EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Zbraně za miliardy zmizely! Tálibán proměnil americký arzenál v černý trh

 23. 04. 2025      kategorie: Vojenská technika      29 komentářů

Přibližně půl milionu zbraní, které Tálibán zabavil po pádu Kábulu v srpnu 2021, se podle BBC ztratilo, bylo prodáno nebo převedeno na militantní skupiny. Odhalení, podpořené diplomatickými zdroji a hodnoceními OSN, vyvolalo rostoucí obavy z nekontrolovaného šíření vojenského vybavení západní výroby v konfliktních oblastech, zejména mezi organizacemi napojenými na al-Káidu nebo jiné extremistické sítě. Rusko nedávno oznámilo, že přestává považovat Tálibán za teroristickou organizaci.

talibanFoto: Tálibánci ve vozidle Humvee v Kábulu v srpnu 2021 | Voice of America News / Public domain

Když se Tálibán vrátil k moci, převzal kontrolu nad arzenálem, který se odhaduje na přibližně milion kusů vojenského vybavení, z nichž většinu financovaly a dodaly Spojené státy během dvou desetiletí podpory Afghánské národní armády. Arzenál zahrnoval ruční zbraně americké výroby, jako jsou útočné pušky M4 a M16, obrněná taktická vozidla Humvee a vozidla MRAP (Mine-Resistant Ambush Protected), jakož i několik vrtulníků UH-60 Black Hawk. Část tohoto vybavení zanechaly na místě americké síly během svého spěšného stahování v roce 2021, další část opustili afghánští vojáci ustupující před Tálibánem. Bývalý afghánský představitel, s nímž BBC vedla anonymní rozhovor, uvedl, že tento materiál byl získáván postupně, jak se hroutily frontové linie uprostřed rozsáhlých kapitulací a dezercí.

Na uzavřeném zasedání sankčního výboru Rady bezpečnosti OSN, které se konalo koncem roku 2024 v Dauhá, zástupci Tálibánu údajně přiznali, že téměř polovina ukořistěného arzenálu je nyní „nezvěstná“. Zdroj blízký výboru potvrdil, že lokalizace přibližně 500 000 položek zůstává neurčená. Tato ztráta vyvolala vážné obavy o stabilitu v regionu, zejména proto, že se předpokládá, že několik ozbrojených skupin – včetně Tehrík-e-Tálibán Pákistán, Islámského hnutí Uzbekistánu, Východoturkestánského islámského hnutí a jemenské Ansaruly – získalo přístup ke zbraním prostřednictvím kanálů černého trhu nebo přímými převody.

Zástupce mluvčího Tálibánu Hamdulláh Fitrat při kontaktu s BBC popřel jakékoli ztráty nebo pašování a zdůraznil, že „všechny lehké a těžké zbraně jsou bezpečně uloženy“. Zpráva OSN z roku 2023 však toto tvrzení vyvrací a uvádí, že místní velitelé Tálibánu si mohli ponechat až 20 % zabavených zbraní. Tito velitelé, ačkoli jsou spojeni s hnutím, často působí na svých územích značně autonomně. V takovém kontextu je darování zbraní nebo obchodování s nimi běžně praktikováno s cílem posílit spojenectví nebo upevnit místní kontrolu. V důsledku toho se černý trh stal stálým zdrojem zbraní pro více frakcí. V Kandaháru bývalý místní novinář řekl BBC, že otevřený trh se zbraněmi fungoval téměř rok po převzetí moci Tálibánem, než se přesunul na platformy pro šifrované zprávy, jako je WhatsApp. Prostřednictvím těchto kanálů se nadále obchoduje s nově získanými či použitými zbraněmi původem z USA mezi vůdci milicí i soukromými kupci.

Na straně USA zvláštní generální inspektor pro rekonstrukci Afghánistánu (SIGAR) ve svých auditech uvádí nižší počet zbraní, ale ve zprávě z roku 2022 přiznal, že není schopen stanovit přesná čísla. Tento rozpor přičítá složitému a roztříštěnému dodavatelskému řetězci, do něhož bylo zapojeno více federálních agentur, které v průběhu let vybavení financovaly, dodávaly a distribuovaly. SIGAR ostře kritizoval ministerstvo obrany za dlouhodobé problémy s logistickým sledováním a uváděl systémové nedostatky, které přetrvávají více než deset let. Ministerstvo zahraničí bylo rovněž obviněno z předávání neúplných, nepřesných a opožděných údajů – což však oficiálně popřelo.

Záležitost rychle získala ve Spojených státech politický význam a podpořila kritiku strategie stahování vojenských sil, kterou provedla Bidenova vláda. Bývalý prezident Donald Trump opakovaně vyjádřil záměr získat opuštěné vybavení zpět. Ve veřejném projevu prohlásil, že bylo zanecháno vojenské vybavení v hodnotě 85 miliard dolarů, a dodal, že Afghánistán se stal „jedním z největších prodejců vojenského vybavení na světě“. Tento široce zpochybňovaný údaj ovšem zahrnuje náklady spojené s výcvikem vojáků, platy a civilní infrastrukturou a neodráží pouze hodnotu zbývajícího vybavení. Afghánistán navíc nefiguruje na seznamu největších světových vývozců zbraní, který sestavil Stockholmský mezinárodní institut pro výzkum míru. Trumpova prohlášení nicméně znovu rozvířila politickou debatu o dlouhodobých důsledcích odchodu USA z Afghánistánu.

Tálibán ze své strany vykresluje vlastnictví tohoto vybavení jako symbol vojenského úspěchu. Mluvčí Zabihulláh Mudžáhid afghánské státní televizi řekl, že zbraně byly zabaveny předchozí vládě a budou použity k obraně země. Tálibán tento materiál často předvádí v propagandistických videích, zejména na letišti Bagrám, které kdysi sloužilo jako ústřední centrum vojenských operací USA v Afghánistánu. I když Pentagon v roce 2021 uvedl, že většina zbývajícího vybavení byla před stažením zneškodněna, Tálibánu se přesto podařilo s využitím tohoto materiálu obnovit funkční vojenské síly. Od té doby získal operační převahu nad konkurenčními skupinami, včetně Fronty národního odporu (NRF) a provincie Islámský stát Chorásán (ISKP).

Bývalý afghánský vládní úředník řekl BBC, že stovky vozidel Humvee, MRAP a nepoužívaných vrtulníků Black Hawk jsou stále uloženy ve skladech v Kandaháru. Zatímco Tálibán má problémy s provozem a údržbou složitých systémů kvůli nedostatku vyškolených techniků, úspěšně nasazuje do svých vojenských operací jednodušší vybavení, jako jsou ruční zbraně a taktická vozidla. Na nedávné akci pořádané Afghánským institutem pro strategická studia bývalý ředitel SIGAR John Sopko uvedl, že jakýkoli pokus o znovuzískání opuštěného amerického vybavení by byl zbytečný, protože náklady na jeho obnovu by značně převýšily jeho zůstatkovou hodnotu. Vzhledem k absenci konkrétních opatření zůstává pokračující oběh těchto zbraní a jejich potenciální předávání radikálním skupinám pro mezinárodní společenství vážným problémem.

Kromě logistických selhání situace vyvolává několik kritických a vzájemně propojených otázek. Z bezpečnostního hlediska nekontrolované šíření statisíců moderních střelných zbraní spolu s přístroji pro noční vidění, obrněnými vozidly a dalšími moderními systémy významně zvyšuje palebnou sílu povstaleckých skupin. Posiluje to jejich schopnost provádět koordinované útoky v již tak nestabilních regionech, včetně afghánsko-pákistánské hranice, Střední Asie, Blízkého východu a Afrického rohu. Tyto zbraně se nyní pohybují v rámci nadnárodní válečné ekonomiky, která je do značné míry mimo dosah státní kontroly.

Z politického hlediska krize podkopává důvěryhodnost Spojených států a jejich spojenců tím, že odhaluje hluboké nedostatky v řízení a dohledu nad programy zahraniční vojenské pomoci. Podněcuje širší kritiku amerického stažení z Afghánistánu jako ukvapeného a špatně provedeného. Tento problém se stal také předvolebním tématem, které Donald Trump využívá ke zdůraznění toho, co označuje za oslabení amerického strategického vedení. Z geostrategického hlediska mění posílení vojenských schopností Tálibánu regionální dynamiku. Tím, že se skupina staví do pozice ozbrojeného aktéra se značnými zdroji, upevňuje vnitřní autoritu a zároveň zvyšuje napětí se sousedními zeměmi. Globální černý trh mezitím umožňuje redistribuci tohoto Západem dodaného vybavení do dalších konfliktních oblastí, včetně Jemenu, Libye a Sahelu.

Z průmyslového hlediska neschopnost sledovat a zabezpečit toto vybavení poukazuje na přetrvávající nedostatky v amerických obranných logistických systémech, a to navzdory miliardám dolarů investovaným v průběhu dvou desetiletí. Vyvolává to pochybnosti o spolehlivosti mechanismů sledování konečného použití a mohlo by to vést k přehodnocení mezinárodních standardů pro sledování zbraní. Pro americké výrobce obranné techniky představuje výskyt jejich výrobků v propagandistických materiálech šířených ozbrojenými skupinami riziko pro jejich dobrou pověst a může ovlivnit budoucí vývozní kontrakty.

V neposlední řadě šíření těchto zbraní podkopává mezinárodní úsilí o nešíření zbraní, oslabuje sankční režimy OSN a odhaluje omezení konvenčního řízení zásob po skončení konfliktu. To naznačuje potřebu komplexního přehodnocení způsobu, jakým západní mocnosti distribuují, skladují a v případě potřeby získávají zpět vojenský majetek v zahraničí – včetně nových bezpečnostních opatření, jako jsou možnosti vzdálené deaktivace a smluvní doložky o zpětném získání.

Zdroj: armyrecognition.com, defensemagazine.com

 Autor: Petr Žák

Komentáře

Radek

25. 04. 2025, 07:33

To jsou kecy, většina těch zbraní byly hummery a lehké zbraně, ty nepředstavují žádnou hrozbu, místo nich by si zájemci koupili levné toyoty a čínské/ruské kalachy. Těch pár letadel a vrtulníků stejně nejsou schopni provozovat.

Czertik

25. 04. 2025, 12:14

omyl, vygugluj si jak taliban lital s bh doslova par dni po tom co amici zdrhli z afg.
takze taliban vrtulniky a jinou tezu techniku dokaze provozovat, byt je jasne ze casem bude klesat jak budou dochazet nahradni dily.

a proc by nakupovaly kalachy, kdyz m16/m4 tam maji vic nez dost ? nemluve o tisicovkach nvg, ktere nebyl problem odvezt (a sou celkem drahe) ale z nejakeho duvodu je tam amici nechaly.

Marty

25. 04. 2025, 16:15

Czertik
s Black Hawkem sice létal, ale nepujde to udržet dlouhodobě, některé součástky odcházejí a shánět nové bude problém, i pro Irán který nebyl až tak zaostalou zemí před revolucí, nebylo lehké udržovat Tomcaty v provozu, myslím že pro taliban bude vlastní výroba součástek nemožná a s podporou Iránu bych zase tak nepočítal, nemají vubec dobré vztahy, ruSSko jim součástky nevyrobí určitě protože nezvládá ani výrobu vlastních

Czertik

26. 04. 2025, 05:10

marty

ano, sehnat nove soucastky bude problem, ale az po delsi dobe, ne po par letech, ony soucastky nco vydrzi.
a pak je tu kanibalizace. co se tyka irancu, tak ti provozovaly f14 nejmene 20 let bez amiku, a i dnes se spekuluje ze cast jejich f14 je stale provozuschopna, zvlast ty co iran modernizoval.

Marty

28. 04. 2025, 10:41

Czertik
ano ale na tu kanibalizaci nemají zase příliš strojů, tudíž i ta brzy skončí, pokud vím tak Írán F-14 skutečně stále drží provozu schopné ale také si, minimálně menší část dílů potřebných za tu dobu, dovedl vyrobit, to v případě talibánu nehrozí nejspíš v nejbližších desetiletích

Azor

23. 04. 2025, 12:17

Czertik.
"a to ze afghanistan je jednim z nejvetsich CERNYCH trhu a vyvozcu zbrni vedi vsichni."

Zajímavé konstatování.
Těď jen doplnit pro ty zvýdavější(z pohledu příčina a následek)kde je ta příčina. Kdo že tam napumpoval tolik zbraní(proč tam byli 20 let??)a poté MUSELY utéct!! A jen tak mírnix týrnix tam toho tolik nechali???Nemohl to být záměr???
https://www.echo24.cz/a/HtTzn/zpravy-zahranici-americka-zbrane-v-rukou-militantnich-skupin-al-kaida-usa-trump
A analogie tohoto je i nemlich "ukrajina".Ostatně něco o tom ví mamá Merkel
https://www.iportal24.cz/nazory/merkelova-priznala-ze-zapad-rusko-podvedl/

a Holland,jak tam tlačili zbraně,a vědomě tím porušili mez. právo ohledně Minských dohod které byli součástí(rozhodnutí RB)mez. práva.
https://press.un.org/en/2015/sc11785.doc.htm

Nová fáze obchodování se zbraněmi na Ukrajině

https://globalinitiative.net/analysis/a-new-phase-of-arms-trafficking-in-ukraine/

Tak jak USA porušili mez, právo,ohledně Afganistánu(bez rezoluce RB)- Spojené státy zahájily 7. října 2001 operaci(agresi) Trvalá "svoboda" spolu se Spojeným královstvím.

Marty

23. 04. 2025, 15:03

Azor
nauč se už sakra česky...
samozřejmě že zanechané zbraně po odchodu vojsk nejsou nijak noví problém, stejně jako ztrácení zbraní v průběhu konfliktu, zde je poukázáno že dlouhodobě se to týkalo zastaralejších systémů zatím co zde je i spousta již relativně pokročilejších
kontrolní otázka: kolik a jakých zbraní zůstalo v Afghánistánů po "vítězném odchodu" pseudovojsk Sovětských Socialistických Sráčů?

Azor

23. 04. 2025, 17:11

Marty.
"kontrolní otázka: kolik a jakých zbraní zůstalo v Afghánistánů po "vítězném odchodu" pseudovojsk Sovětských Socialistických Sráčů?"

To naznačuje(vaše otázka)že jste na úrovni por.Troníka z tank.praporu????
https://www.youtube.com/watch?v=MpWlfMYlXXI

Kdo že byl u moci po odchodu SSSR?Mohammad Najibullah a to až do r. 92. Vojsko SSSR odešlo se svojí vzbrojí.A ty zbraně navíc tak dostali mudžahedíni???? Bylo pro vojsko a policii co vedl právě Najibullah.A jak to bylo za odchodu USA??? Vlastně to darovali Talibánu.

Jak vnímali USA Afganistán??
"Lhali jsme ráno, lhali jsme v poledne, lhali jsme večer. Okřídlený výrok jednoho středoevropského politika výstižně popisuje i způsob, jakým americké vlády v posledních 18 letech informovaly o válce v Afghánistánu."
https://www.novinky.cz/clanek/zahranicni-amerika-nejdelsi-americka-valka-stala-bilion-dolaru-provazeji-ji-lzi-40306662

Ohledě té češtiny.Mám se stále co učit.Jak se říká - co se v mládí . . . . . a já se toho v mládí ohledně češtiny moc nenaučil.
Nic méně toto(vaše připomínka) mi přípomíná toto - "je důležitější forma nebo obsah" ??

Czertik

23. 04. 2025, 21:00

rexik

vsak my vime ze pochazis z ruska, a tam se cestina moc nepestovala, tam byla snaha haucit cely vychodni blok jen a jen rusky, idealne narodni jazyky nahradit rustinou.

Azor

23. 04. 2025, 22:35

Czertik.
"vsak my vime ze pochazis z ruska,"

Ano pane Vachmajstře z Putimi

Привет

Marty

24. 04. 2025, 15:12

Azor
sovětské zbraně včetně tanků atd... skončili nakonec v rukou mudžahidů, USA zbraně také předávali Afghánskému vládnímu vojsku které je následně opouštělo či předávalo když se vzdávalo, tak že rozdíl? no dnes nedostali do ruky tanky ale vrtulníky, to je tak vše...
a jinak někdy i forma má skrytý obsah ruSSnáckovskej čokle...

Azor

24. 04. 2025, 15:55

Marty.
"sovětské zbraně včetně tanků atd... skončili nakonec v rukou mudžahidů, USA zbraně také předávali Afghánskému vládnímu vojsku které je následně opouštělo či předávalo když se vzdávalo, tak že rozdíl?"

Podstata (zbraně skončili u povstalců)akorát jde o to,kolik toho bylo za Najibullaha a kolik jich nechali těm co se vzdávali ve velkém,jaké že to měli zbraně a kolik jich bylo armády USA co tam zůstaly.

https://www.natoaktual.cz/v-mediich/usa-afghanistan-vybaveni-v-zemi.A220428_164707_na_media_m02

A za kolik že rublů tam zůstalo zbraní po Najibullahovi???
A kolik zbraní armády SSSR (tak jako po armádě USA,které byly armády a ne co afgáncům darovali,)tam zůstalo -bez těch darovaných?????

Apropó,proč jste hnet toto nenapsal???porovnání??Takhle to vyznělo jak???Že ti z SSSR jich tam nechali víc, než ti z USA,že???Nebyl jste objektivní,padni komu padni,pane!!!!

Něco to o vás vypovídá ohledě těch psaní ,dvou s.
Ruská prokuratůra toto sleduje,tak jako Haška.

Czertik

24. 04. 2025, 18:44

rexik

chapu to dobre, ty vycitas sssr ze byl tak chudy, ze nechal malo zbrani v afghanu ?
prece jenom, rusove by v afg meli vicero zbrani, ale sssr jim je nemohl poskytnout.

ano, o tom, jak rusove nenavidi kohokoliv kdo enpapouskuje stranickou propagandu vime.
hasek je jen posledni obet ruske nenavisti.

Marty

25. 04. 2025, 14:41

Azor
vyhrožuješ ruSSnáckovskej zmrde?!? opatrně s tím!
a jinak nenaznačoval sem že tam nechali SSověti více či méně než USA, naznačuji že v obou případech toho materiálů bylo opravdu hodně a ani v jendom nebyl záměrně ponechán protivníkovi, tudíž se obě strany dopustili stejné nedbalosti... ale to váš ruSSnáckovský mozeček zjevně nepochopí...

Azor

25. 04. 2025, 21:59

Marty.
"vyhrožuješ ruSSnáckovskej zmrde?!? opatrně s tím!"

Pokud tomu konstatování ohledně ruské prokuratury,říkáte vyhrožování,tak co já s tím???
S tím(vaším dotazem) jděte na ruskou prokuratůru,ne za mnou.Pláčete sice hezky, ale nad špatným hrobem.

A na rozdíl od vás jsem vám slušně odpověděl.Zato vy, používáte vůči jiným vulgarity,
Víte co se říká? Člověk který nemá argumenty tak přichází u nich na  řadu hrubost a síla!!

Jinak jsem poukázal(upřesnil)na rozdíl ohledně počtu i za kolik že to bylo dolarů,toť vše.A na mne to působilo tak, jak jsem vám napsal.

Salut.

Czertik

23. 04. 2025, 15:14

rexik

mas jkykoliv dukaz ze toho tolik tam nechali amici zamerne ? nebo jen tak stekas ?

a ze zapad rusko podvedl ? proc ne ? kdyz rusko podvadi kde koho. je jen fer podvest podvodnika.

a neboj, zbrani z ruska z dob rozpadu sssr je posvete daleko vic nez z ukrajiny.

vtipne, brecis nad tim ze amici porusili mezinarodni prave ohledne invaze do afg, ale ze sssr udelal to same t zily nerha.
dokonaly nacek.

haf a aport.

Azor

23. 04. 2025, 16:47

Czertik.
"vtipne, brecis nad tim ze amici porusili mezinarodni prave ohledne invaze do afg, ale ze sssr udelal to same t zily nerha."

Nezesměšňujte se tu.Na to že jste "důstojník",by jste měl vědět že to byla akce trockistů.Navíc tam SSSR byl pozván jednou z vládnoucí frakcí.Takže měli dohodu.
" Núr Muhammad Tarakí (vládl 1978–1979). Vládní politika se obrátila doleva. Smlouva o spolupráci Afghánistánu a SSSR umožnila sovětské straně zasáhnout, bude-li třeba na obranu Afghánistánu.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Afgh%C3%A1nist%C3%A1n


Salut.

Czertik

23. 04. 2025, 21:04

rexik

a co jako ze to byla akce trokistu ? to nejak smyva vinu sssr ?

ok, ok, ok.
tvuj pristup - inazi do afk provedly neokoni z usa, tudiz usa zadnou vinu nenese. takze uz nikdy nesmis napsat ze amici provedli invazi do afg, rozumis ?

a co jako ta argumentace tarakim ? procpak skoncil v 79 a nevydrzel az do konce sovetske invaze, vis to ?

haf a port.

btw, uz vis proc navzdy budes jen hloupy vojin ?

Azor

23. 04. 2025, 22:42

Czertik.
"a co jako ze to byla akce trokistu ? to nejak smyva vinu sssr ?"

Z trockistu to vinnu nesmývá,ale neházejte sovětský lid ,do stejného pytle s nimi ! !

Ano přesně tak je to i v případě Administrativy USA a všho lidu z USA.Tam taky nebyli jednotní v této věci.

Ano máte pravdu že by se správně mělo psát administrativa USA a ne USA jako celý lid v ní žijící.

"a co jako ta argumentace tarakim ? procpak skoncil v 79 a nevydrzel az do konce sovetske invaze, vis to ?"

To snad víte ne? A pokud ne,tak se koukněte aspoň na wiki.

Salut.

Czertik

24. 04. 2025, 10:44

rexik

aha, takze kazdy clovek co vkrocil do afg byl presvedceny trokista ? dej dukaz.

takze sovetsky lid nese uplne stejnou vinu.
pokud ne...vyvsetli proc hazis veskerou vinu za valku na ukrajine na vsechny ukrajince, misto par konkretnich jedincu ?
pokrytectvi a retardace moc ?

"Administrativy USA a všho lidu z USA." jak sis tohle dovolil napsat ? zvast po tom co si psal o neine svetskeho lidu ???

vetsi dukaz pokrytectvi a retrdace si dat nemohl.

a jaka ze to administrativa usa ??????
copak v ni vsichni vyznavaji uplne stejno ideologii ? dej dukaz.

dokud budes neustale psat o trokistech v sssr a zaroven odmitat psat o "trokistech" v usa, tak jen dim budes neustale dokazovat jaki si lhar, manipulant a pokrytec.

no a prave proto ze vim jak tarakim skoncil, tak to ukazuje ze tvuj argument byl zcela na vode.
sovetum nikdy neslo o jeho osobu, byl to jen uzitecny idiot kteri soveti zlikvidovaly kdyz uz ho nepotreovaly.

a proto ze se bojis jeho osudu,neustale ukazujes ze si uzitecny rusky idiot.

aport a haf.

Azor

24. 04. 2025, 16:13

Czertik.
"aha, takze kazdy clovek co vkrocil do afg byl presvedceny trokista ? dej dukaz."

Nemáte rusofobní horečku???
Kde jsem toto psal???Důkaz prosím!!! Akorát štěkat,co???

"takze sovetsky lid nese uplne stejnou vinu.
pokud ne...vyvsetli proc hazis veskerou vinu za valku na ukrajine na vsechny ukrajince, misto par konkretnich jedincu ?"

Pokud by jste byl mentálně schopný chápat psaný text,tak ba jste takové otázky nedal.není to totiž z čeho vyčíst akorá ve vaší utkvělé představě a vaší nemoci.

"a jaka ze to administrativa usa ??????
copak v ni vsichni vyznavaji uplne stejno ideologii ? dej dukaz."

Důkaz??? Podle ovoce poznáte jej !!!!

"sovetum nikdy neslo o jeho osobu, byl to jen uzitecny idiot kteri soveti zlikvidovaly kdyz uz ho nepotreovaly."

Ne sovětům, ale vedení SSSR!!!

""Administrativy USA a všho lidu z USA." jak sis tohle dovolil napsat ? zvast po tom co si psal o neine svetskeho lidu ???"

Nevytrhávejte ze souvislostí - viz
Vy - "a co jako ze to byla akce trokistu ? to nejak smyva vinu sssr ?"

Já - Z trockistu to vinnu nesmývá,ale neházejte sovětský lid ,do stejného pytle s nimi ! !

Ano přesně tak je to i v případě Administrativy USA a všho lidu z USA.Tam taky nebyli jednotní v této věci."

Myšleno to bylo tak ,že vedení jak USA tak SSSR v tom byli zajedno.Tak jako neházet do jednoho pytle všechny obyvatele SSSR s vedením,tak ani neházet do stejného pytle všechny občany USA s vedením USA.
I když se tam díky propagandě našli lidé co souhlasili s vedením jak SSSR tak i vedením,USA


Už vás mohla trknout ta moje poslední věta - Tam taky nebyli jednotní v této věci." - myšleno s vedením USA.

Tolik pro vysvětlení,stačí????

Salut.

Czertik

24. 04. 2025, 18:53

rexik

ano, nekdo tu ma horecku, a je to rexik.
skutecne rozeber jak rusoti vojaci/lid nemuzou nest vinu za afg a tamejsi valku a jeji nasledky pokud kazdy kdo tom byl nebyl trokista, cili ze tam byly i netrokiste ?
skutecne to rozeber.
zvladnes to ? nebo zas budes jen houpe stekat a ptat se a dokazovat ze ve skole ses nic nenaucil.

protoze vidim, ze mas problem s chapanim textu, naisu to jko pro rexika (idioty).
dokud muze ukrajinsky lid za valku na ukrajine, muze sovetsky lid za valku v afghanu.
neboj psal sem to pomalu protze vim ze pomalu chapes a ctes.

"Důkaz??? Podle ovoce poznáte jej !!!!"

dekuji za dukaz ze rusko je plne nacku a valecnych stvacu.

"Ne sovětům, ale vedení SSSR!!!"
a oni se soveti nejak vzepreli vedeni sssr ? ze ne ? tak rozeber proc to dela rozdil, kdyz lid poslechl a nasledoval.

"Tak jako neházet do jednoho pytle všechny obyvatele SSSR s vedením,tak ani neházet do stejného pytle všechny občany USA s vedením USA."

tak proc si teda napsal co si napsal a ja citoval ? to uz mas takovou shcyzu ze jedna strana tela nevi co dela druha ?

aport a haf.

Pepík Knedlík

23. 04. 2025, 11:57

Okupace Afghánistánu byla velkou chybou a velkým nepoučenim z historie válek vedeny právě proti němu.
Nejbliže k vítězství měli Sověti. Amíci statečný bojovniky jako Ladin a další skvěle v cvičili a pak poznali co stvořili. Část mudžáhidu použili k rozpoutáni války v Jugoslavii, v Lybii a další část k terorismu v Rusku.
Útěk z Afghanu završil bezmocnost států NATO a výrok M. Zemana, že se v Afghanu bojuje za ČR mě rozesmál. Ostatně i stejně pitomý názor o valce na Ukrajině má i Fiala, Lipovsky i Rakušan.
Po Sovětech zůstali tuny zbraní i munice no a po státech NATO taky a určitě víc. Udělala AČR revizi zbraní a techniky po návratu českých okupantů z Afghanu? Určitě ne.
Stejná hudba s názvem "Černý obchod se smrtí" už zní i z Ukrajiny. Ukrajina dostala tisíce zbraní a nikdo neví kolik se jich prodalo do Afriky nebo do J. Ameriky.

Czertik

23. 04. 2025, 15:10

knedle ss

aty si myslis ze lidi by se meli lip kdby v afghanu sssr vyhral ?
btw, kdyby sssr do afg nevtrhlo, nemlo by usa duvod tam cvicit mudtzahedisty, co pak delali teror v rusku.
utek sssr z afk byl co, kdyz ne bezmoc ?

Pepík Knedlík

23. 04. 2025, 15:21

Co to zase plácás Nikito Chrusčove.
Jaky lidi a jaka bezmoc?
Třeba by jsi mohl použít mozek a porovnat obě valky v Afghánistánu a tu současnou.

Czertik

23. 04. 2025, 21:06

knedle ss

to ses tak tupej ze nikdy nepochopis ze kdyby neprovedly prvni invazi do afg, tak by pro tu druhou, amickou, nikdy nebyl duvod ?

to ses jeste tupejsi nez rexik a to uz je hooooodne nizkaq latka.

Pepík Knedlík

24. 04. 2025, 12:47

Nikito zase máš upito.
Rok 1994 vznik Talibanu.
Dobýval afghánská města a v roce 1996 se dostal do Kábulu. V roce 1997 prohlásil svou protekci bin Ládinu. Popularita Tálibánu rychle rostla a afghánské obyvatelstvo bylo vyčerpáno válečnými akcemi.

Czertik

26. 04. 2025, 05:14

kndle ss

zkratuje mozek ? vodka dosla (vychlastals), nebo dosla (balik)?
schvalne, kdy zacal byt taliban jakoliv vyznamny ?
pred bin ladinem a jeho bojovniky roti sssr, nebo az po nem ?

skutecne, tvoje schopnost uvazovat je minimalni.

Czertik

23. 04. 2025, 10:42

to, ze jak se stahl binen je obrovksa katastrofa vime vsichni. a to ze trump je kreativec co se tyka udaju, taky.
ano, on cisla casto prehani, ale aby ziskal pozornost, protoze pravda by nepoutala - stejna taktika jakou delal churchil.
a to ze afghanistan je jednim z nejvetsich CERNYCH trhu a vyvozcu zbrni vedi vsichni.

to, ze rusko stahlo taliban ze seznamu teroristickych organizaci hodne naznacuje. rusove s nimi budou obchodovat a doufat ze ziskaji pristup k amicke technice a technologii.

to jak amici "zneskodnily" svoje vybaveni dokonale ilustrovalo to, ze doslova par dni po amickem uprku taliban lital s blackhawkem nad kabulem s obesenci.