EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Alej MiGů byla arénou prvních soubojů proudových stíhaček. Američané vyhráli na celé čáře

 08. 03. 2024      kategorie: Vojenská historie      33 komentářů
Přidat na Seznam.cz

Pro piloty amerického letectva byla jedním z nejnebezpečnějších míst pro boj s nepřítelem během korejské války tzv. Alej MiGů. Bylo to místo prvních rozsáhlých vzdušných soubojů proudových letounů s americkými F-86 Sabre, kde komunistické síly využívaly sovětské MiGy-15, které, jak se ukázalo, byly z velké části pilotovány veterány ze SSSR.

Před začátkem korejské války byli sovětští piloti, kteří bojovali ve druhé světové válce, vysláni do Číny, aby zde vycvičili nově vzniklé letectvo Lidové osvobozenecké armády. Obě země později neoficiálně poskytly podporu a dodávky Severní Koreji, jakmile v roce 1950 zahájila útok proti Jihu. Když Severokorejci zahájili válku, měli k dispozici jen malý počet sovětských letadel, která v oblasti zanechala po druhé světové válce Rudá armáda. Jejich piloti však byli nezkušení, a jakmile OSN nasadila do konfliktu moderně vyzbrojené letecké jednotky, vzdušná převaha okamžitě přešla do ruskou spojenců.

USAF_MiG-15Foto: MiG-15 s nímž na americkou stranu přelétl severokorejský pilot | Wikimedia Commons / Public domain

Většina sovětských pilotů absolvovala předběžný výcvik na základnách v sovětském Námořním vojenském okruhu. Nakonec se 64. stíhací letecký sbor sovětského letectva připojil k Severokorejcům v rámci 1. spojené letecké armády. Ve stejný den, kdy byl 64. sbor připojen k 1. spojené letecké armádě, se sovětští piloti létající nad Severní Koreou zapojili do prvních soubojů s letouny OSN. Proti stíhačkám P-51 si vedli dobře, jejich proudové MiGy-15 nad nimi měly jasnou převahu, a Sověti tak donutili americké piloty přejít na nové letouny F-86 Sabre.

Ačkoli bylo dlouho veřejným tajemstvím, že Sovětský svaz poskytl své piloty pro boj po boku čínských a severokorejských sil, teprve otevření jeho archivů prokázalo, že dlouho popíraná skutečnost je pravdivá. Ve snaze utajit svou identitu byli sovětští piloti nuceni nosit civilní oblečení nebo severokorejské uniformy. Jejich stíhačky byly pokryty čínskými, nebo severokorejskými znaky a při komunikaci přes rádio měli nařízeno mluvit pouze korejsky. Sovětští vládní představitelé také veřejně popírali, že by se jejich piloti účastnili přímých bojů v Koreji.

Navzdory těmto opatřením byli Sověti nakonec odhaleni. Piloti letounů F-86 Sabre hlásili, že v kokpitech letounů MiG-15 viděli neasijské letce, a v březnu 1951 zachytila 1. mobilní rádiová letka ruské pozemní dispečery komunikující s komunistickými letouny. Zanedlouho byli sovětští piloti rovněž přistiženi, jak hovoří rusky. Síly OSN si také všimly, že severokorejští a čínští piloti jsou mnohem méně zkušení než Sověti, což vedlo k tomu, že zkušení piloti dostali přezdívku "Hončo" – japonsky "šéf".

Alej MiGů vznikla z obav sovětského diktátora Josifa Stalina, že by jeho letouny MiG-15 mohly být ukořistěny jednotkami OSN. Obával se následků, které by takový incident mohl způsobit, a proto nařídil svým pilotům, aby nelétali příliš daleko na jih. Jen zřídka se tak dostali jižně od řeky Čchunčchon. Primární základna MiG-15 se nacházela hned za řekou Jalu v provincii Antung v Mandžusku. Byla obklopena dalšími základnami, kde byly rovněž rozmístěné stíhací jednotky, a dohromady tvořily tzv. Antungský komplex.

Sovětské síly zajistily, aby základny byly vybaveny nejmodernějšími obrannými technologiemi. Ty zahrnovaly světlomety, radarová zařízení, protiletadlová děla a pozemní řídicí systémy. Umístění základen také umožňovalo představitelům rotovat jednotky MiG-15, což teoreticky umožňovalo neustále nasazovat dobře odpočaté piloty a snižovat ztráty. Umístění základen na čínské straně hranice bylo pro komunistické síly důležité, protože bylo proti mezinárodnímu právu, aby piloti OSN překročili řeku Jalu a zaútočili. Tím vznikl poměrně úzký prostor pro vzdušné souboje, což činilo boje mezi piloty obzvláště nebezpečnými – a obtížnými.

Hned zpočátku se MiGy-15 jevily jako lepší letouny. Nesly jeden 37mm kanon Nudelman N-37 a dva 23mm kanony Nudelman-Suranov NS-23. Přes relativně nízkou kadenci šlo o efektivní zbraně. Jejich úspěšnost závisela především na kvalitách pilota – a v roce 1953, kdy již většinu nasazených letounů MiG-15 pilotovali piloti z Číny a Severní Koreje, se poměr ztrát velmi vychýlil ve prospěch západních spojenců.

Hlavní základny pro letouny F-86 Sabre amerického letectva byly v Suwonu a v Kimpo. F-86 byl moderní americký stíhací letoun, vybavený šesti kulomety Browning M3 ráže 12,7 mm, měly vysokou kadenci, ale způsobovaly při zásahu výrazně méně škody než sovětské kanony. Letoun také nebyl tak obratný, nemohl létat tak vysoko ani stoupat tak rychle jako nepřátelské letouny, ale vynahrazoval to svou aerodynamikou, radarovým zaměřovačem a rychlostí ve střemhlavém letu. A zdaleka především zkušenostmi a vycvičeností pilotů.

K soubojům docházelo prakticky okamžitě, jakmile letadla OSN vstoupila do vzdušného prostoru Aleje MiGů. Na mandžuské straně hranice piloti MiGů-15 vyčkávali, a jakmile spatřili nepřátelské letouny, snesli se z velkých výšek k útoku. Když se dostali do potíží, odletěli zpět do Číny. Přestože síly OSN měly technicky zakázáno překročit hranici, mnoho pilotů k tomu využilo výjimku tzv. „horkého pronásledování“, přičemž oficiálně se o takových situacích nehovořilo. Přestože měli komunističtí piloti v Aleji MiGů výhody, lépe vycvičeným pilotům amerického letectva konkurovat nemohli. Celkový poměr ztrát nakonec dosáhl počtu 8:1 ve prospěch Američanů.

Ze soubojů v Aleji MiGů vzešla v průběhu korejské války řada leteckých es. Nejúspěšnější letci byli na sovětské straně, přičemž Nikolaj Vasiljevič Suťagin si měl připsat nejvíce sestřelů – uvádí se 21, nebo 22 sestřelů. Dalšími významnými sovětskými piloty byli Jevgenij Georgijevič Pepeljajev s 19 sestřelenými letadly a Lev Kirillovič Ščukin se 17 sestřely. Na straně OSN byl nejlepším stíhacím esem kapitán Joseph C. McConnell Jr., který sestřelil 16 letounů MiG-15, z toho tři během jednoho dne. Bohužel zahynul krátce po návratu domů v roce 1954, kdy se jím testovaný F-86H zřítil kvůli závadě ovládání.

Druhým nejúspěšnějším esem byl současně prvním esem na straně OSN v soubojích proudových letounů, major James „Jabby“ Jabara. Před válkou v Koreji létal na letounech P-51 Mustang v Evropě během druhé světové války a zaznamenal nad Němci 1,5 vzdušného vítězství. V Koreji sestřelil patnáct MiGů. Třetím nejúspěšnějším americkým stíhačem v tomto konfliktu byl Frederick Corbin „Boots“ Blesse, který během dvou bojových turnusů v Koreji sestřelil devět MiGů-15. Celkem absolvoval 35 misí na Lockheedu F-80 Shooting Star, 67 misí s P-51 a 121 misí na F-86.

V průběhu korejské války bylo údajně za nepřátelskými liniemi sestřeleno 30 pilotů F-86. Jejich osudy nebyly nikdy řádně zjištěny. Ti, kteří přežili a byli později po uzavření příměří repatriováni, uváděli, že byli vyslýcháni korejskými, čínskými a sovětskými představiteli, což dále dokládá veřejné tajemství o zapojení SSSR do konfliktu.

Zdroj: warhistoryonline.com

 Autor: Petr Žák

Komentáře

Radek

11. 03. 2024, 15:43

Shrnutí: USA nejdřív tvrdili, že poměr sestřelů v Koreji byl 10:1, to ale bylo přehnané, nebo v tom počítali i to první sestřelování korejských Jaků a Il-10, kdy to bylo téměř beze ztrát na americké straně. U F-86 proti Sabre se později psalo o 8:1 a po podrobnějším prozkoumání 6:1. I nejhorší odhady mluví o poměru cca 4:1, i to je jasné vítězství Sabre. Těch B-29 američané neztratili zase tolik, jak se sověti kasali. Taky to ukazuje neschopnost sovětů za 2,5 roku bojů připravit verzi s 3 nebo 4 23 mm kanóny čistě pro stíhací boj proti F-86.

Monarchista

08. 03. 2024, 22:43

Za vše může Rusko. Rusové vedli války v Asii proti Číně, Vietnamu a dalším zemím. Byla to USA, které dodala zbraně a tak zvítězili. Afganistán byl napaden SSSR, 10 let vlastenci vedli boj, a Rusy vyhnali ani nevím, jak byl zdůvodněn Bělehrad.Ale Lybii napadl SSSR a Syrii pomáhají proti současnému vládci opět US . Pánové a dámy, to je americké vysvětlení ruké agrese. Nic jsem si nevymyslel a s tím závěrem nesouhlkasím.. (Shelden by řekl Bazinga)

Pepík Knedlík

09. 03. 2024, 08:21

Mon
Ono toho je vice s čím se nedá souhlasit vo uvadite, ale dnes rikat pravdu a neprekrucovat historii je trestny.

Pepík Knedlík

08. 03. 2024, 21:07

Hledal jsem kdo byl na straně severu nejlepším stíhačem a tim byl asi major Sovětského letectva Nicolaj Sutjagin má na kontě 22 sestřelů. Na straně jihu to byl asi kapitán USAF Joseph McConnell má na kontě 16 sestřelů.

Spuntax

08. 03. 2024, 11:32

Informace v tomhle článku jsou dost zkreslené a působí jako totální neschopnost letadel MiG-15. Statistiky o sestřelech nejsou přesné, protože obě strany si nárokovali nějaký počet, ale dle oficiálních vyjádření obou stran to bylo vždy o dost méně, takže to také komplikuje konečnou statistiku. Jediné relevantní číslo je přiznání 120 padlých sovětských pilotů. Sovětská strana uvádí celkový počet sestřelů 1 097 z toho 647 F86. OSN uvádí ztrátu 1 092 a z toho 184 F86. Americká strana a jejich spojenci uznávají pouze 141 ztrát. Nesmíme opomenout že dalších 253 sestřelů si nárokují čínští a severokorejští piloti.

Czertik

08. 03. 2024, 17:07

spuntax

proc si myslis ze jedine relevantni cislo je pocet mrtvych pilotu ?
ne kazdy sestrel automaticky znmena mrtveho pilota, zvlast kdyz pouzivani katapultu dost zvysilo sanci na preziti pilota.

a nadsazene pocty sestrelu delaji vzdy obe strany.

Spuntax

08. 03. 2024, 11:20

Tady je relevantnější článek o nasazení Sovětů. https://www.valka.cz/14240-Sovetsti-dobrovolnici-v-korejske-valce

Czertik

08. 03. 2024, 17:07

dobrovolnik co to dostal rozkazem :)

Slavoslav

08. 03. 2024, 10:46

inak, celkove straty sa uvadzaju pre Korejsku vojnu
- cca 660 MiG 15 (celkove straty, nie zostrelene masiny)
- cca 260 F-86 Sabre (zas celkove straty)

kolko z toho bolo vo vzdusnych subojoch je otazkou dohadovania sa, ale napriklad MiG-15 bol dost narocny na pilotaz a len v Ceskoslovensku ich padli desiatky az stovky pocas mierovej prevadzky. De facto sa mi zda, ze stal viac zivotov ako komunistickou tlacou dehonestovany "widowmaker"

Bombero

08. 03. 2024, 16:41

Slavo- dle letecké badatelny jsem jich napočítal 44. celkem mě překvapilo, že poslední spadly v 1974...
http://www.leteckabadatelna.cz/havarie-a-sestrely/podle-data/?phase=3

Pavel.k

08. 03. 2024, 19:08

mate naprostou pravdu. podobny pripad byl F-104 v SRN a Mig 21 ve statech VS. Ty maji ztraty priblizne podobne. Oba byly priliz jine, priliz narocnejsi nez cokoliv pred rim. Proudova letadla 1. a 2. generace proste padala ve vsech statech sveta a nepotrebovala k tomu ani nepritele. byla to proste priliz nova slozita technika a personal povetsinou nemel potrebne kvality a vycvik To plati tuplem o narychlo vycvicenych korejskych pilotech bez patricneho naletu a valecne zkusenosti. Ve vetnamu uz se na vetnamskych pilotech projevil dlouhodoby vycvik z Ciny a SSSR.

Pepík Knedlík

09. 03. 2024, 10:08

Pavel k
Nedalo mi to a zapatral jsem o nehodach Migu 21 užívaný v Ceskoslovensku a později v Česku. Nejen u Migu 15, ale i dalších strojů selhal většinou člověk.
"Legendární MiG-21 byl někdy častován přívlastky jako "stroj - zabiják, záludný " atd... a srovnáván s letadlem F-104 Starfighter, který měl podobnou pověst u Luftwaffe v Německé spolkové republice. Pokud se ale detailně podíváme na statistiku katastrof, je skutečností, že největší podíl na příčinách vzniku nehod měl lidský faktor. Jak uvádí M. Irra ve své publikaci "MiG-21 v československém a čs. letectvu", např. v období 1961-1980 byl lidský faktor příčinou 70 procent všech leteckých katastrof a havárií. V případě MiG-21 v tomto období stálo lidské pochybení za čtrnácti z celkových osmnácti katastrof. Pokud se podíváme na devadesátá léta, z devíti ztracených strojů našeho letectva bylo osm zničeno v důsledku chyby pilota. Čs. letectvo v té době disponovalo zvláštní schopností ztrácet letouny po dvojicích /tři případy/. Jediným MiGem ztraceným v důsledku technického selhání byl případ z 1.10.1991, kdy došlo k selhání motoru u stroje MiG-21MF "9706" od 1. leteckého školního pluku, jehož pilot, alžírský žák Mohamed Bouchireb se katapultoval u Kroměříže."

Czertik

08. 03. 2024, 17:10

slavoslav

jenze kazda roura, zvlast prvni generace byl slusny zabijak pilotu a mel spoustu nehod.
pocty nehod u sabru nebyly nijak vyrazne mensi nez u migu, a je jedno u jakych letectev.

Pavel.k

08. 03. 2024, 18:59

clanek je dost tendencni a vychazi z cisel americke strany. Podobny pripad byla valka ve vetnamu. tam si taky americani narokovali neskutecne mnozstvi sestrelenych letadel, ktere vetnamska strana ani nikdy fyzicky nemela. navic stihaci letadlo byla draha vec i pro komunisty a piloti meli povetsinou prikazano toto zohlednit a radej se vytratit, nez vest souboj proti lepsimu protivnikovi. nehlede na to, ze pro americkeho pilota bylo vse na opacne strane fronty MIG. nejen, ze to dobre znelo.

Sofchy

08. 03. 2024, 10:25

Ahoj, možná by bylo vhodné si přečíst životopis p. Karamenka... Ty statistiky sestřelů Mig x Sabre a další popisoval trochu jinak.

Slavoslav

08. 03. 2024, 09:29

no neviem ci ta statistika bola tak jednoznacna kedze cisla sa roznia.

Na druhej strane je, ale fakt, ze ked sa stretla zapadna a vychodna technika tak za vychodna dostavala pekne na frak. Kde kto bude sice namietat, ze islo o vyvoznu verziu sovietskych stihaciek, nekvalitna arabska obsluha atd. ale naprikla Rimon 20 ukazal, ze ani plne vycviceny sovietsky piloti na sovietskych stihackach nedokazali obstat proti napriklad Izraelskym pilotom.

Co s velkym zadostucinenim prijali napriklad Egyptania ktorych sovieti kritizovali za slabe vykony ich pilotov a ked sa sovieti zapojili do boja bol to ich masaker

Jumpman

08. 03. 2024, 10:40

Za mě tento článek opět odráží současné politické dění ve světě. V koreji byla asi nejvyrovnanější situace ve vzduchu za celou studenou válku. Migy v podstatě vymazaly americké bombardovací svazy a i úspěchy sabru jsou dost psané do tajícího sněhu. Když si člověk uvědomí, že pilotum sabru byly uznavany sestrely na vzdálenost 1200m+ kdy stříleli na radar a protože pár ran zasáhli tak byl uznán sestrel (stejně jako za války nad Evropou). Navíc Migy to měli na základnu kousek a Mig 15 měl pancerovani uzpůsobené pro odolnost vůči půl palcové munici...
Ale samozřejmě v případě méně zkušených pilotů migu k sestrelum určitě docházelo, ale reálně byl sabre v podstatě ve všech režimech letu horším strojem než Mig 15 což konstatovali samotní Američané při testech ukoristeneho kousku. Jedinou výtku měli k silám v řízení při rychlostech nad 1000km/h

Slavoslav

08. 03. 2024, 11:09

zas F-86 bol MiG om vyrovnany a tie rozdiely boli zanedbatelne s tym, ze sa tam objavili verzie ktore tieto rozdiely zmazali a dokonca zas mierne preklopili misku na stranu USA

Jumpman

08. 03. 2024, 11:25

Vsak netvrdím že migy nějak sabry vymazaly z oblohy, oba stroje měli jiné určení a už fyzika mluví ve prospěch migu - menší a lehčí letadlo. Další věc je že migy sice nevymazaly sabry ale v podstatě ukončili účinkování P-51 i shootingstar v Koreji. Další obětí byly bombardovací svazy a reálně souboje se sabry byly spíš navíc ale sabry migy musely aktivně lovit.
Souhlasim s tím že sabre měl techlogickou převahu, která umožnila průměrnému Američanovi sundat i dobrého pilota migu a tyto nůžky mezi technologickou úrovni letounů se čím dál víc rozevíraly. Přeci jen sabre měl zaměřovač s automatickou opravou a mnohem příjemnější pilotaz...

Slavoslav

08. 03. 2024, 11:55

V korejskej vojne mali USA pomerne skusenych pilotov, veteranov druhej svetovej. Problem s kvalitou pilotov bol skor vo Vietname.

anyway suhlasim, ta situacia vo vzduchu bola plus minus vyrovnana. Ziadne vygumovanie MiGov sa nekonalo. Bolo tam stratenych MiGov ovela viac proti Sabre, ale to vobec neznamena, ze to bolo dielo SAbrov

Jumpman

08. 03. 2024, 14:04

s těma ztrátama to taky záleží kde bereš údaje... navíc v koreji nelítaly jen migy proti sabrům :wink:
A co se týče pilotů i američani nebyli pouze veteráni z WW2, měli mezi sebou spoustu nováčků a co si budeme povídat, američani byli největší pohádkáři co se počtu sestřelů týká jak během WW2, tak pokračovali ve stejném duchu v koreji, často si započítávali za setřel když jen na dané letadlo vystřelili... viz poměti Leopolda Šroma...

Slavoslav

08. 03. 2024, 14:11

udaje bojujucich stran. Sovietske zdroje uvadzaju stratu 335 ks, Cina dalsich 224 a za Koreu sa odhaduje dalsich 100. A bavime sa o komplet stratach vratene nehod, PVO atd

Zapad zas udava cca 260 stratenych Sabre, tam je aj rozpis dovodov, ale udajne nie je uplne doveryhodny a niektore zostrelene sa vykazovali ako nehody atd.

Jumpman

08. 03. 2024, 14:30

já osobně moc nevidím rozdíl mezi mlžením rusáků a američanů, takže tyhle čísla beru s rezervou, ale američani byli v této válce "oficiálními" aktéry, kdežto rusáci "na tajňačku" takže američani by si před světem uřízli mnohem větší ostudu, kdyby přiznali, že měli potíž vyprášit kožich několika číňanům a korejcům v ruských "nedokonalých" letadlech. Takže tady bych viděl mnohem větší prostor pro snahu ohýbání reality... Ale počty sestřelů budou asi vždy vděčné téma k diskusím :innocent:

Slavoslav

08. 03. 2024, 14:35

vsak preto hovorim, ze sa neda povedat kolko z tych masin bolo zostrelenych a kolko bolo znicenych inak a porovnavam len absolutne cisla stratenych strojov bez udania dovodov ktorym by som celkom veril.

Velka cast tych MiGov mohla byt obet nehod, vid kolko masin bolo stratenych len v CSLA a to pocas mierovej prevadzky, nie v bojovych podmienkach.

Jumpman

08. 03. 2024, 14:50

však já se tě nesnažím zpochybňovat, v podstatě sem jen rád, že se najde někdo, kdo dokáže diskutovat bez urážek :thumbsup: a napadání, tak si to užívám :innocent:
A když se vrátím k tématu, tak i samotní američané měli z rusáků v koreji respekt a dávali si pozor s kým se pouští do souboje. Nevybavím si už přesně ten pořad, ale několik amerických veteránů se vyjádřilo tak, že většinou dokázali zaútočit oni první a pokud viděli, že v migu sedí korejec (nebo číňan) tak se pustili i do souboje, ale pokud identifikovali rusáka, tak se snažili po prvním úderu odpoutat. I to o něčem svědčí, ale na druhou stranu, rusáci tam určitě neposlali žádný ořezávátka, jejich výcvik stál dost za pendrek a pilot musel mít talent a vůli ten talent rozvinout. Teprve poté z něj mohlo něco být něco jiného než cíl...

Czertik

08. 03. 2024, 17:14

jumpman

ano, ltove vykonu migu 15 byly obecne lepsi nez u sabru, ale sabr to ic nez vyvazoval radarem navadeou strelbou, ktera mu umoznila vyznamne vesti procento zasahu.

kdyby amici pouzivaly 20mm ci 30mm kulomety misto slabych 12,7mm, tak by ruske ztaty nejen migu vyznamne stouply.

Pepík Knedlík

08. 03. 2024, 17:38

Slavomír a Jum
Pěkná diskuse a přidám něco málo. Na Migu 15 v Koreji předváděl své umění i přes zákaz I. Kozedub.
Stihacim esem u Amiku byl George A. Davis jr. se 14 ti sestřely, ale nedockal se konce valky. Na jeho sundání di dělají dvs piloti, Čínsky pilot Zhang Jihui a Sovětský pilot M. Averin.
Našel jsem nazor dvou z nejzasvecenejsich a tim je plk. let. v.v. Míťa „Mike“ Milota a historik pan Miroslav Irra o Migu 15 v Československem letectvu.
"Celkem 140 československých pilotů na tomto stroji zahynulo (plus 2 piloti – zahraniční žáci). Podívejme se tedy na to.
Historik pan Miroslav Irra si dal tu práci a prozkoumal v archivu závěry šetření všech katastrof na tomto letounu. Když jeho záznamy projdete, zjistíte, že z uvedených 140 událostí bylo pouze 11 způsobeno technickými příčinami a závadami. Ostatní smrtelné příhody jdou na vrub nedostatků v organizaci a řízení provozu, pilotních chyb, nekázně a (zejména v počátcích provozu těchto letounů) neznalosti či špatných rozhodnutí pilotů atd."

Pavel.k

08. 03. 2024, 19:33

Sabre mel 1/2" kulomety. ty strileli vsechny stejne a meli pomerne velkou kadenci. Mig 15 i 17 mel 37mm kanon, ktery nebyl puvodne pro letectvo. navic mel oproti 23mm kanonu jinou balistickou drahu.
Mig 15 by primarne urcen pro boj s americkymi Superpesnostmi. V Rusku se o tom problemu vedelo a dalsi generace Mig 19 mel jiz 2 30mm kanony.

Jumpman

09. 03. 2024, 11:19

Czertik:
sabre žádnou radarem naváděnou střelbu nikdy neměl. Sabre dostal další generaci zaměřovače s automatickou opravou, kterou disponoval už P-51D jen s tím vylepšením, že vzdálenost cíle nemusel nastavovat pilot ručně, nýbrž toto nastavení obstaral radar. Tzn. že pilot pořád musel být schopen cíl zachytit a udržet déle jak 1s v zaměřovači, aby se vše propočítalo. Z reálných zkušeností z WW2 si zkušenější piloti funkci automatické opravy vypínali, protože pro souboj byl tento zaměřovač spíš přítěží. Naopak kde exceloval, byl nenadálý přepad, kdy byl pilot schopný velice přesně střílet na nicnetušící cíl.
Ale zpět ke koreji. Zde díky automatické opravě byli piloti sabru schopni zasáhnout cíle na nesmyslnou vzdálenost a z americké mentality - zásah=sestřel si nárokovali mnohem víc sestřelů než byla realita. Je třeba také říct, že mig-15 byl specielně panceřován na odolnost vůči půlpalcové munici a pokud nedošlo přímo ke struktuálnímu selhání nosné nebo řídící plochy, většinou byl schopen takovýto zásah přečkat.
A ještě perlička, již sem uváděl, že američané mají spoustu potvrzených sestřelů na vzdálenost 1200m+ (díky zaměřovači byli schopni docílit určitého procenta zásahů z poměrně mohutné salvy 6 kulometů). Během WW2 byla vzdálenost pro úspěšný sestřel mezi 120 až 150 metry ajen pár expertů si dokázalo připsat sestřel na vzdálenost mezi 400 a 500m, ale zde stříleli kanonovou výzbrojí proti mnohem hůře pancéřovaným strojům. Takže mě se dost těžko věří americkým údajům o sestřelech, zvlášť po historii jejich uznávaných sestřelů během WW2...

Jumpman

09. 03. 2024, 11:26

Pavel.k:
Nástupcem Mig-15 nebyl Mig-19 ale Mig-17, který dostal radar, prodloužený trup a výkonější motor (první ruská seriová stíhačka schopná překonat rychlost zvuku ve vodorovném letu). Výbroj byla redukována na 3x 23mm ale bylo to z důvodu úspory hmotnosti (radar) ne z důvodu nespokojenosti s 37mm kanonem. Sice měl jinou balistiku než než 23mm výbroj, ale tento kanon byl velice účinný proti bombardovacím letounům - prokázalo se to i v koreji, kdy B-29 byly zdecimovány takovým způsobem, že přestaly provádět denní nálety. A tohle byla hlavní činnost pilotů Mig-15, ne nahánět sabry. Kdežto sabry musely bránit B-29, takže jejich přímým úkolem bylo sestřelovat migy... Tady je třeba dívat se optikou doby na účel, pro který byl ten který letoun stvořen a je pravda, že i když byl sabre horší co se týká parametrů pro souboj, než mig-15, tak byl natolik dobrý, že zkušený pilot sabru byl schopný migy sestřelovat a to vše dokázal při doletu o kterém se migu ani nesnilo... Takže sabre byl mustang korejské války...

Pavel.k

08. 03. 2024, 19:18

mrknete na YT nadokument sovetsky TopGun. je to tam sahodlouze popsano a rozebrano, jakou strategii bylo ovlivneno sovetske ale i americke letectvo(izrael prave tyto napady nekopiroval) v 50 a 60' letech. jde o to, ze obe velmoci se nechali strhnout predstavou o  navadeni stuhacu na cil z pozemnich radaru a takrka vymuzel duraz na vzdusny boj. to se na obou stranach zmenilo valkou ve Vetnamu a prichodem Topgunu v USA i podobneho strediska v CCCP. v Korei jeste USA i CCCP pouzily piloty se schopnostmi z 2.sv.

Pepík Knedlík

08. 03. 2024, 20:15

P.k
Tuhle strategii dvou spolupracujících stihaču zavedla Luftwafe. Nebylo nic lepšího ....

Slavoslav

11. 03. 2024, 07:36

Pavel

splietas dve nesuvisiace veci. Navadzanie radarom pouzivali uz Briti v druhej svetovej a nemalo nic spolocne s tym ci bude, alebo nebude nasledovat dogfight. Tam islo len o ucelne nasadenie leteckych sil, aby zbytocne nebludili nad rozsiahlym bojiskom.

Problem Vietnamu bol, ze obe strany si mysleli, ze kvalita navadzanych PL rakiet je uz na takej urovni, ze sa staci priblizit a vystrelit raketu, ziadny dogfight nebude prebiehat. A tak obe strany zaviedli lietadla bez hlavnovej vyzbroje kde sa s oblubou zabuda na Sovietsku Holubicumieru ako bol prezyvany MiG-21 ktory dostal kanon az v neskorsich verziach.

mimochodom, sovieti a rusi v tejto taktike pokracovali a pokracuju. Ich piloti maju ovela menej volnosti na bojisku a riadenie vzdusneho suboja prebieha stale zo zeme a operator sa spolieha na vykonne pozemne radarove stanice pripadne lietajuce veliace strediska. Na zapade je to skor o tom, ze tieto stanice poskytuju pilotom informacie a pioti nasledne prijmaju rozhodnutia samostatne