Let jen jedním směrem. Šokující příběh pilotů, kteří věděli, že zemřou
V japonské kultuře znamená slovo „kamikaze“ božský vítr – odkaz na tajfun, který ve 13. století zničil mongolskou invazní flotilu. V roce 1945 ale nesl toto jméno smrtelný vítr z nebe, který dopadal na americké lodě u Okinawy. Sebevražední piloti Císařského Japonska zde provedli největší a nejintenzivnější útoky v dějinách válečného letectva.
Foto: USS Bunker Hill po zásahu kamikaze | Wikimedia Commons / Public domain
Bitva o Okinawu, zahájená 1. dubna 1945, byla poslední velkou bitvou války v Tichomoří – a zřejmě tou nejkrvavější. Spojenci chtěli ostrov využít jako základnu pro invazi na japonské hlavní ostrovy. Tokijské velení vědělo, že jeho ztráta by znamenala konec. Proto se japonská strategie opřela nejen o pozemní obranu, ale i o nový druh zoufalého odporu – masové nasazení jednotek tokkótai, neboli „speciálních útočných sil“ známých jako kamikaze.
Zatímco první kamikaze útoky se objevily už koncem roku 1944 během bojů na Filipínách, teprve u Okinawy dosáhly svého ničivého vrcholu. Mezi dubnem a červnem 1945 provedlo více než 1 500 pilotů sebevražedné nálety na americké námořnictvo. Útoky přicházely ve vlnách – většinou ve chvílích, kdy byly lodě nejvíce zranitelné při vyloďování nebo zásobování.
Foto: Odlet kamikaze na misi provázely dívky s třešňovými ratolestmi | Wikimedia Commons / Public domain
Kamikaze piloti používali převážně stíhačky Mitsubishi Zero, naložené výbušninami a palivem na cestu jen jedním směrem. Jiné typy, jako Ki-43 Hayabusa nebo Ki-84 Hayate, byly rovněž přizpůsobeny sebevražedným misím. Postupně byly vyvíjeny i specializované stroje – jako řízené střely Óka, pilotované rakety vypouštěné z bombardérů, které se řítily na cíl rychlostí přes 900 km/h.

Mezi nejhůře zasažené patřila letadlová loď USS Bunker Hill (CV-17), která byla 11. května zasažena dvěma kamikaze v rychlém sledu – přišlo o život přes 390 mužů. Torpédoborec USS Laffey (DD-724) byl během jediného dne (16. dubna) napaden 22 letouny, z nichž několik loď zasáhlo – přesto se udržela na hladině. Loď si vysloužila přezdívku The Ship That Would Not Die. Tragická byla i ztráta torpédoborce USS Bush (DD-529), který 6. dubna po opakovaných zásazích explodoval a klesl ke dnu. Celkem bylo kamikaze poškozeno nebo potopeno přes 350 plavidel.
Foto: Kamikaze před útokem | Wikimedia Commons / Public domain
V čele obrany spojenecké flotily stála protivzdušná palba a stíhací letectvo operující z letadlových lodí. Americká radarová síť dokázala útoky včas detekovat, ale ne vždy odrazit. Účastníci bitvy o Okinawu – příslušníci tzv. radarových stanovišť na obvodě námořní formace – nesli těžké ztráty právě při odražení kamikaze útoků.
Motivace pilotů kamikaze, proč se obětovat, byla různá. Oficiálně šlo o hrdiny, kteří obětovali život za císaře. Mnozí ale byli velmi mladí – sotva dvacetiletí – a jejich výpovědi, pokud se zachovaly, odhalují i velmi manipulativní techniky náboru i nátlaku. Muži byli záměrně napřed dotázáni, zda jsou ochotni zemřít za císaře. Těžko se někdo odvážil říct, že ne, a následně pak již bylo těžké odmítnout zařazení do sebevražedné jednotky. Mnozí se také styděli odmítnout před kamarády či důstojníky. Trénink pilotů byl často zběžný – v podstatě zahrnoval jen vzlet a základní pilotáž, víc nebylo třeba. Let byl jednosměrný a cesta zpět nikdy neexistovala.
Kamikaze byli projevem japonského zoufalství – a zároveň ochoty obětovat vše v duchu bušidó a oddanosti císaři. Z vojenského hlediska nemohli zvrátit výsledek války. Ale jejich nasazení mělo silný dopad na americké velení. Obavy, že podobné útoky budou následovat při invazi na hlavní ostrovy, sehrály nepřímou roli v rozhodnutí použít atomové bomby.
Bitva o Okinawu, kde byli kamikaze masově nasazeni, skončila až v červnu 1945. Spojenci zvítězili, ale za cenu více než 12 000 padlých a desetitisíců raněných. A v očích mnoha přeživších zůstala nejtragičtější vzpomínkou právě nečekaná, neviditelná smrt přicházející shůry – kamikaze.
Zdroj: smithsonianmag.com
Komentáře
Pepík Knedlík
30. 04. 2025, 14:06Porozumět asiatum a hlavně Čínanum a Japoncum bidny Evropan nemůže.
Vyznávají úplně jiný hodnoty a zákony. Vždyť 3 x silnější armáda spojenců se vzdala v Singapuru. Japonci nevěděli co má znamenat bílá vlajka a kapitulace. Podle jejich představ měli Britové a další bojovat.
Nejmladší pilot kamikaze měl 16 let a nejstarší 32. Rekrutovali pro kamikaze mladý piloty, aby ty zkušeni bojovali proti nepriteli.
Někteří piloti kamikaze nemohli z utcitych důvodu bdplnit misi a brali to jako zradu na císaři.
Czertik
30. 04. 2025, 11:27zapomina se na to, ze utoky, presto jak jim chybela koordinace,byly celkem uspesne. prece jenom, poskodily a potopily za relativne kratkou dobu pomalu vic lodi nez za celou predchozi dobu.
prave kvili kamikaze se pvo na lodich velmi zvysila, jiny duvod neexistoval. japonske letectvo po 44 uz nemelo moc sily na to, aby provadlo konvencni nalety na lode.
obavy z kamikaze u amiku vedli k tomu ze vyvinuli specialni protikamikaze letoun, tusim specalni verze f4u, kdy dotycny letoun mel motor o masivnim vykonu, o cca 50% nez jeho kolegove, nizsi maximalku, ale obrosvke zrychleni.
no a ze sebevrazdene jizdy ci letenky sou mozne i dnes vidime u rusu na ukrajine, kdy rusove jdou do utoku bez nadeje na uspech.
Slavoslav
30. 04. 2025, 07:54fun fact, OKA bola taka rychla, ze v zaverecnej faze letu prekracovala rychlost zvuku kde razy pri prechode do nadzvukovej oblasti (o ktorych sa velmi nevedelo) by mal problem zvladnut aj dobre vycviceny pilot. Novacik nemal sancu a tak casto minuli svoj ciel z tohoto dovodu