EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Československá pancéřovaná „Ještěrka“ na podvozku Praga V3S

 14. 03. 2022      kategorie: Vojenská technika      39 komentářů
Přidat na Seznam.cz

Samohybný protiletadlový dvojkanón vz. 53/59 přezdívaný „Ještěrka“ byl vyráběn v letech 1959–1962 v závodě Praga Letňany (podvozek), Závodech Říjnové Revoluce Vsetín (zbraň) a v Závodech K. J. Vorošilova Dubnica (montáž). Dvojkanón je umístěn na pancéřovaném podvozku (6×6) automobilu Praga V3S a konstrukčně vychází z taženého protiletadlového dvojkanónu vz. 53. 30mm protiletadlový dvojkanón vz. 53/59 byl používán Československou lidovou armádou (ČSLA) jako protiletadlová zbraň.

Video: Československá pancéřovaná „Ještěrka“ na podvozku Praga V3S / YouTube

Ve vozidle bylo zabudováno zařízení na ochranu osádky před účinky zbraní hromadného ničení. Lafeta s kanóny byla konstruována jako snímatelná, což umožňovalo použití tohoto systému ve stacionárním provedení. Kanóny mají odměr celých 360° a náměr v rozsahu od -2° do +85°. Uživatelem byla kromě Československa také Libye a Jugoslávie.

Vozidlo bylo obvykle nasazováno jako protiletadlová ochrana pozemních jednotek (tankových i motostřeleckých pluků), případně jako palebná ochrana štábních a velitelských stanovišť polních jednotek proti vzdušným i pozemním útokům. Používán byl v těchto rolích v ČSLA až do 80. let 20. století.

jesterka_TITFoto: Československá pancéřovaná „Ještěrka“ na podvozku Praga V3S | PLDVK

Ještěrka měla především ničit nízkoletící letouny a vrtulníky do maximální rychlosti 1 000 km/h, ale s úspěchem se dala použít i proti pozemním cílům. Průbojnou municí mohla likvidovat i lehce pancéřovanou obrněnou techniku. Osádku vozu tvořilo pět mužů: velitel, střelec, řidič a dva nabíječi. 

Díky mimořádně vydařenému šestikolovému podvozku nákladního automobilu Praga V3S se Ještěrka vyznačovala skvělou průchodivostí těžkým terénem a vysokou spolehlivostí. 

30_mm_Pl_Dvk_vz_53-59_na_podvozku_Praga_V3SFoto: 30mm protiletadlový dvojkanón vz. 53/59 | Kaufi / CC BY-SA 3.0

Technické údaje PLDvK vz. 53/59:

Délka: 6,92 m
Šířka: 2,35 m
Výška: 2,95 m
Hmotnost: 10 300 kg
Max. rychlost: 60 km/h
Max. Dojezd: 500 km
Osádka: 5 mužů
Dostřel: 3 500 m (dálka),  3 000 m (výška)
Palebný průměr: 800 nábojů

Zdroj: Wikipedia, stoplusjednicka.cz

 Autor: Petr Žák

Komentáře

PeKos

25. 06. 2022, 12:14

Pardon, bylo to 82 - 84, ale to je asi šumák :blush:

PeKos

25. 06. 2022, 12:12

Pěkný článek, díky za něj. Sloužil jsem na pldvk v letech 84-86 v Benešově u Prahy a prošel všemi funkcemi od nabíječe přes střelce k veliteli děla, nakonec zástupce velitele baterie. Tehdy jsem to vnímal jako 2 ztracené roky života, nyní vzpomínám s nostalgií. Učili jsme se střílet také na trenažéru, laserovým bodem se snažili trefit letící vrtulník promítaný na projekční plochu. V případném bojovém nasazení by se s tím ale něco trefilo spíš náhodou.

Cz98 hranice

12. 06. 2022, 19:36

ještě v 98 v létě jsme s tím jeli na Doupov na cvičení

reteps

16. 05. 2022, 19:37

Kto s tým jazdil v piesku, ako napr. cvičenie v lete 1975 v Poľsku, ten mi dá za pravdu, že to je, či bolo k ničomu. Táraniny o chvále bez skutočných výslwedkov v reálnom bojki: to je výsledok.

Koudelka

16. 05. 2022, 06:59

Díky mojí skvělý polovičce jsem se ve 40  stal majitelem uloženky . Průchodnost skvělá,jen jednou při uhýbání protijedoucímu traktoru s pluhem jsem zajel na pole kde jsem zapadl.Nutno říct že jsem se poté dozvěděl že tam kdysi byl rybník.Kamarad s kopátkem vse dal do pořádku.Co mě mrzí je že nemohu sehnat žádnou literaturu o provozu.Vetsinou zkoncila ve sběru.Když potřebuji nějaké manuály cizí techniky do 14 dnů přijde i z Anglie.Škoda že jsme se po revoluci k těm masinam tak chovali.Dneska jejich ceny jsou už nesmysly.

standa

17. 04. 2022, 16:24

ještěrka měla nástavbu na 24 voltu jen pro pořádek

Grooczech

18. 03. 2022, 12:17

to tonda58: Pohyb na baterie byly jedna možnost, manuál byla druhá. Nás třeba nutily gumy střílet manuálem, prý kdyby odešlo elektrické ovládání, tak ať to umíme. Synchronizovat pohyb rukou byla docela pakárna, třeba můj střelec-bažant to nedokázal ani po půl roce, tak jsem ho, tehdy už velitel musel zastoupit, abysme nastříleli. Na výcvik jsme na to měli jakousi "kruhovou arénu". Ze železných tyčí byl kolem dokola udělaný různě zvlněný jakoby horizont a střelec musel jednou rukou točit horizontálně kanónem dokola a druhou rukou vertikálně kopírovat ten "terén". Jinak já měl možnost střílet na visící cíl(profil vrtulníku), jedoucí pohyblivý cíl(profil BVP), výsadek(velká plechovka s padákem, vystřelená z "megagranátometu") a nakonec na draka na laně za Albatrosem. To poslední bylo super, jasně jsem viděl v optice, jak ty zásahy s tím drakem lomcují...

Czert

17. 03. 2022, 13:13

Milda
Tak prave proto ze jesterka nemela zadny radar a nic moderniho - brano po cca 1970s, tak se k nicemu jinemu nez palbe po vrtulnicich a pechotenehodila.

Lubo

16. 03. 2022, 00:07

Slúžil som pri nej v Bore u Tachova - Vysočany r. 79/81. PLDVK špecial, pri vyvedení pluku sme chodili s nimi chrániť kasárne v Stríbre, Tachove atď. Rusi boli za kopcom a nám v Kežmarku na nočných strelbách zostrelili šilkou svetlicu :weary:. Pamätám sa ešte aj dnes aká v nej bola zima:slight_smile:.
Albatros ťahal maketu a chlapci strielali asfalťáky, pilot hlásil že ak po ňom ešte raz niekto vystrelí tak sa vracia na základňu.

Tobi

15. 03. 2022, 07:49

Většina lidí vychází z moderních aut, ale v té době byl výkon motoru na tuhle váhu úplně normální a spolehlivost závisela na obsluze. Jezdil jsem na tom ve Strakonicích v době pádu dvojčat. Dodnes mám V3S sklápečku a je to úplně stejné. Uzávěrky, přední náhon a podobně se setkají jenom těm co s tím neumí. Jo a čistá váha V3S je +- 5,5 tuny, nosnost také 5,5 tuny (celková 11tun) a vlek 8 tun. Z toho vyplývá ze pldvk nebylo přetížené ale na své stavěné hmotnosti. Navíc do dnes v terénu nemá konkurenci s řidičem který s tím umí, jinak se s dnešními (moderními) řidiči ani nerozjede.

44tt

14. 03. 2022, 23:44

šrot na kolech bych to nazval výstižně

tonda58

14. 03. 2022, 20:35

Pisatel nezmínil, že Pldvk se pohyboval pomocí dvou baterií ( v kastlíku kannonu) A k tomu zaměřování, baterie mohla být propojena s P 19 ( 2x Zil 131). Tato sestava se poté otáčela - zaměřovala samočinně. K vidění VVTŠ Liptov. Hrádok.

JJ

14. 03. 2022, 20:20

Vu Střibro 94-95 S2M na rameni a vedle 30mm Ješterka

Keldy

14. 03. 2022, 19:06

jo a ochranu proti ZHN to fakt nemá !

Keldy

14. 03. 2022, 19:05

Jak 80. léta 20 století ......po ČSLA je používala i AČR , já na tom sloužil 98/99 a tuším že se vyřazovaly o pár let později

Milan Dvorak

14. 03. 2022, 18:34

jiný motor, lépe pancéřovaná kabina a elektrické ovládání kanonu z kabiny tak je to slušný bojový stroj

Jiri Pred

14. 03. 2022, 16:34

Pred par lety jsem četl na nejakem válecnem webu, že v Jugoslavii v devadesátkach s tim sestrelili MIG 21. Nevim ale ktera strana komu...

rado111

14. 03. 2022, 15:36

Když jsem se na to školil tak jsem dělal nabíječe, pak jsem tomu velel. Kroucení klikou hooodně nebezpečné. Jinak v době vzniku asi velice dobré proti živé síle a nákladním vozidlům. Jinak na vše co lítalo a bylo rychlé a hbité, na hovno. Když jsem se dozvěděl že bych s tím měl sundat tomahavk, apače, cobru a další podobné, tak jsem se dost sděsil. S lidovou obsluhou, poruchovostí, kadencí, ovládáním...no tragédie. Ale jako veterán ... hezké.

zajo

14. 03. 2022, 15:04

Mali sme to  v Janovicích nad Úhlavou 84-85. Ja som mal na rameni S2 a pár metrov ďalej stála táto ješterka.

Zu

14. 03. 2022, 14:49

Klatovy 1983 plb. Na ještěrce jsem sloužil a jezdil na střelby ale trefit se s tím do něčeho co se pohybovalo bylo umění a s tim zaměřovačem tuplem. V zimě se topilo tak že se sundal kryt motoru. Občas se něco zaseklo jako uzávěrka diferáku, startér nebo ostrý v komoře občas i kvalt. Ve Švýcarsku jsem viděl jak s tím odstřelují laviny.

Standa II

14. 03. 2022, 14:11

Tyhle plechovky sloužily v Chebu na Vízu jako ochrana muničáku v r. 1976-80. Dost jsme se na těch točnách vyblbli. Dobrý časy to byly.

Filip Tesař

14. 03. 2022, 13:57

Pod jednoduchým názvem "Praga" se skvěle osvědčily ve válce v Bosně a Hercegovině, kde byly ceněny víc než tanky. Důvodem byla vysoká průchodnost horským i lesním terénem, pohyblivost a možnost střelby i s velkým bočním náklonem. Oceňovány byly rovněž kvality protileteckého dvojčete - přesnost palby a kadence. Používaly se téměř výhradně proti pozemním cílům, jak proti technice, tak proti pěchotě. Cenila se hlavně možnost rychlého pokrytí terénu palbou v širokém perimetru.

Kocour

14. 03. 2022, 13:25

Na Pldvk. jsem sloužil ještě v té době co spadly ty dva paneláky v Americe z 12 ještěrek bylo bojeschopnych 5. V Žatci na baterii se používala jedna na výcvik a druhá na přísahu a jiné šaškarny. 3 byly pro ostré nasazeni u Dukovan. Ze zbytků se bralo co se mohlo, aby alespoň něco jezdilo. V těchto letech už byla spolehlivost 0.

Vyky

14. 03. 2022, 12:59

Sloužil jsem 68-70 v Mostě, kde byly Ješterky rovněž. To, že to mělo slabý motor je pravda a díky pancéřování se hrozně přehřívaly. Po pár km se muselo zastavi a chladit, jinak super:joy:

Milda

14. 03. 2022, 12:55

Jednoduchým manévrem se dvojkanon stáhl z náklaďáku a mohl být zamaskovaný na "číhané". Auto pak mohlo jet pro další munici.
Jinak kvůli této ještěrce nechtěli spojenci do jugoslávie nasadit apače. Ona nešla zjistit žádným radarem a přitom byla pro ně smrtelná. tři nebo čtyři ještěrky dokázaly zrušit jednu letku

milan

14. 03. 2022, 12:53

Ano, když sem se učil v Plzni v letech 1974 - 78 stály podvozky u lokomotivky....

Peter

14. 03. 2022, 12:40

Podvozok stojí na záhrade v Dobrej - cesta na Trenčín

Božek

14. 03. 2022, 12:15

Na PLDVK vz.53 jsem sloužil ve Zvolenu na PŠ a potom 78/80 Praha - Karlínská kasárna jako velitel děla a z.v.čety. Pak na vz. 53/59 dvakrát na vojenském cvičení.

Petr Depo

14. 03. 2022, 12:00

Na podvozku se vyráběly protiletecké kanony ve Škodě plzeň ještě v druhé polovině sedmdesátých let. Údajně pro vývoz do Vietnamu. Osobně jsem je viděl na vlečce Škoda-jih.

Jirka

14. 03. 2022, 11:09

Já jsem u toho sloužil ve Střibře v letech 1980 až 1982, rad vzpomínám.

Honza

14. 03. 2022, 10:16

V Podbořanech jsem u PL baterie sloužil v letech 1968-70,jako střelec,vel.družstva,vel.čety. Vel.PL baterie byl npor.Soukup.

Raky

14. 03. 2022, 09:45

ja na ni sloužil v letech 99/00 .

Grooczech

14. 03. 2022, 09:26

to Liberal shark: Věř tomu, že ještě déle. V roce 1993 jsem na ní v Podbořanech sloužil jako střelec.

Liberal shark

14. 03. 2022, 09:19

to Standa : přesně tak, byla to obyčejná plechovka se kterou se špatně jezdilo a pěkně do ní táhlo.

Amík

14. 03. 2022, 09:18

Ještě mám kryty zadních oken s držáky na zásobníky a kovové nájezdy.

Standa

14. 03. 2022, 09:14

Akorát malá chybka žádnou ochranu proti zbraním hromadného ničení neměla

vasik1

14. 03. 2022, 09:13

Někde v hlavě mi utkvělo, že ještěrka měla slabý motor vzhledem k pancéřování. Podpozek V3S je dobrý ale pro pancéřování a dělo je motor slabý. Myslím, že to psali na cedulce v Lešanech v muzeu.

Liberal shark

14. 03. 2022, 09:05

Tohle běhalo v Podbořanech u 20 msd ještě v roce 1991.

Luděk Alois

14. 03. 2022, 08:49

Autor mohl ještě doplnit, že použitý dvojkanon byl u nás původně vyvinut za druhé světové války pro použití na německých ponorkách.