Kdyby Sověti Hitlera v Berlíně zajali živého, čekala by ho sovětská spravedlnost

 10. 12. 2022      kategorie: Vojenská historie      16 komentářů
Přidat na Seznam.cz

V dubnu 1945 přísahal německý diktátor Adolf Hitler ve svém berlínském sídle, že bude bojovat do posledního dechu a padne v plamenech po boku posledních obránců svého hlavního města. Místo toho však Hitler nakonec usoudil, že je vše ztraceno, a spáchal spolu se svou manželkou a několika dalšími nejvyššími představiteli režimu sebevraždu. Co by se však s Hitlerem stalo, kdyby zůstal naživu a byl zajat? Co by Sověti s německým diktátorem udělali, kdyby ho zajali živého?

Bundesarchiv_B_145_Bild-F051673-0059,_Adolf_Hitler_und_Eva_Braun_auf_dem_BerghofFoto: Hitler a Eva Braunová v roce 1942 | Bundesarchiv, B 145 Bild-F051673-0059 / CC-BY-SA

Pravděpodobná odpověď je: "Postavili by ho před soud". Sovětský svaz byl policejní stát s oblibou v ukázkových procesech a politickém divadle. Ostatně v tomto ohledu, ani v mnoha dalších, si s nacistickým Německem v ničem nezadal. Nepřátelé státu, ať už skuteční, nebo vymyšlení, byli předvoláváni k vysoce medializovaným a veřejným soudním procesům, kde svědci uváděli všechny krvavé podrobnosti o zločinech, kterých se dopustili. V mnoha případech nezáleželo na tom, zda bylo důkazů hodně, nebo málo, protože další se daly snadno vykonstruovat ze strachu nebo jen z pohodlnosti.

V případě Adolfa Hitlera by však sovětská vláda žádné falšování důkazů nepotřebovala. Hitler podle vlastního přiznání ve své knize Mein Kampf plánoval zničení komunismu již před svým nástupem k moci. To samo by v SSSR zřejmě stačilo.

Bylo by tedy velmi jednoduché použít proti němu pouze jeho vlastní slova. Na to by nevyhnutelně navázaly doslova hory důkazů, které proti němu vznikly jeho činy během války. Sovětský svaz trpěl rukou Hitlera a jeho vojsk více než kterákoli jiná země. I když do jisté míry to byl důsledek Stalinovy bezohlednosti a neschopnosti mnohých velitelů Rudé armády, primární vina za agresi a válečné zločiny jednoznačně leží na Německu, a tedy na Hitlerovi.

Přestože po válce bylo mnoho vysoce postavených členů nacistické strany postaveno Spojenci před norimberský soud, žádný z těchto procesů nebyl takovou podívanou, jakou by byl ten Hitlerův. Mnozí z mužů souzených v Norimberku se snažili tvrdit, že pouze plnili rozkazy a nejsou zodpovědní za to, co se stalo mnoha obětem nacistického režimu. Hitler by nemohl tvrdit totéž. Nanejvýš by se mohl vymlouvat, že jeho podřízení jednali svévolně. Zatímco norimberský proces, který se nakonec po válce konal, byl mezinárodní záležitostí, kdyby Sověti Hitlera zajali, byl by jeho proces sovětský. Takovou prestižní záležitost by si Stalin v žádném případě nedal vzít.

Vycházíme tedy z hypotetického scénáře, že Hitler byl vytažen ze svého bunkru a nebyl bez soudu zastřelen prvními vojáky, kteří ho spatřili. V řetězech by ho přivezli do Moskvy a fotografie a filmy o tom by obletěly celý svět. Byl by předveden po hlavních moskevských ulicích kolem Leninova hrobu do Kremlu, kde by stanul před soudem.

Svět by byl pozván, přítel i nepřítel, aby byl svědkem sovětské spravedlnosti nad tímto mužem. Byly by namalovány obrazy, pořízeny fotografie a tomuto procesu by byly věnovány kilometry filmů. V porovnání s ním by se jakýkoli z procesů 30., 40. a 50. let jevil jako bezvýznamná záležitost.

Sověti by s největší pravděpodobností nechali proces táhnout měsíce nebo dokonce roky, zatímco by ho předváděli, aby ukázali konečné vítězství, kterého dosáhli. Našli by se svědci, kteří by dosvědčili, že spáchal všechny zločiny, které mu byly skutečně kladeny za vinu, i všechny další, které by podle sovětské vlády měl spáchat.

Nakonec by však svět a pravděpodobně i Sovětský svaz unavilo věnovat mu pozornost a rozhodl by se provést jeho zaslouženou popravu. Je více než pravděpodobné, že by se jednalo také o velmi veřejnou podívanou. Žádná střela do týlu někde ve sklepě, ale pečlivě zinscenovaná událost.

Sovětští představitelé hodně mluvili o tom, že by ho chtěli pověsit na Rudém náměstí, a přesně tak by pravděpodobně vypadal jeho konec. Pověsili by ho jako masového vraha, kterým byl. Nechali by ho všem na očích jako ve středověku? Dost možná. Nenávist vůči Hitlerovi byla autentická. Sovětský svaz měl s Hitlerem dost nevyřízených účtů a on v pravém slova smyslu unikl spravedlnosti tím, že si vzal život. 

Zdroj: warhistoryonline

 Autor: Petr Žák

Komentáře

Šebesta

11. 12. 2022, 11:53

Vážená redakce ARMYWEBU. Vaše zvláštní metody cenzůry může těžko někdo chápat. I když bych jen na chvíli přistoupil na váš argument že se dva diskutujicí napadají proč jste smazali můj příspěvek. Já jsem napsal svůj názor a nikoho jsem nenapadal. Přesto jste můj příspěvek smazali. Za další (napadaní neboli diskuse) jak chcete patří k demokratické výměně názorů a na ostatních webech je toto zcelá běžné. Dalo by se pochopit že nastavíte regulaci ve smyslu že se nesmi použivat vulgarit a uražení diskutujicích nebo můžete třeba provést poučení diskutujicích jejichž diskuse sklouzne k vzájemnému napadaní byť není vulgární tím že smažete onu stať kde se napadají ale mazat všechny diskuse a zdůvodnit to tím že se dva hádají mezi sebou to nedáva smysl. Pokud chcete takhle kočírovat váš ARMYWEB je to vaše věc ale může se vám časem stát že vaše příspěvky nebudou lidé komentovat. Pokud vám to nebude vadit není co řešit ! Váš čtenář.

ARMYWEB.czAdmin

11. 12. 2022, 12:01

Pokud se smazal i Váš příspěvek, který byl ryze k tématu, nebylo to úmyslné, za to se omlouváme.

Vaclav Flek

11. 12. 2022, 21:46

pro Army web :

Vase vyjadreni : "Pokud se smazal i Váš příspěvek, který byl ryze k tématu, nebylo to úmyslné, za to se omlouváme." se mi zda hrozne chabe, byt nebylo ani adresovano mne.

Vas pracovnik, ktery ma dohlizet nad temito webovymi strankami (cenzor ?) ma velkou pravomoc - vymazat z textu cokoliv "zavadneho". Zaroven ma ovsem i velkou odpovednost - nevymazat nic, co by diskutujici vnimali jako poskozeni jejich prav na svobodne vyjadreni. K tomu prave v tomto pripade doslo. Rici pouze, ze se omlouvate, mne prijde malo, asi jako kdyz pilot pri pristani misto na ranveji vrazi do hangaru a rekne cestujicim, ze to nebylo umyslne. Chtelo by to od vas vice, treba ze zavedete system "double control", tedy, ze kazdy cenzorni zasah budou nezavisle na sobe kontrolovat dva lide, a ze veskera vymazana data budou predtim zachycena na nosici, aby se po pripadnem objasneni mohla vratit na sva mista.

Bez toho mi ta Vase omluva prijde jak velmi formalni a neuprimna. Domnivam se, ze kazdy diskutujici si zde dava praci uprimne vyjadrit svuj nazor, a rozhodne ho nepotesi vase pausalni vyjadreni "pokud se smazal i vas prispevek" , ...coz vetsina z diskutujicich pochopi asi jako "mate smulu".

Šebesta

11. 12. 2022, 12:43

Jen dodám pro úplnost že jsem to nenapsal zcela přesně. Vaše texty lidé nejen nebudou komentovat ale ani číst !

Roman

11. 12. 2022, 12:54

No nevím podle koho děláte takové nesmyslné závěry .
Podle mne zase spíš odrazují zde od čtení zcela lživé a nesmyslně obsáhlé , nepodložené a konspirační proruSSký lži a výmysli typu Beer , martin23 .......
Opravdu nezávidím adminovi jeho práci , ale faktem je že lež není názor a proto tady nemá co dělat .

Zdeněk

11. 12. 2022, 12:59

V tomto případě má ale Admin pravdu - opravdu se jednalo o hádku dvou blbců - vím to, byl jsem jeden z nich ... :stuck_out_tongue_winking_eye:

Vaclav Flek

11. 12. 2022, 20:40

pro Zdeněk :

Zdenku, dekuji za vyjadreny nazor, te vasi uprimnosti si cenim. Souhlasim s vami, stejne jako jindy souhlasim s vetsinou vasich nazoru (ne vsemi).

Popravde receno jsem nechapal, proc se poustite do tak neproduktivni debaty. Chtel jsem vam obema jiz navrhnout, at uberete paru, ale v te dobe jiz vsechny prispevky zmizely, coz ze strany redakce nepovazuji za dobry krok, jak jsem ji take napsal.

Vaclav Flek

11. 12. 2022, 21:21

pro Roman :

Mate pravdu v tom, ze se zde obcas objevuje rada nesmyslne dlouhych zprav se zjevne dezinformacnim charakterem, pripadne obsahlych zprav, ktere s tematem clanku vubec nesouvisi. Nekolikrat jsem cekal, ze v techto pripadech redakce zasahne, ale nestalo se nic. Inu, redakcni "spravedlnost" je vyberova.

Pisu vam ale kvuli necemu jinemu, totiz tvrzeni (ktere vy povazujete za fakt), ze "lez neni nazor". To je zajimave, ale podle mne dost neuchopitelne, to, co jeden muze povazovat za legitimni nazor, muze druhy povazovat za lez, a to nejenom ve vojenske historii, ale i v mnoha jinych oblastech lidskeho zivota.

Abychom zustali jen u te vojenske historie, napriklad v Sovetskem svazu vychazely ve statisicovych nakladech knihy o pocatecim obdobi po nemecke invazi do Sovetskeho svazu. Obsahovaly naprosto zkreslene a nepravdive udaje, pod kterymi byli podepsani slovutni sovetsti profesori a akademici. Pote, co kratkodoba jelcinovska "liberalizace" umoznila historikum pristup k archivum, se ukazal naprosto jiny obraz zacatku valky a veskera oficialni sovetska literatura sla do stoupy. Mezitim ovsem nastoupilo putinovske hodnoceni dejin tohoto obdobi, velmi blizke tomu sovetskemu. Novy rusky rezim bez potizi ve snemovne prijal zakon o tom, ze "zpochybnovani dejin Velke vlastenecke valky" je trestnym cinem. Hledejte zde pravdu, kdyz existuje jenom jeden nazor, a jeho zpochybneni je nejenom lzi, ale primo kriminalnim deliktem.

Ja se v diskusich vyhybam tomu, abych nekomu napsal, ze lze. Beru jeho nazor za jiny, mozna pomyleny, mozna odchylny, mozna ucelove zpracovany, ale vzdy primarne predpokladam, ze to pisatel myslel uprimne. Samozrejme nejsem tak naivni, abych nevidel, ze zde v prvni linii utoci take pechota dezinformacni valky.

Zdeněk

11. 12. 2022, 22:55

Pane Fleku,

rovněž děkuji za upřímnost, nejvíce mě děsí, že jsem měl našlápnuto včerejší "diskusi" s Dr. Bier vyhrát ... nicméně, původně mě skutečně zaujal výběr knih, na které se odvolával.
Knihu "Příčiny druhé světové války" od A. J. P. Taylora jsem před mnoha lety začal číst, některé autorovi myšlenky mě velmi zaujaly, ale z celku jsem měl "zvláštní" pocit, teprve mnohem později jsem se dozvěděl, že autor byl silně levicový intelektuál, což vysvětlilo prakticky vše.

Zdeněk

11. 12. 2022, 23:06

Nicméně druhý autor Robert Gellately, mě hodně překvapil. Knihu "Kdo podporoval Hitlera" neznám, ale právě od něj listuji knihou "Lenin, Stalin a Hitler", která se mi velmi líbí, nenarazil jsem v ní sice zatím na nic překvapivého, ale je to takový příjemně čtivý kompilát.
Bohužel, v diskuzi nad intelektem zvítězila animozita ....

Vaclav Flek

12. 12. 2022, 01:07

pro Zdenek :

Vase predstava, ze byste mohl s diskutujicim "Dr. Bier"vyhrat (jak pisete, ze jste měl k tomu našlápnuto ve včerejší "diskusi"s nim) je nerealna. Z mych zkusenosti vim, ze pokud daneho diskutujiciho konfrontuji s tvrdymi fakty, zahali se vznesenym oblakem mlceni. Neodpovida na argumenty a dela mrveho brouka. Ja to jiz o nem vim, a proto se snazim pouze obcas opravit jeho vyjadreni pro ostatni ctenare, aniz bych se snazil jej osobne presvedcit o sve pravde.

ARMYWEB.czAdmin

11. 12. 2022, 11:32

Původní diskuse byla smazána, neboť se jednalo o výměnu názorů resp. vzájemné napadání mezi dvěma komentujícími, která se absolutně netýkala tématu. O tento typ nic nepřinášejících komentářů nestojíme.

Vaclav Flek

11. 12. 2022, 16:57

pro Armyweb.cz

Vazeni,

k Vasemu vymazani cele diskuse (navic bez uvedeni toho, ze se to stalo) bych mel tri pripominky :

1) Nevim, zda vymena nazoru dvou ucastniku (ktera celou diskusi skutecne nijak nezdobila) splnovala podminky pro vymazani. Myslim, ze se zde obcas objevuji i mnohem horsi reakce.

2) Druha pripominka je zasadni : I pokud bych prijal vasi argumentaci o tom, ze cast debaty dvou ucastniku se odchylovala od tematu, dalsi dva diskutujici, konkretne pan Sebesta a ja, jsme jiz diskutovali v souladu se vsemi pravidly, tedy slusne, vecne a k meritu veci. Nevim, proc byly i nase pispevky vymazany ? Bud slo o velmi ledabyly a neprofesionalni zasah z Vasi strany, nebo mozna o snahu o jakysi "kolekivni trest" s potrestanim vsech ucastniku debaty. Ani jedna z moznosti neukazuje redakci v dobrem svetle.

3) Napadla mne jeste treti moznost pro Vase jednani - ve svem prispevku jsem uvedl, ze dany clanek patri k nejhorsim na tomto webu, coz jsem ovsem radne oduvodnil. Nepojednava o zadne historicke udalosti, ale je cistou spekulaci typu "coby - kdyby", jakkoliv se domnivam, ze tento web vznikl s umyslem informovat o skutecne probehlych historickych udalostech, nikoliv o fantaziich. Nakonec ja sam jsem ve svem prispevku uvedl zcela konkretni priklad extremne spatne prace sovetske justice na konci valky, coz s tematem viny a trestu bezprostredne souviselo. Nemohu se zbavit dojmu, ze jste muj prispevek mohli vymazat "za trest", nebot Vam vadila moje kriticka slova, jakkoli se domnivam, ze byla zcela opravnena.

Vaclav Flek

12. 12. 2022, 01:48

pro Armyweb.cz

Vasi odpoved vnimam jako zcela formalni, vecne ubohou a v  dane situaci neprijatelnou. Zrejme tam mate predem stylizovany typ odpovedi, ovsem velmi pausalni a ubohe.. Seznamte se, prosim, s mymi dalsimi prispevky v tomto prispevku.

Vaclav Flek

11. 12. 2022, 09:22

Zde byla diskuse s pispevky nejmene ctyr ucastniku, vcetne mne. Cela diskuse byla vymazana, aniz bych jako jeden z diskutujicich dostal informaci, kdo to zpusobil a predevsim z jakeho duvodu.

Šebesta

11. 12. 2022, 10:43

Pane Flek mluvite mi z duše. Nevím co se z redakci Armywebu děje ? Zřejmě si chtěji redaktoři a cenzoři Armywebu hrát na mocipány kteří mažou co se jím nelibí. Dosahnou tak leda toho že když to tak půjde dál lidí zde přestanou diskutovat a jejich články nebude také nikdo číst. Přejí pěknou adventní neděli