EXCALIBUR
CZUB - 4M
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Západní tanky, BVP i vyspělé dělostřelectvo. Ukrajina prokazuje, že si zahraniční pomoc rozhodně zaslouží

 21. 01. 2023      kategorie: Události      75 komentářů
Přidat na Seznam.cz

Rok 2023 je teprve ve svém počátku, avšak s novými balíky vojenské pomoci Ukrajině se doslova roztrhl pytel. Objemnou vojenskou pomoc Ukrajině nabídnou např. Spojené státy, Velká Británie, ale také Estonsko či Švédsko.

Je zajímavé sledovat, jak vojenská pomoc Ukrajině postupem času graduje. Vše začalo tím, že se světové země po ruském vpádu na Ukrajinu nejprve zbavovaly staré výzbroje a výstroje. Tehdy v úspěch Ukrajiny věřil jen málokdo, proto se vojenská pomoc skládala především ze zastaralých a dlouho uložených systémů, především pěchotní výzbroje. Na Ukrajinu tak putovaly dlouho uložené pušky, helmy, neprůstřelné vesty, nebo zastaralé sovětské systémy, pro které státy již neměly využití. Když se ovšem Ukrajincům podařilo zdánlivě neporazitelnou ruskou armádu zastavit, svět si začal uvědomovat, že ukrajinská armáda roku 2022 v žádném případě není ta, co bojovala v roce 2014 a s obranou svého území to myslí skutečně vážně.  Zahraniční pomoc Ukrajině tak začala nabývat na obrátkách, i když ze začátku velmi opatrně. Zatímco se některé státy zdráhaly, Česká republika byla prvním státem, který na Ukrajinu začal dodávat tanky, byť se jednalo o staré a nemodernizované tanky T-72M, jednalo se o počáteční jiskru, která zažehla jakousi druhou generaci vojenské pomoci. Na Ukrajinu pak začala proudit stará sovětská technika, v podobě vozidel BVP-1, tanků T-72, samohybných houfnic Gvozdika, či samohybných protivzdušných prostředků Strela-10. I tak se však jednalo o dlouhodobě uložené prostředky a byť jde o těžkou techniku, která je na moderním bojišti již zastaralá, jednalo se o prostředky, které Ukrajina dobře zná a odpadla tak nutnost výcviku posádek. Když se pak Ukrajině s touto starou výzbrojí podařilo na severu a severovýchodě země Rusy donutit k ústupu, jednalo se o jasnou ukázku, že i se zastarávající výzbrojí jsou Ukrajinci schopni špatně připravenou ruskou armádu porážet.

V současní době jsou lídry v objemu dodávek moderních zbraní hlavně Spojené státy a Velká Británie, nicméně i ostatní státy začínají na Ukrajinu posílat západní techniku, která je sice starší, ale přesto je na srovnatelné a mnohdy i vyšší úrovni, nežli ruské protějšky. Je zajímavé sledovat, jak se materiální pomoc začínající na dodávkách starých kusů postsovětské techniky dostala až k moderním tankům Challenger 2, raketometům HIMARS, či samohybným dělům Archer.

Spojené státy nyní chystají další balík vojenské pomoci Ukrajině v hodnotě 2,5 miliardy dolarů. Serveru Bloomberg se podařilo zjistit, že balík bude obsahovat i zhruba 100 vozidel Stryker neznámé konfigurace. Americká armáda má ve výzbroji 10 verzí vozidel Stryker, a to od obyčejných transportérů, přes samohybné minomety a vozidla palebné podpory až po evakuační sanitky či vozidla vybaveny protitankovými střelami TOW. Tyto varianty jsou nicméně stále v užívání americké armády . Američané nicméně v roce 2022 vyřadili ze svého inventáře verzi samohybné palebné podpory pěchoty M1128. Jistá paralela zde je, Američané z výzbroje vyřadili okolo 100 kusů a okolo 100 kusů neznámé verze poputuje na Ukrajinu. Jedná se stále jen o spekulaci, ovšem dle mého se jedná o prozatím nejrealističtější variantu. 

6341091Foto: Stryker se 105mm kanónem byl oficiálně z americké armády vyřazen. Je možné, že zamíří na Ukrajinu. |  Capt. Daniel Parker / U.S. Army

Vozidla M1128 disponují výkonným kanónem M68A1E4 ráže 105mm, mimochodem tento kanón využívaly například i tanky M1 Abrams, M60 Patton, nebo izraelská Merkava Mark II a jedná se o poameričtěnou verzi známého britského kanónu L7, který používaly například tanky Leopard 1, Centurion, nebo izraelský Tiran -5Š. Tento kanón nicméně již Ukrajina ve své výzbroji má a to na slovinských tancích  M-55S, které také disponují kanónem L7, ty již slouží v nově vytvořené 47. útočné brigádě, umístěné u běloruských hranic. 105mm kanón M68 si samozřejmě neporadí s modernějšími ruskými tanky, jako jsou T-72B, T-80, nebo T-90, ovšem je schopný spolehlivě ničit starší tanky, jako jsou T-62 a T-62M, ty je schopný vyřadit palbou do předního pancíře i na více jak 3 kilometry. Nicméně systém M1128 není primárně určen pro boj s tanky, ale jako vozidlo palebné podpory pěchoty, čiže postupuje s pěchotou a té poskytuje palebnou podporu ničením opěrných bodů protivníka, jako jsou například bunkry, kulometná hnízda, ale samozřejmě i pancéřované cíle. Obrněný vůz M1128 disponuje automatickým nabíjecím mechanismem, díky čemuž má vysokou rychlost palby a to 10 ran za minutu. V nabíjecím mechanismu je uloženo celkem 8 nábojů a 10 dalších v zásobnících v zadní části vozidla. Celková zásoba vezené munice je tady 18 kusů, což je na dnešní poměry již poměrně málo. Vozidlo může využívat k boji pět druhů munice. K boji s pancéřovanými cíli protivníka může využít protitankový APFSDS M900, který je na 1000 metrů schopný probít více než 500 milimetrů homogenního pancíře, dále poněkud slabší APFSDS M774, který je na 1000 metrů schopný probít téměř 360mm homogenního pancíře, dále střely HEAT M456A2 schopné probít 400mm homogenního pancíře na jakoukoliv vzdálenost, ovšem tyto střely jsou dnes již téměř nepoužitelné, jelikož Rusové mají své tanky opatřeny výbušným reaktivním pancéřováním, které je speciálně dimenzováno pro neutralizaci střel typu HEAT. M1128 jsou schopna pálit granáty M393A3 typu HESH/HEP, které jsou určeny k ničení bunkrů, kulometných či odstřelovačských pozic nepřítele. Tyto granáty lze také použít k vytvoření díry do stěny budovy a vytvořit tak do ní nový vstup. Posledním typem je protipěchotní šrapnelový granát M1040, ten ve vzduchu exploduje, přičemž vyšle kupředu velké množství malých šrapnelů, které jsou určeny k ničení nekryté živé síly protivníka, či neobrněných cílů. Kanón je spřažený se standardním kulometem ráže 7.62, přičemž velitel ještě může použít velkorážový kulomet Browning ráže 12,7 × 99 mm NATO. Výhodou je, že kanón je plně stabilizovaný, tedy lze z něj přesně a pohodlně střílet i za jízdy, což je pro podporu pěchoty velice důležité. Nicméně se stále jedná jen o teorii a jaké vozidlo Stryker bude Ukrajině dodáno, se dozvíme v následujících týdnech. Podle zjištění New York Times se administrativa Joe Bidena také zabývá možností odeslat na Ukrajinu prostředky k zasáhnutí ruských cílů na dočasně okupovaném Krymu, o jaké prostředky by se mohlo jednat ovšem nevíme, nejspíše se ale bude jednat o rakety dlouhého dosahu pro raketomety HIMARS. 

Na poli tanků se ovšem také dějí zajímavé věci. Podle ukrajinského ministra zahraničí Dmytro Kuleby jsou kromě Polska a Finska ochotny odeslat tanky Leopard 2 také tři další blíže nejmenované evropské státy. Leopard 2A4 má v současné době ve výzbroji v Evropě kromě Polska a Finska také Německo, Dánsko, Maďarsko, Norsko, Rakousko, Řecko, Španělsko, Švýcarsko a Turecko. Byť je německý kancléř Olaf Scholz stále opatrný s vydáním povolení odeslání tanků Leopard 2 na Ukrajinu, německý vicekancléř Robert Habeck naopak veřejně prohlásil, že s odesláním tanků Leopard 2 na Ukrajinu souhlasí. Na Ukrajinu zamíří již v blízké době 15 britských tanků Challenger 2. Velká Británie již také oznámila, že v krátké době na Ukrajinu odcestuje 30 samohybných houfnic AS90, 200 bojových vozidel pěchoty a obrněných transportérů, mezi nimi i vozidla FV432 Mk.3 Bulldog, či 100 pokročilých raket, mezi nimi i rakety Starstreak, nebo GMLRS pro HIMARS. 

Challenger 2Foto: První tanky západní konstrukce na Ukrajinu odeslala Velká Británie, konkrétně šlo o 15 tanků Challenger (na snímku) 2. Dočkáme se také tanků Leopard 2? Klíč má v rukou Olaf Scholz. | Wikimedia Commons / Public Domain

Ve Francii se pak hodně mluví o tancích Leclerc, které by mohla Ukrajina obdržet, informaci o tom přinesl server Politico a přichází v předvečer jednání francouzsko-německého kabinetu. Německo dlouhou dobu otálelo s odesláním jakýchkoliv tanků západní konstrukce s odpovědí, že doposud žádná jiná země moderní tanky Ukrajině neposkytla.  Nicméně již dříve západní média informovala, že německý kancléř Olaf Scholz v telefonickém rozhovoru s americkým prezidentem Joem Bidenem řekl, že by souhlasil s dodávkou tanků Leopard 2 německé výroby na Ukrajinu, pokud by se Washington rozhodl dodat i americké tanky Abrams. Jak je to s americkými Abramsy zatím nikdo neví, před několika měsíci ovšem americký prezident Joe Biden oznámil, že americké tanky Abrams na Ukrajinu neodcestují za žádných okolností. Nicméně jistou cenu útěchy mohou Němci hledat právě u Britů, kteří se rozhodli na Ukrajinu odeslat15 tanků Challenger 2 a případně i u Francouzů, kteří o tancích také začínají hovořit. 

Nicméně se nejedná o jediné státy, které přislíbily Ukrajině ve vojenském tažení za osvobození svého území významně pomoci. Před pár dny navštívila Kyjev kanadská ministryně obrany Anita Anandová, která přislíbila další vojenskou pomoc v podobě 200 moderních obrněných vozidel Roshel Senator. Ty již Ukrajina ve výzbroji má, první kousky obdržela již v létě 2020. Ukrajinští vojáci jsou s vozidly velice spokojení, snadno se řídí, jsou spolehlivá a dají se snadno upravit pro jiný typ vojenské operace. Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenský při návštěvě požádal ministryni Anandovou, o zaslání taktéž tanků Leopard 2, těch Kanada operuje 82, z toho 62 ve verzi 2A4 a 2A4M a 80 modernějších 2A6M, nicméně ministryně Anandová odmítla tuto otázku jakkoliv komentovat a pouze dodala, že je v otázce darování tanků Leopard 2 v úzkém kontaktu se spojeneckými zeměmi. 

Senator-APC_006Foto: Kanada pošle Ukrajině na pomoc 200 obrněných vozidel Roshel Senator | Roshel

Další významnou vojenskou pomoc oznámilo Švédsko. To Ukrajině v novém balíku odešle více než 50 bojových vozidel pěchoty CV90 (nejspíše verze CV9040), 12 samohybných houfnic Archer a 57 protitankových systémů NLAW. Co se týče samohybných houfnic Archer, ty se probíraly i několik měsíců nazpět, ovšem od té doby se neobjevily žádné další informace, je tedy jisté, že rozhovory probíhaly tajně. Ovšem oznámení odeslání 50 vozidel CV90 je čistou novinkou, o které se dříve ani nespekulovalo. Nejspíše se bude jednat o poměrně čerstvý krok, který následoval po oznámení, že vozidla BVP dodají Spojené státy (okolo 50 kusů M2A2 Bradley ODS), Německo (40 vozidel Marder) a Francie (neznámý počet vozidel AMX-10RC nebo RCR). Nově tedy bude Ukrajina disponovat okolo 150 moderních bojových vozidel, což by mohlo již stačit k nějakému taktickému průlomu fronty. Ukrajina tak bude moci postavit minimálně tři zcela nové mechanizované prapory. Švédský ministr obrany Pål Jonsson nicméně mluvit i s ostatními severskými státy, které mají vozidla CV90 v inventáři, konkrétně s Finskem, Dánskem a Norskem, existuje i možnost, že bude moci Ukrajina postavit celou mechanizovanou brigádu, pokud s odesláním vozidel CV90 budou souhlasit i ostatní země. 

CV90Foto: Švédsko pošle Ukrajině 50 vozidel CV90. Ukrajinci z nich budou moci postavit nový mechanizovaný prapor. | Wikimedia Commons / Public Domain

Co se týče houfnic Archer, ty jako by byly vytvořeny speciálně pro potřeby ukrajinské armády. Jedná se o jeden z nejmodernějších dělostřeleckých systémů, který Švédsko zařadilo do výzbroje  roce 2013. Systém Archer vyniká svou skvělou mobilitou i v těžkém a rozbahněném terénu. Je totiž postavený na podvozku kloubového dampra. Obrovskou výhodou je, že systém je plně automatizovaný, vyžaduje tedy jen minimální osádku dvou lidí. Přechod do bojové polohy trvá pouze 25 vteřin a rychlost palby je až 9 ran za minutu. Obrovskou výhodou systému Archer je, že dokáže prvních 6 granátů vypálit během 30 vteřin. To je pro Ukrajinu jako dělané, ta totiž nedostatek dělostřelectva kompenzuje využitím taktiky Boom-and-Scoot, tedy příjezd na dělostřelectvem na místo, vypálení několika granátů v rychlých salvách a okamžitý přesun na novou palebnou pozici dříve, než je stačí ruské dělostřelectvo zaměřit. Maximální dostřel se střelou Excalibur, kterou Ukrajina již disponuje je 60 kilometrů, dostřel se standardní municí je 30 kilometrů. 

archerFoto: Dělostřelecký systém Archer | Wikimedia Commons / Public Domain

Posledním prozatím oznámeným balíkem  pomoci oznámilo Estonsko. To oznámilo, že balík vojenské pomoci Ukrajině dosáhne hodnoty 1% estonského HDP a bude se jednat o prozatím největší balík vojenské pomoci Ukrajině v hodnotě 370 milionů Eur, což je zhruba 8.8 miliardy korun. Co bude balík přesně obsahovat, se ještě zcela neví. Estonské ministerstvo obrany oznámilo, že balík bude obsahovat dělostřelectvo, munici, vozidla dělostřelecké podpory, protitankové zbraně a granátomety. Jistě víme, že balík bude obsahovat tažené houfnice FH70 ráže 155mm a tažené houfnice D-30 ráže 122mm. V jakých počtech, to se už bohužel neví.

Zdroj: Radio Canada, Bloomberg, Defence Blog, Politico

 Autor: Tomáš Svoboda

Komentáře

Veritas vincit

23. 01. 2023, 14:19

"Na Ukrajinu míří nová zbraň,..."
https://zpravy.aktualne.cz/zahranici/pred-novou-zbrani-pro-ukrajince-se-rusove-tezko-skryji-tvrdi/r~8ab6568498bb11edbe29ac1f6b220ee8/
*
https://www.saab.com/products/ground-launched-small-diameter-bomb-glsdb
https://www.popularmechanics.com/military/weapons/a42087385/ukraine-ground-launched-small-diameter-bomb/

Veritas vincit

23. 01. 2023, 10:55

Standa
"Podle oficiálních statistik zahynulo ve válce, kterou Německo vyvolalo 27 milionů sovětských občanů, z toho 18 milionů vojáků a 9 milionů civilistů."
*
Kde jsi vyčetl těch 27 mil. ruský věrozvěste?
Vy Rusáci už nevíte, jak byste se z těch vraždících prasáren lhaním vykroutili.
Vzhledem k tomu, že Sovětský svaz zahajoval 2. světovou válku po boku nacistického Německa a při pohledu na vpád primitivních ruských prasat na Ukrajinu 24.února 2022, jich nacisté zabili směšně málo, když jsou 77 let po skončení války stále rozpínaví a agresivní.
Nehledě na to, že si polovinu určitě zabili sami, jednotky NKVD, které stříleli sovětské vojáky na útěku...

Díky Paktu Molotov-Ribbentrop získal Sovětský svaz napadením Polska, Finska, Litvy, Lotyšska, Estonska, Severní Bukoviny a Besarábie do 21.června 1941 území
o větší rozloze než je Francie (604 740 km2)
Na tomto území zotročil zhruba 25 692 000 obyvatel.
http://www.ceskycestovatel.cz/besarabie-1940-1941/

Martin23 .

23. 01. 2023, 12:17

Určitě by bylo hodně zajímavé zjistit kolik to bylo reálně lidí bez ukradených území, kolik bylo popraveno za dezerci, kolik nechali zemřít hladem...

Sověti pomohli vyzbrojit nacistické německo proti západním spojencům a pak jim nevyšel plánovaný útok na Německo tím že je nacisti předběhli.

Veritas vincit

23. 01. 2023, 14:03

Martin23 .
:thumbsup: Souhlasím a podepisuji.
Škoda, že u Rusáků nebyla ani "Pěrestrojka" tak očistná, aby otevřeli světu všechny své archivy plné politické i lidské špíny se skutečností a pravdou. Ani nevěřím, že by se někdy tak stalo.

Martin23 .

23. 01. 2023, 22:33

Pan Veritas vincit: děkuji, já si popravdě myslím že ani žádné archivy nemají :D aspoň ne ty, co by je mohly ohrozit.

Vaclav Flek

25. 01. 2023, 00:47

pro Martin23

Martine, k vasemu prispevku dve poznamky :

Existuje jakysi "polooficiani" sbornik ruskych a sovetskych ztrat ve 20. stoleti, nazvany "Rossija i SSSR v vojnach XX veka". Vysel pod redakci generalplukovnika G.F. Krivosejeva v Moskve v roce 2001. Odvolava se na nej vetsina autou pri uvadeni ztrat behem jednotlivych operaci II. svetove valky na vychodni fronte, na druhou stranu mnozi vyjadrili pochybnosti o tom, zda lze udajum verit. Ja osobne jim neverim (to by bylo na jinou diskusi), nicmene povazuji ciselne udaje, uvedene ve sborniku, za DOLNI hranici skutecnych ztrat (tedy mohou byt vyssi, ale zrejme ne nizsi).

Ve sborniku se pise, ze za celou II. svetovou valku bylo sovetskymi soudy, zrejme prevazne polnimi, odsouzeno k trestu smrti a skutecne popraveno 135 000 rudoarmejcu. Statisice dalsich skoncily v trestnych praporech (tak trochu take trest smrti) nebo v karnych taborech Gulagu. Nevim, jestli je cislo 135 000 konecne, jde pouze o rozsudky polnich soudu, nejsou zde zahrnuty pripady zastreleni vojaku svymi veliteli, zpravidla pri ustupu, pripadne pri drancovani. I kdyby vsak to cislo bylo pravdive (o cemz pochybuji), jde o straslivy pocet zabitych mladych muzu, popravenych casto za drobne prestupky nebo v ramci upevneni discipliny...

Souhlasim s vasi posledni vetou v tom smyslu, ze wehrmacht svu agresi do Sovetskeho svazu predesel Rudou armadu mozna o pouhych par dnu, nevim ovsem, jak mohl pomoci "vyzbrojit nacisticke Nemecko" jinak, nez dodavkami nerostneho bohatstvi. Wehrmacht v predvecer utoku zcela jiste nedisponoval zadnym sovetskym vojenskym vybavenim.

Martin23 .

25. 01. 2023, 06:50

pan Flek:

Dobrý den pane Fleku, děkuji za info, popravdě v tom "bordelu" co panoval a panuje v Rusku mě to ani nepřekvapuje.

Vyzbrojování, jak jsem zjistil, jenom v roce 1940 (2. nejsilnější rok dodávek ze Sovětského Svazu Nacistickému Německu) že jim poslali tolik železné rudy že to stačilo na vytvoření asi 15 000 tanků panz IIIe. Takhle jsem to myslel.

Určitě z těch surovin nevytvořili lžíce a kastroly, ale sloužily Nacistické mašinérii.

Standa

23. 01. 2023, 10:18

Neustále čtu, jak Německo dodává zbraně na Ukrajinu. Musí to být krása, když německé zbraně opět vraždí na Ukrajině. Pohrobci sadistických vrahů z Wehrmachtu a Waffen-SS určitě plesají radostí. Třeba i nějaký dědeček vypráví vnoučatům, jak fungovaly v Rusku, na Ukrajině a jinde popravčí čety eskader smrti Einsatzgruppen SS, a je možné, že vnoučata posílá do Mezinárodních cizineckých legiích. Co na to říkají předkové těch ukrajinských vojáků?

Podle oficiálních statistik zahynulo ve válce, kterou Německo vyvolalo 27 milionů sovětských občanů, z toho 18 milionů vojáků a 9 milionů civilistů. Kde jsou ty časy, kdy v Jaltě a Postupimi se dohodlo, že Německo bude demilitarizováno, a již nikdy se nepřipustí jeho znovuvyzbrojování.

Jak se zpívá v jedné písničce: „To všechno odváál čáás ...

Dneska je Německo znovusjednoceno, má obrovskou armádu, je členem Nadnárodní Americké Teroristické Organizace, posílá okupanty do cizích zemí, mohutně vyrábí zbraně, které dokonce vyváží. Na Ukrajině je největší německý kolaborant a válečný zločinec Stepan Bandera vyhlášen za národního hrdinu. A k tomu se připojují i čeští "vlastenci".

Martin23 .

23. 01. 2023, 12:24

Pan Standa:

Neustále čtu, jak Rusko dodává zbraně na Ukrajinu. Musí to být krása, když Ruské zbraně stále vraždí na Ukrajině. Pohrobci sadistických vrahů a znásilňovačů Rudé Armády určitě plesají radostí. Třeba i nějaký dědeček vypráví vnoučatům, jak fungovaly v Rusku, na Ukrajině a jinde popravčí čety NKVD, a je možné, že vnoučata posílá umírat do této zbabělé války.

Podle oficiálních statistik (ne Ruských) celkem zahynulo na straně západních spojenců a dodatečných spojenců Sovětského Svazu

Přes 14 milionů vojáků
Přes 36 milionů civilistů

10 z těch 36 milionů bylo židů (z Ruska byly 3 miliony).

Většina civilních ztrát je z Indočíny a připadá na vrub Japonsku. Takže Sovětský svaz byl na druhé až třetí koleji. Sověti si jenom snaží ukrást slávu pro sebe, jako že přinesli největší oběť, ale lhali Vám, jako ostatně tolikrát v minulosti.

Standa

23. 01. 2023, 14:51

Martin23 .

Jo, jo, oni opravdu budou nít novináři "právo na korigované informace".

Martin23 .

23. 01. 2023, 22:30

Standa: přesně to jsem myslel když jsem mluvil o těch 20 000 000 zavražděných civilistů z Číny. Právo na korigované informace.

Mimochodem, když jste pro neposílání zbraní na Ukrajinu, a chcete aby se Ukrajina vzdala, co uděláme až Rusové napadnou Slovensko? Vzdáme se za Slováky také, protože nechceme válku a Rusové mají jaderné zbraně a mohou je použít.
A až pojedou na nás, nebudeme se bránit? Mohou přece použít jaderné zbraně...

Vídíte jak krátkozraké uvažování to je? Nebo je to právo na korigované informace? Mlčení z Vaší strany si budu vykládat tak, že souhlasíte s tím, že jste se mýlil.

Standa

24. 01. 2023, 10:55

Martin23 .

Čověk dnešního typu se sám sebe označil jako "Člověk rozumný a myslící".

Ovšem jeho jednání tomu nějak neodpovídá. Neznám v živočišné říši tvora, který by se choval ke svému druhu tak, jako člověk.

Co na to říká takový spolek s honosným názvem Organizace spojených národů? To bylo protestů a rezolucí, když se občané Krymu naprosto legálně ve veřejném referendu připojili k Ruské federaci. A najednou ticho. Komupak to vyhovuje? Vy už jste jako novináři, strašíte jadernými zbraněmi, to je pro malé děti na pískovišti. Ale že by se mohly všechny strany dohodnout na nějakém rozumném řešení, to svádí jeden na druhého, že dotyčný to nechce. Ale je pravda, že vývoz zbraní je ohromný kšeft, zvláště když umírají jiní, kteří za to vůbec nemohou. Takže to skončí, až se vyprázdní sklady starých šrotů.

Veritas vincit

24. 01. 2023, 11:09

Standa
"Co na to říká takový spolek s honosným názvem Organizace spojených národů? To bylo protestů a rezolucí, když se občané Krymu naprosto legálně ve veřejném referendu připojili k Ruské federaci. A najednou ticho. Komupak to vyhovuje?"
*
Proč se ztrapňuješ lží nevzdělaný Slovane?
Krym:
23.února 2014 - první ozbrojení neoznačení ruští zelení mužici "na dovolené" na Krymu obsadili ukrajinské objekty.
16.března 2014 - referendum o samostatnosti

Připadá ti snad, že by zbabělí Slovani v Československu po srpnové okupaci hned v září 1968 odhlasovali v referendu odchod z "tábora socialismu" a odluku od Sovětského svazů ??
Referendum po okupaci, pod hlavněmi samopalů nemá žádnou vypovídací hodnotu, natož regulérnost a uznatelnost.:slight_smile:

Martin23 .

24. 01. 2023, 22:05

pan Standa:

Nemusíte se mi omlouvat, ale omluva přijata. Já umím číst mezi řádky.

Souhlasím s Vámi co říkáte, že to co dělají Rusové na Ukrajině, je neodpustitelné a musí být přísně potrestáno.

Vaclav Flek

23. 01. 2023, 01:23

pro Mark


Dekuji za odpoved, ke ktere jiz neni co dodat. Preji vam hezke pondeli i dalsi dny v tydnu.

Veritas vincit

22. 01. 2023, 18:34

"Polsko je připraveno poslat Ukrajině tanky německé výroby Leopard 2 i bez souhlasu Berlína."
https://www.novinky.cz/clanek/zahranicni-polsko-chce-poslat-kyjevu-tanky-leopard-i-bez-souhlasu-berlina-40420695
*
Doufám, že to Poláci již udělali. :flag_pl::thumbsup:
Poláci jdou správnou cestou.
Přímá spolupráce s USA:flag_us::thumbsup:. Samostatné rozhodování. Členství v EU i NATO. Evidentně prošlapávají cestu a ČR by měla následovat příkladu.

Bombero

22. 01. 2023, 22:42

VV- tak snad se ledy hnuly:grinning::thumbsup:
https://www.idnes.cz/zpravy/zahranicni/tanky-leopard-valka-na-ukrajine-rusko-nemecko-polsko.A230122_214228_zahranicni_ihav

Veritas vincit

22. 01. 2023, 16:51

Standa
"To se mi zdá zbabělé, cpát na Ukrajinu zbraně za peníze OVČANŮ (označení tvora, něco mezi ovcí a občanem, takzvaný "daňový poplatník"),..."
*
Zbytečná starost ovčana plně odkázaného na sociální dávku (důchod).:slight_smile:

"Zbytečně se to prodlužuje. Když tak sleduji příspěvky správných "vlastenců", bylo by daleko účelnější, kdyby sami nasedli do svého milovaného Leopard 2, a řítili se po stepi s bojovým pokřikem na ty zlotřilé Wagnerovce.
*
Nikomu neraď Slovane, když jsi sám nevlezl do ruského T-éčka.:slight_smile:
Tvé nazory zastupuje 10% populace ČR, pokud sis toho po volbách ještě nestačil všimnout, takže směšná minorita (KSČM+SPD) :slight_smile:

"Takhle by se mohlo stát, že by pan Zelenský se musel uklidit za svými rodiči a dalšími oligarchy někam do daňového ráje."
*
Vždy, když vyleze líný a neschopný Slovan z díry, tak se stará hlavně o majetky těch druhých.
Je jeden takový židovský vtip:

Přijde Lajb za rabínem.
- Rebe, poraď, špatně se mi vede, obchody nejdou, nevím čím to je...
A přitom třeba támhle! Takový Grün! Má obchod se stejným zbožím jako já - a jemu se vede dobře! Čím to, rebe, je, že jemu obchody jdou a mně ne?
Rabín se zamyslí.
- Příčina je prostá a přirozená, povídá.
Grünovi se vede velmi dobře, protože se stará jen o jeden obchod. Na to mu síly i rozum stačí.
Ale ty, Lajb, se staráš o dva obchody: O svůj a o jeho!
A na to nemáš dost síly ani dost rozumu!

Mark

22. 01. 2023, 16:36

Vaclav Flek

Děkují za reakcí. Zykloned to přesně odhadl. Překladač je někdy prevít:grin:.
Dám tu aglický psaný text, který jsem tu původně chtěl dát, ale chápu, že ne každý ovládá angličtinu a i ten co jo se může v některých technických slovech ztrácet. A konkrétně Vámi uvaděné systémy kde "nerozumíte" jejích významu mohu dát aspoň tyto odkazy, to ale neznamená, že jde přesně o toto. Budu sám rád když se najde někdo, kdo by ty systémy upřesnil, dohledat jsem to nedokázal.

https://www.navalnews.com/naval-news/2022/05/us-navy-to-order-harpoon-coastal-defence-missiles-from-boeing/

https://en.m.wikipedia.org/wiki/M113A4_Armored_Medical_Evacuation_Vehicle


IMMEDIATE RELEASE
Fact Sheet on U.S. Security Assistance to Ukraine
January 20, 2023
In total, the United States has more than $27.4 billion in security assistance to Ukraine since the
beginning of the Biden Administration, including more than $26.7 billion since the beginning of 
Russia’s unprovoked and brutal invasion on February 24, 2022.
United States security assistance committed to Ukraine includes:
• Over 1,600 Stinger anti-aircraft systems;
• Over 8,500 Javelin anti-armor systems;
• Over 50,000 other anti-armor systems and munitions;
• Over 700 Switchblade Tactical Unmanned Aerial Systems;
• 160 155mm Howitzers and up to 1,094,000 155mm artillery rounds;
• Over 5,800 precision-guided 155mm artillery rounds;
• 10,200 155mm rounds of Remote Anti-Armor Mine (RAAM) Systems;
• 100,000 rounds of 125mm tank ammunition;
• 45,000 152mm artillery rounds;
• 20,000 122mm artillery rounds;
• 50,000 122mm GRAD rockets;
• 72 105mm Howitzers and 370,000 105mm artillery rounds;
• 298 Tactical Vehicles to tow weapons;
• 22 Tactical Vehicles to recover equipment;
• 30 ammunition support vehicles;
• 38 High Mobility Artillery Rocket Systems and ammunition;
• 30 120mm mortar systems and approximately 166,000 120mm mortar rounds;
• 10 82mm mortar systems;
• 10 60mm mortar systems;
• 2,590 Tube-Launched, Optically-Tracked, Wire-Guided (TOW) missiles;
• 545,000 rounds of 25mm ammunition;
• Ten Command Post vehicles;
• One Patriot air defense battery and munitions;
• Eight National Advanced Surface-to-Air Missile Systems (NASAMS) and munitions;
• Missiles for HAWK air defense systems;
• RIM-7 missiles for air defense;
• 12 Avenger air defense systems;
• High-speed Anti-radiation missiles (HARMs);
• Precision aerial munitions;
• 4,000 Zuni aircraft rockets;
• 20 Mi-17 helicopters;
• 45 T-72B tanks;
• 109 Bradley infantry fighting vehicles;
• Over 1,700 High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicles (HMMWVs);
• Over 100 light tactical vehicles;
• 44 trucks and 88 trailers to transport heavy equipment;
• 90 Stryker Armored Personnel Carriers;
• 300 M113 Armored Personnel Carriers;
• 250 M1117 Armored Security Vehicles;
• 580 Mine Resistant Ambush Protected Vehicles (MRAPs);
• Six armored utility trucks;
• Mine clearing equipment and systems;
• Over 13,000 grenade launchers and small arms;
• Over 111,000,000 rounds of small arms ammunition;
• Over 75,000 sets of body armor and helmets;
• Approximately 1,800 Phoenix Ghost Tactical Unmanned Aerial Systems;
• Laser-guided rocket systems;
• Puma Unmanned Aerial Systems;
• 15 Scan Eagle Unmanned Aerial Systems;
• Two radars for Unmanned Aerial Systems;
• Unmanned Coastal Defense Vessels;
• Over 50 counter-artillery radars;
• Four counter-mortar radars;
• 20 multi-mission radars;
• Counter-Unmanned Aerial Systems and equipment;
• Counter air defense capability;
• Ten air surveillance radars;
• Two harpoon coastal defense systems;
• 58 coastal and riverine patrol boats;
• M18A1 Claymore anti-personnel munitions;
• C-4 explosives, demolition munitions, and demolition equipment for obstacle clearing;
• Obstacle emplacement equipment;
• Tactical secure communications systems;
• Four satellite communications antennas;
• SATCOM terminals and services;
• Thousands of night vision devices, surveillance systems, thermal imagery systems,
optics, and laser rangefinders;
• Commercial satellite imagery services;
• Explosive ordnance disposal equipment and protective gear;
• Chemical, Biological, Radiological, Nuclear protective equipment;
• 100 armored medical treatment vehicles;
• Over 350 generators;
• Medical supplies to include first aid kits, bandages, monitors, and other equipment;
• Electronic jamming equipment;
• Field equipment, cold weather gear, and spare parts;
• Funding for training, maintenance, and sustainment.
The United States also continues to work with its Allies and partners to provide Ukraine with
additional capabilities to defend itself.

Vaclav Flek

22. 01. 2023, 20:03

pro Mark

Dekuji za upresneni. Musim se priznat, ze tentokrat jsem se vyjimecne zachoval tak trochu jako potvora, svuj prispevek jsem myslel spise ironicky, nikoliv ovsem jizlive. Samozrejme jsem pri cteni ihned pochopil, ze chyby generoval prekladac, ke kteremu mam osobne velky odpor. Nicmene, pokud jste jej pouzil, jste mel vysledny text zkontrolovat a nektere ze zjevnych chyb (vcetne tech, na ktere jsem poukazal) pote manualne opravit.

Ony se chyby, vyplyvajici z toporneho prekladu, dost casto objevuji v dilech, prevadenych do ceskeho jazyka, zemena prekladateli neznalymi odborne terminologie. Bohuzel je to temer pravidlo, najit cesky preklad vojenskeho textu bez chyb je temer nemozne.Proto preferuji cetbu knih s military tematikou v originale (rusky, anglicky, francouzsky a nemecky). Pokud ctenar zna dany termin v originale, lehce rozpozna spatny preklad a dosadi si spravny vyraz.

Vzpominam si, ze jsem s rodici zil pred mnoha lety ve Francii, kde jsme stale drzeli mikulasskou tradici. Moje tehdy petileta sestra, ktera chodila do francouzske skolky a mluvila lepe francouzsky nez cesky, zdesene vykrikla : "Ten cert mne dela brecet". V ceskem jazyce se tato veta zda podivnou, ale v teto podobe dava ve frncouzstine jasny smysl, stejne jako se treba francouzsky sedmdesat vyjadri jako sedesat deset a osmdesat jako ctyrikrat dvacet.

Abych se ale nehral na prilis chytreho : ani ja treba neumim prelozit, co znamena "Obstacle emplacement equipment". Myslim, ze nejspise "vybaveni ke kladeni prekazek", ale nejsem si tim vubec jist...

Mark

22. 01. 2023, 20:10

Vaclav Flek

Máte pravdu, když už jsem se pouštěl do překladu, tak jsem si to měl po sobě zkontrolovat. Přejí hezký večer.

Vaclav Flek

23. 01. 2023, 01:21

pro Mark


Dekuji za odpoved, ke ktere jiz neni co dodat. Preji vam hezke pondeli i dalsi dny v tydnu.

Roman

22. 01. 2023, 00:23

Standa
OVČANŮ (označení tvora, něco mezi ovcí a občanem, takzvaný "daňový poplatník")
------------------------------------------------------------------
Ty snad nejseš daňový poplatník - ovčan ? Aha takže zlodějskej exekuční parazit , jako tvůj těžce dementní guru Vrábel

Roman

22. 01. 2023, 00:02

Standa
To se mi zdá zbabělé, cpát na Ukrajinu zbraně za peníze OVČANŮ
-------------------------------------------------------------------------
Fakt ? Takže , bylo také podle tebe zbabělé , cpát zbraně do ruSSka za II.svět. války z USA a zachránit tak bolševikům prd......el ? Dneska je to úplně to samý ty troubelíne . Zase nám USA zachraňuje zadky .

Standa

22. 01. 2023, 19:23

Roman

Nemáte něco společného se známým bavičem Felixem Holzmannem? Škoda, že již nežije. Felix a Roman, to by byla dvojka. Ty Vaše vtipy, kam se hrabe scénka o aluminiovém klíčku.

Roman

22. 01. 2023, 19:43

Standa
Už ti došli i ty tvoje vylhaný argumenty ?
Aha , takže přesně podle pokynů z Petrohradu přecházíme na osobní urážky , co ?

Standa

22. 01. 2023, 19:55

To nebylo myšleno jako osobní urážka, pouze objektivní zhodnocení Vašich diskuzních příspěvků.

Roman

22. 01. 2023, 21:00

Já jsem pouze poukázal pouze na historická fakta .
Mohu doložit .
SSSR po boku Hitleroveského rozpoutalo II.svět.vál. a mohutně Německo materiálně podporovali a okupovali a vyvražďovali občany Evropských zemí .

Až když se Hitler obrátil proti kamarádíčkovi Stalinovi tak ten se obrátil s prosíkem na USA , jinak by rychle padli . Např. bez 500.000 náklaďáků a 20.000 letadel...... nemohli ruSSové čelit nacismu .

https://www.idnes.cz/technet/vojenstvi/sovetsky-svaz-osa-druha-svetova-valka.A190308_132959_vojenstvi_erp

https://www.armyweb.cz/clanek/vyznam-dodavek-lend-lease-do-sovetskeho-svazu

Standa

22. 01. 2023, 21:12

Roman

Jenom potvrzujete, že jsem se nezmýlil.

Standa

21. 01. 2023, 17:17

To se mi zdá zbabělé, cpát na Ukrajinu zbraně za peníze OVČANŮ (označení tvora, něco mezi ovcí a občanem, takzvaný "daňový poplatník"), a nechat kvůli "poctivě vydělaným miliardám" ukrajinských oligarchů umírat Ukrajince, kteří za to nemohou. Zbytečně se to prodlužuje. Když tak sleduji příspěvky správných "vlastenců", bylo by daleko účelnější, kdyby sami nasedli do svého milovaného Leopard 2, a řítili se po stepi s bojovým pokřikem na ty zlotřilé Wagnerovce. S jejich vlasteneckou horlivostí a ústní odvahou by je smázli za jeden den. Takhle by se mohlo stát, že by pan Zelenský se musel uklidit za svými rodiči a dalšími oligarchy někam do daňového ráje.

Slavoslav

21. 01. 2023, 20:19

och, sladké slzy Vatnikov. Standa, aspoň buď chlap a priznaj na rovinu, že za všetkými tými kecami je len tvoja úprimná túžba po výhre ruska ktoré dostáva od Ukrajiny kapky

Bodlak

21. 01. 2023, 20:19

jo jo, utekl na Maledivy, jak ty ruský chudinky z proletariátu.

Standa

21. 01. 2023, 20:50

Na Facebooku jsem viděl, že mají nějakou rodinnou chatrč v Izraeli. V chudinské čtvrti s ostatními oligarchy. O sebe má jistě postaráno.

Zdeněk

21. 01. 2023, 21:26

Standa, Ksichtokniha, vinales emerikanski - a ty nevíš, že je napojený na CML přímo v Pentagonu a že vám, vlastencům, podsouvají informace vytvářené přímo Sorosem, který sídlí v tajné zednářské lóži pod Bílým domem? A že jsou vytvářeny tak, aby z vás vlastenců dělaly blbce ... třeba ta, jak rusáci předevčírem zničili na Ukrajině první Abrams :laughing::joy::rofl:

Standa

21. 01. 2023, 21:43

V jedné starší veselohře bylo zaklínadlo pro vyvolání ducha Bílé paní:
"Věř, ale komu věříš, měř".
A nebo jak se říkalo u nás na vsi:
"Důvěřuj, ale prověřuj".
Bohužel, v naší zemi mají novináři jenom "korigované informace", takže to nemám s čím porovnávat. Jak prý prohlásil jeden přikulovač sudů v pivovaru:
"V zemi kde je cenzura, může oficiálním zprávám věřit jenom blbec".
Takže kde je pravda?

Zdeněk

21. 01. 2023, 22:04

Stando, já to Georgeovi hned říkal, že snažit se z vás vlastenců dělat blbce je zbytečný, že si to obstaráte sami a navíc nám o tom i napíšete ...

Veritas vincit

22. 01. 2023, 02:44

Standa
"Bohužel, v naší zemi mají novináři jenom "korigované informace", takže to nemám s čím porovnávat.
Jak prý prohlásil jeden přikulovač sudů v pivovaru:
"V zemi kde je cenzura, může oficiálním zprávám věřit jenom blbec"."
*
Zatím jsi nepředložil žádný věrohodný důkaz pro svá hloupá tvrzení. :slight_smile:

Veritas vincit

21. 01. 2023, 15:38

Šebesta
"Já na rozdil od vás nechci prodlužovat válku za každou cenu ať to stojí coiiu to stojí."
"Já jen tvrdím že prodlužovat válku za každou cenu do nekonečna je nesmysl."
*
Tvoje země nebyla napadena, takže si můžeš nechat své hraběci rady pro sebe, nebo ke zpovědi.
Že sis nechal kálet po 68 od okupantů a jejich sokmenovců na hlavu je čistě tvoje věc, srabe. :slight_smile:
Ty pomoc Ukrajině neplatíš, tak proč se do toho vůbec pleteš? Není to přece tvoje věc, když "to" neplatíš.
Jedině, že přeješ Rusákům získat okupovaná území. Připadáš si v tom případě úplně normální?
Proti Adolfově nacistickému Německu bojovali spojenci skoro 6 let. Nebo by se snad mělo tenkrát okupované území vrátit Německu??

Veritas vincit

21. 01. 2023, 15:26

"Západní tanky, BVP i vyspělé dělostřelectvo. Ukrajina prokazuje, že si zahraniční pomoc rozhodně zaslouží"
*
Ukrajina si zaslouží mnohem více pomoci, než zatím dostává.
Největší slabinou demokracie je pomalé rozhodování, čehoš zneužíval Hitler a dnes zneužívá Putin.
Těch 15 tanků Challenger:thumbsup: je snad první vlaštovka, která vypadá skvěle.
Snad se po USA a Británii také konečně rozhoupe Německo s Francií. Když se na ty dvě země dívám, tak je mi hanbam za ně. Jejich dlouhodobé přátelíčkování s Ruskem z nich dělá státy IV. kategorie a ČR by měla navázat více přímých kontaktů s USA, jako například Polsko.
Díky a sláva všem za pomoc statečné Ukrajině!:thumbsup:
Jen tak dál a přidat, nepolevovat! :thumbsup:
Ukrajině přesnou mušku a věčnou slávu hrdinům! :flag_ua::thumbsup:
Bůh žehnej USA!:flag_us::thumbsup:

Vaclav Flek

22. 01. 2023, 00:13

pro Veritas vincit :

Prakticky se vsim, co uvadite, souhlasim, vidime to stejne.

Presto jedna pripominka k vasi vete : " ... Největší slabinou demokracie je pomalé rozhodování, čehoš zneužíval Hitler...". S tim bych asi nesouhlasil, nejmene dve valecna tazeni Hitler nechtel a byla Treti risi v podstate vnucena - to v Norsku a take to v Recku (k obema kampanim jsem se jiz na techto webovych strankach vyjadroval). Jinak v zari 1939 nechtel Hitler valku s Francii (chtel ji pozdeji) , ani s Velkou Britanii (nechtel ji vubec), ale byly to prave tyto dve velmoci, ktere vyhlasily Nemecku valku.

Veritas vincit

22. 01. 2023, 16:29

Václav Flek
Děkuji za váš názor a  detailní upřesnění.
Jsem si vámi zmiňovaných historických skutečností plně vědom. Svůj názor jsem formuloval, hlavně při pohledu na chování dnešního Německa i mnoha dalších států v Evropě, protože jde hlavně a jenom o budoucnost Evropy.
Demokracie, pokud se dá tak označit z dnešního pohledu, jako pomalá a v podstatě neschopná čelit agresivní totalitě mi připadala v souvislosti s Hitlerovým nástupem k moci a v předvečer 2. světové války.

Veritas vincit

21. 01. 2023, 15:16

Standa
"Za chvíli budou volby Prezidenta republiky. Mohlo by se..."
*
To jsou ty slavné větičky netahavých Slovanů bez inteligence (komunistické lůzy) co se stále rozhlíží po cizím, aby dav hlupáků "něco" udělal: "Mohlo by se ..., mělo by se ..., "

"Mohlo by se to spojit s referendem, kdo souhlasí se zasíláním zbraní, aby se mohli vraždit lidé mezi sebou."
*
Otázka hodna komunistického dementa, která se netýká Ukrajiny.
Do okupantů se střílí. Jenom lidský odpad kolaboruje a spolupracuje - všichni komunisté srpen 1968 - listopad 1989. Dodnes nepromčitelný trestný čin.

"Zkrátka: Kdo souhlasí s vyzbrojováním, a dokonce přispívá na nákup zbraní, okamžitě nastoupit do připravených vlaků a letadel, a hajdy na Ukrajinu."
*
A kdo by to jako organizoval a řídil? Ty snad, nulo? :laughing:
Buď rád slovansko-ruský chytrolíne, že jsi neskončil po 17.listopadu 1989 i se všemi svými komunistickými soukmenovci v dobytčáku směr Sovětský svaz.
Škoda, že byl Václav Havel lidumil a na tribuně neřekl: "Pochytejte je a deportujte do Sovětského svazu!"
Dnes bychom tě vůbec naznali, možná bys už neexistoval. :laughing:
Kdybych byl od zítra absolutní vládce ČR, tak vše doženu, dnes už máš zbaleno, zítra ráno v 6:00 si tě odškrtnou v seznamu a vagony s vámi odpečetí až na území Ruska.
Já bych ti ukázal to vaše: "Se Sovětským svazem na věčné časy a nikdy jinak!"
Přesně tento úkon se po 17.listopadu 1989 těžce zanedbal.
Splňujete dodnes atributy těch špatných "sudetských Němců". Spolčujete se s cizí mocností a škodíte státu.

"Zdá se mi zbabělé a málo vlastenecké, nechat za ukrajinské oligarchy válčit Ukrajince, kteří za to nemohou."
*
Máš evidentně zbytečné starosti slovanská nulo v ČR. :slight_smile:
To je věc Ukrajinců a ne tvoje.

Roman

21. 01. 2023, 13:48

Standa
Kdo souhlasí s vyzbrojováním, a dokonce přispívá na nákup zbraní, okamžitě nastoupit do připravených vlaků a letadel, a hajdy na Ukrajinu.
----------------------------------------------------
Jasně .
A ty co svou křiváckou pasivitou budou podporovat ruSSkej fašistickej zrůdnej režim , tak rovnou do vlaků a ledadel a hurá do ruSSka . A nikdo tady nezůstane .

Stando ty fakt nejseš nejostřejší tužka v penále .
Bože do čeho si to mozek vložil ?:flushed:

Roman

21. 01. 2023, 13:40

Šebesto Šebesto . Ty si zase ve škole nedával pozor . Jestli sis ještě nevšiml , tak sme my (NATO) ještě válčit nezačali .
Pokud by sme začli , tak to s ruSSkem bude hodně , ale opravdu hodně rychlej konec .
ruSSáci v čele s Putlerem se v rekordním čase dokázali znemožnit i bez našeho zapojení .

Sláva Ukrajině :flag_ua:
Sláva hrdinům :flag_ua:

Standa

21. 01. 2023, 15:32

Roman

Слава Україні! Героям слава! (v české transkripci Slava Ukrajini! Herojam slava!)

Od 30. let bylo používáno jako pozdrav Organizací ukrajinských nacionalistů a Ukrajinskou povstaleckou armádou, tzv. banderovci, v jejímž čele stál Stepan Bandera.

Ale v dnešní době se zase užívá, jak je vidět. Inu, rovný rovného si hledá.

Roman

21. 01. 2023, 20:27

Opět lžež jako vždy .

Jak podotýkají historikové, používání hesla „Sláva Ukrajině“ bylo poprvé zaznamenáno již v roce 1919. Používali je v jezdeckém pluku tzv. Černých Záporožců v době Ukrajinské lidové republiky (ULR) a později v Hejtmanátu Pavla Skoropadského (tzv. Ukrajinský stát).

Banderovci si ho přisvojili až mnohem později . Za to ale tento pozdrav nemůže , ani jeho současní uživatelé .

Standa

21. 01. 2023, 21:15

To je možné, třeba historikové zjistí, že toto heslo používali již ukrajinští Neandrtálci. Já jsem napsal ... Od 30. let bylo používáno jako pozdrav Organizací ukrajinských nacionalistů ... .
V dubnu 2015 ukrajinský parlament schválil zákon, který udělil Banderovi a některým členům OUN a UPA status bojovníků za svobodu Ukrajiny. Ukrajinský prezident Petro Porošenko označil bojovníky UPA za „příklad hrdinství a vlastenectví na Ukrajině.“

Ale něktří pamětníci označují Banderu za válečného zločince a německého kolaboranta. Poznaly to i české vesnice na Volyni, Kupičov, Český Malín. Před krutostí Banderovců bledly i německé jednotky SS.

Roman

22. 01. 2023, 00:10

Když můžete vy ruSSáci oslavovat a uctívat takový gigantický saditický zločince jako Stalin , Lenin , Žukov , Koňěv ................. , před kterejma byli i Hitler hotovej lidumil . Tak Bandera je proti nim přímo matka Tereza .
Přesto si myslím že to není absolutně žádnej důvod napadnout ruSSkej fašistán .

Standa

22. 01. 2023, 09:36

Roman

Nemáte to tolik šlukovat, když se proberete, držíte určitě v ruce místo pindíka výtvor z nočníku.

Zdeněk

22. 01. 2023, 09:59

Standa, oceňuji, že ses konečně rozhodl přestat simulovat inteligentní život, u bolševika to stejně bylo zbytečné ... :thumbsup:

Šebesta

21. 01. 2023, 10:18

Jasně budeme válčit do skonání světa třeba 50 let. Hurrá !

Standa

21. 01. 2023, 11:54

Za chvíli budou volby Prezidenta republiky. Mohlo by se to spojit s referendem, kdo souhlasí se zasíláním zbraní, aby se mohli vraždit lidé mezi sebou. Hned vedle volební místnosti by bylo náborové středisko pro doplnění stavu válečníků. Zkrátka: Kdo souhlasí s vyzbrojováním, a dokonce přispívá na nákup zbraní, okamžitě nastoupit do připravených vlaků a letadel, a hajdy na Ukrajinu. Zdá se mi zbabělé a málo vlastenecké, nechat za ukrajinské oligarchy válčit Ukrajince, kteří za to nemohou.

Šebesta

21. 01. 2023, 12:11

Pro Standa. Jo to by bylo dobré. Bylo by zajimavé kolik by se jich přihlásilo. Myslim že minuimum. Kecat bludy v teple domova a vyzývat druhé k boji umí každý zbabělec.

Zdeněk

21. 01. 2023, 12:27

p. Šebesta,

tady umí kecat o míru každý důchodec, já bych to na vašem místě zkusil na Красная площадь případně rovnou u kremelské zdi nářků. Pak dáte vědět ...

p.s. Fotka z rodinného alba
https://twitter.com/Posledniskaut/status/1616503195760578560?s=20&t=qj6MFIXcGGr_UwmqZ1cENg

Šebesta

21. 01. 2023, 12:34

Zdeněk.Potefena husa se ozvala vemte si saky paky a davaj na Rosiju. Já na rozdil od vás nechci prodlužovat válku za každou cenu ať to stojí coiiu to stojí. Vy ano tak přispějte svou troškou do mlýna a nebuďte srab.Opakuji znova pokud to váš mozek umí vstřebat nejsem a nikdy jsem nebylrusofil koneckonců mnohé mé příspěvky na jiná temata to dokazují. Já jen tvrdím že prodlužovat válku za každou cenu do nekonečna je nesmysl.

Zykloned

21. 01. 2023, 12:34

Tady je krásně vidět jak je věk naprosto nerelevantním kritériem pro možnost jít volit. Iq test a test základních znalostí pravomocí vlády/prezidenta by volby udělal mnohem příjemnější. Lidé jako Standa by pak o nich akorát tak četli.

Zdeněk

21. 01. 2023, 12:37

p. Šebesta,

já nikoho nejmenoval, ale samozřejmě proti vašemu tvrzení o kejhání nemám sebemenší výhrady ... :thumbsup:

Zdeněk

21. 01. 2023, 12:56

p. Šebesta

zatímco místní mírotvorce Standa se ze všech sil snaží ohnout a proškrkat minulost tak, aby seděla jeho komunistickému vidění světa, vy se za každou cenu snažíte ohnout přítomnost a budoucnost, aby se dala napasovat na minulost, věru nevím, co je horší ...

Každopádně, pokud zde přiznate, že vaší hlavní motivací není obava o osud ukrajinských vojáků a civilistů, ale jen a pouze obava o vaše pohodlí (jak už jste tady několikrát sám naznačil), nebudu s vámi souhlasit, ale mohu si vás alespoň vážit pro upřímnost.

p.s.: vzhledem ke kvalitě mého zraku a absenci vojenského výcviku, by moje osobní přítomnost na frontě znamenala pouze přímé ohrožení spolubojovníků, a proto se domnívám, že mnohem užitečnější budu zde, mimo jiné i při plnění zakázek pro AČR.

Standa

21. 01. 2023, 13:52

Zdeněk

Z Vašeho příspěvku je opravdu vidět, že většina diskutujících zná vojnu jenom z počítačových her. Ale to nejste sám, stačí se podívat na naše novodobé ministry obrany, jsou na tom stejně. Podle toho to také vypadá.

Za šerého dávnověku bylo zvykem, že panovník jel do útoku v první řadě, obklopen svými syny, ani v boji ho nesměl nikdo předjet. Byla to čest a výsada. Teprve za nimi se řadili přední páni země, podle hodností, které zdědili nebo si je vydobyli na válečném poli. Nakonec jeli námezdní žoldnéři a družiny jednotlivých pánů.

Doba se bohužel změnila. Dneska ti, kteří o válce rozhodují, sedí v teploučku v nějakém paláci, a nechají za sebe válčit poddané. Když prohrají, sejdou se s nepřátelskými panovníky a potřesou si rukou. Dneska jste byli lepší Vy, příště třeba zase zvítězíme My. To, že ta taškařice stála miliony mrtvých nikoho nedojme. Vždyť to byl jenom plebs.

Bylo by potřeba, aby se starý zvyk opět zavedl. Domnívám se, že počet válečných konfliktů by silně poklesl.

Zdeněk

21. 01. 2023, 14:01

Standa,

až budu chtít znát názor kolaboranta, ozvu se ti ...

Bombero

21. 01. 2023, 14:58

standa- "bylo zvykem, že panovník jel do útoku v první řadě,"
a proto ten, co rozpoutal válku a napadl ukrajinu je zalezlý kdesi v bunkru a ten co se brání se vydává na cesty na frontovou linii podpořit své vojáky....
To je tak, když se z komika stane vůdce a z vůdce komik....

Standa

21. 01. 2023, 15:17

Bombero

Teď si nemohu vybavit, kdo prohlásil, že dohody z Minsku a Budapešti nebude dodržovat? To myslíte možná vynucenou reakci na několikaletý útlak ruskojazyčných obyvatel Donbasu. Také se hovořilo o „překladištích“ NATO nebo o biologických laboratořích Pentagonu na Ukrajině.
Každá země si chrání svojí bezpečnost.

Zdeněk

21. 01. 2023, 15:33

Standa v podstatě to máš správně, akorát ty tajné laboratoře nejsou NATO, ale ruSSka a nejsou na Ukrajině, ale v Jekatěrinburgu (dříve Sverdlovsk), ale na bolševika je to slušné...

Roman

21. 01. 2023, 15:42

NIC !!!! z toho co si uvedl , není důvod k napadení sousedního státu .
Načež , všechno čím tu argumentuješ je beztak prokremelská lež .

Zdeněk

21. 01. 2023, 15:52

ROBO,

náhodou nedodržení dohod, právo na obranu státu ... pravda slovo od slova :stuck_out_tongue_winking_eye:

Martin23 .

21. 01. 2023, 17:56

Pan Standa:

Lepší bude referendum "Kdo souhlasí s Ruskou agresí na Ukrajinu, okamžitě nastoupit do připravených vlaků a letadel, a hajdy na Ukrajinu."

Martin23 .

21. 01. 2023, 18:00

Pan Standa:

Vojna není válka.

Martin23 .

21. 01. 2023, 18:11

pan Standa:

Já jsem zase četl o tom, že Rusové mohou za COVID, proto měli tak rychle vakcínu. To že nefungovala je důkaz, klasický Ruský šlendrián. Kdyby za COVID nemohli, tak ta Ruská vakcína funguje. Slyšel jsem od své známé, která uklízí na ruské ambasádě, že ředitel výzkumu netušil že Rusové COVID vypustí a tak peníze na vakcínu použil pro osobní potřebu - nákup jachty.

Další den ten chudák vypadl z okna, když se ho snažil umýt i když to byla práce právě té mojí známé.

Jedna paní mě navíc říkala že Rusové začali míchat nějakou novou vodku, která způsobuje závratě a ztrátu orientace. Takhle se vlastně z běžného vojenského cvičení v Rusku a Bělorusku omylem stala ta speciální operace. Skutečně Rusové neútočí, jenom ztratili směr. rusPutin se je snaží odvolat zpátky, ale vždy když se mu to povede, dorazí zásobovací vozy s MRE, kde je ta nová vodka, a šup, jedeme nanovo.

Zatím po téměř 11 měsících nikoho v Rusku nenapadalo stopnout ty zásobovací vozy...

Máte vlastně pravdu, vše je jinak než se zdá.

Standa

22. 01. 2023, 10:19

V čem jedete? Tohle nemůže být Delirium po šlukování trávy. Možná Heroin, nebo nějaká nová syntetická droga.

Zdeněk

22. 01. 2023, 10:44

Standa, na to bys nepřišel, tak se tím netrap...

Bombero

22. 01. 2023, 12:46

standa- nevím kdo to prohlásil, ale v realu je přestalo dodržovat russko. a laboratoře, to jsou ty pohádku eusské ovčí babišky?

Mark

21. 01. 2023, 08:13

Zhruba seznam vojenské pomocí USA Ukrajině, možná se bude muset i aktualizovat.
Jedná se o ohromné počty a za to USA patří velký dík:flag_us::thumbsup:. Nebýt až málem buldočí :flag_us: a :flag_gb: pomocí Ukrajině v bojí za svobodu, tak mohla být další na řadě Moldávie a ti ruští dutohlavci když by viděli nečinnost NATA , možná bychom museli svými tj. Českými kluky a holkami řešit Pobaltí. Samozřejmě velký dík nepatří jen USA a UK, ale i jiným zemím včetně ČR, které chtějí pomocí napadené zemi a vyhnat okupanty z jejích země.


Bezpečnostní pomoc Spojených států poskytnutá Ukrajině zahrnuje:
• Více než 1 600 protiletadlových systémů Stinger;
• Více než 8 500 protipancéřových systémů Javelin;
• Více než 50 000 dalších protipancéřových systémů a munice;
• Více než 700 taktických bezpilotních leteckých systémů Switchblade;
• 160 155mm houfnic a až 1 094 000 155mm dělostřeleckých nábojů;
• Více než 5 800 přesně naváděných 155mm dělostřeleckých nábojů;
• 10 200 155mm nábojů vzdálených protipancéřových minových systémů (RAAM);
• 100 000 nábojů 125mm tankové munice;
• 45 000 dělostřeleckých nábojů ráže 152 mm;
• 20 000 dělostřeleckých nábojů ráže 122 mm;
• 50 000 raket ráže 122 mm GRAD;
• 72 105mm houfnic a 370 000 105mm dělostřeleckých nábojů;
• 298 taktických vozidel k tažení zbraní;
• 22 taktických vozidel pro vyproštění vybavení;
• 30 vozidel podpory munice;
• 38 vysoce pohyblivých dělostřeleckých raketových systémů a munice;
• 30 120mm minometných systémů a přibližně 166 000 120mm minometných nábojů;
• 10 maltových systémů ráže 82 mm;
• 10 60mm maltových systémů;
• 2 590 tubusem odpalovaných, opticky sledovaných, drátem naváděných (TOW) střel;
• 545 000 nábojů 25mm munice;
• deset vozidel velitelského stanoviště;
• Jedna baterie protivzdušné obrany Patriot a munice;
• Osm národních vyspělých raketových systémů země-vzduch (NASAMS) a munice;
• Střely pro systémy protivzdušné obrany HAWK;
• rakety RIM-7 pro protivzdušnou obranu;
• 12 systémů protivzdušné obrany Avenger;
• Vysokorychlostní protiradiační střely (HARM);
• Přesná letecká munice;
• 4 000 raket letadel Zuni;
• 20 vrtulníků Mi-17;
• 45 tanků T-72B;
• 109 bojových vozidel pěchoty Bradley;
• Více než 1 700 vysoce pohyblivých víceúčelových kolových vozidel (HMMWV);
• Více než 100 lehkých taktických vozidel;
• 44 kamionů a 88 přívěsů pro přepravu těžké techniky;
• 90 obrněných osobních nosičů Stryker;
• 300 obrněných transportérů M113;
• 250 obrněných bezpečnostních vozidel M1117;
• 580 vozidel chráněných proti minám (MRAP);
• Šest obrněných užitkových vozů;
• zařízení a systémy pro odminování;
• Více než 13 000 granátometů a ručních zbraní;
• Více než 111 000 000 nábojů do ručních zbraní;
• Více než 75 000 sad neprůstřelných vesty a helem;
• Přibližně 1 800 taktických bezpilotních vzdušných systémů Phoenix Ghost;
• Laserem naváděné raketové systémy;
• bezpilotní letecké systémy Puma;
• 15 bezpilotních leteckých systémů Scan Eagle;
• Dva radary pro bezpilotní letecké systémy;
• Bezpilotní plavidla pobřežní obrany;
• Více než 50 protidělostřeleckých radarů;
• Čtyři radary proti minometu;
• 20 víceúčelových radarů;
• Protipilotní vzdušné systémy a vybavení;
• schopnost protivzdušné obrany;
• Deset radarů pro sledování vzdušného prostoru;
• Dva harpunové systémy pobřežní obrany;
• 58 pobřežních a říčních hlídkových člunů;
• protipěchotní munice M18A1 Claymore;
• výbušniny C-4, demoliční munice a demoliční zařízení pro odstraňování překážek;
• Zařízení pro umístění překážek;
• taktické zabezpečené komunikační systémy;
• Čtyři satelitní komunikační antény;
• SATCOM terminály a služby;
• Tisíce zařízení pro noční vidění, sledovacích systémů, termovizních systémů,
optika a laserové dálkoměry;
• Komerční služby satelitního snímkování;
• Zařízení na likvidaci výbušné munice a ochranné pomůcky;
• Chemické, biologické, radiologické a jaderné ochranné prostředky;
• 100 obrněných lékařských vozidel;
• Více než 350 generátorů;
• Zdravotnický materiál, který zahrnuje soupravy první pomoci, obvazy, monitory a další vybavení;
• elektronické rušicí zařízení;
• Polní vybavení, vybavení pro chladné počasí a náhradní díly;
• Financování školení, údržby a udržování.
Spojené státy také pokračují ve spolupráci se svými spojenci a partnery, aby poskytly Ukrajině
další schopnosti bránit se.

Vaclav Flek

22. 01. 2023, 00:05

pro Mark :

Diky za ten dlouhy seznam, je vycerpavajici, nekdy i trochu zavadejici. mozna by v tomto pripade platilo, ze "nekdy mene znamena vice" a vycet se mohl soustredit pouze na klicove polozky, nez jit do takove sirky, ktera je misty zavadejici. To neni kritika, pouze muj nazor.

Mnoha polozkam z vyctu nerozumim, treba nevim, co jsou to "harpunove systemy pobrezni ochrany" (mne to zni jako popis nejake moderni velrybarske lodi). Stejne tak nevim, co maji byt "obrnena lekarska vozidla", zrejme jsou mysleny zdravotnicke verze obrnenych transporteru, urcenych k poskytnuti prvni pomoci, tzv. predlekarske pece, primo na bojisti a vyvezeni ranenych. Nevim, co je to "jaderny ochranny prostredek" ? Je toho asi vice, ale koncim, aby to nevypadalo, ze zajimavy prispevek zlehcuji. Pouze se vracim ke sve prvni vete.

Zykloned

22. 01. 2023, 09:54

ten "zmatek" v seznamu je určitě způsoben překladačem. Harpunové systémy - Harpoon Coastal Defence Missiles, armored medical vehicles, anti radiation protection...

Vaclav Flek

22. 01. 2023, 19:42

pro Zykloned

Dekuji za upresneni. Muj diskusni prispevek byl spise myslen ironicky, i kdyz vidim, ze to tak asi uplne nevyznelo. Ja sam samozrejme vim, co mel autor prispevku na mysli, nicmene se domnivam, ze nemel prekladac pouzivat, a pokud se pro nej jiz rozhodl, mel tu ceskou verzi po sobe zkontrolovat. Tim, ze to zrejme neucinil, zpusobil, ze se tam dostala rada vyrazu, ktere v ceskem jazyce nedavaji smysl. Prispevek tak pozbyl znacnou cast ze sve ucinnosti.