EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Jaká je role armády při živelných pohromách

 16. 11. 2024      kategorie: Úvaha      25 komentářů

Nedávné povodně, které postihly region Severní Moravy, výrazně zasáhly do života celé České republiky. Tyto záplavy však pro nás mohou být i určitou lekcí. Lze totiž očekávat, že i vzhledem ke klimatickým změnám se s takovýmito povodněmi budeme střetávat čím dál častěji, a to i na místech, kde bychom to třeba ani nečekali. Obdobné povodně tak mohou postihnout prakticky jakýkoliv region, kde je třebas jen malá řeka. Při diskusích nad takovými záplavami, ale i dalšími obdobnými živelnými katastrofami se lze často setkat s hlasy, že v takových situacích by okamžitě měla být nasazena armáda. Armáda České republiky přitom při řešení následků povodní na severní Moravě nasadila desítky svých příslušníků. Najdou se ale také hlasy, že i to je málo, a že těch vojáků mělo být nasazeno mnohem více. Je to tak ale správně, byl by takovýto přístup racionální?

technikaFoto: Nedávné povodně, které postihly region Severní Moravy, výrazně zasáhly do života celé České republiky | AČR

AČR a její úloha při řešení přírodních katastrof 

Předně je třeba říci, že armáda má své místo ve zvládání různých živelných pohrom. A to především díky svým ženijním jednotkám disponující speciální technikou, která je primárně určena pro vojenské použití, ale která je vzhledem ke svým specifickým vlastnostem a parametrům vhodná právě pro zvládání takovýchto extrémních situací. Co je možná ještě důležitější, že armáda disponuje i celou řadou kvalitních odborníků, kteří nejenže umí ovládat tuto techniku, ale kteří mají řadu cenných zkušeností získaných při takovýchto operacích nejen v České republice, ale také v dalších evropských zemích. Právě tito specialisté spolu s touto technikou tak mohou být výrazně nápomocni nejen při řešení následků živelných pohrom, ale mohou být aktivně nasazováni i v jejich průběhu, aby zabránili šíření nebezpečí na další občany.

To, co je často zmiňováno v diskusích, a co lze slyšet i z úst různých regionálních politiků, je ale něco jiného. Často lze totiž zaslechnout názory, že armáda by se na řešení těchto krizových situacích neměla podílet jen relativně úzkou skupinou specialistů, ale že by měly být nasazeny stovky vojáků, a to i od bojových jednotek. Lze ale vážně pochybovat o tom, zda by takovéto masivní nasazení příslušníků AČR bylo skutečně efektivní, a zda by mělo vůbec smysl.

Zastaralé představy o armádě a její úloze

Takovéto názory volající po masovém nasazení vojáků při živelných pohromách obvykle vycházejí ze zastaralých představ o armádě; z mylných představ o tom, jaké je určení armády, ale jaký je i její charakter. Zejména mnozí starší obyvatelé ČR mají totiž na armádu názory vycházející ještě ze zkušeností dob komunistického režimu, z tehdejší ČSLA (a částečně ještě z někdejšího předválečného Československa).

Někdejší komunistické Československo totiž i díky systému branné povinnosti založeném na základní vojenské službě disponovalo obrovskou armádou, čítající až 200 000 vojáků, a to jak profesionálních vojáků, tak i vojáků v základní vojenské službě. Lze přitom oprávněně pochybovat, zda takto obrovská armáda byla skutečně efektivní. Tehdejší politické vedení Československa proto vnímalo vojáky – především ty v základní službě – často jako levnou pracovní sílu, o čemž svědčí i časté nasazování těchto vojáků nejen při zvládání přírodních pohrom, ale i při výpomoci národnímu hospodářství, například při žních, při stavbě mostů atd. Bohužel možná i díky tomu vznikl v široké veřejnosti názor, že vojáci se v kasárnách jenom flákají. Což o to, částečně to tehdy byla pravda. Jak nasvědčují výpovědi mnohých pamětníků té doby, leckdy se ti vojáci v kasárnách skutečně nudili, protože armáda ani neuměla tak obrovský počet vojáků adekvátně a hlavně efektivně využít. Je však třeba objektivně říci, že i tehdy se vojáci především učili ovládat zbraně a zbraňové systémy, a navíc poměrně intenzivně cvičili. Jejich primárním úkolem byla obrana státu, obrana vlasti (byť poněkud deformovaná jak tehdy vládnoucí komunistickou ideologií, tak i tehdejší atmosférou studené války, kdy reálně hrozil střet mezi oběma bloky).

Dnešní česká armáda je ovšem zcela jiná. Především je ta armáda výrazně menší; v současnosti má jen cca 27 tis. vojáků, což sotva postačuje pro základní úkoly obrany státu. Ostatně, i proto AČR v současné době navyšuje své početní stavy. AČR proto nemá žádný přebytek volné pracovní síly, spíš panuje její nedostatek.

Důležité je také to, že jde o armádu profesionální. Její vojáci jsou jednak poměrně dobře placeni, a především jsou draze cvičeni na to, aby ovládali zbraňové systémy, které jsou dnes mnohem složitější než někdejší technika studené války. Bylo by proto neefektivní používat tuto drahou, kvalitně vycvičenou pracovní sílu pro vykonávání různých pomocných úkolů při řešení živelných katastrof. Něco takového by bylo naprostým plýtváním lidským potenciálem, ale stejně tak i penězi vynaloženými na výcvik těchto vojáků.

Nabízí se ostatně otázka, proč by měli být na takovéto účely nasazováni právě jen vojáci. Vždyť vojáci jsou dnes de facto jen běžnými státními zaměstnanci, stejně jako jsou jimi i příslušníci dalších profesí, placených jak přímo státním rozpočtem, tak i z jiných částí veřejných rozpočtů. Pokud by měli být na zvládání následků živelných katastrof povoláváni vojáci, proč by stejně tak nemohli být povoláváni třebas i učitelé, lékaři, pracovníci státní správy? Vždyť i mezi nimi by se našla řada fyzicky zdatných mužů, kteří by mohli pomoci například při odklízení následků živelných pohrom. Jistě, ta představa je poněkud absurdní. Ale i to ukazuje, jak nesmyslné jsou úvahy o tom, že stejně tak by pro tento úkol měli být automaticky používáni vojáci.

Bohužel za zmíněné mylné vnímání armády coby rezervoáru pracovní síly pro zvládaní živelných katastrof mohou i někteří politici, resp. některé politické strany. Tito politici často z neznalosti, či spíše z pouhého populismu při obhajování role armády a především výdajů na obranu často argumentují, že základní výhodou armády je to, že pokud přijde záplava, požáry či jiná živelná pohroma, pak přijedou vojáci se svou speciální technikou, a díky ní jednak zachrání lidské životy, a také pomohou řešit následky těchto pohrom. Je přitom zřejmé, že takováto argumentace je zcela nesmyslná. Pokud by tomu bylo tak, pokud by armáda byla určena právě jen pro řešení živelných pohrom, pak by armáda nemusela být taková, jaká je nyní. Nemusela by mít bojové jednotky, nepotřebovala by drahou bojovou techniku, jako jsou stíhačky, tanky či bojová vozidla pěchoty v hodnotě desítek miliard. Místo toho by stačilo jen omezené množství pracovníků u ženijních a speciálních útvarů, kteří by byli určeni právě pro záchranné práce, a případně by mohli být využíváni pro výstavbu různých protipovodňových prvků atd. Je ale zřejmé, že takováto představa je zcela mylná.

Někdy bohužel poněkud zapomínáme na to, že armáda je tu především proto, aby byla schopna bojovat, aby dokázala v případě ohrožení státu bránit náš stát, naši vlast. To, že zapomínáme na tento prostý, takřka banální fakt, je do značné míry způsobeno tím, že česká armáda jako taková nebyla desítky let skutečně bojově nasazena. Čeští vojáci se sice účastnili různých mírových misí, čeští vojáci se účastnili i bojových operací v Afghánistánu, přesto se vždy jednalo o nasazení jen malého počtu vojáků. Nikdy nebyla armáda nasazena jako celek.

Stejně tak zde hraje svou roli i to, že na území České republiky od konce druhé světové války neprobíhaly žádné boje, s atypickou výjimkou obsazení naší země Sovětským svazem v roce 1968. Války proto vnímáme jako něco cizího, vzdáleného; jako něco, co se děje v nevyspělých zemích třetího světa, a co se u nás, v civilizované Evropě už nemůže nikdy stát.

Jenže události na Ukrajině nám jasně ukazují, jak je takovýto přístup iluzorní. Vždyť také Ukrajinci se po dlouhá léta domnívali, že na území Ukrajiny už nikdy nemůže probíhat válka. Jejich země měla zajištěnou bezpečnost a územní integritu od velmocí, a to včetně Ruska (budapešťské memorandum). I to byl důvod, proč se ukrajinské politické vedení dalo poněkud uchlácholit, a proč také nebyly ukrajinské ozbrojené síly patřičně rozvíjeny, proč na ně nebyly vynakládány adekvátní prostředky, a proč armáda necvičila a místo toho plnila spíše různé pomocné úkoly. Až anexe Krymu, vyvolání separatismu na východě republiky a konečně i otevřený útok ruské armády na Ukrajinu v roce 2022 jasně ukázaly, jak je tato politika chybná. Bylo by tedy hloupé, abychom tuto chybu udělali i my.

Situace České republiky je samozřejmě oproti Ukrajině jiná, je mnohem komfortnější, a to především díky našemu členství v NATO. Je třeba si ale uvědomit, že na této obraně NATO se musíme aktivně podílet, nelze ji jen pasivně přijímat. A to právě v současnosti, kdy stále trvá válka na Ukrajině, a kdy Rusko opakovaně vyhrožuje útokem i dalším evropským státům. Česká republika sice není bezprostředně ohrožena, přesto je zřejmé, že přímé ohrožení České republiky nelze vyloučit, a že je nejsilnější od dob druhé světové války. Na tuto situaci česká armáda musí reagovat posilováním svého bojového potenciálu, své bojeschopnosti. Nejde přitom jen o navyšování počtu vojáků, ale především o navyšování jejich schopností. Toho lze ovšem dosáhnout jen pravidelným, intenzivním výcvikem, každodenní prací.

Vše navíc umocňuje fakt, že v současnosti do armády konečně přichází moderní technika – nová samohybná děla Caesar, bojová vozidla pěchoty CV90, tanky Leopard 2 atd. Tato nová technika, zcela jiná než starší technika sovětského původu, je ovšem náročnější na výcvik, a již samo základní přeškolení na tuto techniku je pro AČR velkou výzvou. Výcvik vojáků je proto mnohem intenzivnější, AČR také na tento výcvik vynakládá nemalé prostředky. Bylo by tedy škoda tento lidský potenciál a stejně tak i vynaložené prostředky promarnit tím, že tyto vojáky budeme používat na úkoly, které mnohem lépe zvládne někdo jiný.

Především je ale chybné vnímat armádu pouze jako rezervoár pracovní síly, který je státu volně k dispozici, a který může nasadit právě při živelných pohromách. Jistě, je jen dobré, když vojáci pomohou v oblastech zasažených přírodními katastrofami, když pomohou českým občanům. Vždy by to ale měl být pouze jejich vedlejší, sekundární úkol. Základním, primárním úkolem armády je totiž především výcvik, příprava na možnou válku. Právě vysoká připravenost domácích ozbrojených sil může potenciálního útočníka odradit, a tím takovouto válku odvrátit. Jakékoliv zahrávání s ozbrojenými silami jejich využíváním pro úkoly, pro které nejsou vycvičeny a nejsou pro něj ani vhodné, jakékoliv snižování schopností armády – byť pod zdánlivě dobrým účelem – by se nám mohlo ošklivě vymstít.

Zdroj: Ministerstvo obrany ČR

 Autor: David Khol

Komentáře

Pepík Knedlík

18. 11. 2024, 10:13

Článek je zajímavý pro diskusi. Po vstupu do NATO vnímám armádu ČR jako určitý finanční zdroj prividelku na misích době klidu a míru. S tim nesouhlasim a odsuzuji okupace.
Armada předně ms pomahat pri živelny pohrome nejen fyzickou silou, ale i technikou. Když porovnám AČR s Národní gardou SSA, tak si polozim otázku, potrebujene takou armádu? V Protektoratu byla armada v počtu cca 10 000 vojáků - prehlidkova armáda a současná ji v ničem neprekonala.

Marty

18. 11. 2024, 10:53

Pepík Knedlík
ano, trochu mi to připomělo Okamurovu představu jak bitevní vrtulníky svími kánony zastřelí plameny v Českém Švýcarsku, i tanky letos mohli střílet do vody, určitě by to také značně pomohlo, jsem rád že nesouhlasíte s okupací cizích států, určitě je vám proti srsti například okupace východu Ukrajiny ruskem...

Pepík Knedlík

18. 11. 2024, 13:46

Marty
Nevim jestli Okamura byl v armádě a jeho kecy mě nechávají klidným.
Pred x lety spadl v Chotusicich Mig a naše rota jela s technikou vč vyproštovaku uklizet společně s letcema bordel.
Proto jsem dal srovnání NG vs AČR.
Amici berou NG jako "hasiče" v případě nouze a pri přírodních prihodach se na ne spolehnou.
U nás jejich místo suplují hasiči.
Není divu, než přijedou vojaci uplyne drahocenný čas a pak je kritika oprávněná.

Pepík Knedlík

18. 11. 2024, 13:50

Marty
Původní odpověď nějak zabloudila v časoprostoru...
Odsuzuji pokus a každou okupaci v minulosti třeba Irak, Afghan a dnes Ukrajina.

David

18. 11. 2024, 13:15

Takzvané vládní vojsko čítalo 7 000 vojáků, mělo jen symbolickou výzbroj - staré pušky z Rakouska-Uherska. Dnešní armáda má téměř 30 000 vojáků, disponuje těžkou výzbrojí - nadzvukové stíhačky, tanky, děla. Čili nesrovnatelné

Pepík Knedlík

18. 11. 2024, 13:35

David
Celkem se armáda snaží navyšovat počty, ale neni u mladých zajem. Berte srovnání jsko nadsázku, která není daleko od pravdy. Vždyt cca 23 000 vojáků s není schopno ochranit ani okres.
Naborak je u armady asi 450 tis, ale kde jsou byty a další vyhody. Proto jezdí za výdělkem okupovat ...

David

18. 11. 2024, 15:12

AČr má více než 23 000 vojáků. Počet příslušníků AČR je srovnatelný s velikostí armád Maďarska nebo Portugalska, tedy srovnatelných států. Je to počet, který vám umožnuje bránit mnohem víc než jeden okres. A co je důležité, můžeme se opřít o spolupráci s dalšími státy NATO. stát velikosti ČR nikdy nemá šanci bránit se sama, na to přišli už představitelé prvorepubllikového Československa, které přitom mělo vysoké výdaje a armádu cca 150 000 vojáků

Czertik

17. 11. 2024, 20:32

dovolim si s autorem nesouhlasit, nasazovani armady - zenistu a pesaku, pri katastrofach je spravne.
zatimco u zenistu jde brat odklizeni po katastrofach jen jako dalsi jejich vycvik, tak u pesaku to, ze pujdou na mesic ci dva uklizet do pole jejich vycviku nijak neuskodi.
pesaci nejsou piloti ci jini specialiste.
pokud se nemylim tak nejkratsi doba je 5 let pro jakehokoliv vojaka (dle druhu zbrane, u jinych je to dele, treba piloti to maji az do duchodu). takze pokud z onech 5 a vice let bude 1-2 mesice odklizet trosky, nijak negativne se to na kvalite jeho vycviku neprojevi.
fyzicky trenovat musi a uklizeni budou mit misto behani po buzeplacu :)))
a strelecky vycvik neni nic co by neslo rychle obnovit.
nikdo nechce aby armada stavela silnice ci pomahala pri skliznich ci fungovala jako PTPaci.

Marty

18. 11. 2024, 10:55

Czertik
ovšem ženisté (především ale zdaleka ne jen) těchto záchraných a následně odklízecích i dalších pomocných prací plně účastnili, ale zároveň si myslím že pro studenty policejní akademie bylo běhat s košťaty určitě zábavnější než pro vojáky ze 601.skss

David

18. 11. 2024, 13:13

A proč by potom nemohli jít povinně třebas učitelé, lékaři, zaměstnanci státní správy? Jsou to státní zaměstnanci stejně jako vojáci, mezi nimi jsou silní muži. Mohli by tedy jít pomáhat. Jistě, mají svou práci, ale stejně tak mají svou práci i vojáci. jejich primárním úkolem je připravovat se na obranu státu

Czertik

18. 11. 2024, 15:07

david
jenze rozdil je v tom, ze ucitele kazdy den uci zaky, stejne jako tak jako urednici urednici. nekdo lip, nekdo hur.

ale tak nejak pochybuju ze i v dnesni dobe cesti vojaci kazdy den strili ostryma na strelnici, o coz v realne valce jde.
skutecne by me zajimalo, jakou ze dulezitou cinost to vojaci delaji ze kdyby mesic delali neco jineho, tak by to byla katastrofa.
to, jake skody vzniknou kdyz decka nechodi do skoly protoze ucitele neuci ukazala doba kovidova.
a kdyby urednici nedelal sviji praci....staci se podivat na komplikace s digitilazi stavebnich uradu a jak lidi rvou. predstava ze by nedelali vubec nic....to by stousta lidi neprezila.obrazne receno.

David

18. 11. 2024, 15:15

Ano, učitelé denně učí, a vojáci se denně připravují na obranu státu. Získání vojenských schopností zdaleka není jen střílení ostrými. Takže si říkám, jak by se tvářili lékaři, kdyby jim někdo řekl - tak, přestań operovat, a padej odklízet sutiny. Je to samozřejmě blbost, stejně jako je blbost vnímat armádu jako pracovní sílu, na kterou stačí hvízdnout, a jde

Pepík Knedlík

18. 11. 2024, 15:53

Czertik
Proto jsem dal srovnani s Národní Gardou v SSA s armádou ČR. A výsledkem je diametrálni rozdíl. V armád jsem slouzil a mam dostatečnou představu jak je efektivní.

David
Ano, mame cca 28 000 vojáků, ale důstojníků je opravdu velmi velmi hodně na jednoho vycvicenyho bigoše.
Armáda opravdu v případě napadení potrebuje 150 000 a více aktivních vojáků. Problém je, že aktivnich záložaku potřebujeme 40 000 a v záloze vycvicenych 100 000 a více. Nic z těch vidrl nemáme
A ty by částečně vlastně suplovali NG.
Další problém je zastarala technika a velké vzdalenosti od mista bydliště. Mame malo letadel, obrneny techniky, malo delostrectva a hlavně žádnou PVO.
Vojaky neláká ani naborak solidní výdělek, protože nejsou služební byty nebo cenově dostupný.

Czertik

18. 11. 2024, 19:24

david
jenze problem je v tom, ze me nestaci odpoved v tom smyslu, ze se pripravuje na obranu. to je prilis obecny termin ktery nerika vubec nic.
fyzicka priprava ? tu pri odklizeni skod dostanou :).

mam znameho vojaka, ktery vyuziva faktu ze ma vysluhu vetsi nez spousta lidi normalni plat a tak dela ridice na castecny uvazek, protoze ho to bavi a z domova podnika taky pro zabavu, a znacnou cast sluzby prozil v dobe uz zcela profesionalni armady, cili te dnesni, moderni.

a jak se tak bavime co bylo atd, tak sem se dozvedel, ze u nich kolikrat tocily palci, aby meli alespon nejakou cinost.

proto se ptam, co dnesni armada - pesaci - delaji porad tak duleziteho, ze uklid trosek by jim ublizil.

skutecne me to neda, abych nevzpomel usa, kde nikdo nikdy nemel problem s pouzivani armady a narodni gardy (o neco lepsi obdoba nasich aktivnich rezerv) k uklidu po katastrofach.

proc to u amiku (jejich armada je nas vzor) nevadi jejich nasazeni k uklidu, kdezto u nas je to velky problem.

Czertik

18. 11. 2024, 19:29

pepik
a to nevis ze acr ma nejvice generalu na vojaka ze vsech armad sveta. ano, vic nez ruska nebo severokorejska.
s tim, ze  v acr je nadmerne mnozstvi s dustojnickymy a poddustojnickymy hodnostmi plne souhlasim.

Czertik

18. 11. 2024, 19:32

david

a pokud ti vadi to jak nasazuji bezne vojaky na uklidy v usa, muzes se podivat i do blizsich evropskych statu, francie a nemecka.
tam s nasazenim vojaku - i beznych pesaku - pri uklidu po povodnich nikdo nemel problem.
soude nejen podle videi a fotek kde na nich bylo daleko vice vojaku nez techniky kterou by mohli obsluhovat.

Pepík Knedlík

18. 11. 2024, 21:28

Czertik
Vse je v genech ...
Lenost, závist a rozkradani. Vzpomeň si jak chteli český jitrnice uplatit zastupce od Saabu pri pronajmu Gripenu.
Kazdyho Čecha bych poslal povinně pracovat do do Rakoska, Belgie nebo Itálie i Nemecko je pro Čecha nutnost.
Včera pry Nutella sdělil info, že budou platy v CZ stejný jako v D. :crazy_face: Nevim co bere za psychostimulancie nebo jede lajnu.
Adolf byl závislák a doktor Morel ho udrzoval v tranzu i v iluzich :rofl: a kdo Nutellu nevím ...

David

19. 11. 2024, 13:26

AČR nemá nejvíce generálů na počet vojáků, v tomto je naopak podprůměr. V případě Ruska nebo Severní koreje je to mnohem víc, stejně tak má více generálů na vojáka i armáda polská nebo maďarská. Chce to trochu fakta

David

19. 11. 2024, 13:29

Ti vojáci se učí ovládat techniku, učí se ovládat taktiku. Náplň času vojáka je nesrovnatelně širší než pouhé střílení na střelnici. neříkám, že by odklízení vojákům ublížilo. Spíš mě trochu irituje vnímání armády jako snadno získatelné pracovní síly, a opomíjení faktu, že armáda je tu primárě pro zabezpečení obrany státu. A ještě víc mě fascinuje, že to lidem nedochází ani dnes, kdy je v evropě válka

Pepík Knedlík

19. 11. 2024, 16:06

David
Lidem je valka na východě servírována kazdy 24 hodin. Takovou "reklamu" nemělo bombardovani Srbska a to se nás podstatě vice týkalo. A pak si občan přečte tohle a nedivím se, válčit za chyby politiků už není zajem a podobně to probíhá na východě:

V případě napadení Česka by více než polovina lidí vlast nebránila, ukázal průzkum
19. listopadu 2024 12:24 Idnes

Czertik

19. 11. 2024, 17:21

david

no nevim, nasel sem ze cesko ma v aktivni sluzbe cca 200 generalu a pritom na jinych strankach (cz defence) je v cr je systematizovanych mist pro 44 generalu.

takze mame 160 nadpocetnych generalu. kdyz se podivame na pocty nove jmenovanych generalu - prumerne kolem 15 rocne, tak by nam to davala 1 generala na 3 roky, nez by sel do vysluzby, coz by nejak nedavalo smysl.

a musim se priznat pocty generalu pro polsko a madary se me nepodrilo najit.

Czertik

19. 11. 2024, 17:38

david
ano beru ze napln vojaka je vic nez strelba a behani po buzerplacu. ano jiste ze hlavnim poslanim je obrana statu, zvlast dnes kdyz je situace ponekud vyostrenejsi.
ale to neznamena ze vojaci nemuzou rozvijet schopnosti i pri uklidu trosek. protoze to se dostanou i tam, kam se normalne pri vycviku nedostanou.
a skutecne nic nebrani velicimu vojakovi, aby pri pauze na jidlo pri uklizeni za nimi zasel a zeptal se jich. tak vojaci, jak byste branili tuto obec/most/misto kde jste proti utoku z tamtoho bodu ? a jak byste zabranili nepriteli prejit z bodu a do bodu b ?
misto a cas pro nacvik taktiky vic nez delane.
navic vojaci skladaji pridsahu a pokud se nezmenila tak vim, ze obsahovala i cast "slouzim vlasti".
a uklid po katastrofah mezi sluzbu vlasti patri. takovou prisahu lekari a jini statni zamestnanci neskladaji.
navic vyuzivani arady k uklidum po katastrofach je historicky dane, uz tisice let, neni to nejaka nova moda.

ve starovekem rime byly jednotky zvane mestke kohorty, a ty meli krome boji proti nepritely ktery by zautocil proti mestu i jine povinosti. krome dohledu nad poradkem v ulicich - dnesich policajtu, meli i dalsi povinost navic - haseni pozaru.
takze za jedny penize delali praci tri ruznych slozek a lidi. celkem efektivni vyuziti penez. to, ze pak uklizeli po katastrofach, je myslim jasne.
samozrejme, jejich bojova kvalita nebyla na vysi profesioanlni armady - legii, ale na obranu mesta stacily. a v obrabne mesta se legiim vyrovnaly. nikdo od nich necekal ze budou delat vypady do cizyny a dobyvat uzemi.

Marty

20. 11. 2024, 07:53

Czertik
s těmi čísli se přiznávám že nevím jak to je přesně, ale vyžší počet generálů ve službě než kolik jich má být v armádě by mohl být dán že do celkového počtu jsou zahrnuti i generálové z policie, hasičů, vězeňské služby, rozvědky... ale to je jen úvaha

Czertik

20. 11. 2024, 16:18

marty
s temi genrealy u policie atd sem pocital, a od armady odecetl.
pokud by te to zajimalo tak od roku 1993 do 2024 bylo v cr jmenovano celkem pres 400 generalu (rusim ze prsne cislo je 406) z toho bylo pres 300 (308?) u armady, zbytek policie, hasici, atd.

Marty

22. 11. 2024, 11:02

Czertik
no, říká se že po bitvě je každý generál... u nás dokonce i před ní:joy: