Jak se společnost Pepsi stala přes noc 6. nejsilnější armádou na světě

 07. 06. 2020      kategorie: Vojenská historie      3 komentáře
Přidat na Seznam.cz

Každý má svůj oblíbený šumivý nápoj. Avšak milujete tento nápoj tak, že byste za něj dali i válečné loďstvo? No, Sověti to udělali. Pojďme se blíže podívat na tento neuvěřitelný příběh, který se opravdu stal.

V roce 1959 chtěli Američané Sovětům přiblížit svoji kulturu, a tak se přímo v Moskvě uspořádala výstava  "American National Exhibition", která měla obyčejným Rusům přiblížit, jak se žije v Americe. K vidění byla americká auta, "typická" americká domácnost, oblečení a další produkty. Výstavu zahajoval tehdy americký viceprezident Richard Nixon.

Brzy se však přátelská exhibice změnila ve slovní přestřelku právě mezi Nixonem a sovětským prvním tajemníkem ústředního výboru Komunistické strany Sovětského svazu Nikitou Sergejevičem Chruščovem na téma "Kapitalismus vs. Komunismus". Chruščov se v rámci poměrně ostré výměny názorů začal potit a jak si utíral čelo, zástupce společnosti Pepsi mu přinesl papírový kelímek šumivého náboje barvy karamelu a následně vyfotil Chruščova, jak ho pije. Díky tomu získala tehdy společnost Pepsi skvělou reklamu. A začala se psát historie, i když ne okamžitě. Chruščov nejprve oficiálně označil nápoj za odporný a přeslazený, sovětští návštěvnící si ho však zamilovali okamžitě.

Nixon_and_Krushchev_(46792026815)
Foto: Tehdejší americký viceprezident Richard Nixon (zcela vpravo) a sovětský první tajemník ústředního výboru Komunistické strany Sovětského svazu Nikita Sergejevič Chruščov (v klobouku) na výstavě American National Exhibition | IIP Photo Archive Washington, DC, USA / Wikimedia Commons

Roky ubíhaly až se v roce 1963 stal prezidentem společnosti Pepsi Donald Kendall, který (stejně jako konkurenční společnost Coca-Cola) chtěla proniknout na trh Východního bloku. Kendall byl blízkým přítelem Richarda Nixona, který byl v té době již prezidentem a mohl mu tedy s expanzí na Východ pomoci. Dojednávání trvalo několik let a v roce 1972 byla dohoda téměř podepsána, jenže nastal problém. Jak Sovětský svaz za Pepsi zaplatí? Sovětský svaz neměl tehdy přístup k cizí měně a na mezionárodním trhu nemohl být Rubl směnen, protože o něj nikdo, jako o neperspektivní měnu, neměl zájem. Nakonec se však směnný produkt našel - vodka. Sovětský svaz tedy výměnou za Pepsi posílal do Spojených států vodku Stolichnaya, dnes druhou nejprodávanější vodku na světě (v současné době je mimochodem Stolichnaya v USA stále nejoblíbenější tvrdý alkohol).

Dohoda to byla vskutku historická. Pepsi byla prvním "západním produktem", který se v Sovětském Svazu oficiálně prodával v běžných obchodech. Kromě toho se postavení společnosti Pepsi na mezinárodním trhu výrazně posílilo, neboť jako jediná vyvážela ze Sovětského Svazu vodku pro Americký trh. Do Sovětského svazu se chtěla "natlačit" i společnost Coca-Cola, která za cenu Pepsi, chtěla do Sovětského svazu dodat třikrát více nápojů. V praxi by tak za cenu jedné sklenky Pepsi mohl Sovětský svaz získat sklenku Coca-Coly, Fanty a Minute Maid. Sověti si ovšem zamilovali Pepsi a nebyli ochotni ji za cokoliv měnit.

V Sovětském svazu se Pepsi stala obrovsky úspěšným drinkem a do roku 1989 zde vzniklo 21 továren na výrobu tohoto šumivého nápoje.

Classic_Pepsi_bottles_in_supermarket_in_Kyiv
Foto: V Sovětském svazu se Pepsi stala obrovsky úspěšným drinkem a je velmi populární dodnes | Maksym Kozlenko / Wikimedia Commons

V roce 1989 měla být podepsána nová dohoda mezi Sovětskou vládou a společností Pepsi. V té době byla však ekonomika Sovětského svazu ve velice bídném stavu a kontrakt v hodnotě tehdy astronomických 3 miliard dolarů nebyl Sovětský svaz schopen nijak zaplatit. Sovětský rubl stále nikdo nechtěl měnit, protože jeho hodnota neustále klesala a Sověti zároveň nevyráběli takové množství vodky Stolychnaya, aby se zakázka mohla pokrýt. Protože však byla Pepsi v Sovětském svazu opravdu extrémně oblíbeným a populárním nápojem, nechtěl Sovětský svaz nechat dohodu padnout. Musel se tedy najít jiný způsob kompenzace.

A našel se. Zatímco měl Sovětský svaz v 70. letech spoustu vodky, na konci 80. let měl zas spoustu vojenského materiálu, který už nemohl uživit, a tak se rozhodl společnosti Pepsi zaplatit právě vojenským materiálem.

1280px-Kirov-class_battlecruiser
Foto: Sovětský svaz za dodávky Pepsi zaplatil 17 ponorkami, jedním křižníkem, jednou fregatou a jedním torpédoborcem. | Soviet Military Power / Wikimedia Commons

Sovětský svaz za dodávky Pepsi zaplatil 17 ponorkami, jedním křižníkem, jednou fregatou a jedním torpédoborcem. Společnost Pepsi koupila každou loď a ponorku za cenu 150 000 dolarů. Aby se však cena dorovnala, "přihodil" Sovětský svaz ještě několik tankerů plných nafty. Díky tomu měla v podstatě přes noc společnost Pepsi 6. nejsilnější námořnictvo na světě! Ovšem nutno podotknout, že sovětský válečný materiál byl oproti západním strojům zastaralý a tak ho společnost Pepsi dále prodala jedné švédské společnosti, která loďstvo rozřezala do šrotu.

Prezident Pepsi, Donald Kendall, si samozřejmě musel rýpnout a poradci pro národní bezpečnost USA tehdy řekl: "Odzbrojujeme SSSR rychleji než vy!"

 Autor: Tomáš Svoboda

Komentáře

Mates

08. 06. 2020, 10:35

Mira: tam ses asi trochu ukoukl...část ohledně roku 1963 se týká prezidenta společnosti Pepsi, ne USA :-)

Petr Hertel / ČERT

07. 06. 2020, 16:05

Jen poznámka k Míra: Tady v tomhle bodě ale opravdu omyl není. Richard M. Nixon (později, v letech 1969-1974, president USA), v téhle době, 1959, opravdu sloužil jako vicepresident v administrativě presidenta D. Eisenhowera.

Mira

07. 06. 2020, 15:26

Dost mě zaráží historické nesrovnalosti... Jak mohl být Nixon v roce '59 viceprezidentem?... A tatáž osoba byla prezidentem USA v roce '63 ? sakra, nejsem expert, ale tady je něco špatně... jinak příjemné počtení, pokud to je pravdivé a ne poloviční výmysl.