti Japoncům takže na rozdíl od SSSR válčili na 2 frontách.

JanČejka

31. 07. 2023, 08:55

To si děláte ze mě legraci... Četl jste vůbec článek? Za co by měli děkovat Američané Rusům? Američané a Britové tam prali dodávky téměř od začátku operace Barbarossa, po válce SSSR vyčíslili sotva desetinu hodnoty té pomoci, kterou doplatilo až Putinovské Rusko (asi 720 milionů dolarů). A nejednalo se jen o těžkou techniku jako byly tanky. Americké dodávky doslova postavily Sovětský průmysl na nohy dodávkami obráběcích strojů a moderního vybavení. Sovětský koncept výroby vojenské techniky byl převzatý od Američanů. Velká část sovětských továren se postavila za dohledu inženýrů z USA. Např. takový traktorový závod ve Stalingradu byl postaven v Bostonu a po částech převezen do SSSR.
Roku 1941 byly sovětské motorizované divize motorizované jen na papíře! Roku 1942 a hlavně 1943 už byly motorizované hlavně americkými vozidly. Jste hlupák postrádající jakékoliv vzdělání a přehled, razící zde trapnou sovětskou propagandu o tom, že spojenci otevřeli 2 frontu, až když věděli, že SSSR válku s Německem vyhraje.
Jenže tu je hned několik argumentů, které tenhle stále dokola omýlený nesmysl vyvrací
- Spojenci (Kanaďané, Britové a Američané), kteří SSSR zásobovali mu sami pomohli k postupu, částečně jeho divize vyzbrojili, obuli a nakrmili, technologicky pozvedli jeho armádu dodáním obrovského množství radarů, rádií, vysílaček, ale i zdravotního vybavení, antibiotik apod. velká část Sovětských vojáků přežila díky lékům z USA a mohla se později vrátit do boje. Spojenci de fakto Sovětům ten postup umožnili! Proč by tedy měli být překvapeni tím, že postupují a rychle spřádat nějaké vylodění, protože se báli, že zaberou celou Evropu? Zkuste se zamyslet nad tím, jakou blbost jste napsal... Já někomu pomůžu a potom se sám budu divit, že se mu daří a budu si chtít urvat kus své slávy? Ne, nebudu, protože ten postup jsem plánoval s ním...

2) Spojenci se už roku 1942 pokusili ve Francii otevřít druhou frontu výsadkem kanaďanů u Dieppe, který skončil velmi špatně. Z toho se poučili a počkali si až jim vyřazení ponorkové hrozby v Atlantiku umožní větší přísun jednotek a naplánovali větší invazi, jenž to nemohli udělat za měsíc... Mezi tím bojovali od roku 1940 s Němci v Africe, od roku 1943 na Sicílii a Itálii a celou dobu bombardovali průmysl Německa, komplikovali mu přesun jednotek na frontu a omezovali produkci Třeti říše. Roku 1943 plánovali Němci vyrobit 41 tisíc obrněných vozidel (tanků, transportérů apod.) vyrobili jich kvůli bombardování spojenců jen 27 tisíc.

Lidé jako Vy nemají vůbec ponětí jakým dílem přispěli spojenci k poražení Německa a jak pomáhali zemi, která Němce štědře zásobovala vzácnými kovy a ropnými produkty než jimi byla sama napadena. Já se divím, že vůbec máte tu odvahu si článek přečíst (nejspíše jste četl jen nadpis z důvodu hlouposti, kterou jste napsal) a jít se zaregistrovat na stránku, kde všem ukážete jaký jste nesmírný hlupák a jak bídné jsou Vaše znalosti tohoto období. Že jste zkrátka prosovětský fanatik.

Šebesta

31. 07. 2023, 12:03

To tě cti !

Druzba1190

31. 07. 2023, 21:45

to poneti nemam ale co to byly za zlodeji myslim tim amiky co ce jim hodilo to bylo jejich

Bombero

31. 07. 2023, 23:12

to je automatický překladač z ruštiny na guglu?I nick je takový russký:face_vomiting:
učit se učit se učit se- lenin
lidé bděte- fučík
kurva, tak tohle neodvezem- maršál koněv v 45 před staromestským orlojem

JanČejka

01. 08. 2023, 19:03

6 leté dítě, které maminka nenaučila ani psát se chce vyjadřovat k historickým událostem, to je děsivé... Máte pravdu, to ponětí nemáte, proto se raději diskuze o historických tématech zdržte a běžte si nadávat do hospody na vládu, tady jen zbytečně marníte čas a ukazujete svou hloupost.

Vaclav Flek

05. 08. 2023, 18:10

pro Šebesta :

Vas vyrok :"Amíci byli v Evropě už v roce 1943 když se vylodili na Sicílii a pak postupovali do Itálie čímž vyřadili Itálii z boje..." bych si dovolil jeste doplnit o konstatovani, ze na to, aby se Americane mohli vylodit na Sicilii, museli nejdrive ovladnout severni Afriku, proto se v listopadu 1942 vylodili v Maroku a v Alzirsku a odtud postupovali do Tuniska. Takze listopad 1942 je datem prvni pozemni konfrontace Americanu se silami Osy (to se netyka prvnich leteckych a namornich konfrontaci).

Vaclav Flek

30. 07. 2023, 20:48

Pri cetbe clanku mne nejvice uderila do oci veta : "... existovala i jižní cesta, a to přes Írán. Podle dohody uzavřené počátkem prosince 1941 se počínaje únorem 1942 stal Írán tranzitní zemí, přes kterou měly do Sovětského svazu procházet transporty s vojenským materiálem...". Toto tvrzeni povazuji za velmi nepresne, ci spise za matouci. Jiz na ne reagoval jiny diskutujici (akuls), chtel jsem jej zprvu pouze podporit, ale protoze muj nesouhlas je hlubsi, pisu svuj vlastni prispevek.

Spolecna sovetsko-britska invaze do Iranu v srpnu 1941 nesla kodovy nazev "operation Countenance". Na sovetske strane se ji ucastnily tri vsevojskove armady (44., 47. a 53.), ktere v tech kritickych srpnovych dnech velmi chybely na vychodni fronte, kde tehdy probihala nejvetsi obklicovaci operace svetovych dejin - bitva u Kyjeva. Jejich pritomnost zde mohla pravdepodobne chod teto bitvy zmenit a sovetske vojenske katastrastofe zabranit.

Iran byl v te dobe striktne neutralni stat a neexistuji zadne dukazy, ze by chtel tuto neutralitu porusit, jakkoliv to byla formalni zaminka invaze. V dobe sovetske a britske agrese byly USA jeste neutralni a jejich mozny vstup do valky byl zcela nejisty. Proto dodatecne vymyslene oduvodneni vpadu do Iranu potrebou zasobovaci trasy do SSSR nema opodstatneni. Pravou pricinou vpadu byla snaha zajistit si iranska ropna pole pro potreby vlastniho valecneho usili, jinymi slovy ochranit je pred udajnou (neexistujici) hrozbou ze strany Nemecka.

Sovetsko-britska invaze do Iranu prinesla iranskemu lidu pouze mnoha prikori a utrpeni. Zhroutila se nejenom krehka, pracne budovana parlamantni demokracie, ale prakticky cela iranska statni infrastruktura. To vedlo mimo jine k ohromnemu deficitu v zasobovani potravinami, ktery skoncilv rade oblasti az hladomorem.

Snaha donutit Sovetsky svaz ke splneni sveho slibu, tedy ke stazeni z okupovane casti Iranu (kde predtim vznikly dve prosovetsky orientovane "autonomni republiky", tedy Azerbajdzanska a Kurdska), vedla hned v roce 1946 k prvni povalecne konfontaci mezi byvalymi spojenci, coz lze s odstupem casu oznacit jako jednu z prvnich krizi pocinaici studene valky. Tuto se podarilo jeste urovnat diplomatickymi prostredky

akuls

30. 07. 2023, 17:17

Ještě chtělo napsat, že kvůli vytvoření koridoru pro transport zbraní Velká Británie a Sovětský svaz napadli a porazili Irán. Británie po skončení 2. sv. války okupovaná území opustila ale dostat sověty ze severního Iránu trvalo ještě několik let.

Petr Hejna

30. 07. 2023, 13:04

Co se týká jižní cesty, tak jeden z účastníků popisuje zážitek přemalovávání hvězd na tancích. Americké stroje měly na věžích bílou hvězdu a Rusové ji přímo v přístavu jen přemalovali na červenou. Bez šablon, jen ji tak okopírovali a přemalovali stávající znak červenou. A potom, jak se píše v článku, šel stroj přímo na frontu. Absolutně žádná zdržovačka.

Druzba1190

31. 07. 2023, 21:40

to je blby jak vy to neni vubec pravda rusi s tim jezdily tak nebyl cas na malovani

Monarchista

30. 07. 2023, 11:47

Nejsem sice odbornk, ale oficiální stížnosti na dodávky tanků jak z Britani tak i z USA jsem nezaznamel. Jiné jsou vzpomínky vojáků. Benzinové motory hořejí rychle a ničivě. Tento problém se projevoval však i v Africe Víte, mnohdy se stane, že lehký tank se dostane do střetu s TIII - i silnějším tankem a neobstál. Přesto tanky z dodávek měli vojáci rádi a sověti je nasazovali na ne tak exponovaná bojište.

Tomáš Svoboda

30. 07. 2023, 12:19

Zdravím,

benzínové motory ,mají větší tendenci hořet, ovšem nebyla to hlavní skutečnost častého vzplanutí amerických tanků, tak jsem popisoval v článku "Debut tanků Shermanv Severní africe" viz. zde:
https://www.armyweb.cz/clanek/debut-tanku-sherman-v-severni-africe
tak z drtivé většiny za  to mohla munice, terá byla nevhodně umístěna. Pozdější mokré uložení munice již zvýšené hoření vyřešilo.

Samozřejmě úspěšnost tanku měří hlavně vycvičenost posádky.Každopádně Stuart byl schopen vyřadit tehdy vše, s čím se v boji setkal. S municí M51B1byl schopen na 500 metrů probít pancíř o tloušťce71mm, což bylo mnohem více, než jaký pancíř měly německé tanky té doby. Samozřejmě na tanky Tiger a Panther to již nestačilo, jednalo se totiž o nesrovnatelně modernější tanky, než M3 Stuart.