Britsko-italsko-japonský letoun šesté generace: programy Tempest a FX byly sloučeny do GCAP

Velká Británie, Itálie a Japonsko společně vyvinou víceúčelový bojový letoun 6. generace. Podle společného prohlášení z 9. prosince 2022 běžící vývojové programy - britsko-italský Tempest a japonský FX byly sloučeny do jediného projektu s označením GCAP (Global Combat Air Programme). Nový letoun by měl být připraven do roku 2035.
Pokud bude projekt GCAP skutečně realizován, stane se největší společnou japonsko-evropskou iniciativou v historii. Zatím zůstává nejasné, zda v něm bude pokračovat i Švédsko, které několik let částečně fungovalo v rámci programu Tempest společně s Velkou Británií a Itálií.
Foto: Grafická simulace projektu Tempest | BAE Systems / CC BY-NC-SA

Země projektu GCAP prohlašují, že společný program prohloubí vzájemnou spolupráci v oblasti obrany, vědy a techniky, dá podnět k vytvoření integrovaných nadnárodních dodavatelských řetězců a bude dále budovat společný obranný průmysl.
Hlavní role ve vývoji nového letounu připadnou japonskému Mitsubishi Heavy Industries (MHI) a britskému BAE Systems. Z Itálie by se na projektu měla podílet společnost Leonardo. Předpokládalo se, že projektu se zúčastní i americký Lockheed Martin jednající s Japonci , ten však tuto spolupráci nakonec odmítl. Podle japonských médií k tomu došlo kvůli neochotě amerického koncernu přenést do Tokia pokročilé technologie používané při vývoji a tvorbě nové generace bojových letadel. Británie požaduje, aby letadlo Tempest bylo jádrem nového systému, který integruje širokou škálu dalších prvků, jako jsou drony, senzory, zbraně a pokročilý přenos a ukládání dat.
Velká Británie, Itálie a Japonsko nyní plánují společně vyrobit asi 300 letadel, z nichž některé budou nabídnuty na export. Japonská strana bude muset v tomto ohledu však revidovat některá ustanovení své současné legislativy, která jí de facto zakazuje takové zbraně vyvážet. Japonsko a Velká Británie již v lednu zahájily společný vývoj motoru pro japonský bojový letoun FX, který měl nahradit současné japonské víceúčelové bojové letouny F-2. Do projektu se zapojil Rolls-Royce na britské straně a Ishikawajima Heavy Industries na japonské straně.
Náklady na celý projekt vývoje nového japonského stroje měly podle předběžných propočtů činit 1,5 bilionu jenů (asi 11 miliard dolarů). Japonské ministerstvo obrany již dříve uvedlo, že přímý vývoj FX začne v roce 2024, letové testy v roce 2028 a plná výroba v roce 2031.
Zdroj: defensenews.com
Komentáře
Veritas vincit
15. 12. 2022, 13:11Sloučení projektů Tempest a FX do GCAP je jediná šance, jak zůstat v kontaktu s hi-tech a přitom nezruinovat státní rozpočet. (Budu si asi muset vyhledat nějaké informace o roli Itálie v takovém projektu.)
Obrovská nadřazenost a náskok firem z USA je samozřejmě nepřehlédnutelný.
EU v podstatě zkomírá na socialistických márách. EU je neakceschopná polomrtvola, zahleděná do sebe s půl miliardou liných obyvatel bez motivace, kteří v každých volbách hlasují jak si přidají více peněz, zvýší svoji životní úroveň aniž by alespoň výhledově věděli, kde a jak na své bezpracné prebendy požadovaný obnos vyprodukují. Tak bych asi viděl zánik nějaké civilizace.
Začne to zřejmě tím, že politici s potřebou konat dobro za každou cenu, povýší zbytečné úřadování na bezpočtu úřadů nad skutečnou práci, zničí lidem úspory, znehodnotí peníze a tím i skutečnou cenu lidské práce, potom začne "lid" připravený o peníze, úspory a budoucnost na úřadech veřejně popravovat a věšet. :slight_smile:
Velikou škodou je, že se ČR vůbec neúčastní takových projektů, jako je například GCAP. Vrcholem debaty podprůměru v ČR je nákup dalších dodýchávajících Gripenů /E (protože /F je jenom dvoumístná verze /E) , které Švédové na chvíli omyli "živou" vodou. Jako argumentace stačí podprůměru vylhaný strašák rekonstrukce letišť. Přitom si nikdo nedá ani tu "práci", aby si vzal tužku, papír a na netu si zjistil, že plně naložená F-35, dokáže dnes bezpečně odstartovat z 10 letišť v ČR s doporučenou délkou plochy pro tento manévr 2.400 m...
Podprůměru zmar! :slight_smile:
Veritas vincit
15. 12. 2022, 13:26P.S. Další smůlou pro pracující a daňové poplatníky v ČR je, že případnou "rekonstrukci" letišť musí provádět zahraniční firmy z prostého důvodu. České firmy pro obrovskou míru slovanského šlendriánu, nejsou schopny provést práce bez vady v požadovaném termínu a za dohodnuté peníze. O nějaké kontrole odpovědných úřadů a tvrdém postihu za závady ve zkorumpované ČR nemá smysl psát. Viz např. zvlněná dálnice u Ostravy, kde byla původci závad zadána za další peníze daňových poplatníků náprava i když by opravu v normálním státě prováděl na vlastní náklady, nebo by nedostal za špatně provedenou práci zaplaceno. Inu Slované. :slight_smile:
David
13. 12. 2022, 13:04Je to celkem logický krok, vedoucí k úspoře nákladů, ale výsledkem bude jeden z největších vojenských programů ( v oblasti letecké techniky). A navíc je pravděpodobné, že se Britové budou snažit ten letoun exportovat do zemí typu SAE či Saúdská Arábie