EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Americký bombardér B-2 slaví 30. narozeniny, do důchodu se zatím nechystá

 24. 07. 2019      kategorie: Vojenská technika      0 bez komentáře
Přidat na Seznam.cz

Přesně před třiceti lety se poprvé vznesl do vzduchu v tu dobu nesmírně futuristický letoun B-2 Spirit. Jednalo se o zcela nový americký strategický bombardér, který disponoval technologií stealth a velice neobvyklým designem. Od svého debutu se letoun účastnil takřka všech vojenských operací, na kterých se Spojené státy podílely. 

spirit_02
Foto: Americký víceúčelový strategický bombardér Northrop B-2 Spirit | Wikimedia Commons

Bombardér B-2 začal svůj životní cyklus jako tzv. Advanced Technology Bomber. V době jeho vývoje si nikdo moc nedovedl představit, co toto tajuplné jméno vlastně znamená. Po oficiálním veřejném představení v červenci 1988, v Kalifornii, bylo najednou vše jasné. 

Bombardér přišel s radikálním a doposud nikdy nepoužitým designem, který popíral takřka vše, co bylo u letounů doposud považováno za normální. Celkový design se absolutně podřizoval dosažení co nejmenší radarové stopě, která z tohoto letounu udělala oficiálně první nasazené letadlo využívající technologie stealth. 

spirit_01
Foto: Bombardér Northrop B-2 Spirit má vskutku impozantní tvary | Wikimedia Commons

Celkem bylo vyrobeno. včetně před-produkčních prototypů, 21 strojů. Do dnešního dne jich lítá 20. Jeden B-2 byl ztracen v roce 2008, kdy došlo k jeho zřícení poblíž základny Guam. Hezky zpracovaná infografika o letounu plná různých zajímavostí je k dispozici na webu US Air Force. 

I když jsou B-2 ve službě už třicet let, nic nenasvědčuje tomu, že by se jejich životní cyklus chýlil ke konci. Strategické bombardéry, schopné nést jak několik variant termonukleárních hlavic, stejně jako konvenčnější náklad, by měly zůstat v provozu minimálně do roku 2032. Do té doby by se měl začít vyrábět utajovaný nástupce, jenž nese označení B-21. I po jeho příchodu však můžou zůstat bombardéry B-2 stále ve službě, neboť je o ně ze strany USAF stále velký zájem. 

spirit_03
Foto: B-2 při shazování 47 pum Mark 82 během ostrého cvičení v roce 1994 poblíž Point Mugu v Kalifornii | Wikimedia Commons

Northrop Grumman B-2 Spirit je americký víceúčelový strategický bombardér, využívající technologii stealth, díky které může snadno pronikat i nad velmi dobře střežená území. Konstrukce je převážně z uhlíkových kompozitů a je velmi náročná na údržbu. Letoun se ale díky ní omezuje na minimum množství vyzářených či odražených zvukových, infračervených, optických i radarových signálů.

Spirit byl navržen jako budoucí náhrada za bombardéry B-1 Lancer. Během osmdesátých let stál jeho tajný vývoj 23 miliard dolarů. Poprvé byl představen veřejnosti 22. listopadu 1988 v kalifornském Palmdale. První prototyp B-2 vzlétl roku 1989 a v prosinci 1993 byl vyroben první sériový stroj. Původně bylo objednáno 135 ks, později byla objednávka snížena na 75 ks a nakonec bylo vyrobeno jen 21 ks. I díky tomu prudce rostla cena jednoho letounu, která dosahuje 1,157 mld USD (v cenové úrovni roku 1998). Spirit je tak považován za nejdražší letoun v historii. Operačně byl poprvé nasazen v roce 1999 v Kosovu, kdy stroje letěly ze středu USA bez mezipřistání, jen s několika tankováními za letu, k cíli i zpět. 23. února 2008 se zřítil, krátce po startu z Andersenovy letecké základny na Guamu, stroj Spirit of Kansas.

spirit_04
Foto: Srovnání B-2 s F/A-18 Hornet a dvěma F-16 Fighting Falcon | Wikimedia Commons

Typ konstrukce, která byla použita u bombardéru B-2, se označuje jako létající křídlo, protože při ní zcela chybí trup a svislé ocasní plochy. Při tvorbě návrhu nového bombardéru firma Northrop propracovala projekty letadel XB-35 a YB-49 z konce 40. let, které se nikdy nedočkaly sériové výroby.[3]Zajímavostí je, že rozpětí křídel B-2 je 52,4 m, což je identický rozměr, jaký měl i jeho o 40 let starší předchůdce YB-49. Podél celé odtokové hrany křídla, kromě výfukového prostoru bezprostředně za motory, se nachází devět velkých ovládacích ploch. Vnější pár pohyblivých ploch plní funkci brzdových kormidel. Každá z těchto ploch se skládá ze dvou částí, které se mohou pohybovat směrem nahoru nebo dolů.

Video: B-2 Spirit v akci / YouTube

Mohou pracovat symetricky jako aerodynamické brzdy nebo asymetricky jako kormidla. Pohybující se brzdová kormidla však zvyšují radarový odraz letadla, proto v době, kdy B-2 vstupuje do bojové zóny musí být zamčené. Předpokládá se, že v takové situaci letadlo zatáčí pomocí rozdílného tahu motorů. Dalších šest ovládacích ploch se používá hlavně jako výškovky, avšak nejvzdálenější pár může při nízkých rychlostech plnit i funkci křidélek. V prostoru mezi výstupními tryskami se nachází poslední ovládací plocha, která eliminuje podélné kývání, způsobené vertikálními nárazy vzduchu v nízkých výškách.

 Autor: Dominik Z.

Komentáře