EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Vrtulník, který zasáhne dřív, než ho vůbec uvidíte. USMC nasazuje Red Wolf

 07. 05. 2025      kategorie: Vojenská technika      13 komentářů

Americká námořní pěchota urychluje modernizaci svých vzdušných úderných schopností integrací nové munice dlouhého doletu. Bitevní vrtulníky AH-1Z Viper budou vybaveny střelami Red Wolf vyvinutými společností L3Harris Technologies. Jde o více než o pouhé technologické vylepšení – projekt je dalším potvrzením nutnosti provádět přesné údery na větší vzdálenosti, aniž by se vrtulníky dostaly do dosahu protivzdušných obranných systémů protivníka. Rozhodnutí přináší doktrinální posun v roli útočných vrtulníků, které tradičně operovaly v kratších bojových dosazích a zůstávaly vystaveny hrozbám ze země.

ah1zFoto: AH-1Z Viper na palubě vrtulníkové výsadkové lodi USS Boxer | Lance Cpl. Dalton S. Swanbeck / Public domain

Jde o reakci na nárůst schopností Anti-Access/Area Denial (A2/AD), které využívají především čínské a ruské ozbrojené síly. V Jihočínském moři a v souostroví západního Pacifiku rozmístila Čína integrovanou síť dálkových raketových systémů země-vzduch (HQ-9B, HQ-22), pobřežních řízených střel (YJ-12, YJ-18) a radarových systémů s prodlouženým dosahem, podporovaných moderními stíhacími letouny a drony s dlouhou výdrží operující ve středních výškách. Tyto prostředky jsou určeny k detekci, sledování a zaměření expedičních sil USA dříve, než se dostanou do sporných zón. V takovém prostředí jsou vrtulníky AH-1Z, navzdory své obratnosti a vylepšené odolnosti, při operacích v blízkosti nepřátelského pobřeží zranitelné. Dosud nosily především střely, jako jsou Hellfire nebo JAGM, jejichž dosah je omezen na 8 až 10 námořních mil.

Red Wolf je navržen tak, aby tuto zranitelnost zmírnil. Munice vybavená podzvukovým proudovým motorem má podle dostupných informací dosah více než 200 námořních mil (přibližně 370 km) a letí v nízké výšce, aby minimalizovala detekci radarem. Jako víceúčelový systém je schopna provádět přesné údery, fungovat jako komunikační uzel, fungovat jako návnada i poskytovat prostředky elektronického boje. Je ovladatelná pomocí tabletových rozhraní, jako je Marine Air-Ground Tablet (MAGTAB), což umožňuje integraci do americké architektury velení a řízení v několika doménách. Díky tomu se Red Wolf může účastnit dynamických sítí „kill web“, kde každý uzel – vzdušný, pozemní, námořní, kybernetický – může vysílat, přijímat nebo reagovat na údaje o cílech.

Pro námořní pěchotu tato schopnost usnadňuje více distribuované, odolné a adaptivní operace. V případě potenciálního konfliktu s Čínou vyžaduje koncepce Expeditionary Advanced Base Operations (EABO) nasazení malých mobilních jednotek vybavených údernými a ISR (Intelligence, Surveillance, Reconnaissance) prostředky, rozptýlených po ostrovech a atolech. V tomto rámci může AH-1Z vybavený Red Wolfem podporovat operace, jejichž cílem je obsazení prostoru, neutralizovat nepřátelské radary nebo námořní hrozby z dálky nebo předávat ISR data, aniž by se opustil bezpečný prostor. To znamená významný posun v roli útočného vrtulníku – od taktické podpůrné platformy k strategickému prostředku v propojeném operačním ekosystému.

Využití Red Wolf je relevantní i v jiných oblastech, zejména tam, kde ruské schopnosti A2/AD představují podobné výzvy. Ve východní Evropě vytvářejí ruské systémy S-400, radary Nebo-M a balistické střely Iskander pro pilotované platformy vysoce rizikové prostředí. Schopnost zasáhnout takové systémy bez překročení prahových hodnot detekce je kritickou operační výhodou, zejména pro námořní jednotky naloděné na obojživelných lodích nebo operující v blízkosti předních linií.

Z průmyslového hlediska společnost L3Harris absolvovala více než 35 zkušebních letů a udržuje aktivní výrobní linku pro Red Wolf. Modulární konstrukce systému s otevřenou architekturou umožňuje rychlou adaptaci na různé profily misí. Jeho integrace s AH-1Z byla ověřena a další konfigurace pro letadla s pevnými křídly, drony a pozemní systémy jsou ve vývoji. Součástí je také mechanismus záchrany padákem, který umožňuje opětovné použití munice v boji, čímž se snižuje logistická zátěž a dlouhodobé náklady. Pokud bude schválena sériová výroba, očekává se, že jednotkové náklady výrazně poklesnou, a to díky stávajícím průmyslovým investicím, což z něj činí konkurenceschopnou alternativu k jednorázové munici.

Prostřednictvím Red Wolf si námořní pěchota klade za cíl zachovat operační relevanci starších platforem a zároveň reagovat na měnící se povahu konfliktů, které se vyznačují roztříštěnými bojišti, nasycením elektronickým bojem, A2/AD, odepřením přístupu k moři a sporným informačním prostředím. V nadcházejících letech se očekává, že tato schopnost bude nasazena ve všech perutích vyzbrojených AH-1Z a potenciálně integrována do dalších expedičních prostředků, jako jsou drony MQ-9A Extended Range nebo taktická pozemní vozidla. Zavedení schopností dálkového úderu na vrtulníkových platformách není pouhým technickým vylepšením – je projevem širší operační strategie zaměřené na zachování svobody jednání v asymetrických i vysoce intenzivních konfliktních prostředích. 

Zdroj: armyrecognition.com

 Autor: Petr Žák

Komentáře

Czertik

07. 05. 2025, 11:31

vzhledem k dostrelu jich vrtulniky asi moc neunesou. a nechapu poekud tu recyklaci - tak je to bud munice k niceni cilu u ktere je recyklace z principu nemozna, nebo nema nicit cile a tudiz jde recyklovat ?

Marty

07. 05. 2025, 17:10

Czertik
dnes se podobný princip používá u celé řady vyčkávací munice - kamikadze dron s možností návratu...
střela má být "multifunkční" kdy bude i předávat informace, jestli sem to dobře pochopil tak nějak i sledovat okolí a posílat dál tyto údaje atd... výrobce zřejmě myslel na situaci kdy se, nevím, zjistí že cíl byl klamný, objeví se u něho civilisté/váleční zajatci, cíl je zničen někým jiným nebo buh ví jaké situace je napadli, a tak místo aby se tim vyplýtvalo, se to pohodlně snese na padáčku na zem, pošlete si pro to PPL nebo TNT a oni vám to dovezou domu a nemusíte kupovat novou střelu, ehm, zajímaví nápad, nevim jestli je napadlo že by tak mohli omylem střeli darovat nepříteli, ale ok:grin:

Martin F.

07. 05. 2025, 10:03

A) Na UA nejsou a nebyla nasazena nejmodernjší verze Ka 52m, která teprve bude vyráběna ja základě zkušeností z ua a měla by schopností vést palbu na velkou vzdálenost odpovídat viperu/apachi. Skutečný mířený dostřel s reálnou možností zásahu, ne teoretický, ruských raket je 4 km, což je půlka proti běžnému helfiru a 1/4 proti poslední verzi, která vstoupí teprve do produkce. Nehledě na to, že i tyto střely jsou od počátku nedostatkové zboží. Západní taktika proto využívá předsunuté letecké návodčí, které cíl ozáří laserem, ruská ne, rusové počítají s těžkým opancéřovaným strojem pro boj na blízko. I tak rusové vrtulníky hojně využívají.

B) Dělostřelectvo nemůže být všude a právě vrtulníky jako je Viper a Guardian v případě průlomu budou "hasit požár". Drony jsou fajn, ale ne všemocné na všechny situace. Díky dronům odpískali usa lehký tank m10 pro námořní pěchotu a program na náhradu průzkumných vrtulníku oh 58 v podobě prototypů vrtulníků S97 Raider/Bell 360 Invuctus. Nadále však počítají s apachem, který by m3l v daleké budoucnosti nahradit jedna z budoucích verzí konvertoplánu Valor, který nahrazuje prvotně uh 60. Bitevní streoj zkrátka nemizí, stejně hako těžký tank.

Slavoslav

07. 05. 2025, 10:20

UA ofenziva bola svojho casu zastavena zcasti aj pomocou rusackych vrtulnikov ktore pouzivalir akety s dostrelom 10km + cim sa drzali mimo dostrel mobilnej PVO/MANPADOV ktore chranili postupujucu techniku z UA strany. Ale toto nasadenie bolo uplne vynimocne vdaka suhre okolnosti kde sa stretli roviny Ukrajiny s absenciou modernych fire and forgot BVR striel v UA letectve ktore by mohlo narusat pracu vrtulnikov. Takze nie,z e rusak bude mat, rusak uz davnejsie ma strely s takymto dosahom

ano bojovy vrtulnik je fajn ako velmi rychla mobilna zaplata na pripadny prielom kde ale plni de facto tu istu ulohu aku plnia dnes drony. A tak i ked je fajn ak uz vrtulnik mas pripadne ti je jedno ci si nejaky kupis, lebo mas dost velky rozpocet tak pre mensi stat je rozhodnutie jeden bojovy vrtulnik vs v tej istej cene tisice dronov ktore saturuju liniu asi jednoznacne. Vacsiu bojovu hodnotu maju tie drony vo svojom sucte

a dovod preco su drony pre bojovy vrtulnik vacsi problem ako pre tank je jednoduchy. V ich pripade nejde o klasicky suboj stit/mec ako to je pri dronoch vs tank, ale o efektivnejsiu nahradu pre tu istu ulohu kde je to skor ako ked motorizovana pechota nahradila jazdu

Bojovy vrtulnik vo svojej klasickej ulohe uz skoncil i ked to umieranie bude par desatroci trvat kym dosluzia a ak sa mu nenajde nova uloha skonci uplne. V clanku opisanej ulohe ako nosic LR striel desatky az stovky km od ciary dotyku takuto masinu nazoaj nepotrebujes

Martin F.

07. 05. 2025, 14:03

Dostřel 10 km? Ano, teoreticky, prakticky ale nic nezasáhnou dál, jak 4 km. A ve válečné vřavě vznikají různé situace, kde je vrtulník mnohem lepší. Drony nejsou všemocné. Ruské vrtulníky si o systémech vlastní ochrany jako má Viper/Venom/Apache, mohou nechat jen zdát. V případě vojenské techniky ke ztrátám bude docházet vždycky. Nekončí bitevní vrtulníky, ani tanky, ty se jen přizpůsobují technicky a způsobem nasazení vývoji bojových operací.

Slavoslav

07. 05. 2025, 14:23

su to navadzane rakety a nevidim dovod preco by nemali trafit ciel aj na tych 10 km ak ho trafia na 4-5 km

a ako ma vypadat ten buduci sposob nasadenia bojovych vrtulnikov?

Martin F.

07. 05. 2025, 15:24

Že ten důvod nevidíte Vy, neznamená, že neexistuje. Už v prvním textu jsem psal o západním způsobu myšlení - předsunutých leteckých návodčích(+data link rakety a vrtulníku). Přidejte zakřivení planety, nerovnosti terénu biomasu, budovy, nutnost nízkého letu). Jaký budoucí způsob? Na UA jsme ze startu viděli jen nevhodný způsob nasazení, související i ze zaostalostí stávajících verzí Kamovů a dosahu silně nedostTkové přesně naváděné výzbroje. Rusové však taktiku už změnili. Ty stále stejně zastaRalé verze posílají nad bojiště v noci na náhodný lov, ne přes den a proti silně bráněným uskupením. Omezili tím ohrožení manpady a ua způsobují značné ztráty, vlastní ztráty jim poklesly. Odkážu se opětovně na atm. Jak by proti UA armádě dopadly západní stroje se svým způsobem nasazení, nevíme. V každém případě ve válce vždy bude docházet ke ztrátám vojenské techniky. I ty F35 jsou sestřelitelné, nebude to však zpravidla, ale jen vyjímečně.

Slavoslav

07. 05. 2025, 15:40

no vsak preto, ze ho nevidim sa nan pytam

lebo fakt nevidim dovod mat tazky, opancierovany stroj s komplexnou a drahou sadou senzorov, aby nakoniec lietal daleko od bojiska a len odpalil strelu ked dostane povel. To moze robit aj lacnejsi stroj, trebars aj vrtulnik sluziaci ako nosic striel

A poprosil by som si zdroj na ten nocny lov ruskych vrtulnikov, ze ako ich tma skryva pred IR senozrmi MANPADOV ked na chodbe v skrinke mam termo co som si kupil za par supov a ten vrtulnik nim uvidim svietit aj v noci ak bude na dostrel MANPADU

Marty

07. 05. 2025, 18:24

Slavoslav
nemyslím že bitevní vrtulníky "vymřou", to se již v minulosti tvrdilo opakovaně o tancích i hlavňovém dělostřelectvu... mají vyžší rychlost a palebnou sílu než drony, pilot má lepší přehled než operátor, ale ano, jejich potřeba bude výrazně snížena na specifické situace, sníží se jejich význam a tím postupně i počty, ale myslím že nebude trvat dlouho a i bitevní vrtulníky dostanou sve wingmany v podobě dronů atd...

Slavoslav

07. 05. 2025, 19:16

Marty

a budu to potom este utocne vrtulniky tak ako ich vnimame ak sa zmenia len na lietajuce veliteslke centra co sa neodvazia k frontovej linii? Odpadne potreba tazkeho pancierovania, hlavnovej vyzbroje, zmeni sa cely koncept hoc sa to mozno este stale bude volat bojovy vrtulnik uz to nim nebude

Marty

07. 05. 2025, 20:35

Slavoslav
já měl na mysli spíš rozšíření schopností než naprostou výměnu a tím doprovázenou změnu ulohy, řízení dalších systémů atd ale se schopností rychlého zásahu, konec konců velké bojové drony jako TBD2-3 Reape atd... je reálně eště snažší sestřelit a mají méně výzbroje, navíc je možné je rušit, bitevní vrtulník muže být veden při přímé konfrontaci i bez GPS navigace atd... a tak pokračovat v činnosti, určitě budou do budoucna upozaděny ale nemyslím že jsou plnohodnotně nahraditelné

Slavoslav

07. 05. 2025, 20:50

Marty

par dni dozadu USA oznamili aku techniku idu na zaklade skusenosti z poslednych konfliktov (kazdemu je jasne aj ked to nemenovali, ze hovoria o UA) vyradit ci prestat nakupovat. Su tam prave niektore velke drony a starsie utocne vrtulniky, ponechaju si zatial tie novovyrobene, ale ci budu pokracovat v ich nakupe je neiste. Program FARA ktoreho vysledkom mal byt novy utocny-prieskumny vrtulnik bol zastaveny minuly rok z rovnakeho dovodu

Slavoslav

07. 05. 2025, 07:48

Vsetko pekne, ale to len potvrdzuje to co som trvdil, ze bojovy vrtulnik ako platforma je na komplexnom bojisku prekonany a skoncil. Samozrejme este ich tu pekne dlhu dobu budeme mat kym budu dolietavat tie existujuce a bohatsie armady si ich mozu drzat pre menej sofistikovane bojiska, ale nakup novych pre malu armadu je doslova vyhadzovanie prostriedkov a preto som rad, ze Kalinak zrusil ich nakup.

Ten doktrinalny posun o ktorom sa hovori v clanku totoiz znamena, ze komplexny bojovy prostriedok urceny na CAS ci lov nepriatelskej techniky vybaveny sadou pokrocilych senzorov, aby si tieto ciele dokazal sam vyhladat bude pouzity v role hlupeho nosica letiaceho daleko od cielovej oblasti mimo dosah svojich senzorov kde mu vsetko toto bude zbytocne a na tuto ulohu je mozne pouzit ovela lacnejsie prostriedky v podobe muly nesucej LR zbrane. STale to moze byt vrtulnik, le uz nemusi byt tazko pancierovany, niest drahe senzory atd