EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Zbraň vyrovnává šance

 29. 05. 2019      kategorie: Události      14 komentářů
Přidat na Seznam.cz

Když Zdeňka K. jela jednoho prosincového večera tramvají domů z nákupu, hádky probíhající před ní si moc nevšímala. Když ale konflikt přerostl v napadení a brutalita útočníka se stupňovala, řekla si, že musí něco udělat.

Řekněte nám, jak to tenkrát bylo…

Když jsem nastoupila do tramvaje, útočník i napadení už tam byli. Všichni seděli tak, že napadený a jeho přítelkyně seděli před útočníkem, a vyměňovali si nějaké názory. Jejich hádky jsem si moc nevšímala, takové scény se v tramvajích občas stávají. Jenže pak se ten napadený otočil dozadu na útočníka, ten si to asi vyložil jako nějakou provokaci, zvedl se a šel na něj. Nastalo nějaké strkání a padly rány, potom útočník napadeného udeřil čelem a ten se zhroutil na zem, kde ho pak útočník ještě kopl. Jeho přítelkyně mu chtěla pomoci, ale útočník ji udeřil pěstí do obličeje, pak vytáhl láhev asi vodky a rozbil ji napadenému o hlavu. A to už jsem vstávala a tasila zbraň.

SR-2019-04-foto-1
Foto: Nestačí jen mít zbraň – je také třeba s ní umět zacházet

 Takže to bylo takové náhlé rozhodnutí?

Ale ne. Vlastně už ve chvíli, kdy se začali prát, jsem si raději rozepnula kabát, abych měla zbraň snáze po ruce – jen tak, kdyby něco. A vzápětí se to hodilo. Vytáhla jsem zbraň, namířila na něj a zařvala, ať ho nechá být. Pro zdůraznění jsem natáhla závěr, aby věděl, že to není třeba plynovka, a zároveň jsem doufala, že ho to zastraší.

 A zastrašilo?

No jistě. Tedy, vlastně mi připadal spíš překvapený než vystrašený. Jako že vůbec nečekal, že by se něco takového mohlo stát. Řekla jsem mu, ať se zklidní, on tedy že jo, že je v klidu, a vrátil se na své místo, kde si sedl. Takže jsem na něj přestala mířit a zeptala se napadených, jestli jsou v pořádku. Pán vypadal otřeseně, no jako po ráně do hlavy. Na zastávce jsme všichni vystoupili, každý jinými dveřmi. Útočník pak rychle zmizel, já jsem se věnovala zraněnému a jeho přítelkyně volala policii. Policie dorazila za chvíli. Řekla jsem jim, co se stalo a že jsem vytáhla zbraň, oni mne pak vzali do auta a chvíli jsme jezdili po okolí, jestli náhodou neuvidím toho útočníka. Ale už jsme na něj nenarazili. Zranění byli odvezeni do nemocnice a já jsem byla převezena na služebnu.

SR-2019-04-foto-2
Foto: Rozhovor autora se Zdeňkou K.

Jak jste se v té chvíli cítila? Adrenalin, strach?

Určitě adrenalin, do takového vážného konfliktu jsem se dostala vlastně poprvé. Trochu i strach, ale hlavně jsem se soustředila na to, abych udělala všechno správně – abych si držela vzdálenost apod.

Máte k tomu nějaký výcvik?

Profesionální ne, ale na střelnici chodím. Také cvičím bojové umění krav maga. Myslím, že to mi hodně pomohlo, protože trénink vás mimo jiné naučí nebát se pořádně zařvat, neleknout se, když někdo zařve na vás, a všeobecně vás střet s násilím nevyvede z míry, protože jste na to z tréninku docela zvyklí.

Jaké zbraně máte a jak často cvičíte?

Mám samozřejmě Glock 26, který jsem měla v té tramvaji. Kromě toho mám několik dalších zbraní krátkých i dlouhých, které jsem časem tak nějak nasbírala. Střílet chodím přibližně jednou měsíčně, ale obvykle tomu dám několik hodin.

SR-2019-04-foto-3
Foto: Zdenčin čin ocenilo krajské ředitelství policie medailí za odvahu

Co byste dělala, kdybyste neměla tu zbraň?

No... to nevím. Asi bych se do toho možná nepletla. (pozn. red.: Zdeňka dle našeho odhadu měří cca 150 cm a váží asi 50 kg)

Jak vnímáte bezpečnost u nás a v Evropě?

Myslím, že bezpečnostní situace v Evropě je celkem dobrá. Samozřejmě se to liší stát od státu, třeba my jsme na tom lépe než některé jiné země. Ale obecně bych řekla, že Evropa je vcelku bezpečný prostor.

Jaký je váš názor na zbraňovou legislativu a obecně držení zbraní?

Myslím, že to u nás máme nastavené dobře. Je jasné, že někteří lidé by raději přístup ke zbraním mít neměli. A stejně tak i zbraň samotná je velká odpovědnost, zvlášť když ji nosíte, takže je v pořádku, že se u nás od držitelů zbraní vyžaduje třeba schopnost se zbraní bezpečně zacházet. Na druhé straně mají zbraně ve společnosti svoje důležité účely, třeba právě jako prostředky sebeobrany, a je dobře, že je můžeme mít.

Zveřejněno s laskavým svolením LEX z.s.

lex_logo
Článek převzat s laskavým svolením šéfredaktora časopisu Střelecká revue.

 Autor: David Karásek

Komentáře

JOe

01. 06. 2019, 19:54

Ty se me snad zdas...,,Myslím že každý bezúhonný občan by měl mít možnost složit zkoušky a krátkou střelnou zbraň vlastnit a (za jasně daných podmínek) i nosit." Tak presne tohle v nasem state funguje. A o te razi to uz ani nebudu komentovat.:rofl:

Tonda

30. 05. 2019, 15:25

H&K: Ano, použití bojového umění by bylo hrdinství, ale také pěkné riziko.
Ale představte si, že by ta paní měla policejní taser. Stačilo by se nenápadně přiblížit na dostřel od pachatele, nebo klidně docele blízko k němu, tasit, střelit a je vyřízeno.
A teď si představte, že takový taser by nosila každá žena. Za čas by si nikdo na veřejnosti nic nedovolil.
K tomu bych přidal tvrdé tresty za krádež taseru nebo jeho neoprávněné použití (ve smyslu sebrání zbraně pachatelem a jejího použití proti oběti).
Takže už žádná napadení v MHD, obtěžování žen v barech a na diskotékách, nebo přepadení v parku, protože pro pachatele by to pokaždé znamenalo riskovat že skončí na zemi v křečích
Jasně že by se našlo spousta mužatek, které by s tím páchaly trestné činy, ženský taky nejsou svatý. Ale přeci jen je to něžnější a mírnější pohlaví, nenapumpované testosteronem, připravené se prát kvůli každé blbosti, jako my chlapi.
Věřím že klady by převážily zápory, no třeba v tom najdete nějakej háček, ale mě to přijde jako rozumné řešení.

Tonda

30. 05. 2019, 15:07

DELTA: A to je špatně? Televizi bych jim zakázal, ale to ostatní?
To má vězeň hnít v okovech jako ve středověku? No prosím, klidně, ale to už ho pak raději nikdy nepouštějte na svobodu.
Já teda rád slyším, že vězni mají nějaký resocializační program, a že tam jen tak nesedí s cigárem v hubě.

H&K

30. 05. 2019, 10:40

Opravuji se s tou podmínkou z případu Tanvaldského střílejícího důchodce, aby mi nebylo spíláno: podmínka (a zpočátku se mluvilo i o vazbě) tomu muži skutečně hrozila, ale "už" po 6 měsících nervů, potahování, právních analýz a křivých výpovědí 'menšiny' byl případ naštěstí odložen...

H&K

30. 05. 2019, 10:13

Pavel: Díky za Vaši reakci, je to jeden z pohledů na věc. Ano, nikdo z nás tam nebyl a souhlasím, že od stolu a se spoustou času na úvahu se soudí snáz než v krizovce za místě. Ale stojím si za tím co jsem napsal. Když někdo tahá nabitou zbraň, tak to má být za účelem střílet a ne ZKOUŠET, zda se protivník zalekne. Pane Pavle, také jste tam nebyl, jak víte, že se opravdu nevyčerpaly všechny možnosti jak to řešit? Kdyby v tarmvaji jela Vaše partnerka s dítětem a seděly by za grázlem, na kterého míří tato slečna ostře nabitou zbraní (a nevíte -ani ona neví- co s ní vlastně chce dělat) na spojnici pistole-útočník-kočárek, tak jak byste se díval na takovou situaci?!
Naprosto souhlasím s panem Tondou! Byl bych také radši kdybych mohl ustřelit pr*el každému gaunerovi, který ji strčí bez pozvání na můj pozemek nebo který se bude na veřejnosti chovat agresívně, ale taková společnost a taková zodpovědnost lidí u nás zkrátka není. A nemalujte si Ameriku růžově - tam je to jen zažité historicky, ale taky byste nechtěl koukat to hlavně kterou na vás míří kdejaký vidlák, který si myslí, že jste mu pošlapal trávník.... Prostě jsem tím příspěvkem chtěl jen říct, že je třeba přemýšlet hodně dopředu, než sáhnu po "železe" u pasu! A mezi námi - mám, ale nenosím (resp. nosím jen pepřový Piexon).
Vysvětlete mi třeba rozdíl mezi tímto a asi 7 let starým případem, kdy důchodce v sebeobraně střílel na 2 snědé výrostky (1 natvrdo), kteří ho přepadli a skopali na zemi a on vyfásl -tuším- podmínku (!!!)... A co naopak případ (ne nepodobný tady tomu, jen dotažený do střelby), kdy auto najíždělo v Chomutově na chodník a někdo preventivně smahnul řidiče...klasifikováno jako vražda... dle Vašeho klíče v pořádku....
Nechci jednotlivé porovnávat či soudit, jen říkám, že mávat nabitou zbraní někde mezi lidmi a někoho tím "zastrašovat" není zrovna čin na medaili! Byl by, kdyby slečna útočníka spacifikovala svým kraw-maga uměním a neohrozila tím ostatní. Nebo jinak. Ale nebyl jsem tam, tak se třeba mýlím...

Tonda

29. 05. 2019, 23:05

Kde že bysme byli pane H&K, kdybysme si vyřizovali problémy kvérem? No přece v Americe, tam, kde všichni chcete být , ne?
Ale souhlasím, že tady na to není prostor ani mentalita obyvatel.
V Americe je vlastnictví zbraně tradicí, a z toho vyplývá i určitý cit pro to, jak se vlastně takový kvér na vyřizování šarvátek používá, a co si s ním můžete dovolit a co ne, a jak reagovat, když na vás takovým kvérem někdo namíří.
Zbraně se tam používají hlavně k zastrašování, a když pominete velká města plná gangů, tak americký venkov je poměrně poklidný, každý zná zdejší mravy, a každý ví, že stačí nelézt nikomu na pozemek a neschytá dávku broků.
U nás je toto nereálné, je tu spousta frustrovaných a nevyrovnaných lidí, paranoidních důchodců, ožralých magorů a psychopatů, kteří si volně pobíhají mezi normálními lidmi.
Neříkám že v americe nejsou, ale už od dob divokého západu se rodí s vědomím, že každej usmolenej vandrák má v hubertusu revolver, a tak není radno si příliš vyskakovat, protože ani kulometný hnízdo vám nezaručí, že neskončíte jako objekt studijní pitvy na nějaké americké univerzitě.
Kdyby se u nás uvolnil zákon ve stylu ameriky, tak umře spousta romských výrostků, hospodských ožralů a sousedy otravujících psů a koček.
Občas by to schytal i nějaký náhodný kolemjdoucí nebo dítě na pískovišti, které by se nacházelo v dráze střely důchodce, který minul sousedovu kočku a kulka doletěla až na 2km vzdálené pískoviště na sídlišti blízkého města.
Zbraně bych sebral i myslivcům, dokud se to nenaučí s lukem tak žádná kulovnice, s lukem totiž ožralý nic netrefíte.
Povolte ženskejm policejní tasery a bude po problémech, přemýšlejte o tom, je to dokonalé řešení veřejné bezpečnosti.

Pavel

29. 05. 2019, 21:42

@H&K Nic ve zlym, ale afektovana je spise vase reakce. Nebyl jste tam, nevite podrobnosti, nevidel jste utok a intenzitu utoku, vysledky a zavery vysetrovani jste taky nevidel, ale plamenej projev udelat musite. Pani se zachovala prikladne. Vic takovych jako ona.
... a min takovych jako vy.

Pavel

29. 05. 2019, 16:22

To je tady chytráků, kteří by měli dřív v kalhotách než by mohli po otevření dveří tramvaje zdrhnout.

H&K

29. 05. 2019, 16:11

Za mě jednoznačně nezodpovědné chování od 150 cm afektované blondýnky, která si komplex léčí nošením zbraně.
Copak by tato hrdinná slečna asi tak dělala, kdyby "se útočník nezalekl" jejího chlapáckého "zařvání"?! Střílela by jako na divokém západě po autobuse a ohrozila ostatní cestující? Nebo by ho se svými 50 kilogramy chvaty a hmaty složila na zem, kdyby jí zbraň sebral?
Sám aktivně střílím a zbraním se věnuji, ale v tomto případě nebylo použití správné, přestože asi vyloženě neodporovalo legislativnímu výkladu 'nutná obrana' a paní si po vzoru hrdinů a hrdinek z detektívek zahrála na policistku hájící práva slabších a riskovala ještě větší průšvih než se stal...! Zjevně si hoši dali po hubě, ale bylo to skutečně ohrožení života, aby tam mohla začít mávat nabitou bouchačkou?!
Kde bychom byli, kdyby si každou hospodskou rvačku začali mezi sebou dotyční vyřizovat nebo přihlížející soudcovat kvérem?!?!?!

Tonda

29. 05. 2019, 15:53

Paní měla velké štěstí že nemusela střílet, jinak by skončila v base na pěkně dlouho.
U nás v ČR totiž ještě platí starý soubojový zákon, a volba zbraní je vždy na vyzyvateli, tak bacha na to.
Takže příště pozor milá paní, kdyby vás příště napadl třeba Karlos Vémola, tak nasadit rukavice a šup do klece, a žádný střílení jinak to bude nepřiměřená sebeobrana.
Máte velkou výhodu že jste žena, kdybyste byla muž, tak byste si musela dávat pozor i na to, jestli útočníka mlátíte přiměřeně tomu, jak mlátí on vás.
Obdivuji vaši odvahu, já bych si zbraň nosit nedovolil, a když, tak jedině za doprovodu právníka a nejméně dvou svědků.
Ale to je bohužel nutná daň za vysokou bezpečnost v naší zemi, je tu dokonce tak bezpečno, že můžete klidně někoho zkopat do bezvědomí, a nemusíte se bát, že by vás za to někdo zastřelil.
Také nám to zvyšuje turismus a bezpečnost turistů, hlavně těch z Hollandska.
Buďme rádi, že na zbrojní pas potřebujete vyšetření od doktora House každých 5 minut a vlastní složku v šanonu STB.

Clark

29. 05. 2019, 14:19

to: ​
Petr Burda
Nejen že potřebujete lékařské dobrovzdání, musíte také projít kurzem a na závěr složit poměrně náročný písemný test a pokud projdete tak také praktickou zkoušku. Pro získání musíte mít čistý nejen trestní rejstřík ale také přestupkový, což málokdo ví. Lékařské potvrzení pak předkládáte při každém obnovení ZP a kdo má kategorii pro výkon zaměstnání tak každého 2,5 roku.
Co se USA týče, tam je to stát od státu jiné a někde dokonce hodně přísné a třeba skryté nošení je tam na rozdíl od nás zakázané, musíte mít zvláštní povolení které jen tak někdo nedostane.

Clark

29. 05. 2019, 14:07

To:
Jan Dressler
Vy by jste tedy zřejmě neudělal raději nic že? Jen kritizujete. USA bych sem nemotal, zůstaňme v Evropě, tady je prakticky nejozbrojenější zemí Švýcarsko a zároveň také nejbezpečnější. Když se budete trochu namáhat a podíváte se na statistiky, tak všude tam kde byly zbraně nějak výrazně omezeny tak tam také dost významně stoupla kriminalita. Víte houbeles a jen poukazujete na vlastní neznalost. Nebo že by to bylo jinak? Nejste náhodou marný uchazeč o ZP? U těch jsou podobné kecy obvyklé.

Jan Valenta

29. 05. 2019, 13:27

Paní to provedla , velmi dobře má muj obdiv. POLICIE se  zachovala jako POLICIE a né jako fízlové.

Jendar

29. 05. 2019, 11:12

Paní jednoznačně frajerka. Moc lidí by do toho nešlo, obzvlášť žen. Za mě hrdinka. Statečnost je něco, co nám chybí. Tato dáma ukázala, že to jde. Díky