EXCALIBUR
CZUB - 4M
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

M46, M47, M48 a M60 – tanky hodné pojmenování po generálu Pattonovi

 11. 01. 2023      kategorie: Vojenská historie      20 komentářů
Přidat na Seznam.cz

Od 2. světové války jsou americká vozidla pojmenovávána po významných amerických historických osobnostech, ale tuto tradici pojmenovávání amerických tanků ve skutečnosti zahájili Britové. Britové, kteří se potýkali se složitým a matoucím systémem označování tanků vyráběných v USA, začali tato vozidla pojmenovávat po amerických generálech nebo významných vůdcích. Například tank M4 byl pojmenován Sherman podle generála Williama Tecumseha Shermana a tank M3 dostal jméno Stuart podle generála Jamese Ewella Browna "Jeba" Stuarta. Existují však i výjimky z tohoto pravidla, například M22 Locust. USA tuto tradici převzaly a začaly podobným způsobem pojmenovávat svá vozidla, v čemž pokračují dodnes, přičemž jejich současný hlavní bojový tank (MBT) je pojmenován po generálu Creightonu W. Abramsovi.

Ke konci 2. světové války USA představily tank M26 Pershing, který byl v té době označován jako těžký tank. Byl pojmenován po armádním generálovi Johnu Josephu Pershingovi. I když tank Pershing nesplnil všechna očekávání, používal v zásadě solidní podvozek, který měl velký potenciál ke zdokonalení. M46 Patton vycházel z tanku Pershing a byl prvním z rodiny tanků pojmenovaných po legendárním generálovi Georgi S. Pattonovi. Po něm následovaly M47, M48 a M60.

m48a3Foto: Tank M48A3 Patton ve Vietnamu v roce 1966 | Wikimedia Commons / Public Domain

M46 Patton byl prvním novým středním tankem, který se v USA dostal do služby po druhé světové válce, k jednotkám dorazil v roce 1949. Měl nové jméno, ale v podstatě se jednalo o vylepšený a modernizovaný M26 Pershing. Do tanku M26 Pershing se při jeho uvedení na trh vkládaly velké naděje, ale kromě přijatelného pancéřování a 90mm kanonu mnoho nepřinesl a zásadní převahu nad nepřítelem neznamenal.

Používal stejný motor Ford V8 o výkonu 500 koní jako tank M4A3 Sherman, ale byl o více než 10 tun těžší. Model M46 již měl nový motor Continental AV-1790-5A V12 o výkonu 800 koní, který výrazně zlepšil pohyblivost tanku. Měl také řadu dalších vylepšení, ale jeho pancéřování zůstalo prakticky stejné. Tank M46 výrazně vylepšil model M26 a někteří jej považují za první americký MBT. M46 bojoval v Koreji, ale trpěl problémy se spolehlivostí. Byl stále de facto provizorní konstrukcí. Přesto bylo vyrobeno 1160 tanků M46 Patton všech variant.

M47 Patton byl nástupcem tanku M46 a byl mnohem více než pouhou modernizací svého předchůdce. Původně měl být náhradou za M26 a M46 střední tank T42, ale problémy s tímto tankem a probíhající korejská válka otevřely cestu nové verzi Pattonu. Místo vývoje tanku T42 byla jeho věž spojena s korbou tanku M46, čímž vznikl další provizorní tank. Toto řešení kromě dalšího znamenalo, že výroba mohla začít velmi rychle. Do služby vstoupil v roce 1951. Kromě více skloněného 100 mm silného čelního pancíře, většího prstence věže a několika dalších drobných změn zůstala korba z větší části stejná jako u M46. Největší modernizace se týkala věže. Téměř ze všech stran skloněná věž představovala menší cíl a poskytovala mnohem lepší ochranu osádky, zatímco stereoskopický dálkoměr zlepšil pravděpodobnost prvního zásahu pro 90mm kanón.

M47 Patton byl posledním americkým tankem, který měl kulomet namontovaný v přídi korby. Bylo vyrobeno více než 8500 kusů M47, které však rychle zastínil příchod tanku M48 Patton, jenž se od obou předchozích tanků Patton výrazně lišil. Dřívější tanky byly v zásadě stále konstrukce z období druhé světové války modernizované tak, aby odpovídaly novějším hrozbám, ale M48 Patton byl od základu navržen jako MBT nové generace. M48 měl odolnou korbu, nové odpružení, velkou věž, široké pásy a centrálně umístěného řidiče v přední části korby ve tvaru "zobáku". Vysoce skloněný zobák měl tloušťku 110 mm, zatímco čelo věže bylo silné 180 mm.

Zpočátku M48 používal podobný 90mm kanón a motor jako M47, ale v průběhu výroby se díky své přizpůsobivé konstrukci dočkal řady vylepšení. Za vrcholnou verzi M48 je považována M48A5, která nesla 105mm kanon M68, americkou licenční verzi vynikajícího britského kanonu L7 s drážkovaným vývrtem hlavně. Konstrukce byla natolik úspěšná, že M48 mohl být průběžně modernizován a používá se dodnes, přestože do služby vstoupil v roce 1952. Celkem bylo vyrobeno 12000 kusů M48.

Následoval typ M60. Tento MBT druhé generace do značné míry vycházel z předchozího modelu M48, ale nikdy nebyl oficiálně pojmenován Patton. Pro svou podobnost je však M60 často klasifikován jako neoficiální člen rodiny tanků Patton. V letech 1959 až 1983 jich mělo být vyrobeno 15000 a během studené války sloužil jako hlavní MBT ozbrojených sil Spojených států.

M60 vznikl vývojem z tanku M48 a ve většině ohledů, zejména co se týče palebné síly, tento tank překonával. Podnětem pro vznik tanku M60 byla událost z roku 1956, kdy na pozemek britského velvyslanectví v Budapešti vjel tank T-54A. Poté, co Britové vozidlo prohlédli, zjistili, že jeho čelní pancíř je odolný proti střelám z jejich vlastního tanku Centurion i z amerického M48.

Právě proto Britové zkonstruovali 105mm kanón Royal Ordnance L7; jeden z nejlepších tankových kanónů, jaké kdy byly vyrobeny. M60 měl tento kanon používat ve věži ve stylu M48. V roce 1963 přišel model M60A1, který měl vylepšenou a balisticky odolnější věž.

Uspořádání jeho korby bylo podobné jako u M48, ale M60 nahradil "zobák" konvenčnějším pancéřováním korby. Jeho horní glacisová deska byla silná pouhých 93 mm, ale protože byla extrémně dobře skloněná, poskytovala ochranu rovnající se 225 mm pancíře. Stejně jako M48 Patton byl M60 velmi přizpůsobivý a zaznamenal velký exportní úspěch. Příchod tanku M1 Abrams znamenal, že dny tanku M60 ve službách USA byly sečteny, ale dodnes slouží ve velkém počtu u jiných států.

Zdroj: warhistoryonline

 Autor: Petr Žák

Komentáře

Vaclav Flek

14. 01. 2023, 00:42

Diskuse pod clankem o typech tanku Patton mne prekvapila, a trochu pobavila. Cekal jsem obvyklou vymenu nazoru mezi "technokraty" o tloustce pancire, razi tankoveho kanonu nebo hmotnosti tanku. Misto toho zde vidim rozvinutou diskusi o generalu Georgi Pattonovi. Myslim, ze se tim debata odchyluje od hlavniho tematu, ale protoze s nekterymi z diskutujicich nesouhlasim, rad bych take vyjadril i svuj nazor :

Generalporucik Patton zasadni zpusobem rozhodl bitvu o Normandii, pote, co jeho americka 3. armada prolomila u Avranches nemecka obranna postaveni a pronikla do francouzskeho vnitrozemi. To je jeho klicovy vklad do II. svetove valky, ve kterem osvobozeni zapadnich Cech predstavuje jiz jen epizodu. Delat z tohoto skvele takticky uvazujiciho generala hlupaka pro jeho udajnou (ci mirnou) dyslexii predstavuje hrube zkresleni, neodpovidajici skutecnosti.

Veritas vincit

12. 01. 2023, 15:45

Standa
"V mojí milované době nosili dlouhé vlasy pouze různí pochybní umělci a takzvaní disidenti. Mezi takovou společnost jsem nezapadl, ale občas jsem na ulici potkával podivné neupravené a nemyté postavy, na nichž bylo nepříjemně vidět, že jejich koníčkem a zaměstnáním je popíjení piva a jiného alkoholu po různých putykách. Takže to heslo "Když máš dlouhý vlas, nechoď mezi nás..." bylo docela potřebné."
*
Kdyby byla ta "tvoje" doba tak úžasná, vy ostříhaní komouši se základkou v oblecích tak chytří a "tábor socialismu" tak skvělý a schopný, byli byste tady s námi dodnes.:laughing:
Lež má krátké nohy a daleko neujde, jenom s hlupákama o kousek dál (44 let, 1945-1989). :laughing:
Bůh žehnej USA! :thumbsup::flag_us: (Už 247 let.):slight_smile:

Veritas vincit

11. 01. 2023, 18:06

Standa
"George S. Patton byl psychopat,..."
*
Jakého nejvyššího postu jsi sám dosáhl jako dožívající pozůstatek po vládě neschopné a nevzdělané rudé lůzy, že tady tak ohrnuješ nos nad generálem Pattonem?
Generál Patton měl skvělé velitelské schopnosti a vojenský čich. Přesně věděl, co jsou ruská prasata zač. Je velikou škodou, že nedostal v květnu 1945 volnou ruku. :flag_us::thumbsup:

Vaclav Flek

14. 01. 2023, 01:11

pro Veritas vincit

V podstate s vami souhlasim. K vasi vete : "Je velikou škodou, že nedostal v květnu 1945 volnou ruku." jenom doplnim dve veci :

1) Tato moznost, byt si ji Patton pral, nebyla na jare 1945 realna z mnoha duvodu, o kterych se ted nechci rozepsovat. Vrchni velitel spojeneckych sil v Evrope Eisenhower nechtel za zadnych okolnosti vojenskou konfrontaci s Rudou armadou a drzel sveho nejbojovnejsiho generala "na retezu". V techto jarnich mesicich take vznikla studie britskeho Spolecneho vyboru nacelniku stabu (tedy pozemnich sil, namornictva a letectva) nazvana "Unthinkable", ktera ve svem zaveru vyjadrila, ze porazka Rude armady ve vychodni Evrope je nerealna.

2) Presto o teto moznosti vznikla literarni fikce autora Christophera Leopolda pod nazvem " Blood and Guts is going Nuts"

Veritas vincit

16. 01. 2023, 21:24

Pro Vaclava Fleka
Děkuji za váš komentář a tip na četbu.
Jsem si plně vědom, že v květnu 1945 nebyla válka se Sovětským svazem politicky průchodná. Celá Evropa měla válčení dost.
Na druhou stranu si myslím, že zahnat "Rusáky", kterým by přestala ihned proudit spojenecká pomoc, někam za dnešní hranice RF by nebylo vůbec špatné a z dnešního pohledu i celkem reálné. Je velmi pravděpodovné, že vrhli všechnu živou sílu na dobývání Německa, Berlína a na tvorbu záloh mnoho nehleděli. Myslím si, že kdyby příslušníci zotročených obyvatel východní Evropy tušili, co je čeká dalších 44 let, tak by se k armádě USA možná přidali. To jsou ovšem pouze ta pověstné kdyby a možná.:slight_smile:

Standa

11. 01. 2023, 12:59

Tak ten nadpis článečku opravdu sedí.

George S. Patton byl psychopat, který trpěl velikášstvím a nevypočitatelnými záchvaty agresivního chování, a leckdy se choval opravdu podivínsky. Od dětství byl dyslektik, v normální armádě neměl co dělat. Vyrostl ale ve vlivné bohaté rodině s vojenskou tradicí, takže byl předurčen k vojenské kariéře. K ničemu jinému se ostatně také nehodil. Jeho rodina měla vlivné styky, takže byl nesmírně protěžován, na úkor podstatně nadanějších důstojníků. Se svými kontroverzními názory a arogantním chováním Patton ale začal výrazně ztrácet pozice. Generál Dwight D. Eisenhower, který byl vrchním velitelem (západních) spojeneckých expedičních sil v Evropě, prohlásil, že Patton je mentálně nevyrovnaný důstojník, trpí občasnými záchvaty demence a je potřeba přezkoumat generálovo duševní zdraví. Zbavil Pattona velení a pověřil jej zcela formální funkcí vojenským guvernérem Bavorska, což sebevědomý a ambiciózní Patton velmi těžce nesl. Vrátil se do USA, kde těžil ze své mediální slávy a začal být politicky aktivní. Protože i v USA Patton dělal problémy, vzal si jej Eisenhower zpátky pod dohled do Německa. Nakonec musel nezvládnutelný Patton zemřít při „dopravní nehodě“.

Martin23 .

11. 01. 2023, 22:19

Tank M60 Patton deklasoval i reklamní trhák v podobě T-72 i když se jednalo o úplně jiné konstrukce a doby vzniku.

Generál Patton byl ctižádostivý člověk. Tvrdit, že vlastně vše dokázal náhodou, tlačenkou, a tak nějak samo sebou, je absolutní nesmysl a plivnutí na jeho odkaz. Jsem přesvědčen že Patton byl jeden z důvodů proč Sověti nepokračovali dál na západ šířit svoji demo...KOMUNISMUS!

Zdeněk

11. 01. 2023, 22:46

Martin 23., generál Patton byl zcela určitě tím, co se eufemisticky označuje jako kontroverzní ... byl arogantní, sebestředný, soutěživý, znal důležitost PR a "neviděl si do huby", ovšem jeho sprint se 3. armádou napříč Francii a především vyproštění 101. výsadkové divize v Bastogne v prosinci 1944, to byly ukázky absolutního vojenského mistrovství.

Samozřejmě jako na každém lze nalézt i škraloupy, ale ty jsou poměrně dobře známé a v našem českém prostředí jsou tyto "překvapivě" známější než Pattonovi úspěchy, a to například i úspěchy hodně osobního rázu, například musel bojovat s tím, že byl dyslektik.

Veritas vincit

11. 01. 2023, 22:58

Zdeněk
Souhlasím. Pěkně a výstižně napsáno. :thumbsup:

Standa

12. 01. 2023, 09:45

Zdeněk

Nejsem lékař, ale pokud jsem se mohl poučit o dyslexii, problém pravděpodobně spočívá v nedostatečné souhře a spolupráci obou mozkových hemisfér, tedy podobné lobotomii. Všechny projevy chování tomu nasvědčují. Nejde samozřejmě jenom o čtení a počítání, i když muselo být pozoruhodné sledovat Pattona na velitelských poradách. Že by tedy měl Patton měl skvělé velitelské schopnosti, je dost záhadné, spíše měl vynikající tlačenku. Ale Amerika je zemí neomezených možností ...

Zdeněk

12. 01. 2023, 09:49

Standa, ty jsi dokonalý příklad pravdivosti přísloví:

"Hlupáka se neptej, poví ti sám ..."

Marty

12. 01. 2023, 10:03

na to že nejste lékař, jak říkáte, tak dyslektiky odsuzujete skutečně ostře. Nezbývá než doufat, že se nějaká osoba s vyžší odborností najde mezi diskutujícími :-) pevně doufám, že váš mozek je plně funkční ;-)

Zdeněk

12. 01. 2023, 10:34

Marku, musím říct, že mě v roce 2023 fascinuje, že je někdo schopen se pokusit znovu představit bolševický přístup, že "kdo má problémy se čtením a psaním je idiot, duševně nemocné je třeba zavřít a paraplegik je kripl, kterého je třeba schovat, neboť socialistická společnost je zdravá a silná a tyto excesy v ní neexistují".

Ještě by nám Standa mohl napsat slavné heslo jeho milované doby: "Když máš dlouhý vlas, nechoď mezi nás..." :stuck_out_tongue_winking_eye:

Zdeněk

12. 01. 2023, 10:35

:grin: Marty, promiň :laughing::joy::rofl:

Marty

12. 01. 2023, 10:52

Zdeněk
uplně v pohodě :-D musím říct že sem vcelku zvědav co dalšího nám děd vševěd sdělí :-)

Standa

12. 01. 2023, 11:09

Zdeněk

Ano, takový kočovný americký Ringling Bros. a Barnum & Bailey Circus měl prý jako největší atrakci ukazovat různé zrůdy a tělesná poškození. Ale to záleží na inteligenci, pro koho je to atraktivní.

V mojí milované době nosili dlouhé vlasy pouze různí pochybní umělci a takzvaní disidenti. Mezi takovou společnost jsem nezapadl, ale občas jsem na ulici potkával podivné neupravené a nemyté postavy, na nichž bylo nepříjemně vidět, že jejich koníčkem a zaměstnáním je popíjení piva a jiného alkoholu po různých putykách. Takže to heslo "Když máš dlouhý vlas, nechoď mezi nás..." bylo docela potřebné.

Marty

12. 01. 2023, 11:37

Standa
vy jeden chudáčku :-) tak že podle vás snad lidi s LMD patří do cirkusu? :-) ste opravdu legrační kreaturka :-) pokud Patton nebyl víc než cvičená opička jak naznačujete, k čmeu potom přirovnat velení CCCP? :-)

Standa

12. 01. 2023, 12:21

Marty

Trochu jste to popletl, ten cirkus není můj nápad. Je samozřejmě věcí lékařů, zda dotyčný pacient má být v ústavním ošetřování, nebo případně stačí domácí péče a dohled. Každopádně druhý extrém, medializovat takto nemocné, je také dost pochybný.

Jinak s Pattonem jste to vystihl naprosto přesně. Byla to bombasticky zmedializovaná opička. Samozřejmě, pro novináře amerických bulvárních plátků není normální, byť sebegeniální vojevůdce zajímavý. Ale takový pozoruhodný zjev jako Patton, musel být kasovní trhák. Ale jeho nadřízení byli jiného mínění.

Marty

12. 01. 2023, 13:01

tak že podle vás dislektik = pacient ano? :-D :-D :-D
zajímavé že ta opička neprohrála všude a všechno kam přišla, že by štěstí hlupák? :-)

Béďa2

17. 01. 2023, 14:41

Ne nedeklasoval T72, deklasoval celou vyvojovou radu T54/55 a jako odpověď prisli Rusove s nouzovym řešením v podobe T62...M60 byla na svou dobu velmi solidni konstrukce, ale od 70 let v zadnem případě nezarucovala zasadni převahu nad ruskými tanky. Právě T72 a hlavne T64 rekneme v polovine 70 let pred prichodem verze A3 prekonavaly M60, resp, T64A ho vyrazne prekonaval co do pancéřové ochrany, streleckeho systému.
Po zavedeni verze A3 a nove sipove munice byl M60 nebezpecny protivnik vsem ruským tankům, ale uz zacal vyrazne zaostavat co do pancerove ochrany.