EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Nadměrné nasazování ruských výsadkářů na hašení největších problémů může znamenat i kompletní zkázu VDV

 10. 04. 2022      kategorie: Zahraniční armády      30 komentářů
Přidat na Seznam.cz

Ruská výsadková vojska VDV neboli 'Vozdušno-desantnyje vojska' jsou samostatnou součástí ruské armády a jsou považovány za jednu z nejelitnějších sil, jaké Rusové mohou na bojiště dodat. Zřejmě i proto měli výsadkáři sehrát v rychlém ukončení rusko-ukrajinského konfliktu klíčovou roli, avšak jejich úloha v prvních dnech války se zcela příčila strategické a taktické situaci v napadené zemi. Naneštěstí pro ruské výsadkáře byli totiž obránci na jejich přílet dobře připraveni. Samotní členové VDV přitom v rámci svých možností nebojovali špatně, problémem bylo spíše jejich diletantské, až politické nasazení bez ohledu na skutečný stav bojiště.

hostpmFoto: Ruští výsadkáři (VDV) na letišti Antonovo u Hostomelu | Mil.ru / CC BY 4.0

V obecném povědomí okolo VDV existuje zvláštní mytologie, která je staví do dvou poměrně extrémních rovin. Ta první je vykresluje jako speciální jednotky a naprostou elitu ruské pěchoty. Druhá teorie tvrdí, že se jedná jen o prostředky propagandy, přehlídkové vojáky s téměř nulovou bojovou hodnotou. Jak už to tak bývá, ani jeden z těchto pohledů není úplně pravdivý. Jeden z důvodů takto extrémně rozdílných pohledů je i způsob použití VDV v posledních dekádách. Výsadkáři totiž fungují trochu jako zvláštní pořádková policie systému, kterému slouží. Tomu například odpovídá i jejich nasazení v rámci "Organizace smlouvy o kolektivní bezpečnosti" během občanských nepokojů v Kazachstánu. V samotném Rusku síla VDV žije z jejich elitního statusu, který si vybudovali v osmdesátých letech ještě během sovětské války v Afghánistánu. Pro obyvatele bývalého východního bloku tak tkví část síly VDV právě v jejich pečlivě budované pověsti.


Ač jsou VDV elitní lehkou pěchotou, nejsou to speciální jednotky v pravém slova smyslu. Zároveň se však nejedná pouze o modely bez výcviku, kteří jen na přehlídkách pózují pro fotografy. Ačkoliv existují i speciální jednotky v rámci VDV (například 45. Gardová brigáda specnaz GRU), jsou i obyčejní výsadkáři bezpochyby jedni z nejlépe vybavených a vycvičených jednotek ve struktuře ruské armády. Na Ukrajině vedou hroty postupů a jsou posíláni do nejtěžších bojů právě proto, že se očekává, že budou úspěšní. A vzhledem k tomu, že často úspěšní jsou, armáda Ruské Federace je používá všude tam, kde předpokládá ty nejtěžší boje. Jedná se tak o začarovaný kruh, který vojáci dlouhodobě nemohou vydržet. Každá, byť sebelepší jednotka, která je nadměrně nasazována a plní těžké úkoly, se kterými si jiné útvary nedokáží poradit, trpí nepoměrně vyšší fyzickou i psychickou zátěží a je pak jen otázkou času, kdy se toto negativně projeví na ztrátách a celkové bojeschopnosti.

V prvních dnech konfliktu byly často výsadkářům přidělovány cíle, jejichž dosažení bylo zajisté působivé, avšak pravděpodobně strategicky nebylo úplně domyšlené. Nejlepším příkladem je výsadek z prvního dne na letiště Antonovo u Hostomelu. Na tento cíl zaútočilo VDV v relativně malém množství, které sice stačilo na prvotní zajištění cíle, ale díky vzdálenosti od hlavních ruských sil byl tento výsadek rozdrcen kombinovanou pěchotní a tankovou silou 4. brigády rychlého nasazení ukrajinské národní gardy. Letiště poté musel znovudobýt druhý, podstatně větší výsadek a boje se uklidnily, až když se na místo dostaly ostatní ruské jednotky po zemi.

I přes často nesmyslné úkoly, které na Ukrajině stavěly ruské výsadkáře do boje proti nepříteli s podporou těžkých zbraní se ukázalo, že VDV umí využívat agresivitu a celkově lepší výcvik k dosažení alespoň dílčích úspěchů tam, kde jiné jednotky ruské armády selhaly úplně. Tato relativní úspěšnost VDV vedla k tomu, že je ruské velení začalo využívat i pro úkoly, na které se výsadkáři kvůli absenci těžké výzbroje příliš nehodí a nejsou na ně cvičeni. Tento paradox však není nic, co bychom již neviděli dříve. Západní speciální síly si prošly podobnou cestou v Afghánistánu a Iráku, kde se po podobně vysoce schopných a špičkově vycvičených vojácích začala požadovat činnost, kterou obyčejně provádí standardní pěchota. Jak jsem však zmínil již výše, pokud má velení jednotku, která si při plnění svých úkolů vede skvěle, bude ji pravděpodobně chtít využít i pro řešení jiných situací. To však vede pouze k postupným ztrátám a neúměrnému opotřebování jednotky, která původně vznikla pro diametrálně jiné účely.

S narůstající délkou konfliktu na Ukrajině tak nadužívání jednotek VDV stále více degraduje jejich schopnosti. Výsadkáři přicházejí o muže i techniku, avšak protože i přes to mají výsledky, jsou používáni stále častěji. Nejde však jen o ztráty vozidel či živé síly; trpí i soudržnost jednotek, vojáci jsou čím dál tím více unavení a morálka oproti prvním dnům čím dál více upadá. To vše je umocněno tristním vývojem celé operace a velkými ztrátami nejen VDV, ale i jiných ruských útvarů. Chvíle pro oddych výsadkářů jsou tak pořád kratší. Situace na frontě se pro Rusy horší každým dnem, a tak se neustále zvyšuje počet kritických míst, kde jsou výsadkáři zapotřebí. S tím, jak roste počet problémových míst ve všech směrech ruského postupu, se zvyšuje nejen četnost nasazení VDV, ale tříští se tím zároveň počty podpůrné techniky, která je jim normálně k dispozici. Absence takové podpory pak vede opět k vyšším ztrátám a celkovému vyčerpání vojáků i opotřebení dopravních prostředků.

Síly VDV jsou ruským velením stále více využívány na hašení největších problémů na frontě, přesto a nebo možná právě proto už dnes, na rozdíl od prvních dnů, nevidíme žádné mohutné výsadky. Za jeden měsíc války na Ukrajině se celý původní koncept vrtulníky resp. padáky vysazované pěchoty zredukoval na fungování výsadkářů jako běžné pěchoty, na což však jednotky VDV nejsou primárně vybaveny ani vycvičeny. Z nekrologů sdílených na ruské sociální síti VKontakte je pak zřejmé, že v této válce mají ruské výsadkové jednotky velké ztráty a někteří vojenští analytici hovoří o budoucí potřebě VDV vybudovat úplně od znova.

Zdroj: businessinsider.com, thenationalnews.com, dailymail.co.uk

Komentáře

Vaclav Flek

06. 05. 2022, 22:00

pro Czert

Vas prispevek jsem dnes objevil spise nahodou, nevim, proc reagujete az po tolika dnech, zpravidla se tak daleko nevracim.


Ja jsem v predchozi diskusi na tomto vlakne uvedl sve argumenty, proc byla Kreta vyznamnym strategickym vitezstvim. Nechci se znovu opakovat, podivejte se na me prispevky, treba diskutujicimu pod prezdivkou "Im Bier steckt Wahrheit", tam jsem to, myslim, popsal celkem jasne.

Jinak je zrejme, ze o strategii toho moc nevite. Jinak byste asi chapal, ze Kreta byla pro Treti risi vyznamnym vitezstvim nejenom pro ovladnuti vychodniho Stredomori, ale ZEJMENA pro tazeni proti Sovetskemu svazu. Bez nemeckeho ovladnuti ostrova by se Kreta stala britskou leteckou zakladnou pro provadeni leteckych utoku na ropna naleziste v rumunske Ploiesti, odkud cerpalo Nemecko vetsinu svych pohonnych hmot. Jinymi slovy, Kreta nehrala vyznamnou roli pri africkem tazeni, a vubec nechapu, proc ji v tomto kontextu zminujete.

Jinak bych dodal, ze tak casto citovane "hrozne" ztraty nemeckych vysadkaru pri utoku na Kretu byly hrozne prave v kontextu II. svetove valky do poloviny roku 1941. Po utoku na Sovetsky svaz nemecke ztraty najednou desive vyletly, napriklad pouhe dobyti brest-litevske pevnosti stalo wehrmacht asi 4 000 muzu. (ve srovnani se ztratami Rude armady slo ovsem o ztraty male). Takze vse se pozna pri srovnani.

Czert

06. 05. 2022, 13:09

Flek
Je otazka jak moc by britove mohly vyuzivat kretu jako nepotopitelnou letadlovou lod, kdyz si vezmem jak moc se jim darilo, nebo spis nedarilo na jinych bojistich.

A mark to napsal presne, bylo to pyrhovo vitezstvi, ostrov vysadkari dobyly, ale byl to jejich konec vysadku, pak uz bojovali jen jako pesaci.
Emci nedokazali nahradit ztraty transportnich letadel.

A kdyz se clovek podiva na prubeh valky, tak se nemci mely vykaslat na kretu (pripadne ji dobyt bez vysadkaru) a vysadkare pouzit na dobyti malty.
Malta byla pro africke tazeni daleko klicovejsi nez kreta.

Czert

05. 05. 2022, 13:03

Cyklista
Ver tomu ze fanatismus za adly byl jeste vetsi, jen ho nebylo mozne tak verejne publikovat.

Vaclav Flek

19. 04. 2022, 02:03

pro Im Bier steckt Wahreit

Vubec nesouhlasim s tim,co uvadite, jedinym skutecnym spojeneckym naletem na rumunska ropna naleziste v roce 1943 byl utok pod nazvem "Tidal Wave" z 1. srpna 1943. Ten skoncil neuspechem, a odradil Spojence v tomto roce od podobnych aktivit. V roce 1944 jiz byla situace jina...

Vaclav Flek

15. 04. 2022, 22:25

pro Im Bier steckt Wahrheit

Vas vyrok : " Bombardovani Ploesti zacalo jiz v roce 1942 s nazvem Tidal Wave.
To je ovsem pro vas nezajimava informace, protoze jste se spetl o dva roky (1944)" opet ukazuje, jak malo toho vite o II. svetove valce. Nebudu vas dlouze poucovat, jenom strucne :

1) Operace Tidal Wave byla jednorazovou akci, ktera trvala pouhych nekolik hodin. Odehrala se v srpnu 1943, takze jsem se nespletl o "dva roky" .

2) Jejim vysledkem bylo prakticky fiasko celeho naletu americkeho letectva, pri malych ztratach rumunskym rafineriim (vetsina zasazenych vrtu byla zprovoznena v radu tydnu). Slo asi o jediny nalet v historii bombardovaci valky, kdy utocnik utrpel vyssi ztraty nez bombardovany. Behem operace padlo pres 400 americkych letcu a dalsi 200 bylo zajato, zatimco na rumunske strane zemrelo asi 60 civilistu. Americane ztratili 53 bombarderu B-24 Liberator, zatimco luftwaffe prisla o dve stihacky Messerschmitt Bf 109. Dalsi podobny nalet se jiz v roce 1943 neopakoval, proto nepovazuji operaci Tidal Wave za argument do diskuse.

3) Tento jednorazovy nalet byl proveden pouze z libyjskeho letiste v Benghazi, zadna letiste v Egypte ci v Iraku nehrala v naletu zadnou roli.

Tato, a asi i dalsi fakta, ukazuji, jak spatne vyhodnocujete informace. Mne staci jiz pohled na to, jak hloupe zkreslujete jmeno, pod nimz se prihlasuji do debaty (jakkoliv ja s vami diskutuji pod vasim prihlasovacim kodem), abych poznal, jak jste nepozorny. Ted si jiz myslim, ze ani o tom pivu toho moc nevite.

Vaclav Flek

13. 04. 2022, 23:05

pro Im Bier steckt Wahrheit

Vase otazka " Napište mi, jakym způsobem využili Němci Kretu jako základnu?" ukazuje, ze nic nevite o valecne strategii. Jak jsem vam uvedl jiz opakovane (!), klicovym ziskem pro Nemce byla skutecnost, ze po tri roky zabranili britskym bombarderum startovat z kretskych letist k naletum na rumunska ropna pole, ktera byla v te dobe pro Treti risi zivotne dulezita, a to az do roku 1944,. Tehdy se jiz ocitla v dosahu americkych bombarderu, startujicich z Italie.

Tim bych si dovolil tu nasi diskusi ukoncit, s doporucenim, at se radeji venujete pivu, to vam jde zrejme lepe. Prinejmensim mate jistotu, ze zde vase nazory nebudu rozporovat...

Vaclav Flek

12. 04. 2022, 21:09

pro: Im Bier steckt Wahrheit

Je patrne, ze pivu asi rozumite, a v tom byste mi to jiste "natrel". Obavam se ale, ze o vojenske historii toho vite hodne malo, jinak byste nemohl napsat : "Výsadek byl sice úspěšný, ale z taktického hlediska bezvýznamný."

Sam jsem vam prece v jedne z minulych vymen napsal, ze hlavnim cilem nemeckeho vysadku bylo ovladnuti Krety a znemozneni vyuzit ji jako zakladnu pro britske nalety na ropna pole v Rumunsku. Ta predstavovala hlavni zdroj ropy pro valecnou masinerii wehrmachtu a jejich ochrana mela prvorady strategicky vyznam., jinymi slovy, ovladnuti ostrova predstavovalo vyznamne strategicke vitezstvi.

Na diskutujiciho Marka se nevymlouvejte, ja s jeho formulacemi nesouhlasim, ale ve srovnani s vami je mnohem blize realite, treba tim, ze Kretu nazyva "strategicky vyznamnym ostrovem".

Tak se radeji vratte k tomu pivu...

Vaclav Flek

11. 04. 2022, 20:52

pro : Im Bierr steckt Wahrheit

Do sve predchozi odpovedi vam jsem nedopatrenim zkopiroval i vase predchozi vyjadreni, ktere neni ani oznaceno uvozovkami. Pocital jsem, ze je vymazu, ale nestihl jsem to. Cely text tak pusobi ponekud zmatecne, nebot je tam krome meho i vase vyjadreni. Za chybu se omlouvan.

Vaclav Flek

11. 04. 2022, 20:14

pro : Im Bier steckt Wahrheit

Pisete vse dost nejasne, napr. neni vubec jasne, koho myslite vyrazem "... 20 000 zavrazdenych domorodců, ktere byli ponechání na pospas běsnícím Němcům.".

Jinak americka letadla bombardovala rumunska ropna pole az mnohem pozdeji (v kvetnu 1941 nebyly USA jeste ani ve valce...), a je zrejme, ze nemecka vojska, drzici Kretu, jim v tom mohla tezko zabranit. Jinymi slovy, proc pisete takove banality ?

Z meho prispevky bylo, verim, videt, ze neco o udalostech kolem nemeckeho vysadku na Kretu vim, a myslim, ze jste si mohl odpustit ten popis vseobecne znamych faktu, pokud jste clanek skutecne adresoval mne. Protoze neuvadite nic noveho, zustavam u svych vyhrad, uvedenych v predchozich zpravach, a za sebe bych tu diskusi jiz ukoncil. Je jen na vas, zda se nad mymi argumenty zamyslite, zatim mam dojem, ze se vam moc nechce.


Británie a Commonwealt prokázaly naprostou nepřipravenost a všechny nedostatky se projevily na bojišti v Africe.
Zde třeba vzpomenout 20 000 zavrazdenych domorodců, ktere byli ponechání na pospas běsnícím Němcům.
Pro Němce se obsazení Kréty nestalo jednoznačným úspěchem. Sice dobyli ostrov hájený silnou posádkou, ale zaplatili za to vysokými ztrátami. Výsadková elita ve Středomoří vykrvácela a Luftwaffe musela odepsat tři stovky Ju 52. Nová posádka Kréty navíc do konce války už nedokázala prakticky nic – od severoafrického bojiště byla moc daleko a neměla prostředky, jak zabránit Američanům v bombardování naftových polí v Rumunsku. Hitler po bitvě zaskočenému generálu Studentovi sdělil: „Čas vzdušných výsadků je u konce. Hlavní zbraň parašutistů tvoří moment překvapení a bez něj nemají budoucnost.“ Boj o Krétu se tak stal posledním velkým nasazením německých výsadkových jednotek. A tak se z elity stali obyčejní pěšáci.

Mark

11. 04. 2022, 16:21

Ono by se dalo říct, že dobytí Kréty, bylo spíš pyrrhovo vítězství. Obsazení důležitého, strategický významného ostrova, ale za cenu vysokých ztrát i na německé straně. A Hitler ty ztráty taky vnímal a myslím, že opravdu potom ztratil důvěru k jiným výsadkovým operacím. Německá armáda byla po taktické stránce, moderně koncipováná, ale přesto mě zarazilo, proč výsadek vojáků na Krétě byl vysazen beze zbraní, ty byly shozený zvlášť. Kolikrát byl docela problém se k nim dostat, nějaké myslím i získali spojenci.

Vaclav Flek

11. 04. 2022, 16:07

pro : Im Bier steckt Wahrheit

Nevim, zda verite tomu, ze se pravda nachazi v pivu (osobne si to nemyslim), ale podle vasich nepravdvych tvrzeni o Krete soudim, ze toho piva vypijete proklate malo.


Vase tvrzeni "Kréta byla nepovedená akce ..."je nepravdive hned ze ti duvodu.


1) Dobyti Krety predstavovaloi vyznamny strategicky uspech. Nemci ovladli vyznamny ostrov ve vychodnim Stredomori a zabranili tak moznym britskym naletum na rumunska ropna pole u Ploesti, hlavniho dodavatele pohonnych hmot pro wehrmacht. To hralo vyznamnou roli prave v obdobi pred chystanou invazi do Sovetskeho svazu.


2) Nemci ztratili v teto operaci asi 6.500 muzu, z toho 3.350 nenavratne (mrtvi a nezvestni, zpravidla utonuli). Nenavratne ztraty jejich protivnika byly pritom podstatne vyssi. Asi 2.000 britskych, australskych a novozelandskych vojaku padlo a 12.000 jich bylo zajato. Na britske strane bojovaly take recke jednotky, ktere ztratily okolo 10.000 muzu padlych a zajatych.


3) Bitva o Kretu znamenala take vazny uder pro britske namornictvo, kteremu nemecke bombardery potopily tri krizniky a sest torpedoborcu, mnoho dalsich valecnych plavidel bylo tezke poskozeno a na delsi dobu vyrazeno z akce. To vazne narusilo dominanci Royal Navy ve vychodnim Stedomori.

Veritas vincit

11. 04. 2022, 16:05

Oleg BORisovič
"Hezký seznam..... to všechno ale oni mají, zas placáš blbosti z neznalosti..Karle Varle."
*
A kde to máte schovaný Olegu BORisoviči ? :laughing:
Znáš tu pohádku od Hanse Christiana Andersena Císařovy nové šaty?
Právě se píše nový ruský díl. :smile:
Myslíš, že malý kulatý slovanský trpaslík Putin bude popravovat, až zjistí celou pravdu ? :laughing:

nobody

11. 04. 2022, 15:34

Monte Cassino branili (aj) vysadkari a rovnako Bastogne. Opravte ma, ak sa mylim. Aj ked sa tam povedzme dostali po vlastnych. Co zase z nich ale robi pechotu v sulade s clankom. Vysadky boli ale aj v Normandii a to klasicke pripadne klzakove. Duceho tiez oslobodzovali vysadkari.
Vo Vietname to fungovalo skor ako vrtulnikova kavaleria.
Pre vysadkarov predsa musi existovat aj prilezitost ich nasadit, inak nema zmysel ich zhadzovat na padaku, ked je bezpecnejsi transport po zemi.
Zase vyhodit ich na nejaky ciel bez toho, aby sa tam v primeranom case dostali regulerne jednotky a naopak ich takymto jednotkam nechat celit musi - cest par vynimkam - skoncit pohromou. Obmedzene zasoby a lahka vyzbroje vs. tazka technika, delostrelectvo, pechota s moznostou nahradit straty? Lepsi vycvik porazku odvrati len docasne.

OBOR

11. 04. 2022, 14:51

Normální člověk by si po rozpadu Sovětského svazu postavil své továrny na motory, své továrny na výrobu transportních letadel, své továrny na těžká nákladní auta, své loděnice, doky a přístavy, pěstoval by své obilí a nelezl by krást k sousedům...
Bavíme se ovšem o normálních lidech, kterými Rusáci nikdy nebyli, nejsou a nebudou.

Hezký seznam..... to všechno ale oni mají, zas placáš blbosti z neznalosti..Karle Varle.

Mark

11. 04. 2022, 12:02

Veritas vincit :thumbsup:

Mark

11. 04. 2022, 12:01

Im Bier steckt Wahrheit

Je i známá operace Dub, ale je pravda, že to už byla spíš taková drobná epizoda.

Veritas vincit

11. 04. 2022, 10:43

Monarchista
"Jak by jste válčili Vy? Bez urážky, absolvoval jste někdo klasickou PŠ v délce 1.roku služby."
*
Škoda, že není možné vytáhnout za ucho věčného třicátníka-supermana Putina a jeho generály z brlohu, strčit jim do ruky AK-47 za košili 6 granátů a vykopnot je na pole někde na frontě v Luhansku, nebo Doněcku. To bychom asi viděli nedůstojné věci. :laughing:

Já si myslím, že normální člověk nepotřebuje absolvovat žádnou PŠ, aby rozuměl souvislostem a někomu nepomůže k pochopení ani 100 let.
K čemu byl výcvik celé "slavné" armády 30.září 1938 a 21.srpna 1968, když se vzdali bez boje, jako oslíci. Ti po 21.srpnu 1968 navíc ještě skoro všichni podepsali "družbu" a kolaborovali...

Normální člověk neválčí.
Normální člověk nevtrhne na Ukrajinu pod vymyšleným hloupým heslem "denacifikace a demilitarizace" (rozuměj kolonizovat, zotročit, vyžrat a vybydlet).
Normální člověk by si po rozpadu Sovětského svazu postavil své továrny na motory, své továrny na výrobu transportních letadel, své továrny na těžká nákladní auta, své loděnice, doky a přístavy, pěstoval by své obilí a nelezl by krást k sousedům...
Bavíme se ovšem o normálních lidech, kterými Rusáci nikdy nebyli, nejsou a nebudou.

"ANALÝZA: Východní Ukrajina láká. Je možným lékem Achillových pat Ruska."
https://www.idnes.cz/technet/vojenstvi/ukrajina-analyza-konflikt-lodenice-zbrojovky-rusko-valka-invaze.A211217_100832_vojenstvi_alv

Slavoslav

11. 04. 2022, 08:56

Monarchista

bez urazky, z toho co predviedla udajne druha najsilnejsia armada sveta sa da len smiat a cela ta operacia bola naplanovana slendriansky. Nemusis byt zrovna stabny dostojnik, aby si to videl.

Ale paci sa mi ako kremloboti tvojho ranku stracaju s kazdym dalsim a dalsim "uspechom" bolsojej army naladu :)

Vaclav Flek

10. 04. 2022, 23:58

Clanek povazuji za celkem dobry a informativni, jen bych dodal : Sovetsky svaz budoval sve vzdusne-vysadkove sily jako prvni ze vsech armad, jejich smely rozsah ohromil tehdejsi evropskou generalitu, vcetne te ceskoslovenske. Ovsem za II. svetove valky zustaly utvary sovetske VDV daleko za ocekavanim, jedine jejich operacni nasazeni u Bukrinu pri pokusu o prekroceni Dnepru na podzim 1943 skoncilo prakticky fiaskem, srovnatelnym s porazkou britske 1. vzdusne-vysadkove divize u Arnhemu.

Sovetsky predpoklad o nasazeni elitnich jednotek VDV v dalsch konfliktech vysel pouze zcasti. Vysadkari byli vyuzivani jako lehka pechota, predevsim k doprovodu tanku, tam, kde vlastni doprovodni motostrelci selhali, jako treba v ulicich Budapesti v roce 1956. V Afghanistanu jiz nesli velkou tizi boju, ale opet zde bojovali pouze jako pesi utvary, byt elitni.

Souhlasim se zaverem clanku, ze caste nasazovani ruskych VDV, hrdych na sve svetle modre barety, povede v ulicnich bojich, ktere nevyzaduji jejich vycvikem tezce ziskanou odbornost, k erozi jejich bojove moralky.

Vaclav Flek

10. 04. 2022, 23:29

pro Im Bier steckt Wahrheit

K vasemu vyroku : "Výsady skoro vždy dostaly na prdel:innocent: až na Eben-Emael. Později letiště Entebbe na záchranu rukojmych." (pravopis vas) sdeluji :

Nerozumim vam, co treba role nemeckych vzdusnych vysadku pri invazi do Recka ? A co pri dobyti Krety ? V dalsich valkach treba uspesny shoz britskych a francouzskych vysadkaru na Port Said v roce 1956?

Wo

10. 04. 2022, 22:29

V celém článku je jen jedna informace která se asi 5x zopakuje. Staci

Cabadaj

10. 04. 2022, 18:09

Viki všiml sis, že je to úplně jiná písnička?
Tady to máš bez trapných titulků https://www.youtube.com/watch?v=0rAHrHd2lcw

Slavoslav

10. 04. 2022, 17:25

Im Bier steckt Wahrheit
tie titulky v podstate popisali to co clanok. Neschopne velenie, zle planovana operacia a nasadenie bez potrebnej podpory. Vysledkom je katastrofa

Slavoslav

10. 04. 2022, 17:24

SUky

ano, vyskolili ich tam dobre o tom potom. Pointa, ale bola, ze ten myslitel ZMRD to spatne podaval ako planovanu sebevrazednu operaciu na zdrzanie elitnej Ukrajinskej jednotky.

SUky

10. 04. 2022, 15:10

Slavoslav: no ona to byla tak trošku sebevražda, protože rusové se chtěli zmocnit médií v kyjevě během čtyř hodin a dopadlo to tak že 2 dny umíral jeden výsadek za druhým rukou ukrajinské národní gardy

Veritas vincit

10. 04. 2022, 13:00

Nekonečný příběh o zemi, kde včera znamená zítra. :slight_smile:
Doufám, že všichni, kteří se podíleli na zničení An-225 už nejsou mezi námi.
Něco zničit dokáže každý primitiv. Že se ale v Rusku za posledních 105 let urodilo. :flag_ru::thumbsdown:

cyklista

10. 04. 2022, 09:39

Zajímavé je se podívat na ruské weby topwar apod. , už tam připouštějí neúspěch, nebo dokonce začali řešit reparace, komické jsou ovšem příspěvky pod článkem, takový fanatismus dutých hlav snad nebyl ani v nacistickém Německu za Hitlera.

Slavoslav

10. 04. 2022, 09:34

aha
prvy kremlofil sa uz o zem hadze kvoli popisu toho ako VDV na Ukrajine dopadla?
Pritom keby ten clanok pochopil, tak byvedel, ze autor de facto VDV aj pochvalil za pripravenost v porovnani so zvyskom ruskej armady a hovori skor o kvalite vedenia ktore ich nasadilo sposobom ako ich nasadilo

Ale najlepsi bol aj tak ZM*D ktory tu raz napisal, ze VDV v Hostomeli sa isli obetovat, aby zdrzali elitne Ukrajinske jednotky :) Taku pochvalu pre Ukrajinsku armadu som necakal ked Rusi kvoli nej musia podnikat sebevrazedne utoky, aby mali nejaku sancu

Viktor

10. 04. 2022, 09:23

Ten článek psal kdo? Zahraniční pisálek? A video od Slavoslava je skvělé, v originální verzi bez těch trapných titulků!

https://www.youtube.com/watch?v=su2OfiqGgRk&ab_channel=DenisMaydanov

Slavoslav

10. 04. 2022, 07:37

tak si k tomu dajme pesnicku. Len anglicke titulky, ale plne vystihuju podstatu clanku
https://www.youtube.com/watch?v=AL-rdzMo1MU