EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Zrůdy války v Jugoslávii: Naser Orič

 08. 08. 2022      kategorie: Události      72 komentářů
Přidat na Seznam.cz

Nedávno jsem se v rámci občanské války v Jugoslávii věnoval Željkovi Ražnatovićovi alias „Arkanovi“. Nyní přišel čas se podívat i na druhou stranu, tedy k muslimům, kde první místo mezi krvavými psychopaty jednoznačně zaujímá Naser Orič.

Tento původně voják jugoslávské armády, ve které působil jako odborník na chemické a biologické zbraně jugoslávské armády a později i člen speciální policejní jednotky, která mimo jiné chránila i jugoslávského prezidenta Miloševiče, se na začátku války v Bosně stal velitelem Teritoriální obrany, která sídlila v jeho rodném Potočani. Později se stal velitelem Teritoriální obrany pro oblast Srebrenica, kde došlo k tvrdým bojům se Srby. Srebrenici srbské jednotky poprvé obsadily už v roce 1992 a byl to právě Orič a jeho muži, kdo Srby ze Srebrenice tehdy vyhnal. Ve městě a v okolních vesnicích pak zůstalo mnoho srbských rodin a podle pozdější obžaloby v Haagu se na těchto Srbech Orič dopustil prvních zločinů. Jím zřízená vojenská policie se na Srbech dopouštěla fyzického násilí a vraždila je, aby tak ostatní Srby donutila jím kontrolovanou oblast co nejrychleji opustit. Postupně se tak Srebrenica stala centrem pro všechny Muslimy, které v sebrenické oblasti Srbové vyhnali z jejich domovů.

shutterstock_88844005Foto: Občanská válka v Jugoslávii byla mimořádně krutá a patří mezi nejhorší konflikty v dějinách Evropy | Shutterstock

V březnu 1993 pak srbské síly celou oblast obsadily a Srebrenica se dostala do obklíčení. Ve městě, které bylo přecpané uprchlíky, nebylo jídlo, léky a pitná voda a Srebrenicu neustále ostřelovala srbská děla. Orič a jeho vojáci začali z obklíčené enklávy podnikat nájezdy do Srby obsazených oblastí, aby získali zásoby. Mezi jeho bojovníky byli i fanatičtí muslimové z arabských zemích, kteří dříve sloužili v nechvalně známé jednotce Černá labuť a kteří přijeli do Bosny vraždit křesťany. Orič se rychle dostal pod jejich vliv a součástí nájezdů se stalo kontinuální vraždění Srbů.

V Haagu byl pak Orič obviněn, že jeho muži zaútočili na 50 srbských vesnic, kde povraždili 1000 až 3200 civilistů a vyhnali z domovů až 13 000 Srbů. K běžným metodám jeho bojovníků patřilo podřezávání krků, propichování vidlemi, uřezávání hlav pilou a upalování zaživa. Orič se podle svědků vraždění osobně zúčastňoval. Orič po čase začal nahánět strach nejen bosensko-srbských vojákům, ale i důstojníkům bosenského vládního vojska, kteří neměli podobné excesy trpět. Bestialita zahraničních muslimských dobrovolníků v Bosně začala být ve světě nepříjemně známá a na veřejnost pronikly zprávy o vypálenych srbských a chorvatských vesnicích, kde za pokřiku "Allahu akbar!" muslimští bojovníci povraždili veškeré civilisty. Bosenská vláda musela reagovat, a tak vyčlenila zvláštní oddíl, který měl arabské dobrovolníky hlídat. Ve Srebrenici byl však Orič mimo kontrolu a dělal si prakticky, co chtěl.

Na pravoslavné Vánoce v roce 1993 zaútočila Oričova jednotka na vesnici Kravica, kterou bránila srbská domobrana. O vesnici se tak se svedl krutý boj. Oričovi muslimové nakonec vyhráli a vesnici vypálili. Tehdy zemřelo 59 Srbů, přičemž Oričovi muži některé z nich svázali řetězy a upálili, jiné zas ukřižovali. Mezi zabitými byly i ženy a děti. V Kravici později Srbové během srebrenického masakru popravili 1500 muslimů, což měla být odveta právě za Oričův dřívější výše popsaný masakr. Některé konspirační teorie říkají, že Oričovo vraždění bylo záměrné a předem naplánované a mělo vyvolat krutou srbskou odvetu, jenž měla donutit západní země k útokům na srbské síly. S ohledem na srbskou reakci v podobě srebrenického masakru a následnou reakci západu pak tato konspirace nevypadá jako zcestná. Když Srbové Srebrenicu nakonec obsadili, Orič a jeho muži už ve městě samozřejmě nebyli, protože vzali do zaječích a civilisty nechali Srbům napospas. Bosenský prezident Izetbegovič pak statečného velitele odměnil nejvyšším bosenským vyznamenáním, Řádem zlaté lilie.

Orič byl za své zločiny a vraždy odsouzen na dva roky vězení, a protože ve vazbě strávil už tři roky, byl nakonec po vynesení tohoto směšného rozsudku, který výše uvedenou konspirační teorii jen podporuje, propuštěn na svobodu.

Zdroj: historie válek

Komentáře

ldx

12. 08. 2022, 13:01

Tak článek jsem nečetl(možná později), ale opět bych řekl, že platí Nomen omen. Naser může jen nasírat, jak jinak ?!:sunglasses:

Tom

10. 08. 2022, 16:06

Stačí se podívat kolik emocí a jiných interpretací je tady kdy o tom diskutují češi, kteří nejsou s konfliktem nijak inherentně spjati. Jaké to asi musí být pro skutečně účastníky. Nedělám si iluze ani o jedný straně konfliktu.

LaVey

10. 08. 2022, 01:11

Tady je v diskuzi víc psychoušů než na Novinkách a to už je co říct.

Zdeněk

09. 08. 2022, 22:21

První krytka byla Z, druhá krytka je M, další budou R a D?
Ale jinak plně souhlasím, v roce 1945 byli nacisté poraženi a nyní budou nakonec poraženi zase a potvrdí se pravdivost „The Nazis of the future will call themselves anti-Nazis", ať už jí řekl kdokoliv... :thumbsup::flag_ua::thumbsup:

Veritas vincit

09. 08. 2022, 21:49

M
"Máte to marný, zmetci, prohráli jste válku v roce 1945 a prohrajete zase."
*
S Adolfem jste válku rozpoutali a díky materiální pomoci USA nad Adolfem nakonec vyhráli.:laughing:
Co jste vlastně vyhráli?
I v roce 2022 žijete jako nevzdělaná tupá špinavá zvířata. Lžete, kradete a smrdíte. Jako správní Slovani. :laughing:
Rabovací a loupežnické válce říkáte "denacifikace" a přitom kradete ponožky, trenýrky a mikrovlnky... :joy:
Primitivní ruské hordy se daly na hladový pochod.:joy:

Tentokrát dostanete od světa takovou morální, technickou a technologickou nakládačku, že si o vás přes 50 let nikdo neopře ani kolo. Slovo Rusák bude nejvulgárnější nadávka. :joy:

M

09. 08. 2022, 21:13

Смрт фашизму, слобода народу!
Máte to marný, zmetci, prohráli jste válku v roce 1945 a prohrajete zase.

HrdyNEslovan

09. 08. 2022, 15:28

Fascinuje mě, kolik lidí má tady potřebu o sobě veřejně dávat vědět, že jsou absolutní lháři a zároveň prezentují svůj životní úspěch.
Životní úspěch - kritizuju a lžu o člověku, který je po smrti a nemá tak možnost mé lži vyvracet. Holt každý máme něco. Někdo za úspěch považuje třeba produktivní den v práci a někdo další, že opět lhal a kopnul si do Havla.
Zajímalo by mě, jestli už vám někdy kolonka v životopise "lžu od rána do večera a nejraději lžu o Havlovi" zajistila nějakou lepší pracovní pozici :D

Zdeněk

09. 08. 2022, 15:28

Ještě jste zapomněli, že ho na klíně houpal K. H. Frank, ať to máte kompletní... :rofl::laughing::joy:

OBOR

09. 08. 2022, 15:17

Radim ....VV alias nedochudče z Lebezbornu Karel3 tzv. Kadlík je už dlohoudobím komikem zasvinující zdejší diskuzi...moc toho neví, ale je to děda vševěda :rofl:

zero

09. 08. 2022, 15:05

Chtěl bych Vás upozornit, že Havel lhal hned zkraje, když napochodoval v krátkých gatích. Navíc trpěl bludy o "temných slušovických nitkách" a tak dál... Etgo to byl přímo zoufalý grafoman:-)))

Zdeněk

09. 08. 2022, 14:52

Radimko=Šebesto=nand=??? proč bych ti měl já cokoliv dokazovat, jak řekl VV, důkazní břemeno je na tvé straně, mojí povinnosti není dokázat nevinu pana Václava Havla, který navíc zemřel dne 18. 12. 2011.
Nicméně vaše zoufalé zblitky jedenáct let po jeho smrti hovoří za vše ... on bude velký občan i za sto let zatímco na vás neporostou ani túje...

Radim

09. 08. 2022, 14:38

mas pravdu, Hitler, pardon Havel to udelal mic dobre kdyz amnestoval vrahy.. a hlavne bestialni zavrazdeni sedmimescni Barborky, to je asi podle tebe ta nejlepsi znamka toho co delal Havel. Bez to ty sasku rict rodine pozustalych, kdyz ses tady takovej internetovej hrdina, ty smetaku.

???

09. 08. 2022, 14:36

Nand dííííky, kolega byl nasezen v Kosovu, mluví úplně stejně, můj otec podplukovník... Stará Boleslav.... naprosto to samé....ale vysvětli ovci, že je ovce:rofl:

bombero

09. 08. 2022, 14:28

paulus- vždy mě nesmírně potěší, jak vám komančům leží p. Havel tolik let pořád v žaludku a dokáže vám zvýšit krevní tlak. Není lepší známky, že to dělal dobře

Radim

09. 08. 2022, 14:14

Zdenecku, uvedeny deniky - italskej La Republica a francouzskej Le monde to prevzaly od agentury Reuters. Takze je mi lito, ale dokazovani je ted na tobe, ze Havel v rozhovoru pro Reuters nic takovyho nerekl. Cekame na tvoji presnou citaci agentury Reuters, jinak bohuzel plati co prevzaly tyto deniky :) Preju hezky den a nebud tak ukrivdenej a nestyd se za Havlovu krev na jeho rukach :)

Radim

09. 08. 2022, 14:08

haha, samozvanej "Admin" tady ze same horlivosti vymysli bludy, ze ja su taky Sebesta. shodnou IP adresu pro jistotu neuvadi :)) a ani si nevsiml, ze jsem tady v diskuzi Sebestovi oponoval..to asi jenom jako falesny alibi ze to nejsu ja :))
Veritas = Zdenek = "Admin" = stejna IP a IQ :))

Veritas vincit

09. 08. 2022, 13:25

Paulus
Zbytečný dlouhý text o ničem.
Pro svá tvrzení jsi nepředložil žádný věrohodný důkaz.
Tvoje dojmologie je pouze tvoje dojmologie. :slight_smile:

Paulus

09. 08. 2022, 13:02

Havel ve zkratce :
° Kriminální živel
° Celoživotní alkoholik
° Bisexuál (aktiv) se sklony k středné silnému sadismu
° Vězeňský "profi" udavač
° Vězeň zneužívající status "nedotknutelný" na přímý rozkaz těch, které tak nenáviděl vlády Československé socialistické republiky
° Průměrný spisovatel
° Podprůměrný politik s nadprůměrným realizačním týmem, specialisty na tvoření národní kolektivní myšlenky, že Havel je  éterická bytost bez poskvrny a je více Gott, než Gott, který, ale neumí zpívat tak, jako sám Gott.° Svým krokem a  realizaci všeobecné amnestie, se sám postavil do role spolupachatele několika tisíců vražd, zabití, tězkých ublíženích na  zdraví, znásilnění, až po  majetkové trestné činy
° Jeho nejslavnější věta o  humanitárním bombardováni je sice pro HavloSuckery chimérou, která se nikdy nestala, ale bohužel on  to opravdu vyřkl a to na tiskové konferenci po  jednáni vlády o vstupu naší republiky do  válečného konfliktu v  Jugoslavii, samozřejmě navíc na špatné straně sil a proti národnímu zájmu a ve finále jsme navždy jednou z  agresorských zemí, která se přidala na stranu agresora a uchvatitele, který vyhlásil jihad a ve  jménu boha jedinného řezali krky a znásilňovali děti svých pokrevních křesťanských bratrů ..
Legendární nesmysl jakým je humanitarní bombardování škol, nemocnic a obytných komplexů můžete slyšet v RapBattle Masaryk vs. Havel, kde je Havel vyobrazen tak, jaký byl bez příkras a cenzury ... odkaz ... https://youtu.be/EguCeE9FAgE

Zdeněk

09. 08. 2022, 12:45

Admin, děkuji, jsem o tom přesvědčen již delší dobu ... a nejen v jeho případě.

Zdeněk

09. 08. 2022, 12:43

Radimko, já ti gratuluji, dodal jsi citaci o které všichni víme, teď ještě dokaž, že to Václav Havel přímo řekl La Reppublica ( Tento titul, založený v roce 1976, aspiruje na pozici časopisu intelektuální a finanční elity země. Je levicově orientovaný a přiznává sympatie pro Demokratickou stranu. viz. https://voxeurop.eu/cs/source/la-repubblica-2/) protože teď zase cituji já:

"Geneze tohoto materiálu je složitá. Článek v deníku La Republica patrně vychází z rozhovoru, který Václav Havel poskytl 14. 4. 1999 agentuře Reuters. V tomto rozhovoru se pojem "humanitární bombardování" neobjevuje, řeč je zde o přítomnosti mírových sborů, která může zabránit humanitární katastrofě. Je zde spojení "humanitární asistence" ve smyslu činnosti mírových sborů, jež by pomohly zastavit vyvražďování."

https://informace.rozhlas.cz/geneze-slovniho-spojeni-humanitarni-bombardovani-7947097

Tak pokračuj v "dokazování" :rolling_eyes:

Radim

09. 08. 2022, 12:33

je videt ze Havlofilove jsou dneska zabejceni vic nez byva zvykem. Tak tady je presna citace italskeho deniku Larepublica 23.4.1999:
In merito all'intervento della Nato in Kosovo, penso ci sia un elemento che nessuno può contestare: i raid, le bombe, non sono stati provocati da un interesse concreto. Hanno, cioè, un carattere esclusivamente umanitario: in gioco qui ci sono i principi, i diritti umani ai quali è stata accordata una priorità rispetto anche alla sovranità degli Stati. È questo che rende legittimo attaccare la Federazione jugoslava anche senza il mandato dell'Onu. Ma sulla base della mia esperienza personale, sono altrettanto certo che soltanto con il tempo si potrà valutare obiettivamente ciò che sta accadendo in questi giorni in Jugoslavia e le sue ripercussioni sulla Nato.
Opravdu nechapu proc se za to ta Havlova sekta tak stydi. Stejne jako se stydi za obeti, ktery povrazdili Havlem amnestovani kriminalnici.

Veritas vincit

09. 08. 2022, 12:21

Šebesta
"Veritas Vincit Radim tě usvědčil že lžeš a ty jako posraný Havlovec budeš Havla obhajovat do skonání těla. Vy Havloidi jste jako komunisté taky budete tu svou modlu hájít a lhát a lhát a dělat vše až se vylžete..."
*
Pokud ty o někom tvrdíš, že něco řekl, nebo říkal ("humanitární bombardování"), tak pokud se nemýlím, důkazní břemeno je na tvé straně. Zatím jsi tady se svými soukmenovci žádné důkazy, texty, zvukové záznamy ani videa nepředvedl.

Zdeněk

09. 08. 2022, 11:42

Šebesta, zatím bych řekl, že pan PhDr. Milan Pokorný, Ph.D., usvědčil ze lži vás oba. Tento člověk navíc ve své obsáhlé odpovědi odkazuje a cituje, což vy dva evidentně nezvládnete ...
Navíc vaši inteligenci a znalosti může každý posoudit z vaší disputace s p. Václavem Flekem, kdy evidentně netušíte, kdo to je ... mimochodem to jsem ještě nedávno netušil ani já, ovšem rozsah jeho vědomostí mě zaujal a proto jsem si dal tu trochu práce. Výsledek mě docela překvapil.

Šebesta

09. 08. 2022, 11:22

Veritas Vincit Radim tě usvědčil že lžeš a ty jako posraný Havlovec budeš Havla obhajovat do skonání těla. Vy Havloidi jste jako komunisté taky budete tu svou modlu hájít a lhát a lhát a dělat vše až se vylžete. Fakta,Havel to řekl dokonce pro cizí deník,druhý fakt velmi aktivně vraždění v Srbsku vojsky NATO podporoval na rozdíl třeba od J.Dienstbiera který byl zásadně proti. Končím s tebou HAVLOIDE !

Zdeněk

09. 08. 2022, 11:19

Miluji myšlenkový pochod:
"Havel to vymyslel." "Ne nevymyslel, tady je důkaz" "Tak to řekl!" "Ne neřekl, tady je důkaz" "Tak si to myslel!" "Ne nemyslel, tady je důkaz" "Tak udělal něco jiného a stejně to řekl!" tzv. Slovanské myšlenkové kolco"

Veritas vincit

09. 08. 2022, 11:18

Ivan :thumbsup:

Veritas vincit

09. 08. 2022, 11:15

Radim
"Pokud jde o slovany, tak se pletes. Slovani jsou naopak znami tim, ze neuctivaji autority a vrchnost a ziji velmi svobodne a decentralizovane, narozdil od tvych hakoskych soukmenovcu "
*
To se velice pleteš. :slight_smile:
Slovani dělají bordel pouze ve chvíli, kdy se vrchnost nedívá. Jinak oddaně slouží. To je ta slovanská tradice. Nacisté= to dobře věděli a pod dohledem šlapal Protektorát jako hodinky po poslední minuty.:laughing:
Nejlépe je to vidět, když u cesty stojí policejní auto a všichni v koloně dupnou na brzdy, protože nemají čisté svědomí a když se vrchnost nedívá, vesele zákony porušují... Plebejci.:slight_smile:

Ivan

09. 08. 2022, 11:10

Radim:
Vy jste jak kafemlejnek. Havel zmíněnému italskému deníku nic neřekl, rozhovor s nimi nedělal, ani jim neposkytl vyjádření. Dotyčný deník informace o Havlovi převzal z rozhovoru pro agenturu Reuters, aniž by si lámal hlavu s nějakými citacemi. V rozhovoru s Reuters nic o humanitární povaze bombardování nezaznělo. Italové si pak prostě vzali několik vět, které přepsali k obrazu svému a šup, máme parádní článek, ze kterého zatvrzelí Havlovi odpůrci čerpají dodnes, aniž by se vůbec namáhali přemýšlet o tom, kde je pravda. Je mi naprosto jasné, že vy tohle nepochopíte, ani kdyby vám to člověk lepil na čelo, ale to neznamená, že lež = pravda, i kdybyste to tady psali ještě 1000x.

Radim

09. 08. 2022, 10:59

Veritas: nechybi mi tam vubec nic, staci si precit muj predchozi prispevek - Havel pro italsky denik Larepublica 23.4.1999 ;) Vim ze se to Havlofilum nelibi a snazi se z toho vsemozne vylhat, ale to je tak jediny co s tim muzou udelat.
Pokud jde o slovany, tak se pletes. Slovani jsou naopak znami tim, ze neuctivaji autority a vrchnost a ziji velmi svobodne a decentralizovane, narozdil od tvych hakoskych soukmenovcu - jeden narod, jeden vudce, jedna rise ;)
Kdyz uz trpis syndromem kaleni si do vlastniho hnizda, tak se trochu dovzdelej a neztrapnuj se na podobnych debatach.

Veritas vincit

09. 08. 2022, 10:42

Radim
"Havel prohlasil, ze BOMARDOVANI JUGOSLAVIE MA HUMANITARNI POVAHU."
*
Chybí ti tam lokalizace, kdy a kde to konkrétně prohlásil...
Nebo snad je to další výron tvé slovansko-ruské dojmologie? :laughing:

Prezident (slovanský panovník) v "české kotlině" není podle zákona doživotně trestně odpovědný za své skutky. Podle mě je to špatně, ale slovanské stádo si to tak přeje. Vrchnost je u Slovanů v úctě. :slight_smile:

Radim

09. 08. 2022, 10:23

Havel prohlasil, ze BOMARDOVANI JUGOSLAVIE MA HUMANITARNI POVAHU. Krome toho ma Havel na rukou krev zavrazdene sedmimesicni Barborky, kdyz amnestoval pedofila Jaroslava Oplistila, kterej ji zavrazdil. Dalsi Havlem propusteni muklove kteri vrazdili byli: Jaroslav Gargancik (zabil po amnestii matku a dve dcery), Antonin Marcik (zabil po amnestii zenu), Jozef Slovak (zabil po amnestii dve zeny). Vsechny tyto obeti ma na svedomi Havel.
Za to se prece Halvovy podrztasky nemusite stydet.

Zdeněk

09. 08. 2022, 10:13

Za svůj ne zase až tak dlouhý život, jsem si všiml několika pozorování:
- žádný moudrý člověk o sobě neříká, že je moudrý
- žádný chytrý člověk netrvá skálopevně na své pravdě a vždy připouští svou omylnost
- žádný člověk hodný úcty na úctě netrvá a nedomáhá se ji, tím méně věkem

prosím o argumentační vyvrácení těchto mých subjektivních pozorování :thinking:

Veritas vincit

09. 08. 2022, 10:10

Radim
"VV to mame velkou radost veritasi, ze se prekonas a budes tu s nasi slovanskou luzou i nadale zit. Asi trpis nejakou formou sadomasochismu a sebemrskacstvi. At se dari, hezkej den :)"
*
Hlavně, jestli sis místo komentování hloupostí, něco přečetl o historii Socialistické republiky Bosna a Hercegovina 1943-1992 a jejím zániku, než tady opět vybalíš ty své dojmologické hlouposti. :slight_smile:

Bydlet vedle vás ještě neznamená slepě sdílet vaše tradiční hodnoty, lhaní a trapné výmluvy.:slight_smile:
Také ti přeji krásný den plný zážitků a nových poznání.
Smajlíka za větu nedám, protože to myslím upřímně.

Veritas vincit

09. 08. 2022, 10:00

Šebesta
"Pro Ivan jste obyčejný demagog !..."
"... A propos Havel humanitární bombardování použil uznávám pouze že ho nevymyslel (údajně Falber) ale použival to."
*
à-propos - mimochodem, abych nezapomněl

Kolikrát ti musí ještě normální lidé napsat a doložit (p. PhDr. Milan Pokorný, Ph.D., ombudsman Českého rozhlasu), že Václav Havel slovní spojení "humanitární bombardování" nevymyslel ani nepoužíval ?
https://informace.rozhlas.cz/geneze-slovniho-spojeni-humanitarni-bombardovani-7947097

Co myslíš Slovane, připadáš si úplně zdráv, nebo se už 63 let paseš bez kuliček na louce? :slight_smile:

Radim

09. 08. 2022, 09:53

VV to mame velkou radost veritasi, ze se prekonas a budes tu s nasi slovanskou luzou i nadale zit. Asi trpis nejakou formou sadomasochismu a sebemrskacstvi. At se dari, hezkej den :)

Ivan

09. 08. 2022, 09:50

Šebesta:
1) ne, Havel nikdy toto slovní spojení nepoužil, pokud mi tvrdíte, že ano, tak pošlete odkaz na primární zdroj
2) diskutér, kterej je schopnej napsat, že Havla lze považovat za vraha a zločince, mi v rámci téhož příspěvku napíše, že já sám jsem demagog, to člověk nevymyslí :-D

Zdeněk

09. 08. 2022, 09:38

Zajímavé, 63 let věku a ještě stále pocit geniality a neomylnosti a současně už výrazné projevy senility ...

Šebesta

09. 08. 2022, 09:26

Pro Ivan jste obyčejný demagog ! Vůbec se nezábýváte tím co jsem psal o Turecku a tím,že se kosovská krize dala řešit pomoci spojených sil NATO a Ruska. A jestli vám nedošlo my tady nerozebiráme jugoslávské války 90.let ale kosovskou krizi v roce 1999. A propos Havel humanitární bombardování použil uznávám pouze že ho nevymyslel (údajně Falber) ale použival to. Je mi 63 let a tu dobu si dobře pamatuji. Takže mi netlučte klíny do hlavy.Navíc Havel byl velmi aktivní z našich politiků a byl největším zastáncem bombardování Srbska takže ho lze považovat za vraha a zločince pokud nebyl vyložený PRIMITIV muselo mu být jasné že zemře mnoho civilistů včetně žen a děti ! ENDE.

Zdeněk

09. 08. 2022, 08:15

Radimko, když lžu, tak tak aby se to nedalo vyvrátit:
cituji zde odpověď p. PhDr. Milan Pokorný, Ph.D., ombudsmana Českého rozhlasu.
Je to dlouhé, chytří to jistě číst nebudou, neboť ti vědí, ale někteří hloupější by mohli ...
"Vážený pane,

děkuji Vám za podnět. Z rešerše, kterou jsem provedl, vyplývá, že Václav Havel slovní spojení "humanitární bombardování" nepoužil. Jeho kritici patrně vycházeli z článku, který vyšel 23. 4. 1999 v italském deníku La Republica a v němž mj. stojí:

„Domnívám se, že během zásahu NATO v Kosovu existuje jeden činitel, o kterém nikdo nemůže pochybovat: nálety, bomby nejsou vyvolány hmotným zájmem. Jejich povaha je výlučně humanitární: to, co je zde ve hře, jsou principy, lidská práva, jimž je dána taková priorita, která překračuje i státní suverenitu. A to poskytuje útoku na Jugoslávskou federaci legitimitu i bez mandátu Spojených národů. Ale na základě své osobní zkušenosti jsem stejně silně přesvědčen, že jen čas dovolí objektivně zhodnotit to, co se děje v těchto dnech v Jugoslávii, a dopad na NATO.“

Geneze tohoto materiálu je složitá. Článek v deníku La Republica patrně vychází z rozhovoru, který Václav Havel poskytl 14. 4. 1999 agentuře Reuters. V tomto rozhovoru se pojem "humanitární bombardování" neobjevuje, řeč je zde o přítomnosti mírových sborů, která může zabránit humanitární katastrofě. Je zde spojení "humanitární asistence" ve smyslu činnosti mírových sborů, jež by pomohly zastavit vyvražďování.

Lze dohledat ještě jeden možný zdroj pozdějšího ztotožnění pojmu "humanitární bombardování" s osobou Václava Havla. Je jím zpráva francouzské agentury AFP, která patrně na základě materiálu agentury Reuters uveřejnila 28. 4. 1999 Havlův výrok, že "bombardování má výhradně humanitární povahu". Tento citát převzala ČTK, od níž ji převzaly některé české deníky.

Podle jednoho zdroje (Wikipedie) se spojení pojmu "humanitární bombardování" s osobou Václava Havla přisuzuje Richardu Falbrovi, který jej měl užít v rozhovoru pro TV NOVA 23. 5. 2004. Richard Falbr odkazoval na článek v deníku Le Monde z 29. 4. 1999 - a jsme zpět u článku v deníku La Republica, neboť francouzský list tento článek převzal a přeložil z italštiny do francouzštiny.

Václav Havel v MF Dnes 24. 5. 2004 v odpovědi Richardu Falbrovi označil pojem "humanitární bombardování" za obskurní a popřel, že by jej ho vymyslel nebo použil, "a použít nemohl, neboť mám - troufám si tvrdit - vkus".

Podle mého názoru je na tomto příkladu možno pozorovat jednu z vlastností médií, a sice tendenci ke zjednodušování, zplošťování reality. Tento postup s úspěchem užívají politici při diskvalifikaci svých politických protivníků. Média jsou v dvojjediné pozici: jednak jsou zrcadlem, které má za úkol věrně odrážet realitu, tedy například i zkreslené a zavádějící výroky všeho druhu. Na druhou stranu by média, zejména ta veřejnoprávní, měla poskytovat svým posluchačům, čtenářům a divákům dostatek podkladů pro to, aby realitu byli schopni vnímat v celé složitosti, nejednoznačnosti, rozpornosti.

Osobně se domnívám, že danou věc je třeba vnímat v širším kontextu, v němž hraje roli zejména fakt, že operace NATO s názvem Allied Force (Spojenecká síla, 24. 3. - 10. 6. 1999) proběhla bez mandátu OSN, a dále to, že část české veřejnosti viděla v procesu násilné cesty k samostatnosti paralelu se situací Československa a jeho německé menšiny v roce 1938. Údajný výrok Václava Havla, sám o sobě oxymóron (spojení navzájem se vylučujících slov), se stal symbolem problematičnosti těchto vnitřně rozporných akcí a činů. Veřejnost přitom přehlížela fakt, že českou účast na operaci NATO schválila česká vláda v čele s Milošem Zemanem. Jemu ani ministru zahraničí Janu Kavanovi nebylo schválení české účasti nijak výrazněji vyčítáno. Je to zajímavá lekce o síle slov - i těch, která nebyla ve skutečnosti nikdy vyřčena."

https://informace.rozhlas.cz/geneze-slovniho-spojeni-humanitarni-bombardovani-7947097

Veritas vincit

09. 08. 2022, 08:00

Radim
"A pokud jde o krvavou obcanskou valku v Bosne a Hercegovine, tak tu fakticky odstartoval muslimskej fundamentosta Alija Izetbegovic tim kdyz v rozporu s Jugoslavskou ustavou vyhlasil nezavislost Bosny."
*
Pro svá tvrzení o válce v Bosně a Hercegovině jsi nepředložil žádný hodnověrný důkaz.
Opět stejná otázka.
Opravdu si myslíš, že vyhlášení Československa (1918) proběhlo v souladu s ústavou Rakouska-Uherska, když už se tady hraješ na chytrého a vytahuješ význam ústavy při rozpadu Jugoslávie? :slight_smile:
"Socialistická republika Bosna a Hercegovina"
existence 1943-1992
https://cs.wikipedia.org/wiki/Socialistick%C3%A1_republika_Bosna_a_Hercegovina

"Bosna a Hercegovina i přes odpor bosenských Srbů uspořádala referendum o nezávislosti, které se uskutečnilo ve dnech 29. února a 1. března 1992. Sněmovna srbského národa Bosny a Hercegoviny vyzvala srbské obyvatelstvo k bojkotu referenda. Počet voličů v referendu byl 64 % a výsledek byl 99,43 % ve prospěch nezávislosti. Nezávislost byla vyhlášena dne 5. března 1992 v parlamentu..."
https://cs.wikipedia.org/wiki/V%C3%A1lka_v_Bosn%C4%9B_a_Hercegovin%C4%9B

Veritas vincit

09. 08. 2022, 07:45

Radim
"VV ty budes pripad pro psychologa, mozna psychiatra..slovan co nesnasi slovany :) Co tady vubec jeste delas, muzes tahnout sprechcit za kamosema hakosama. Nemas to daleko a hranice sou davno otevreny, prejeme hodne stesti..papa :)"
*
Když už si hraješ na samozvaného lékaře, tak bys mohl věnovat více pečlivosti i svému pravopisu "vlastenče" a srovnat se trochu "do figury", místo laciného žvatlání. :slight_smile:
Právě proto, že je svoboda pohybu, tak musím zůstat na hlídce, aby nevzdělaná slovansko-ruská lůza opět nezvrátila vývoj ČR, jako v letech 1945 - 1989.:slight_smile:
Jenom vaše chyba bolševiku, že jste mě nenechali před rokem 1989 svobodně odejít a že jste naopak vy, neodešli se sovětskou okupační armádou do 21.června 1991. :slight_smile:

Radim

09. 08. 2022, 07:43

Sebesta: Havel prohlasil, ze bombardovani Srbska ma humanitarni povahu. Za to se prece nemusite stydet. Prohlasil to pro denik Larepublica 23.4.1999.
A pokud jde o krvavou obcanskou valku v Bosne a Hercegovine, tak tu fakticky odstartoval muslimskej fundamentosta Alija Izetbegovic tim kdyz v rozporu s Jugoslavskou ustavou vyhlasil nezavislost Bosny. A tuto valku taky prohral, kdyz jim zustala jenom federativni pidirepublika spolecna s chorvatama. Az vyhlasi nezavislost Republika Srbska, tak se muzou poturcenci tesit ze sve samostatnosti.

Zdeněk

09. 08. 2022, 07:42

Radimko, "obdivuji" poznávací znak vaší Sekty Pomocných Dělníků, místo snahy dokázat morální nadřazenost svého pohledu na svět použitím nevyvratitelných argumentů, zvládnete pouze intelektuální zvratek, který potvrdí názor protistrany ... gratuluji a děkuji za to odhodlání, velmi mi usnadňuje život, neboť blbce se přesvědčit nesnažím, pouze chci varovat nerozhodnuté...

p.s. kdyby jsi některým slovům nerozuměl (třeba argument, intelekt apod.), nestyď se zeptat ...

Radim

09. 08. 2022, 07:27

VV ty budes pripad pro psychologa, mozna psychiatra..slovan co nesnasi slovany :) Co tady vubec jeste delas, muzes tahnout sprechcit za kamosema hakosama. Nemas to daleko a hranice sou davno otevreny, prejeme hodne stesti..papa :)

Ivan

09. 08. 2022, 07:24

Šebesta:
Používáte klasickou rétoriku ruských noků - "zločinec Havel", "humanitární bombardování", "barbarské bombardování". Uvědomujete si, mimojiné, že slovní spojení "humanitární bombardování" Havel nikdy v životě nepoužil? A vy mi budete vykládat něco o neúctě k faktům.
Já si jako připomínku té odporné války vždy vybavím, kterak srbští hrdinové téměř 4 roky tyranizovali nešťastné Sarajevo, které zcela záměrně přivedli do stavu humanitární katastrofy. Za naprosté nečinnosti mezinárodních sil "kropili" srbské jednotky těméř 4 roky nevinné obyvatele Sarajeva salvou o průměru 400 granátů denně, o srbských snajprech, kteří si z dlouhé chvíle odškrtávali počty "sundaných" civilistů ani nemluvě. A vy budete nazývat zločincem Havla, který si moc dobře uvědomoval problematičnost náletů, dokonce i řekl, že legitimitu tohoto nechť posoudí s odstupem času jiní? Ve kterém vesmíru žijete?

Zdeněk

08. 08. 2022, 22:26

VV, silně pochybuji, historická dojmologie studium přímo zakazuje...:stuck_out_tongue_winking_eye:

Veritas vincit

08. 08. 2022, 22:23

Zdeněk
Nemyslím si, že by Radim v této chvíli cokoliv věděl o politickém rozhledu Karla Kramáře a jeho averzi k bolševikům po roce 1917. Třeba již studuje. :slight_smile:

Zdeněk

08. 08. 2022, 21:46

VV, myslíš, že ten znalec tuší minimálně to, že Karel Kramář možná obdivoval Rusko (teda hlavně palác své milenky na Krymu) a cara, ale rozhodně ne bolševickou verbež?

Zdeněk

08. 08. 2022, 21:37

Souhlasím Radimko, konečně je to venku, konečně se projevil slovanský radobyhistorik s minimem znalostí, ale za to s mohutně vyvinutou dojmologií ... přijmi gratulace :thumbsup:

Veritas vincit

08. 08. 2022, 21:34

Radim
"... co hrde hlasa slovansky do sveta ja jsem cech..i kdyz to nikoho nezajima :)"
*
Máš na mysli Karla Havlíčka Borovského, nebo mě? :slight_smile:

"...politici jako byli Kramar usilovali o vznik konfederace s Ruskem."
*
To je pravda. Tahle země je dodnes plná slovanských klaunů. :slight_smile:
Krámář měl myslím za ženu Rusku. Asi mu podržela jenom když chválil tu zahnívající zemi. :laughing:

" A jak se k maticce rusi modlili lidi za druhe sveto se valky..no jeje. kdyby totiz valku vyhrali ti tvoji zapadni spojenci z mnichova - nemecko, italie, grancie a britanie, tak uz ani jako cech neexistujes, v lepsim pripade mluvis nemecky ty ceskej kasparku :)"
*
Pro podobná tvrzení nemáš žádné důkazy.
Ovládat jazyk 100 mil. německy hovořící nejvysplejší populace v Evropě je velkým přínosem.
Co bys asi žral, kdyby firmy z ČR neexportovaly 65% zboží do Rakouska, Německa a Švýcarska? :slight_smile:
Nedokážu posoudit k čemu se modlila vaše rodina, kolik takových ujetých bylo v Protektorátu a co zůstalo v polovzdělaných kebulkách po komunistické masírce. :slight_smile:
V naší rodině se určitě nikdo k ruskému póvlu nemodlil.
9.května 1945 nepřijela žádná svoboda, ale rudé otroctví nahradilo to hnědé. Bohužel už to nebylo na 6 let, ale 44 let. A okupanti přijeli znovu 21.srpna 1968. Stádo Slovanů, průběžně asi 2 000 000 obyvatel, členů KSČ v dospělém věku s nimi 21 let kolaborovalo. :face_vomiting:
Pro mě platí: "God Bless America!"
USA stály přímo u vzniku Československa, část Československa osvobodily a nikdy Československo neokupovaly , jako slovanská verbež z "Východu". :slight_smile:
:flag_us::thumbsup:

Radim

08. 08. 2022, 21:08

no a je to venku, chudacek ukrivdenej a ublizovanej antikomousek, zabejcenej a nenavistnej ke vsem slovanum, co hrde hlasa slovansky do sveta ja jsem cech..i kdyz to nikoho nezajima :)
kdyz uz sme u toho ceskoslovenska, tak ti tvoji cesti politici jako byli Kramar usilovali o vznik konfederace s Ruskem v jeho cele..to bylo jeste pod tlakem germanizace. A jak se k maticce rusi modlili lidi za druhe sveto se valky..no jeje. kdyby totiz valku vyhrali ti tvoji zapadni spojenci z mnichova - nemecko, italie, grancie a britanie, tak uz ani jako cech neexistujes, v lepsim pripade mluvis nemecky ty ceskej kasparku :)

Veritas vincit

08. 08. 2022, 20:52

Radim
"Vy jste snad nekde ve zpravach zaznamenal, ze by media informovala, ze vyhlaseni nezavislosti Chorvatska a Bosny bylo v rozporu s Jugoslavskou ustavou?"
*
Myslím, že si každý může přečíst, kdo nadhodil téma ústava Jugoslávie a uhnul, když jsem mu připomenul vznik Československa a ústavu Rakouska-Uherska... :slight_smile:
Říkat někomu Slovane je urážka?
To jsi napsal ty, ne já. Slovane. :smile:

Napíšu znovu, aby se nezapomnělo, jak u mne fanatická členka komunistické strany vypěstovala "lásku" ke Slovanům.
Někdy v 8. třídě ZŠ jsem začal mít první konflikty s komoušema a režimem.
Fanatická komunistka, učitelka ruštiny neustále tvrdila, že: "Matička Rus je matkou všech Slovanů." Hned jsem věděl, že do toho stáda nepatřím a genetici mi to nakonec ve 21. století potvrdili. :slight_smile:
Naše "přátelství" s "matkou všech Slovanů" vyvrcholilo mým nedopsaným slovníčkem s ruskými slovíčky. Chyběly mi asi poslední 3 lekce. Při velikém kázání u tabule s politickou mapou Sovětského svazu s použítím slovíček jako debilové, hlupáci, nic z vás nebude,..., padla osudová věta: "Nikdy z tebe nic pořádnýho nebude, když nebudeš umět ruský jazyk, kterým mluví 1/6 světa. :slight_smile:
Naběhla si na smeč a já nezaváhal ani vteřinu s odpovědí: "Jo, ale ta neobydlená." :laughing:
Potom už si jenom pamatuji, jak její ruka vjela do mých vlasů a zasmýkala se mnou u tabule. Probral jsem se, až když mě vlekla za kosinky o jedno patro výš do ředitelny.
Komunistická ředitelka naštěstí někde schůzovala a tak jsem byl potrestán okamžitým odchodem domů z hodiny RJ :grin: (odpolední vyučování). Kupodivu se to obešlo bez dalších následků. Fanatičku jsme už v 9. třídě na RJ neměli, protože ji skolila nějaká choroba (Pánbůh ji zřejmě viděl a potrestal) :laughing:.
Oblíbil jsem si Karla Havlíčka Borovského a jeho dílo Obrazy z Rus.
A ta nádherná moudra:
"Zkrátka s hrdostí národní řeknu: Já jsem Čech, ale nikdy: Já jsem Slovan."
„Rusové rádi nazývají všechno ruské slovanským, aby pak mohli tvrdit, že všechno slovanské je ruské.“

Radim

08. 08. 2022, 20:11

Zdenecku, VV se tady velmi vtipne chytil do vlastni pasti, fnuka a odbiha trapne odbiha od tematu a bere si do huby dalsi tema. Krome toho rasisticky urazi vsechny slovany.

Zdeněk

08. 08. 2022, 19:27

Radimko, VV tě pouze upozorňuje, že buď měli právo vyhlásit samostatnost státy Rakouska- Uherska i Jugoslávie nebo nikdo ... navíc R-U mělo za sebou historický vývoj několika staletí, zatímco Království Srbů, Chorvatů a Slovinců vzniklo značně uměle v roce 1918 a po WWII ho držela pohromadě v podstatě jen osobnost J. B. Tita.
Navíc postavení Českých zemí v rámci R-U nejlépe charakterizuje "pod Rakouskem ještě trochu úpíme, ale dá se to vydržet"

Radim

08. 08. 2022, 19:06

Veritas: nemam sebemensi duvod kamkoliv utikat, protoze srovnavat rozpad Rakouska-Uherska a jeho ustavu s Jugoslavii dokazuji pouze tvoji vlastni neznalost.
Tvym rasistickym urazkam proti slovanum se jenom smeju. Hezkej den :)

Veritas vincit

08. 08. 2022, 18:56

Radim
Psal jsi o Jugoslávské ústavě, tak jsem ti připomněl ústavu Rakouska-Uherska.
Nechápu, proč od toho tématu najednou prcháš a bereš si do huby další téma ...
Nepohodlná pravda pro užvaněnýho Slovana, co? :smile:
Jste všichni stejní. Umíte jenom ukazovat na ty druhé a když dojde kritika do vlastních řad, tak pravda pláče v koutě. Kašpaři. :smile:

Radim

08. 08. 2022, 18:42

Veritas: srovnavat Jugoslavii a Rakousk-Uhersko, neprastil jste se do hlavy? Nebo snad mate pocit ze sme tady vrazdili rakusany, tak jako chorvatsti ustasovci behem druhe svetove valky srby v koncentraku v Jasenovci? Vy se divite ze Srbove zijici v Chorvatsku po takovych zkusenostech nechteli zustat v samostatnym Chorvatsku?

Veritas vincit

08. 08. 2022, 18:26

vlady
"Naser Orič a jeho muslimští hrdlořezové stojí za masakrem v Bratunaci a okolních vesnicích Bosenských Srbů a nakonec vlastně zapříčinil i srbskou odvetu v Srebrenici...."
*
Svá hloupá tvrzení jsi nepodložil jediným důkazem. :slight_smile:

Veritas vincit

08. 08. 2022, 18:11

Rafim
"Vy jste snad nekde ve zpravach zaznamenal, ze by media informovala, ze vyhlaseni nezavislosti Chorvatska a Bosny bylo v rozporu s Jugoslavskou ustavou?"
*
Ty jsi někde ve zprávách zaznamenal, že by média informovala, že vyhlášení samostatného Československa v říjnu 1918 bylo v rozporu s Rakousko-Uherskou ústavou ?
Šaškování a žvanění. To je to jediné co kdy slovanským kašpárkům v Československu šlo. :laughing:

Radim

08. 08. 2022, 17:20

prvni prispevek byl pro Slavoslav, nikoliv nand.

Radim

08. 08. 2022, 17:12

pro Šebestu: Chorvatsko a Bosna a Hercegovina vyhlásili nezávislost v rozporu s Jugoslavskou ústavou, když tyto země ingorovaly ústavni práva místních Srbů. Za krvavou občanskou válkou tedy nestojí Srbové, jak je nám s oblibou podsouváno, ale chorvatskej ustašovec Franjo Tudjman a muslimskej fundamentaliata Alija Izetbegovič. Na tento krok naprosto logicky reagovala Jugoslavská armáda aby bránila územní celistvost Jugoslávie.

Rafim

08. 08. 2022, 17:10

pro nand: samozrejme ze se o zverstvech chorvatu a bosnaku nesmelo nikde psat . Vy jste snad videl nekdy ve zpravach pokud se tykalo Srebrenice, ze by v souvislosti s tim byly zmineny ze tomu predchazely zverstva pachany muslimskyma jednotkama Nasera Orice? Vy jste snad nekde ve zpravach zaznamenal, ze by media informovala, ze vyhlaseni nezavislosti Chorvatska a Bosny bylo v rozporu s Jugoslavskou ustavou? To potom totiz z tzv. obeti dela skutecny viniky krvavych obcanskych valek - a temi byli chorvatskej ustasovec Franjo Tudjman a muslimskej fundamentaliata Alija Izetbegovic. Kdyz uz tady zminujete rotacni predsednictvi Jugoslavie, tak federalnim premierem, kterej schvalil prvni valku ve Slovinsku byl chorvat Ante Markovič a ve vrchnim veleni Jugoslavske armady bylo 8 chorvatu, 2 slovinci, 2 srbove, 2 makedonci a 1 muslim. Srbove jsou zapadni medialni zumpou vykreslovani jako vinici jenom proto, ze maji kultrune blizko k Rusku.

Šebesta

08. 08. 2022, 16:46

Jen malý dovětek k jugoslávským válkám. Kdo přesně je největší viník v oněch válkách 90.let minulého století je pro nás neznalé problému dost těžko určit. Nejblíž k pravdě bude asi tvrzení že jak Srbové,tak Chorvati tak Muslimové z Bosny a Hercegoviny mají své máslo na hlavě . Správně posoudit by to mohl snad nějaký znalec tamnějších poměrů který o tom něco studoval nebo někdo nezavislý kdo tam žil.

Šebesta

08. 08. 2022, 16:07

Pro Ivan. I kdyby byla pravda co píšete fascuinuje mne vaše neznalost nebo spíš neúcta k faktům. Jde mi o letecké nálety a barbarské bombardování Srbska vojsky NATO v roce 1999. Buďme bez emoci a berme fakta. Podle mne i když uznávám že Srbové mohli být největši dacani v jugoslávských válkach i když po pravdě my co tam nežijem a neznáme všechny aspekty můžeme někdy těžko hodnotit kdo má pravdu a kdo ne. U národů Jugoslávie to platí víc než jinde. Viníkem jejich vzájemné antipatie jsou historické okolnosti dlouholeté turecké nadvlády a násilné islamizace v dobách novověku 16.17.18.století. Pak tam vládli Rakušané a částečně Maďaři ale thlavně i to rozdělení náboženské mohlo být a bylo jablkem svárů. 2.světová válka pak definitivně rozsela nanávist kdy okupanti Němci,Italové i Maďaři záměrně štvali jednotlivé národy proti sobě. Tito díky diktátu národní vášně uklidnil ale nevyřešil jak vidno. Proto se tam počátkem 90.let začlo válčit. No a když se bavíme o NATU které si hrálo na četníka proč nebylo NATO tak stejně zásadové u Turecka ? Turci už dlouhá desetiletí terorizují Kurdy nědělali a nedělají nic jiného než to co Srbové v Kosovu. Turecko je v NATO a státy NATO se tváři že je vše ok. Opravdu ? Navíc humanitární bomby od vojsk NATO jak to nazýval zločinec Havel pozabijely podle srbských zdrojů až 2000 civilistů. To je taky ok ? NATO se do Srbska nemělo montovat je zajimavé že třeba v tom se bývalý ministr J.Dienstbier dost lisšil od Havla a byl zásadně proti protože na řešení tehdejší srbské krize se chtělo podílet i Rusko jen připominám že nikoli Putinovské ale tehdy vládl Jelcin a ten byl vůči západu dost zdrženlivý a umírněný na rozdíl od Putina. Západní země tehdy Rusy odmitly ,tedy řešení srbské krize pomoci spojených jednotek NATO a Ruska které by v Kosovu dohlížely na klid a daly přednost vraždění civilistů pod názvem humanitarní. To jsou fakta pokud se vám nelíbi vyvraťe je opět fakty.

Ostravak

08. 08. 2022, 14:49

Vydění ? Ty si ale nýmand...

Slavoslav

08. 08. 2022, 14:05

nand

neodpovedal si. Vies co vsetko viedlo k rozpadu Juhoslavie a co vsetko Srbi robili na ukor inych narodov? Vies kto prikazal federalnej armade (protipravne) zasiahnut proti statom ktore vyhlasili samostatnost?

Ze sa potom ked uz vypukol konflikt diali zverstva na oboch stranach nik nepopiera, ale je fakt, ze vsetky balkanske vojny maju len jedneho spolocneho menovatela a tym je Srbsko ktore nie nahodou bolo zapojene do kazdej z nich a na balkane zavladol aky taky pokoj az po tom zo NATO dalo Sbrsku po nufaku a ukoncilo tak dlhe roky horucich konfliktov v tejto oblasti. Mas nejake vecne namietky, alebo ides vytahovat ceresnicky z toho srbskeho hovna v style, "ale oni robili". Ano robili, ale az ked vdaka Srbom zacala vojna

nand

08. 08. 2022, 13:57

takhle jednostraně zaměřenou interpretaci historie jak tady prezentují pánové Slavoslav či Ivan, to aby člověk pohledal. Jinými slovy, je krásně vidět, že jsem měl bohužel pravdu. Propaganda funguje.
Opravdu bych doporučil více studovat. Jinak byl jsem tam v roce 1992 UNPROFOR.
Např. proti Ustašovcům byly protipartizánské jednotky SS jen slabý odvar a při rozpadu Jugoslávie na to chorvati navázali. No a zastávat se muslimů tak to už člověk musí být po lobotomii.

Srbské polovojenské jednotky to byla také zvěř - byl jsem mezi prvními kdo jel zachraňovat/podpořit naši hlídku na Podlapač, když tuto poslední chorvatskou vesničku na srbském uzemí začali srbové vyvraždovat...

obecně Němci, Chorvati, muslimové a Ukrajinci jsou z evropských národů asi největší zvěř. U ukrajinců viz genocida ve Volyni, u Chorvatů viz. ustašovci a muslimové tak to nemá smysl ani komentovat....
Ohledně muslimů se můj názor celkem zradikalizoval , když jsem s nimi chodil pár měsíců do školy pro uprchlíky v UK.
Pane Ivane - po kosovu se také ti zlí Srbové přimotali do konfliktu v Makedonii? Nebo že by se tam přimotali ti hodní kosovští albánci? Měl by jste více studovat... ale to u vás evidentně nehrozí :-)

Im Bier steckt Wahrheit

08. 08. 2022, 13:47

Pod tohle se podepíšu.
Za "stupidní a zbytečnou" označil válku Severoatlantické aliance proti Jugoslávii americký spisovatel Norman Mailer v rozhovoru, který s ním a dalším autorem Williamem Styronem vedl francouzský list Le Figaro.
K válce podle Styrona nemuselo vůbec dojít. Spisovatel se rovněž domnívá, že americká ministryně zahraničí Madeleine Albrightová vyjednávala v prvních etapách "zoufalým způsobem" a to USA víceméně přinutilo vstoupit do války. Mailer, který je stejně jako Styron veteránem druhé světové války, označil pak za "naprosto obscénní" snahy o nulové ztráty aliance. Jako obscénní odsoudil rovněž to, že americký prezident Bill Clinton oslavoval konec války jako vítězství. Spisovatel, který se proslavil válečným románem "Nazí a mrtví", odmítl tvrzení, že v Kosovu šlo o humanitární válku. Statisíce Albánců a Srbů se podle něj nikdy psychologicky nevypořádají s bombardováním a spáchanými zvěrstvy a hrůzami a budou se nenávidět ještě více. Musíme být připraveni prolít i naši krev. Jestliže chceme jít do boje za ochranu humanitárních případů, musíme být připraveni umírat, prohlásil Mailer.

Veritas vincit

08. 08. 2022, 13:05

Ivan :thumbsup:

Ivan

08. 08. 2022, 13:01

Ad nand: kromě úplných fanatiků není asi nikdo, kdo by nebyl schopen pochopit, že v daných konfliktech se každá ze stran dopustila věcí, které nejsou v civilizované společnosti akceptovatelné. Zároveň nikdo s alespoň průměrnou schopností nestranného úsudku nemůže nevidět, že těmi "hauptdacany" celého konfliktu byli nade vší pochybnost Srbové. To oni se jako jediní přimotali do všech konfliktů, otravovali vzduch ve Slovinsku, Bosně, Chorvatsku, Kosovu. Největší počet zločinů jde jednoznačně za nimi. Od rozpadu Jugoslávie uplynulo už více než 30 let a oni si stále ještě nejsou schopni udělat pořádek ani u sebe doma, bordel a bída kam se jen člověk podívá, ale hlavně že by ty svoje pořádky chtěli exportovat po půlce Balkánu. Ani po těch letech si nevidí na špičku nosu, Djoković jako největší hrůzu popisuje nálety NATO, uvědomuje si ten člověk vůbec, jaká zvěrstva jeho národ páchal a že kdyby nebylo těch náletů, tak Srbové otravují dodnes? Pořád ukřivdění, jak je ten západ nespravedlivej. Koho to jen připomíná?

Slavoslav

08. 08. 2022, 10:41

nand

ono sa o tom niekedy nemohlo pisat?
A ze su sympatie civilizovanej spolocnosti na strane obrancu to je vcelku normalne. Mas vobec ponatie co predchadzalo rozpadu Juhoslavie a obcianskym vojnam a ake kroky robilo svojvolne Srbsko? Ked si ucelovo menilo ustavu, aby ziskalo spolu so spojecami veto vo federalnej rade. Ked blokovalo rotaciu predsednictva tak aby sa tam nedostal nesrbsky predstavitel ci ked vykradlo federalny rozpocet?

nand

08. 08. 2022, 10:27

už se může o tom psát?
Válka v bývalé jugoslávii,v Kosovu a nynější válka na Ukrajině je v mnohém podobná. Zejména naprostou dezinformační kampaní kdy jedna strana je ta zlá a druhá ta dobrá. Prostě černobílé vydění.