EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Hans-Ulrich Rudel: Během více než 2 000 misí zničil přes 500 tanků

 11. 02. 2022      kategorie: Vojenská historie      73 komentářů
Přidat na Seznam.cz

Nejvíce vyznamenaným bojovým pilotem všech dob nebyl, jak by se dalo očekávat, stíhač. I když sestřelil devět nepřátelských letadel, Hans-Ulrich Rudel se během druhé světové války na střemhlavých bitevních letounech Stuka na východní frontě soustředil hlavně na pozemní techniku. Jeho odvaha a houževnatost mu nakonec vynesly nejvyšší ocenění.

Stejně jako většina vojenských nováčků u letectva i Rudel snil původně o tom, že se stane stíhacím pilotem. Syn luteránského faráře byl současně nadšený nacista, který nepil alkohol ani nekouřil a fanaticky dbal na fyzickou zdatnost. Koncem 30. let prošel Rudel základním výcvikem v nově vytvořené německé Luftwaffe a jak se blížilo datum vyřazení, on i jeho kolegové se začali zajímat, do které složky letectva budou zařazeni.

ju87gFoto: Junkers Ju 87G s protitankovými kanóny pod křídlem | Bundesarchiv, Bild 101I-655-5976-04 / Grosse / CC-BY-SA 3.0

Většina doufala v přidělení ke stíhačům, ale školou se roznesla fáma, že všichni frekventanti z tohoto ročníku mají být přiděleni k těžkým bombardovacím eskadrám. To se Rudelovi vůbec nelíbilo, takže když se dozvěděl, že se hledají dobrovolníci k jednotkám střemhlavých bombardérů, okamžitě se přihlásil. Odůvodňoval to tím, že sice ve skutečnosti nechce být pilotem střemhlavého bombardéru, ale že to bude lepší než létat na těžkém bombardéru.

Nakonec však k jeho úleku byli téměř všichni piloti jeho ročníku přiděleni ke stíhacím eskadrám - příliš pozdě pro Rudela, který byl již přijat k výcviku na Stukách, tedy na letounu Junkers Ju-87. Jméno Stuka je odvozeno od termínu Sturzkampfflugzeug, což znamená "střemhlavý bombardér".

Stuka byla ve srovnání s tehdejšími stíhačkami pomalá. Model B, na kterém byl Rudel vycvičen, měl motor Jumo 211Da, který dával letounu maximální rychlost pouhých 340 kilometrů za hodinu. Nicméně Ju-87 byl stabilní a spolehlivý letoun, který mohl nést na vnějších závěsnících až 680 kg pum.

Po krátkém období létání u průzkumné jednotky během invaze do Polska se Rudel v červnu 1941 připojil k frontové Sturzkampfgeschwader (střemhlavé bombardovací eskadře) 2 "Immelmann" - právě včas, aby se mohl zúčastnit operace Barbarossa, německé invaze do Sovětského svazu.

Rudel následně pravidelně létal tři i více misí denně a rychle prokázal svou mimořádnou odvahu. V červenci 1941 mu byl udělen Železný kříž 1. třídy. V září téhož roku pak dostal rozkaz podniknout zvláštní operaci, která ho proslavila po celém Německu. Sovětská bitevní loď Marat, dreadnought z roku 1909, který předtím sloužil v carském námořnictvu jako Petropavlovsk, poskytovala z Finského zálivu palebnou podporu ruským obráncům Leningradu a Stuky StG 2 měly tehdy za úkol děla Maratu umlčet.

Special_Film_Project_186_-_Hans-Ulrich_Rudel
Foto: Hans-Ulrich Rudel | Wikimedia Commons / Public domain

První útok proběhl 16. září. Rudel ignoroval intenzivní protiletadlovou palbu a shodil jedinou bombu na záď plavidla, čímž mu způsobil vážné škody. Dne 23. září 1941 pak německý průzkumný letoun ohlásil, že Marat je v kronštadtském přístavu, kde prochází opravami. Rudel, vybavený tentokrát novou, 1 000 kg vážící protipancéřovou bombou, zaútočil na loď znovu.

Nedbaje velkého počtu protiletadlových děl, která loď chránila, Rudel shodil svou tunovou bombu z výšky necelých 300 m, a to i přesto, že byl varován, že střepiny z bomby mohou po explozi dosáhnout až bezmála kilometrové výšky.
Svůj střemhlavý nálet tehdy vybral tak nízko, že se kola jeho letounu smýkala po hladině. Bomba tehdy zasáhla muniční sklady lodi a roztrhla trup - Marat už na moře nikdy nevyplul. V říjnu 1941 byl Rudel za "zvláštní úspěchy ve vzdušné válce" vyznamenán Ehrenpokal der Luftwaffe (Čestným pohárem Luftwaffe).

Na jaře 1942, po absolvování více než pěti set bojových misí, při nichž byl nejednou sestřelen, byl Rudel vyznamenán Rytířským křížem Železného kříže a vyslán jako instruktor k výcvikové jednotce v Německu.

V listopadu se vrátil na frontu, kde byl po absolvování své 650. mise přijat do nemocnice s vážným případem žloutenky. Když se dozvěděl, že jeho jednotka je nasazena v akci proti sovětským obráncům Stalingradu, léčbu přerušil a vrátil se k bojovému létání. Často podnikal deset i více misí denně, přestože byl stále velmi slabý. Po absolvování více než tisíce misí dostal Rudel rozkaz vrátit se do Německa, aby pomohl s vývojem nové zbraně určené speciálně k ničení sovětských tanků. Jednalo se o Ju 87G, tedy letoun Stuka vybavený dvěma upravenými 37mm kanóny umístěnými pod křídly letounu.

Přidání těchto kanónů učinilo těžkopádnou Stuku ještě pomalejší. Každý kanon byl navíc vybaven pouze dvanácti náboji s wolfram-karbidovým jádrem, protipancéřovou municí - ale nový Kanonenvogel ("kanónový pták") se v rukou zkušených pilotů, jako byl Rudel, ukázal být pro sovětské tanky smrtící hrozbou, nepoměrně účinnější oproti střemhlavému bombardování.

Od dubna 1943 byl Rudel opět v akci a schopností Ju 87G využíval k ničení sovětských tanků ve velkém. Dne 14. dubna byl vyznamenán Dubovými listy k Rytířskému kříži. V červenci pak létal proti Sovětům během bitvy u Kurska, největší tankové bitvy druhé světové války. Během prvního dne bitvy Rudel osobně zničil dvanáct sovětských tanků.

Do listopadu 1943 odlétal více než 1 500 misí a připsal si zničení více než stovky ruských tanků, za což byl 25. listopadu vyznamenán Meči k Rytířskému kříži.

V březnu 1944 byl jeden z jeho spolubojovníků nucen kvůli poškození stroje přistát za nepřátelskými liniemi. Rudel osobně přistál s vlastním letadlem, aby se pokusil vyzvednout posádku, ale jeho letadlo zapadlo a nemohlo vzlétnout. 
Rudel, jeho střelec a oba členové posádky druhé Stuky se tak ocitli 50 kilometrů za nepřátelskými liniemi, v hlubokém sněhu a krutém mrazu. Rudel se tehdy vydal pěšky zpět k německým liniím. Poslední část cesty absolvoval bosý a s průstřelem ramene. Nikdo z ostatních, kteří tehdy uvízli s ním, se nevrátil. Rudelovy nohy byly po tomto incidentu tak zmrzačené, že ho museli do letounu doslova nosit, i přesto však v bojových misích pokračoval. Při jedné příležitosti zničil sedmnáct sovětských tanků za jediný den.

Dne 29. března mu Adolf Hitler udělil k Rytířskému kříži brilianty. Rudel byl tehdy teprve desátý voják, který toto nejvyšší německé bojové vyznamenání obdržel. Hitler Rudelovi současně řekl, že kvůli jeho zraněním nastal čas přestat létat na bojové mise.

Rudel odpověděl, že pokud mu nebude umožněno pokračovat v létání, vyznamenání nepřijme. Hitler ustoupil a Rudel se mohl vrátit ke své jednotce. Do konce roku 1944 nalétal přes 2 400 bojových misí a osobně zničil 460 ruských tanků - ekvivalent tří kompletních sovětských tankových sborů. Mnoho z těchto misí odlétal zraněný, protože byl několikrát sestřelen protiletadlovou palbou.

1. ledna 1945 byl povolán zpět do Berlína, aby převzal další vyznamenání. Problém byl v tom, že nejvyšší bojové vyznamenání již obdržel. Proto bylo speciálně pro něj vytvořeno další: Zlaté dubové listy k Rytířskému kříži. Rudel byl jedinou osobou, která kdy toto vyznamenání obdržela. Hitler mu po předání vyznamenání opět nařídil přestat létat bojové mise a Rudel opět odmítl.

8. února, při misi nad Odrou a s nohou stále v sádře po předchozím zranění, které mu rozdrtilo stehenní kost, byla Rudelova Stuka zasažena sovětskou protiletadlovou palbou, která mu téměř odtrhla nohu. I přes značné bolesti tehdy Rudel bezpečně přistál. Když se později v nemocnici probral z bezvědomí, zjistil, že mu byla noha amputována.

V bojových letech Rudel nadále pokračoval i s nezhojeným pahýlem. Do kokpitu letounu jej museli opět nosit. Když válka v Evropě v květnu 1945 skončila, Rudel přivedl svou eskadru na letiště držené Američany, kde se Němci vzdali. V té době měl Rudel za sebou více než 2 500 bojových letů, zničil více než 500 sovětských tanků a sestřelil devět sovětských letadel.

Bezprostředně po válce se přestěhoval do Argentiny, kde byl příznivcem diktátora Juana Peróna. Počátkem 50. let se pak vrátil do Německa. Rudel zůstal fanatickým a nenapravitelným stoupencem nacistů a angažoval se v řadě neonacistických skupin v Německu i jinde. V roce 1958 vyšla v angličtině jeho autobiografie Pilot Stuky. Přinesla sice podrobnosti o jeho ohromující bojové kariéře, ale zároveň se kniha snažila Německo v řadě ohledů obhajovat. Rudel například vysvětloval, že německá invaze do Sovětského svazu v roce 1941 byla nutná, protože Sověti byli připraveni zaútočit na Německo, s čímž většina historiků dodnes nesouhlasí.

Rudel zemřel v roce 1982 ve věku 66 let. Byl pohřben v bavorském Dornhausenu. Dokonce i jeho pohřeb vyvolal kontroverze - někteří smuteční hosté salutovali nacistickým pozdravem a během obřadu nad hrobem v malé výšce přeletěla dvojice stíhaček F-4 Phantom německého Bundeswehru, i když se později tvrdilo, že to byla zcela náhodná událost.

Zdroj: warhistoryonline

 Autor: Petr Žák

Komentáře

Kristian

01. 08. 2022, 21:09

Obdivuhodná osobnosť. Človeku sa až tisnú slzy do očí, s akou nesmiernou odvahou a húževnatosťou sa neváhal vrhať do nebezpečných akcií aj napriek ťažkým zraneniam. Česť jeho pamiatke aj pamiatke všetkých, ktorí bojovali za lepšiu Európu.

Czert

28. 02. 2022, 05:52

A vec co se me tu nelibi, je snaha delat s rudela dobreho ci moralniho cloveka.
Ano, byl to skvely vojak, ale to z nej nedela kvalitniho cloveka.
Neni nahoda ze skoncil v argentine, miste kam utekla apousta valecnych zlocincu, misto toho aby zustal v nemecku a uudelal karieru v letectvu jako jine legendy lw ci wermachtu.

Nejde me to, abych nevzpomel zjizvenou tvar, ottu skorzenyho. Taky skvely vojak a specialista na tezke mise, taky fanaticky nacek. A kdyz byl po valce o jeho vojenske kariere atocen film a ten byl dobre hodnocen, tak pak byl hodne prekvapen, kdyz se na jednom predstaveni odhalil, ze je to on a byl vypiskan s tim, ze ho meli po valce obesit.
Misto obdivu jaky cekal.

Czert

25. 02. 2022, 13:26

Jumpman
Nikdo netvrdi, ze stuka mela efektivitu warthoga.
Ten tvuj koberec ptab ze sturmoviku fungoval presne jak ?
Zjedodusene rekneme takova pabla mlrs malou munici.
A ted se mrkneme na onu ptab munici, jaka byla jednotliva hmotnost jednotlivych bombicek ?
A jejich jedina rychlost byla rychlodt letounu + urychleni gravitaci.
Jak tezky byl naboj z takove stuky?
A to si mel naboj urychlen vystrelem.
Byt ano, a ptab ti nepadala kolmo.

nobody

15. 02. 2022, 17:00

jumpman
V prvom rade priebojnost projektilu nezalezi na pocte ran za sekundu. Bolo by minimalne vhodne citat, ze tam islo najma o pripomenutie, ako je to s kalibrom a dlzkou hlavne, a teda ze BK 3,7 nema ziadnu kratku hlaven
Takisto jeho rychlost palby je vyssia, nez vystrel za sekundu
PAK 36 nemal ziaden problem na 100 metrov prebit 25mm kolmy pancier ani s beznymi projektilmi. Nieto s projektilmi s podkalibernym wolframovym jadrom. A BK3,7 je o nieco vykonnejsi
Strop korby a veze u T-34 je len okolo 20mm, nie 25 a miestami je oslabeny vetranim a pod. Nakoniec, staci si najst videa od Chieftain-a, ktory ma urobeny 2-dielny Walkaround(+IN) pre T-34/85. K tomu az do hlbky roku 1944 islo o modely T-34/76 s mensou vezou a tym padom viac exponovanym stropom korby
Zasah z tohto smeru na strop tanku smeruje do motoroveho priestoru, nadrzi a municie. Teda v pripade prebitia je tam vysoka sanca znehybnenia tanku, zvlast s prihliadnutim k malemu vnutornemu priestoru a v pripade zasahu nadrzi k rozliatiu paliva a poziaru - co je prakticky stav totalneho znicenia, ak tento nie je vcas uhaseny. Pokial dojde k zahoreniu municie, uz niet moc co diskutovat
Kedze Rudel bol pilot vyskoleny s trmhlavych letoch so zamierenim bodoveho ciela, mal v tom prax a bol znamy schopnostou odlietat velky pocet letov denne, tak aj obmedzeny pocet nabojov pre BK 3,7 bol pre neho postacujuci.

jumpman

14. 02. 2022, 15:34

nobody + czert - nesrovnával bych zbraň, která je schopná vychrlit 68 projektilů za vteřinu se zbraní, která vypálila 1x za sekundu a to ještě s bídou.
Mě je jasné, že při útoku ze vzduchu jsou jiné úhly, než při útoku pozemním, ale vám evidentně nedochází, že ty úhly tam i tak nadále jsou, jen v jiném poměru. A pokud standartní 37 mm kanon nestačil na 25mm víceméně kolmého pancíře na vzdálenost 100 m+ v roce 41, proč by měl stačit na 45mm v roce 43. pancéřový kryt motoru T-34 měl 25mm a byl v případě vzdušného útoku vždy naúhlovaný a pokud se dá věřit dobovým videjím, tak byl vůči standartnímu útoku v úhlu cca 65° a na vzdálenost více než 300m, což mě nepřije jako příliš snadno penetrovatelný cíl.
Že byla stuka dobrý ničitel tanků je především tvrzení jejich pilotů. Stejně jako na západě si to mysleli piloti typhoonů. Realita byla naprosto odlišná. A Il-2 byl schopen efektivně ničit německé tanky díky koberci PTAB, nikoliv díky kanonové výzbroji...
Takže pokud budete tvrdit, že stuka byla schopna T-34 znehybnit, budu souhlasit. Pokud budete tvrdit, že byla schopna občas úplně zničit, budu souhlasit, ale nebudu souhlasit s tvrzením, že nebyl problém ničit T-34 kanonovou výzbrojí stuky ve velkých počtech, jako jsou udávané evidentně silně nadhodnocené německé údaje...

nobody

14. 02. 2022, 13:50

Czert
Ta rychlost nie je mala.
Jumpman to ma zle - ta dlzka hlavne zodpoveda dlzke hlavni zbrani tohto kalibru.Zodpovedajuci PAK aj FLAK rovnakeho kalibru (ale rozne naboje) maju dlzku hlavne cca. 2 m, PAK dokonca kratsiu. 30mm GAU-8 na A-10 ma tiez dlzku hlavne okolo 2m. Nakoniec - 2m hlaven pre 3,7 cm naboj predstavuje 54 kalibrov. To je ekvivalent predlzenych hlavni modernych samohybnych hufnic, kde to natiahli na tych 54-55 kalibrov.
Ta hlaven sa neda natahovat donekonecna, pretoze narast hmotnosti zbrane nezodpoveda narastu vykonu. Zrychlenie je umerne casu, ale projektil uz za dany casovy interval preleti privelku drahu.

Veritas vincit

14. 02. 2022, 10:28

Vaclav Flek
Omlouvám se opožděnou reakci pro pracovní vytížení.
Moc děkuji za adresu.

Czert

14. 02. 2022, 07:37

Karlik
Opet predvadis ze cisla ti jdou, ale mysleni uz ne.
Ano, jak 109 tak i 190 meli vetsi maximalku i stoupavost nez sturmovik, ale to nijak nevyvraci to ze by il2 nemohl vymanevrovat.
Neplet si pojmy manevr a ulitnout.

Czert

14. 02. 2022, 07:23

Jumpman
Tak stuka s 37mm kanony byl celkem uspesny nicitel tanku, zamysli se, oroc na sturmoviku byly 23mm kanony a ne mensi raze.
Nizka ustova rychlost u leteckych pt zbrani zas az tak moc nevadi, jednak si pilot muze vybrat slaby pancir z boku/zezadu, navic utoci z vrchu na nwjslabsi stropni pancir... A druhsk k rychlosti projektilu se pridava i rychloat letadla.
U tanku co jede max 70km/h je pritustek rychlosti maly, u letounu co litaji 400 ci 600 uz to nejaky efekt ma.

Czert

14. 02. 2022, 07:15

Franta
Tak po padu francie... Kde ze to meli nemci nejakou frontu?
Kanal la manche moc za frontu povazovat nejde.

A co se tyce mk, orecti si ho znovu, tam adla vzdy pise ze nejvetsi nepritel je komunismus, ne francie.

A za to, kolik komaru je ve vlade, podekuj havlovi, to on zabranil stihani komarakych zlocinu.
To jeho heslo nejsme jako oni si spousta lidi pamatuje, byt havliste by na nej nejradeji zapomeli.

Czert

14. 02. 2022, 07:06

Bombero
No tak v rusku asi skutecny nacismus popularni byt nemuze, protoze pochybuji ze by oni obdivovali nemce a sebe povazovali za untermense.

Vaclav Flek

13. 02. 2022, 20:58

pro Veritas vincit :

Velmi se omlouvam za dva neplatne pokusy, napotreti to snad jiz dam spravne. Ma e-mailova adresa (pokud byste stal o poslani clanku) je "brouciacervi2@seznam.cz". Prminte moji predchozi roztrzitost, ta hlava uz neni, co byvala...

nobody

13. 02. 2022, 12:11

Parlamentni:
Tam nikde neovplyvnuje Bundeswehr.
A ti dvaja generali sa rozhodli namiesto nezmyselneho, ale povinneho sypania si popola na hlavu sa branit. Navyse urobili dalsi hriech: Poukazali na pokriveny charakter politika, co je horsie - komunistu a to, ze jeho moralny profil je jednoznacne horsi, ako toho tak nenavideneho nacistu. Taketo fakty su dodnes smrtelnych hriechom.

jumpman:
Zase zle. Palba lietadla je vedena pod uhlom zhora, co neguje efekt zosikmenia pancierovania T-34. Zvlast ak je smerovana na vodorovne platne, tak tie su do 2cm hrube, navyse nad motorovym priestorom su vetracie mreze a pod., ktore mieru ochrany znizuju. Co umoznuje prebit aj nie prilis vykonnej zbrani.A 37mm kanon strielajuci projektil s wolframovym priebojnikom a rychlostou udavanou cez 1000 m/s ev. dokonca s pridavkom rychlosti utociaceho lietadla nebude nieco s efektom na urovni snehovej gule. Smer utoku navyse zvysuje sancu zasahu motora, nadrzi ci municie

Vaclav Flek

13. 02. 2022, 01:24

pro Veritas vincit

Doplnuji svou predchozi zpravu o svou uplnou e.mailovou adresu ve formatu:

"broucicervi2@seznam.cz"

Vaclav Flek

13. 02. 2022, 00:19

pro Veritas vincit :
Dekuji za reakci. K vasemu ,pozadavku : "Rad bych si přečetl oba vaše články. Je k mání nějaký odkaz? Děkuji." sdeluji :

Ten prvni celostrankovy clanek v Mlade fronte DNES z roku 1991 nemam v elektronicke podobe k dispozici. Snad se da vyhledat v archivu redakce, ale za to vynalozene usili zrejme nestoji.

Muj druhy clanek o operaci Krkonose vysel v jednom z casopisu redakce Extra Publishing. s r.o. Clanky vychazeji v tistene podobe, a m,yslim, ze jsou dostupne i elektronicky, ovsem za uhradu. Nicmene vam mohu svuj clanek poslat, pokud mi zaslete svou e-mailovou adresu na adresu "brouciacervi2"

Veritas vincit

12. 02. 2022, 22:29

Vaclav Flek

Máte pravdu.
Dodnes se o akci Krkonoše v roce 1980 moc podrobností neví.
Poprvé jsem o ni slyšel od kolegy, tenkrát čestvého absolventa ČVUT a velitele T-55 na útvaru v Písku. Myslím, že tam nějakýmu lampasákovi říkali "kardanka", nebo nějak podobně.
Ještě dnes jsme občas v pracovním kontaktu.
Těm klukům v tancích bych tedy vůbec nezáviděl.
Poláci nejsou "Čechoslováci 38/68" a bojovali by.
Navíc z tanku člověk nepřeběhne k protivníkovi, jako já od spojařskýho auta ... :-)
V tý zimě 1981 to asi byla janom nějaká všeobecná pohotovost na podporu Jaruzelského, kdyby se mu to náhodou vymklo, nebo zvrtlo. :-)
Díky Bohu, že to dopadlo, alespoň tak jak to dopadlo.
Četl jsem články pana Gazdíka a ještě několika dalších, jejichž jména si už nepamatuji.
Rad bych si přečetl oba vaše články.
Je k mání nějaký odkaz? Děkuji.

Vaclav Flek

12. 02. 2022, 21:56

pro Veritas vincit :

Diky za vase vyjadreni - "moralni kvality" - souhlasím, je lépe se tomu sousloví vyhnout."


Presne to jsem chtel vyjadrit, jsem rad, ze jsme se pochopili.

K te invazi do Polska : Ani nevite, jak vam rozumim, ja jsem tu planovanou agresi prozil take (ale tusim, ze v prosinci 1980), v sestave tankoveho pluku, ktery se mel invaze zucastnit a skutecne se presunul az k polskym hranicim. Slo o operaci "Krkonose, na ktere se mely podilet take dve tankove divize CSLA. Bylo to pro mne velke psychotrauma, i kdyz se invaze nakonec nekonala. Byl jsem toho tak plny, ze jsem o tom hned v roce 1990 napsal obsahly clanek, na ktery mi (tehdy prestizni) Mlada fronta Dnes poskytla celou stranku. Tuto ucast CSLA na pripravovane invazi do Polska jsem pozdeji popsal na strankach vojensko-historickeho casopisu, s odstupem let jiz ponekud klidneji. O te operaci je stale malo informaci, tak jsem v clanku nakonec musel citovat sam sebe jako pametnika.

Veritas vincit

12. 02. 2022, 21:21

Vaclav Flek
"moralni kvality" - souhlasím, je lépe se tomu sousloví vyhnout.

"To, ze se nekdo vypravi "do cizi zeme s dobyvacnou armadou" lze tezko hodnotit jako moralni selhani, zvlaste, slo-li, jako v Rudelove pripade, o armadu, kde sluzba nebyla dobrovolna."
*
Při psaní této věty jsem si vzpomněl na vlastní zkušenost ze ZVS, kam se také nechodilo dobrovolně. I když to bylo samozřejmě diametrálně jiné od nacistického Německa ve válce.

Na podzim roku 1981 jsem se po všech pokusech získat modrou knížku, nebo se stát "pětimetrem" a odkroutit si jenom 5 měsíců a zbytek odpracovat v nějakém "klíčovém" socialistickém průmyslu, přeci jenom dostal do chapadel ČSLA a nastoupil zřejmě jako "nespolehlivá osoba" u bezvýznamného útvaru železničního vojska v Zábřehu na Moravě. Strčili mě na spojovací PŠ-ku, naštěstí ne k pípákům, ale zato mě naučili obsluhovat "ruskou Enigmu" s osmi válcema (nacistická měla myslím ve finále 4). Šifrovací stroj, který vypadal jako nafouklý psací stroj Consul. Už nevím jak se jmenoval, ale měsíční i denní heslo bych nastavil i dnes. Každá šifrovaná zpráva začínala 5x A. :-)
Život v kasárnách ČSLA kromě nudy, hlouposti, pakárny, průšvihů a kázeňských trestů doprovázely též různé fámy.
Nepamatuji se už přesně, ale někdy v rozmezí prosinec 1981 - únor 1982 se rozšířila fáma, že útvar pojede s ČSLA "na Poláky", jako VS v srpnu 1968 do Československa.
Byli jsme vyloženě týlový útvar podařených existencí, kde i polovina důstojníků byla za trest za nějaký trestný čin, nebo vážný přestupek v armádě, jízda v opilosti a zničení vojenského majetku, nebo rozkrádačky armádního materiálu a pod. Ale i tak se do skladu přivezla bílá barva na invazní pruhy. Zavřeli nás asi na 2 až 3 týdny v kasárnách, bez vycházek, zákaz návštěv a psaní dopisů.
PŠM bylo 2x denně ráno po snídani a odpoledne před 16h, než šli gumy domů. Ohromná legrace poslouchat, jak zlý imperialista, americký vrah číhá na hranicích, aby nám zakroutil krkem... :-)
Asi na tom bylo něco pravdy, protože lampasáci změnili své chování. Občas nabídli cigaretu, nebo drobné přestupky proti výstrojní kázni nechávali bez povšimnutí.
Tehdy jsme si ještě s dvěma kamarády slíbili, že proti Polákům nikdy nepůjdeme. Pokud skutečně vyrazíme do Polska, tak přeběhneme a přidáme se k Polákům. V plánu "B" s větší fantazií :-) bylo, kdyby dělali problémy, nebo dusno, ...., postřílení komunistů v naší četě, takže velitele a jeho zástupce + další dva kovaný.
Skutečná zkouška života nás sice minula, ale teoreticky jsem nikdy nepochyboval, že to tak udělám. Pro "strýčka náhodu" jsem si i později ze střeleb ulil pár nábojů do své 58-sklopky. Celkem asi 12.
Později jsem se dověděl, že "fáma" měla reálný základ, "Jaruzelski" zosnoval v Polsku 13.12.1981 vojenský převrat, kdy převzal moc v čele komunistické vojenské junty.
Celý druhý rok jsem strávil jako velitel ústředny, kde se od rána do večera poslouchala Svobodná Evropa, takže zprávy byly z první ruky.

Rudel to měl evidentně lehčí rozhodování. Věřil vůdci a nacistické věci.
Naopak já bych za mě odporného Husáka a komunisty nikdy "bojovat" ani okupovat nešel.
Nevím proč, ale nikdy jsem ani na chvíli nevěřil, že by nás "zlí imperialisté" někdy bezdůvodně napadli. Proč by to dělali, když v socialistických obchodech nic pořádného nebylo. V hospodách byl jenom guláš v těch lepších guláš a smažák. Kvetla šmelina, úplatky za podpultovky a potom nějaký kamioňák přivezl tenkrát zbožňovaný katalog Neckermann, který koloval v populaci zabalený jako pozlacený grál a polovina lidí po jeho prolistování snila o emigraci. :-)
Je to už 40 let a můj mozek to mohl zkreslit, ale zhruba tak nějak to bylo.

Vaclav Flek

12. 02. 2022, 19:38

pro Veritas vincit :

Dekuji za upresneni vaseho vyjadreni o Rudelovych moralnich kvalitach. Nemohu nicmene bezezbytku souhlasit s tim, co pisete : "Na druhou stranu, vypravit se do cizí země s dobyvačnou armádou mi zrovna morální nepřipadá. Je jasné, že tam byla služba na rozkaz rodné země, ovšem je rozdíl i mezi splněním povinnosti, bezmeznou oddaností národnímu socialismu a přízní k totalitním vládám mnohem více než jenom nad rámec nutného."

To, ze se nekdo vypravi "do cizi zeme s dobyvacnou armadou" lze tezko hodnotit jako moralni selhani, zvlaste, slo-li, jako v Rudelove pripade, o armadu, kde sluzba nebyla dobrovolna. To by tim sitem neprosla vetsina armad, dokonce ani ta nase na svych misich (nedelejme si iluze, pro protivnika byli nasi vojaci bezesporu nekym, kdo prisel do Afghanistanu jako dobyvatel s cilem podmanit si tu zem).

Rudel se neskryval svou naklonnosti k nacionalnimu socialismu, coz vsak melo sve historicke duvody. Takovych Nemcu byly miliony, ja jsem jeste jako mlady nektere z nich zazil. Nikde nelze najit ani stopu o tom, ze by Rudel schvaloval nacisticke zlociny typu holocaustu,nebo se na nich dokonce podilel.

Ta "prizen k totalitnim vladam" je take neco velmi diskutabilniho, staci se treba podivat, kam sel export zbrani z komunistickeho Ceskoslovenska. Ono vlastne nic neni cernobile, ten u nas tolikrat zatracovany Pinochet je velkou casti chilskych obyvatel viden jako hrdina a zachrance zeme. V dobach, kdy Rudel pusobil v Argentine, nevladla v zemi ta junta, ktera terorizovala vlastni obcany, a jejimuz radeni ucinla konec az valka o Falklandy.

Receno strucne, pojem "moralni kvality" je neco tak spatne uchopitelneho, ze je lepsi se mu v diskusi vyhnout.

Veritas vincit

12. 02. 2022, 16:12

Parlamentní
Okupace Československa:
1938 - zábor Sudet
1939 - 1945, protektorát Čechy a Morava
1945 - 1989, sovětská kolonie, otrocky poslušná Moskvě, bez možnosti vlastního rozhodování viz Marshallův plán. Na příkaz z Moskvy 1947 odmítnut... Okupace je přece rozhodování okupantů. :-)
1968 - 1989, invaze států VS a 21 let vojenská okupace pouze Sovětskou armádou
- rusky nazývaná "Omezená suverenita" ("Ограниченный суверенитет" - L.I.Brežněv).

Veritas vincit

12. 02. 2022, 16:07

Parlamentní
Okupace Československa:
1939 - 1945, protektorát Čechy a Morava
1945 - 1989, sovětská kolonie, otrocky poslušná Moskvě
1968 - 1989, invaze států VS a 21 let vojenská okupace pouze Sovětskou armádou
- rusky nazývaná "Omezená suverenita" ("Ограниченный суверенитет" - L.I.Brežněv).

Parlamentní

12. 02. 2022, 15:25

Protoze mnoho lidi nezna vyraz okupace a presto hopouziva.
Mezinárodní právo veřejné
Znamená vojenské obsazení cízího území bez úmyslu je anektovat. Je to účinná prozatímní kontrola území, které není součástí území okupující mocnosti, bez souhlasu skutečného souveraina. Toto území tedy ovládají ozbrojené síly nepřátelské k nominálnímu souverainu.

Jedná se pojmově vždy o stav dočasný, není však shodný s pouhým dobytím (debelací) území. Okupační síly mohou vykonávat výkonnou, zákonodárnou i soudní moc (např. Spojenská kontrolní rada (Allied Control Council) ve Velkoněmecké říši), nebo mohou některé z nich či všechny svěřit samosprávě (např. Jugoslávie za druhé světové války). Okupace neznamená zánik státu. Tím je toliko annexe (připojení), např. Východního Pruska k SSSR.

Historicky se termín okupace používal rovněž pro zabrání dosud neobsazeného území, terra

Parlamentní

12. 02. 2022, 15:10

Okupaci zazila republika jen jednou a to 1938 az 1945 a to Polskem a Nemeckem. Zavedli okupacni zakony a to vcetne represivních slozek. Vysidleni pohranici, uzavreni skol atd.. O jine okupacinevim.

Veritas vincit

12. 02. 2022, 15:05

jumpman
"Veritas vincit - za prvé neumíš číst a za druhé neznáš fakta. "
*
Číst umím, dokonce i rozumím technickým údajům.
Jasně jsi napsal:
"Pokud byl "prázdný" (bez raket a pum) tak dokázal vymanévrovat jak Me-109 tak FW-190,"
V té větě není ani špetka pochybnsti.

(Manévrovat - provádět účelné pohyby , úkony k dosažení cíle, ...)
Nevím co pro tebe znamená české slovo vymanévrovat, ale pro mě je to v případě letadla nějaký druh řekněme "účelové akrobacie".
Opravdu nechápu, proč do toho pleteš nějaké horizontály a přijímání boje...
Oni si ve válce vybírali, jestli příjmou boj a poletí při tom vodorovně jako pramice na vodě?

Skutečnost je taková, že žádný bitevník Il-2 neměl letové ani technické parametry ani vlastnosti, aby uletěl, vymanévroval Bf-109 a Fw-190. Samozřejmě, pokud jim nebyl lhostejný a nenechali jej odletět.
Zadní střelec je samozřejmě mohl s trochou štěstí sestřelit, pokud měl munici, ale určitě jim nemohl uletět za pomoci jakékoliv akrobacie, manévrování.

Veritas vincit

12. 02. 2022, 14:33

Parlamentní
"A kde ty jsi ziskal jistotu o pravdivosti tvrzeni nacka jmenem Rudel, ze znicil tolik tanku?"
*
Jistotu nemá nikdo.
Stejně tak mohu pochybovat o statistikách sovětských, amerických, československých,...

Počet Rudelovi připsaných zničených tanků se uvádí v historických datech a statistikách. Uvádí je i autor článku ..., který si je určitě jen tak nevycucal z prstu...
Počet bojových letů 2 530 z toho 2 100 na Ju-87, 430 na Fw-190, připsáno 519 zničených tanků,..... Dokonce údajně sestřelil 7 strojů Il-2. Byl 30x sestřelen...., 5x zraněn a odvezl z nepřátelského území 6 pilotů.
https://en.wikipedia.org/wiki/Hans-Ulrich_Rudel
Ty jsi naopak neuvedl žádná data ani žádná čísla.

Pokud se bavíme o technických a statistických datech a ty si tam napíšeš "nácek", samozřejmě pravdivě, já klidně přejdu na tvoji úroveň příslušníka stáda zbabělých čechoSlovanů, neustále nemocných konspiračním stihomamem. Kteří na útočící nepřátele rodné země nikdy ani nestříleli, ale po okupaci pilně sloužili jako ovce. Německým 6 let a sovětským okupantům 21 let, v podstatě ovšem 44 let.
Když pominu politické barvy, tak u Rudela se měli učit všichni piloti ČSR z 38.roku a všichni ze srpna 68. roku.
Kdyby bylo po mým, tak všichni vojáci z povolání, kteří byli ve státní službě 21.srpna 1968 a všichni členové Komunistické strany Českoslovenaka 1969-1989, neberou dnes vůbec žádný, nebo berou pouze nejnižší možný důchod.
Nedodžet přísahu, nebo škodit rodné zemi považuji i po tolika letech za jeden z nejodpornějších skutků, které může člověk v životě udělat.

Parlamentní

12. 02. 2022, 13:53

Kazdy lovec a jedno jestli rybar ci stihac ma "velky oci". Jo kdyz dolozi pilotni denik vcetne svedectvi to je jina. Nejvetsi pohadkar byl snad Joachim Marselle, ten sesttelil vicletadel nez bylo ve vzduchu. A pak je jemu podobný Veritas. On pochazi z NDR, ale stydi se za Slovany a pritom je to Luzicky Srb.

jumpman

12. 02. 2022, 13:34

Veritas vincit - za prvé neumíš číst a za druhé neznáš fakta. Jednoznačně jsem napsal, že Il-2 byl schopen vymanévrovat jak Bf 109 tak FW 190, pokud byl jejich pilot tak hloupý, že se pokusil o souboj na horizontále a pilot Il-2 měl odvahu do souboje jít. Tzn. nikde netvrdím, že Il-2 byl schopen tyto letouny k souboji přinutit, ale pokud se piloti těchto letounů pokusili o souboj na horizontále, dokázal je Il-2 vymanévrovat. Je to historicky podložený fakt. Je to stejné jako s hurricanem. Byl na horizontále obratnější něž spitfire, ale pokud by spitfire na tento souboj nepřistoupil, je mu to dost prd platné. Dokážeš pochopit takto napsanou odpověď?

jumpman

12. 02. 2022, 13:29

Parlamentni - HS 129 měl problém s příliš krátkou řídící pákou v porovnání se silami působícími na řídící plochy. Pokud se dostal do většího klesání než 30° tak jej běžný smrtelník nebyl schopen vybrat, tedy kromě rudela, ale to nebyl běžný smrtelník :-) Prodloužit ji nebylo možné kvůli pancéřové skořepině kabiny.
Mě přijdou všeobecně úspěchy německých experten značně nadsazené. Pravdou je, že když se pustí historici do přesného zkoumání, tak to nejsou nikdy schopni potvrdit, ale údajně jsou na vině vždy ruské archívy, kdy nechtějí přiznat hrozné ztráty rusáků za druhé světové. Za mě je to účelové tvrzení a pravda bude spíš někde uprostřed. Věřím počtu sestřelů např u molderse, ale hartman mi přijde už dost jako pohádkář. Zvlášť, když ho dle jeho tvrzení nikdy nesestřelili, ale reálně ho sundali rusáci 4x a z toho ho 2x vymanévroval Il-2... Potom se těžko věří tvrzení že sestřelil 352 letadel...
A veritaska je takovej místní .... nemá cenu se s ním dohadovat, vědomosti má na 0 a reaguje pouze na základě emocí a pocitů

Veritas vincit

12. 02. 2022, 13:24

Jumpman
"Pokud byl "prázdný" (bez raket a pum) tak dokázal vymanévrovat jak Me-109 tak FW-190,"
*
Co si představuješ pod svým neochvějným pojmem "dokázal vymanévrovat" ?
Opravdu si myslíš, nebo máš nějak ověřené, že například nejrychlejší
Il-2M3 s max. rychlostí 410 km/h , dostupem 5 000 m, rychlost stoupání 15 minut do 5 000m
(5,5 m/s), dokázal "vymanévrovat"
Bf-109 s max. rychlostí 620-680 km/h, dostupem 12 000 m , rychlost stoupání 17-22 m/s,
nebo Fw-190 A-8 s max. rychlostí 652 km/h, dostupem 10 350 m, rychlost stoupání 15 m/s ?
Nenapadlo tě, že by v těch německých strojích muselo sedět úplný dřevo?
V počítačové hře to asi možné je ...

Parlamentní

12. 02. 2022, 13:13

jumpman
Uz jsem se lekl, ze budu za blazna, kdyz nesouhlasim s poctem 500. Hs 129 jako bitevnik nestal za moc, to Fw 190 meli vetsi uspechy na pozemni cile. Pritom se mi Hs libi, ale zase je to kachna. Ze by jen Rudel dokazal znicit tank s touhle kachnou se mi nezda. Nekde jsem cetl, ze Hs znicil v Kursku asi 40 tanku, ale to bych musel hodně patrat jestli to sedi.

jumpman

12. 02. 2022, 12:51

parlamentní - tak rudel byl jediný pilot, který dokázal ničit tanky na HS 129 se kterým měli ostatní piloti problém vůbec letět...

Parlamentní

12. 02. 2022, 12:45

Veritasko
A kde ty jsi ziskal jistotu o pravdivosti tvrzeni nacka jmenem Rudel, ze znicil tolik tanku? Jel jsi v aute 250km/h nebo na motorce? Mozna ano a jaky jsi mel videni, normalni? Pri rychlosti 400km/h vic ta kachna neletela, byl problem vse vyhodnotit bez chyby. A tak vznikaji chyby u pilotu, kteri utocili na obrnenou techniku. Hledej na netu stejne jako ja. To podobne u stihacu, ale pro tebe by bylo nejlepsi, kdy Rudel znicil 2 000 tanku. To ovsem neznicil a mozna jen 300. Pravdu nevedel ani on ani dalsi.

Parlamentní

12. 02. 2022, 12:43

Veritasko
A kde ty jsi ziskal jistotu o pravdivosti tvrzeni nacka jmenem Rudel, ze znicil tolik tanku? Jel jsi v aute 250km/h nebo na motorce? Mozna ano a jaky jsi mel videni, normalni? Pri rychlosti 400km/h vic ta kachna neletela, byl problem vse vyhodnotit bez chyby. A tak vznikaji chyby u pilotu, kteri utocili na obrnenou techniku. Hledej na netu stejne jako ja. To podobne u stihacu, ale pro tebe by bylo nejlepsi, kdy Rudel znicil 2 000 tanku. To ovsem neznicil a mozna jen 300. Pravdu nedel ani on ani dalsi.

Veritas vincit

12. 02. 2022, 11:53

Parlamentní
"Patral jsem mohl Rudel znicit 500 tanku? A odpoved zni ne. Ju 87 mela na kazdem kridle automaticky kanon s 12ti náboji....
... Proto si mysli, ze rada stroju, ktere si Rudel narokuje vyvazla bez poskozeni. "
*
Napsal jsi 6 řádků o ničem a neuvedl jediný důkaz pro své tvrzení.
To tě to nicneříkající lhaní tak uspokojuje ?
Kde jsi vzal to přesvědčení, že řada těch tanků vyvázla bez poškození?

Veritas vincit I.

12. 02. 2022, 11:47

Veritas vincit II.
"Rudel si užil svoji slávu v plných douškách na rozdíl od generála Schornera. Na druhou stranu si svoji politickou slávu užíval K. Waldheim či teologickou moc papež Ratzinger."
*
Chlape, dávej si bacha pod jakým nickem píšeš a co kopíruješ. Díky.

Jumpman

12. 02. 2022, 10:44

Tady se to moc nenosí, přiznat, že rusáci měli něco fakt dobrého, ale faktem je, že IL-2 byl na svoji dobu skvělé letadlo a i řeči o jeho špatných letových vlastnostech byli do značné míry dané tím, že je piloti přetěžovali. Pokud byl "prázdný" (bez raket a pum) tak dokázal vymanévrovat jak Me-109 tak FW-190, pokus se pilot IL-2 nebál a němec byl tak hloupý, že to zkusil v zatáčkách. Problém byl, že dle specifikace, měl IL-2 nést maximálně 4 rakety RS-132 nebo 8 RS-82, oni ovšem nakládali 12x RS-132 nebo i v extrémních případech 24xRS-132. Nechtěli se připravit o účinnost těchto raket v cíli. Takto přetížený letoun měl ovšem potíže vůbec vzlétnout, natož předvést nějaký manévr...
A k těm německým úspěchům - je zajímavé, že se většina "es" vyloupla až poté, co němci začali ustupovat, čili bylo v podstatě nemožné ověřit jak sestřel, tak zničenou techniku jinak, než na dobré slovo stíhače. Bylo zajímavé čtení, kdy jsem četl o soubojích nad kubání nebo leningradem, kde díky poměrně stabilní frontě po delší dobu, bylo možno historiky dohledat poměrně vysoké procento tzv. "jmených" soubojů (čili identifikovali oba piloty) a tam vyplynulo, že rusové své úspěchy přecenili z cca 30%, ale němci o 465% A je to logické - v ruské armádě se příliš nevyplatilo vyčnívat, takže se jejich piloti zas tak o uznání sestřelu "nebili" ale v německé armádě to byl kult hrdiny a je ověřeno, že pro stíhače s počtem sestřelů 100+ bylo mnohem jednodušší získat potvrzení sestřelu, než pro "bezejmenné" a začínající piloty. Je stejně s podivem, že přestože při napadení ruska, měli němečtí piloti zkušenosti už z dvouleté letecké války, kdežto rusáci byli vyjukaní zající, rusáci létali převážně na I-16 a I-153, což oproti Bf 109E4 byly jen cíle a těch letounů měli také několik desítek tisíc, tak se německá esa příliš vymykala. Ovšem po roce 43 se "urodilo"...
A ještě k těm útokům na pozemní cíle. Ty statistiky byly ze západních zdrojů, kde sledovali celkovou účinnost leteckých útoků proti obrněné technice a ta se následně dostala spojencům do rukou. Zjistili, že 80% techniky bylo opuštěno, bez způsobeného poškození (stačila psychologie - nejspíš reflex z východní fronty), dalších 10% bylo poškozeno tak, že byla závada odstranitelná, ale posádka techniku stejně opustila (zničené pásy a podobně) a jen 10% byla technika skutečně zlikvidována. Ovšem pro udržení morálky vlastních pilotů až do konce války uznávali v podstatě vše za zničené leteckým útokem. Bylo to stejné i u stíhačů RAF, kdy potvrzovali i sestřely, které byli zachycené na filmu jako jasné zásahy s odpadajícími částmi letadla (aby nepřicházeli o piloty při snaze ověřit sestřel na film) a i to stačilo k 20% nadhodnocení počtu sestřelů RAF. Jak to tedy muselo vypadat, když se němci spoléhali pouze na ústní potvrzení. Tím nechci tvrdit, že by si němci chtěli sestřely vymýšlet, ale většině stačilo to, že viděli, že letoun zasáhli a letadlo se "pakovalo" ze souboje. Zvlášť navýchodní frontě němci ani neměli nějak zvlášť touhu se do soubojů pouštět, pouze zaútočili z převýšení a hned mizeli...

Parlamentní

12. 02. 2022, 10:19

jumpman
Diky, to jsem si myslel a pak po Kursku skoncila letecka nadvlada Nemcu. Procital jsem i Chazanova(bitva o kursk 1a2). Ptab bombicky mely velkou ucinnost, ale i rozptyl. IL 2 byl dle meho lepsim nicitelem obrnene techniky nez Ju 87.

jumpman

12. 02. 2022, 10:02

Parlamentní - za druhé světové byl jediným skutečně účinným protitankovým letounem IL-2 a to díky PTAB, protože shodil koberec těchto pumiček. Hlavňovou výzbrojí bylo skutečně zničeno méně než 10% z nárokovaných úspěchů. Zvlášť na východní frontě, kdy od roku 43 byli nacisté na neustálém ústupu a reálné ověření bylo v podstatě nemožné, naopak, poškozené tanky rusáci poměrně lehce vraceli zpět do boje.
Další věcí je reálná účinnost 37mm kanonu na pancíř tehdejších tanků. Už v roce 41 tato ráže nebyla schopna probít pancíř T-34 ani z nulové vzdálenosti. Pochopím, že použili wolfram, tím zvýšili průbojnost, ale zase museli zkrátit délku hlavně a z cca 2m hlavně nelze dosáhnout nijak zázračné úsťové rychlosti, kterou takto malá ráže potřebuje k probití pancíře. A při poměrně vysoké rychlosti, se kterou se letoun přibližoval k tanku, bylo asi dost problematicé vystřelit na vzdálenost nižší než 100m a zároveň dokázat ještě ten letoun vybrat...

Parlamentní

12. 02. 2022, 09:44

Patral jsem mohl Rudel znicit 500 tanku? A odpoved zni ne. Ju 87 mela na kazdem kridle automaticky kanon s 12ti náboji. Vystrelit jeden granat skoro nemozne, dva jiz jsou realne z kazdeho kanonu. Pilot mohl obcas videt vybuch tanku, horeni, ale vetsinou zastaveni. Overeni uplneho zniceni tanku skoro nemozne, pokud pechota neprorazila vpred a neobsadila dobyta uzemi. Proto si mysli, ze rada stroju, ktere si Rudel narokuje vyvazla bez poskozeni. To se samozrejme netyka jen tohoto pilota, ale i dalsich pilotu i na strane druhe.

Veritas vincit

12. 02. 2022, 08:40

Rudel si užil svoji slávu v plných douškách na rozdíl od generála Schornera. Na druhou stranu si svoji politickou slávu užíval K. Waldheim či teologickou moc papež Ratzinger.

Veritas vincit

12. 02. 2022, 00:47

Vaclav Flek
Ano, máte pravdu. "moralni kvality".
Věděl jsem, že "to" tam úplně nesedí od začátku. Netušil jsem ovšem, že se u toho sousloví někdo zastaví. Většinou mě zajímají puze suchá data a tady jsem se bohužel pustil na tenký led humanitních oborů. :-)
Jako civilistovi, občanovi zřejmě nebylo v oblasti pevných zásad Rudelovi co vytknout.
Na druhou stranu, vypravit se do cizí země s dobyvačnou armádou mi zrovna morální nepřipadá. Je jasné, že tam byla služba na rozkaz rodné země, ovšem je rozdíl i mezi splněním povinnosti, bezmeznou oddaností národnímu socialismu a přízní k totalitním vládám mnohem více než jenom nad rámec nutného.
A tady se mi to už pere i s luteránskou (křesťansko-protestantskou) vírou.

Franta Antikomunista

11. 02. 2022, 23:17

Ano mnoho autoru tvrdi ze Internacionalne Socialisticke SSSR se chystalo napadnout Narodne Socialisticke Nemecko a po nem celou Evropu ....( ono to zustalo jako zbozne prani rusakum dodnes )
Vzhledem k Hitlerove popirani druhe fronty kdy jako kolovratek v Mein Kampf opakuje stale dokola ne druhou frontu...ne druhou frontu...a nejvetsi nepritel Nemecka je ....Francie....tak snad proto je ona dotycna kniha svym zpusobem zakazana asi aby si soudny ctenar nedal dve a dve dohromady :
Ano SSSR bylo napadeno Nemeckem pote co nemci zjistili ze je chce SSSR napadnout a proto se tomu rozhodli predejit - svym vlastnim prvnim uderem prestoze chapali ze bude tim otevrena druha fronta - kterou Nechteli.

A za druhe Nacisti tedy narodni socialisti tedy levicaci se od komunistu lisily a lisi dodnes v jedinem pripade - Nacisti svuj levicacky program chteji doprat svemu narodu - tedy nacionalu.....naproti tomu Komunisti jakozto internacionalisti chteji doprat vydobytky socialismu celemu svetu - a to je ten rozdil a proto jsou v ocich komunistu nacisti ....ehm....pravice.
Jsou konkurenti to ano ale levicaci jsou obe uskupeni. Socialista jako socialista.

A za treti
ceskostansko nema co nemecku vycitat ...ze byli po valce ve funkcich v nemecku na zaprenou naciste....neni nic proti tomu ze v ceskostansku jsou DODNES zcela verejne ve funkcich a to nejvyssich -zlocinny Komuniste ! ( ano premieri...prezidenti...atd )
A komuniste povrazdili ¨dokonce jeste vice lidi nez Naciste a to v ceskostansku vladne ...a nikomu to nevadi - takze si neberte prosim nemecko vubec do huby.
Toz tak. Dobro dosli .

Vaclav Flek

11. 02. 2022, 21:12

pro croc :

S vasim vyjadrenim "Když historici a fandové zkoumali kolik reálně bylo letadly zničeno tanků, tak to vychází z těch 500 reportovaných na méně než 50 skutečně" si dovolim nesouhlasit. Prinejmensim to neplati v Rudelove pripade. On, a stremhlavi piloti, ktere vycvicil, utocili na tank zezadu, na jeho nejslabsi cast, tedy motorovy prostor. Po zasahu bylo pravidlem, ze se tank vznitil, a takovy stroj jiz zpravidla neslo zachranit (napr. v ruske terminologii se "shorely tank" vzdy pocita k nenavratnym ztratam). Ja sam jsem videl ve vojenskem prostoru horet tank, a mohu potvrdit, ze to, coz nej zbylo, se jiz vubec pouzit nedalo (osadka stacila vyskakat...). Sam Rudel nekde ve svych pametech uvadi, ze povazoval tank za zniceny, pokud zacal horet, nestacilo mu, ze se treba znehybnil.

Vaclav Flek

11. 02. 2022, 21:01

pro Veritas vincit :

Ve vasem vyjadreni : Až na politické názory a morální kvality určitě zcela vyjímečně statečný a houževnatý chlap." mne prekvapilo jedno slovo, s ostatnim bych souhlasil. Zpravidla kvuli jednomu slovu nereaguji, zde ucinim vyjimku. Tim slovem nejsou "politicke nazory", ostatne ja sam na jinem miste v tomto vlakne uvadim, ze Rudelovy nazory jsou obtizne zkousnutelne... Tim souslovim je samozrejme vyraz "moralni kvality"., ktery jste uzil, aniz byste dale rozvedl, v cem ty "moralni kvality" (z kontextu chapu jako spatne moralni kvality) vidite.

Neni mi znamo, ze by neko Rudelovi vytknul, ze lhal, obohatil se na cizi ucet, kradl ci drancoval, nekoho podrazil nebo udal, podvedl, opustil v nouzi atd. atd. Osobne se domnivam, ze moralni integritu Rudelovy osobnosti nelze zpochybnit, coz nesouvis s jeho sympatiemi pro nacismus a diktatorske rezimy v jizni Americe... Treba vite neco, co ja neznam, proto pisu s prosbou, zda byste to mohl rozvest.

bombero

11. 02. 2022, 20:59

czert-"Ne proto ze by nacismusv dnesnim rajchu nebyl popularni."
trochu paradoxně, dnes nejvíc nácků a jejich hnutí je v rusku. Ale co čekat od "bratrů"(komanči a náckové), že?

Vaclav Flek

11. 02. 2022, 20:26

Hans-Ulrich Rudel byl jiste velmi pozoruhodny clovek, nejenom fenomenalni pilot, ale i fenomenalni sportovec. Cetl jsem v originale jeho pameti, jsou asi dvojnasobne ve srovnani s tim, co vyslo v prekladu u nas, ovsem dobra zprava je, ze cesky preklad obsahuje velkou vetsinu jeho valecnych vzpominek.

Ta druha cast jeho pameti (ktera v ceskem prekladu nevysla) se tyka jeho povalecneho pusobeni, hlavne ucasti na vystavbe vojenskeho letectva v Argentine i dalsich jihoamerickych zemich, a take jeho vystupu na nejvyssi vrcholky And (s protezou po amputovane noze !). Rudel popisuje i svuj navrat do tehdejsiho zapadniho Nemecka a je velmi kriticky ve svem hodnoceni spolkove republiky. S mnoha jeho politickymi nazory se jiste neda souhlasit, nicmene jeho pilotni mistrovstvi a neuveritelnou statecnost a nasazeni mu asi neuprou ani jeho nejvetsi protivnici.

Jeste k jeho valecnym vzpominkam : Pokud by nekdo nemel cas ci chut cist je cele, doporucuji alespon cast o naletu na sovetskou bitevni lod Marat. Jde o jednu z nejdramatictejsich epizod valecnych memoaru, prekonavajici i slavne Clostermannovy pameti... Skoda, ze format teto diskuse neumoznuje vlozit alespon kratky vynatek z Rudelova liceni.

Vaclav Flek

11. 02. 2022, 20:02

pro liberal shark :

"To jsem nevěděl, že Rudel byl německý Meresjev :-)."

Ano, byl, ale srovnani neni presne. Rudel mel amputovanou jednu nohu, Meresjev obe. Rudel letal na stremhlavych bombarderech, Meresjev se stihackou. Valecne vykony Rudela jsou mnohem impozantnejsi, nez vykony Meresjeva (resp. Maresjeva, jak se jmenoval ten vzor, dle ktereho vznikla romanova postava).

Parlamentni

11. 02. 2022, 19:53

Vážený ,jestli nevite že pilot JG 52 Erich Hartmann měl prezdivku "Bubi" tak si hodně rychle doplňte vědomosti!!! Ty hovno...

Mirek

11. 02. 2022, 19:42

Myslite pilota JG-52 Hermanna Grafa?

Veritas vincit

11. 02. 2022, 18:36

Koho by to nebavilo celý, alespoň díl 27. a 28. "Lítáme do Ruska."

Veritas vincit

11. 02. 2022, 18:13

Na odlehčení.
Co takhle "jezedácká štuka"?
Už jste četli 41.dílů "Paměti starého práškaře – aneb od Blaníka přes Čmeláka k Boeingu" ?
https://www.planes.cz/cs/articles?category=3025&page=5
(řazeno pozpátku)

ŠTATLAŘ

11. 02. 2022, 17:56

Když jsme u těch letců bez nohou. Zapomíná se na rumunského letce Gheorghia Banciolescu, pravda, nebojoval jako Bader, Maresjev, Rudel, ale svou tvrdohlavostí v lásce k létání k nim jistě patří. https://r.search.yahoo.com/_ylt=AwrJ61vhlAZicX0AqAhXNyoA;_ylu=Y29sbwNiZjEEcG9zAzMEdnRpZANEMTEyNF8xBHNlYwNzcg--/RV=2/RE=1644627298/RO=10/RU=https%3a%2f%2fwww.drobnepamatky.cz%2fnode%2f31100/RK=2/RS=Kn62_NiaA79sdEhrJqWSCbxXV8s-

Mirek

11. 02. 2022, 15:55

Rudel, Hartman, Lipfert, Hermann, Steinhoff... Četl jsem snad vše, co od nich zde vyšlo. A zcela jasně se dá poznat, který z nich byl pilot jako ve Francii Clostermann, a kdo to "žral". Nejvíc mě zklamal Hermann až jsem mu to ruské zajetí i přál (nechtěl se vzdát anglo-američanům, protože se na ně zlobil za bombardování Říše) :laughing:

Parlamentní

11. 02. 2022, 14:30

A helemese, tady nekdo pise pod moji prezdivkou o E. Hartmannovi. Ok ty hovno.
Parlamentni

Parlamentní

11. 02. 2022, 14:23

Nobody, ja to vidim jinak.
Na schůzce, kde Rudel podepsal své knihy a rozdával autogramy vojákům, byli generálové německého letectva [de ] a Walter Krupinski . Později generálové veřejně srovnávali Rudelovu minulost jako nacisty a neonacistických příznivců s kariérou prominentního sociálního demokrata vůdce Herberta Wehnera , který byl členem německé komunistické strany ve 30. letech 20. století, který žil v Moskvě během druhé světové války , kde byl údajně zapojen do NKVD operace. Nazývali Wehnera extrémistou a popsali Rudela jako čestného muže, který „neukradl rodině stříbro ani nic jiného“.
Když se tyto poznámky dostaly na veřejnost, spolkový ministr obrany Georg Leber nařídil generálům předčasný odchod do důchodu ke dni 1. listopadu 1976. Leber, který byl členem sociálnědemokratické strany Německa (SPD), však byl těžce kritizován za své činy opozicí Křesťanskodemokratické unie (CDU) a skandál přispěl k odchodu ministra do důchodu na začátku roku 1978.Wikipedia site:cs.isecosmetic.com

Parlamentni

11. 02. 2022, 14:22

Podobné problemy v nové Luftwaffe měl i Erich bubi Hartmann.

Bigles

11. 02. 2022, 14:14

Jaky hovado vy mu nesahate ani po kotniky!!

Slavoslav

11. 02. 2022, 13:52

@croc:
ono je aj otazka co to je zniceny tank. Tank ktory zasiahnes, vyradis ho z boja pre danu operaciu, ale neskor ho opravia je zniceny, alebo nie? Tak sa mi zda, ze do strat sa napriklad pre tu ktoru operaciu bezne ratal aj zraneny vojak ktory sa napriklad o pol roka vratil nazad, aby bojoval v inej operacii

croc

11. 02. 2022, 13:36

Když historici a fandové zkoumali kolik reálně bylo letadly zničeno tanků, tak to vychází z těch 500 reportovaných na méně než 50 skutečně. Tohle platilo napříč všemi stranami konfliktu. A nebylo to způsobené jen nějakým naparováním, ale prostě možnostmi doby a v průběhu času zaměňováním "zásahu" za "zničení". Hezky je to shrnuto ve videích youtube kanálu Military Aviation History video Accuracy, Tankbuster & Rudel

Kralix

11. 02. 2022, 13:31

Velice zajímavá historka k jeho osobě o které čtu poprvé. Pochazim kousek od zminovaneho mista!

Alda

11. 02. 2022, 13:18

Pro zájemce o jeho osobu doporučuji si přečíst jeho knihu Navzdory, kde je mimo jiné celkem zdařile a poutavě popsáno jeho dočasné pusobeni eskadry Stg2 na letišti Hradčany a v Mimoni, tuším březen-8.kveten 1945. K tomuto datu se váže historie odletu letadel Ju 87 Stuka FW 190 z mistniho letiště a po půl dennim letu pristali na německém letisti vKitzingenu kde se vzdali Američanům.

nobody

11. 02. 2022, 11:56

Alda:
On je v podstate zazrak, ze prezil tolko zostreleni. Jeho fyzicka kondicia a vola k tomu prispeli, ale bez hromady stastia to nejde. Niekomu to rozbije nohu, ineho to zabije. Niekomu sa podari nudzove pristatie, iny je zasiahnuty tak, ze sa neodvratne zruti a nema ani len vysku na vyskocenie.
Pokial ide o stihacky, tam je to trochu ine - zostrelit pomale a obratne lietadlo nizko nad zemou v rukach vylietaneho mazaka bol vzdy nesmierny problem, ked stihac ma lietadlo stavane na vyssie rychlosti. Za SNP to vyskusal Fw-189 ("Ram", nie 190-ka), ktory to skusil na stareho Smolika (pozorovatel, ktory ten Ram nakoniec zostrelil sa volal Modrovic, meno pilota som uz zabudol). Tie pomale masiny su obvykle dost stabilne, aby s tym mohol vymetat zem, kdezto stihacka riskuje, ze niekde strati vztlak, prepadne a to znamena okamzity stret so zemou.
Preto sa kvoli aeroklubovym utekarom montovali gulomety na Delfina, pretoze 21-ka za nimi nemohla.

Czert

11. 02. 2022, 11:53

Karlik
Hahaha, tak nacku co delali politiku za hitlera, jich bylo i v zapadnim nemecku v politice vic nez dost
Ano, dnes uz ne, protoze jednoduse vymreli.
Ne proto ze by nacismusv dnesnim rajchu nebyl popularni.

Czert

11. 02. 2022, 11:49

Tak obhajoba nacismu zacala hned po tom co prohraly. Nic noveho.

Jen dnes je to popularnejdi nez kdy driv.

nobody

11. 02. 2022, 11:48

Parlamentni:
ta afera bola zjavne o inom, Rudel nic neovplyvnoval. A da sa povedat ze vyznamnou podstatou bolo, ze verejne poukazala na arcikomunistickeho smrada, ktory napomahal NKVD - a dodnes platne dvojite standardy, pokial ide o hodnotenie nacistov a bolsevikov.
https://www.fronta.cz/dotaz/hans-ulrich-rudel-afera-1976

Alda

11. 02. 2022, 11:41

Neuveritelne jak tento člověk mohl přežít bojové lety přes celou dobu valku v poměrně již pomalem a postupně zastaralem letounu Junkers Ju 87!!!

Alda

11. 02. 2022, 11:28

Během svého pusobeni na letisti. Hradcany u Mimoně se svou eskadrouStg2 Imelmmann, ho obyvatelé městečka Mimoň drive Niems mohli každou nedeli spatrit v místním kostele kde měl vždy rozprostřen červený koberec u vstupu.Mohl by mit upominku na svoje pusobeni na tamnim letisti.

Veritas vincit

11. 02. 2022, 10:01

Až na politické názory a morální kvality určitě zcela vyjímečně statečný a houževnatý chlap.

Já nevidím rozdíl mezi nacisty a komunisty.
Každý dělal tu svoji "světovládu" trochu jinak, ale milióny mrtvých, zničených životů a okradených lidí zůstali po obou ideologiích.
Po komunistech je dokonce těch zmařených životů více. Jenom to není tolik vidět, když vraždili a loupili z větší části doma. Nacisté byli svým způsobem vlastenci. Zato komunisté se nikdy neštítili vraždit a okrádat vlastní spoluobčany. O šíření "lidové revoluce" ani nemluvě.
V poválečném Německu se ovšem nedostalo tolik nacistů do politiky, jako je dodnes ex-komunistů ve státní správě a v politice ČR. Což je další balvan, který táhne tuto zemi morálně a ekonomicky dolů. Tak už si to ovšem nechytří obyvatelé ve volbách přejí.
Dobře jim tak. :-)

Kralix

11. 02. 2022, 09:00

Moje babička se narodila jako sudetská Němka v bývalých Kuřivodech dnešní Ralsko. Jako šestnáctiletá už ráda chodila na zábavy do vesnice Dolní Rokytá kde byl nejlepší hostinec na konci vesnice pak to byla škola dnes dětské hřiště a občerstvení u medvěda. Kvůli neustále propagandě o partyzánech a záškodnících se bála chodit přes les sama tak chodila s vojákama z letiště Hradčany. S nima chodil i zmiňovaný Rudel babička mi vzdycky vyprávěla jak byl tento člověk zlý už jenom z toho co říkal a strach šel prý i z toho jak koukal každý ho musel poslouchat nikdo nesměl pochybovat jak říkala pravý kovaný nacista.

Bigles

11. 02. 2022, 08:29

I hovado může mít talent.

Parlamentní

11. 02. 2022, 08:21

Žádný pilot jménem Meresjev neměl amputovanou nohu. Maresjev ano a treba Bader (obe amputovane nohy), coz si nedokazu predstavit.

Parlamentní

11. 02. 2022, 08:16

Rudel, statečný člověk to určitě byl. Ovšem i v jeho případě plati co se nerado píše. Naciste po válce opet sloužili v armádě a angažovali se v politice a to nejen v Německu. Po návratu z Argentiny (kde obchodoval se zbraněmi) do Německa ovlivňoval velení Bundeswehru (Rudel Affare). Byli odvolani generálové K.H. Franke a W. Krupinski.

liberal shark

11. 02. 2022, 08:08

To jsem nevěděl, že Rudel byl německý Meresjev :-).