EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Operace Anadyr - krok od atomové války

 03. 04. 2023      kategorie: Události      11 komentářů
Přidat na Seznam.cz

Po revoluci a krátkém povstání tandemu Fidela Castra a Ernesta "Che" Guevary na Kubě se tento ostrov velmi rychle stal předmětem zájmu Moskvy. Ne kvůli jeho obchodnímu potenciálu, ale kvůli jeho geografické poloze, ležící pouhých pár desítek kilometrů od pevninského území Spojených států amerických. V geopolitické šachovnici eskalující studené války byla Kuba pro Moskvu hotovým klenotem.

Budoucí ekonomické dohody mezi Kubou a SSSR měly mnohem vážnější poslání, možná na první pohled ne úplně jasnou vojenskou rovinu, kterou však sovětský vládce N. S. Chruščov musel od samého začátku vidět, nebo alespoň hrubě plánovat. Ostrov na dohled břehů USA? To bylo přeci eso ve studenoválečné partii. SSSR měl tehdy problém v rozmístění svých raket na dostřel Spojeným státům. Američané postupně obkličovali Sovětský svaz svými raketovými posty střel Jupiter a Thor. Byly také dislokovány americké střely v Itálii, NSR, Velké Británii, především pak v Turecku. Moskva se tak stále více dostávala do atomových kleští.

Chruščov tak, spolu s maršálem a ministrem obrany R. K. Malinovským a ministrem zahraničí A. A. Gromykem, realizoval přísně tajnou misi, týkající se dopravy a rozmístění raket středního doletu R-12 s jadernou hlavicí, stavby základen a dislokace sovětského kontingentu. Tento projekt na vybudování sovětských vojenských základen na Kubě dostal název operace Anadyr. Dne 10. června 1962 pak byl na zasedání nejužšího vedení SSSR odsouhlasen superutajovaný převoz 40 raket R-12 a R-14 na Kubu. Současně šlo o naložení oddílu o síle cca raketové divize a nutných zabezpečovacích útvarů, tedy dohromady cca 50 000 osob s veškerou technikou. Už jen 4 motostřelecké pluky, každý s jedním tankovým praporem, dále 40 MiGů-21 a oddíl 12 motorových torpédových člunů cenil nepříjemně zuby.

Velitelem celého seskupení se stal generál I. A. Plyjev. Mimochodem, jeho budoucí vztahy s Fidelem Castrem byly všelijaké, jen ne soudružské či přímo bratrské - naopak. Dne 12. července 1962 začal Sovětský svaz utajeně přesunovat výše uvedený vojenský personál na Kubu. Spojené státy zatím vůbec nic netušily, což postupně vyústilo ve vážnou zpravodajskou blamáž. Tak obrovský přesun si vyžádal nemalé množství velkých námořních nákladních plavidel, oficiálně se však podle Rusů jednalo o vojenské cvičení. Jednotky, které přijížděly do výchozích přístavů, byly mezitím zcela odděleny od okolního světa a nikdo nesměl s vojáky hovořit. Vojáci se dozvěděli, kam plují až z pověření zmocněnce KGB. Do té doby nevěděl nikdo nic. Celkem bylo určeno 11 kubánských přístavů, kam byl objemný náklad z dopravních plavidel vykládán Sověty převlečenými do kubánských uniforem. Americká rozvědka tehdy opět zaspala a přišla o cenné týdny shromažďování informací. Mezitím v noci probíhala vykládka dalších plavidel a sovětské jednotky mezi červencem a srpnem 1962 budovaly protiletadlovou obranu.

V září pak začaly do ústředí CIA v Langley docházet znepokojivé informace o podivných nočních transportech. V této době již započata stavba minimálně dvou odpalovacích základen pro rakety R-12 a R-14. Pro ilustraci – jejich dolet mohl bez větších problémů obsáhnout velkou část jihu nebo střední polohy Spojených států. Kdyby tedy v té době došlo k jejich aktivaci, následky by byly nedozírné. Prst na spoušti jaderného armageddonu nyní držel Chruščov a v září 1962 pak chybělo opravdu málo od vzniku atomové války.

japon_TITFoto: V září 1962 chybělo opravdu málo od vzniku atomové války (ilustrační foto) | Shutterstock

Kdybychom měli před sebou nástěnné hodiny, ručičky by ukazovaly 16. října 1962, 11:55. V tomto čase seděl v Oválné pracovně Bílého domu tehdejší americký prezident J. F. Kennedy s nejbližšími spolupracovníky nad informací, kterou mu právě předala CIA. Prezident tehdy čelil reálnému faktu budování základen s jadernými zbraněmi. Kennedy potřeboval znát dvě informace: Nacházejí se na Kubě skutečně jaderné hlavice a jak moc jsou rakety připraveny k operačnímu nasazení? Na první otázku sice odpověď nedostal, ale na druhou otázku bylo možné zodpovědět kladně.

V té době přicházely v úvahu pouze dvě možnosti: okamžitá preemptivní konfrontace a tím pádem 90% pravděpodobnost atomového konfliktu nebo co nejdříve zahájit námořní blokádu. Z odtajněných dokumentů je pak zřejmé, že možnost přímého úderu proti sovětské pozici na Kubě byla na jednacím stole minimálně několik dní.

Video: Operace Anadyr - krok od atomové války / YouTube

Zdroj: Druhá světová válka

Komentáře

Vaclav Flek

03. 04. 2023, 20:13

Clanek o operaci Anadyr povazuji spise za slaby, zcasti pro nepresnosti v nem uvedene, zcasti pro to, co v nem chybi. Pokusim se na nektere veci reagovat :

1) Mozna stalo za zmiku, ze nazev operace Anadyr je odvozen z mesta a take stejnojmenne reky na Cukotce, zjevny sovetsky pokus o "maskirovku".

2) Sovetsky vojensky kontingent na Kube tvorilo 54 000 muzu, z toho prislusniku 51. raketove divize, kteri meli nuklearni zbrane vyhradne na starosti, bylo pouze 11 000. Vetsinu kontingentu tvorili ochranne, technicke a tylove slozky.

3) Celkovy pocet prevazenych sovetskych nuklearnich nalozi cinil vice nez 160 hlavic, z toho pocet hlavic pro rakety 8K63 (v clanku oznacene jako R-12) cinil 36 kusu, pocet pro rakety 8K65 (R-14) cinil 24 kusu. Zbytek tvorily mensi nuklearni naloze, umistene na jinych nosicich, vcetne nuklearnich bomb, kridlatych strel a torped.

4) Myslim, ze clanek celkovou strategickou situaci behem krize ponekud dramatizuje. Spojene staty si v jejim prubehu vybojovaly absolutni ciselnou prevahu v oblasti, a pokud by pri trvalych preletech nad kubanskym uzemim zjistily aktivaci raket, zahajily by masivni letecky uder, ktery by zcela urcite vedl ke zniceni velke vetsiny sovetskych raket z vyse uvedeneho poctu 60. Ostatni sovetske prostredky jaderneho napadeni by asi nedosahly na uzemi USA, nebo jen velmi okrajove. Pokud by se do konfliktu zapojily na obou stranach i strategicke mezikontinentalni rakety, mely v nich Americane v roce 1962 prevahu nad sovetskou stranou v pomeru 17 : 1 (udaj ze sovetskeho zdroje).

5) Zasadne nesouhlasim s mantrou o "snaze obklicit SSSR" pomoci raket Thor a Jupiter na kapalne palivo. Ty byly v roce 1962 jiz obsoletni vzhledem k nutnosti pouzivat kapalne palivo, zatimco budoucnost jiz patrila raketam na tuhe palivo. Proto jeste pred kubanskou krizi bylo rozhodnuto o stazeni techto raket z Turecka v roce 1963. Sovetsky tisk nasledne oduvodnoval potupne stazeni kontingentu z Kuby jako paritni dohodu, kterou bylo dosazeno odsunu americkych raket z Turecka, coz ale vubec neodpovida pravde. Dodejme, ze z Italie a Velke Britanie rakety v te dobe stazeny nebyly, v NSR (ci spise SRN), kterou clanek take zminuje, nebyly nikdy rozmisteny.

Takto by slo pokracovat jeste dlouho, ale myslim, ze na ukazku to staci.

Zdeněk

03. 04. 2023, 22:04

Dobrý večer, pane Fleku

nejprve bych Vám rád poděkoval za zaslané články, už se těším jak si je v klidu večer projdu.
Co se týká článku "Operace Anadyr" jsem chtěl napsat, že to autor vzal opravdu hodně zkrátka, ale Vy jste mě předběhl, proto bych Vás pouze doplnil, že zájemce by mohl nalézt téma lépe zpracované například v knize Karla Pacnera "Osudové okamžiky XX. století".
Tato kapitola rovněž vyšla ve zkrácené podobě na stránkách Technet v podobě čtyřdílného cyklu článků.
První díl lze nalézt na:

https://www.idnes.cz/technet/vojenstvi/karibska-krize-kuba-fidel-castro-chruscov-rusko-rakety-atomove-nuklearni-hlavice-apokalypsa.A161129_170239_vojenstvi_kuz

Ohledně střel Jupiter bych si dovolil poznámku, že vzhledem k jejich velmi dlouhé reakční době v řádech několika hodin by byly pro případný první úder prakticky nepoužitelné a z vojenského hlediska tak bylo jejich využití sporné, protože by je bylo možno použít pouze pro odvetný úder. Jejich jedinou výhodou byla skutečnost, že mohly být rychle rozptýleny na rozsáhlém území Itálie a Turecka a jejich pozice by tak zůstala protivníkovi utajena.

Údajně měly být rozmístěny už během funkčního období prezidenta Eisenhowera, kterému ovšem jako vojákovi byla omezení raket Jupiter známa a považoval je tak nejspíše za vojensky téměř neúčinné, ale naopak za politicky velmi nebezpečné.

Nový prezident Kennedy je však nejspíše považoval za účinnou páku na Chruščova, a tak jejich rozmístění povolil, čímž Chruščova nejspíš inspiroval.

Vaclav Flek

04. 04. 2023, 00:53

pro Zdeněk :


Dobry vecer, Zdenku,


diky za reakci. Karla Pacnera neznam osobne, ale nekolikrat jsme si vymenili nazory po e-mailu, ne vzdy jsme se shodli. Nepatrim k jeho fanouskum, ale vas odkaz si prectu a dam vedet. Dekuji za nej.
Co se tyce balistickych raket Jupiter v Turecku, souhlasim s vami, ze byly velmi zranitelne, nebot byly v dosahu sovetskych strategickych bombarderu. Ovsem jejich technologicka komplexita neumoznovala rozptyleni po tureckem uzemi, byly svou slozitosti vazany prave k tem nekolika malo americkym zakladnam, kde bylo mozne jejich odpaleni. Vzhledem k prekotnemu vyvoji na poli strategickych raket v letech 1955 - 65 byly strategicke zbrane s kapalnym palivem (Thor a Jupiter) jiz prekonany novou generaci raket na tuhe palivo, ktere mohly byt odpaleny i z ponorek. Prezident Kennedy nicmene rozmisteni raket na kapalne palivo v Turecku povolil, vnimal to jako sachovou figuru, kterou bude moci obetovat pri dalsich politickych jednanich.
To ovsem nevedel o Chruscevovych silenych planech na umisteni raket na Kube. Sovetsky diktator chtel vymenou za stazeni sovetskych raket z Kuby "vyhandlovat" stazeni jednotek NATO ze zapadniho Berlina, a mozna i z celeho zapadniho Nemecka. Jinymi slovy, nazor, ze "Kennedy Chrusceva inspiroval" povazuji v tomto kontextu za mylny.

Zdeněk

04. 04. 2023, 02:01

Dobrý večer pane Fleku,

co se týká raket Jupiter máte pochopitelně pravdu, psal jsem rychleji než myslel, zaměnil dva systémy mezi sebou a neověřil si, že Jupitery byly vázány na pevné základny. Jenom bych si rád ověřil jeden rozpor, na který v tomto případě narážím. V části zdrojů se uvádí, že Jupitery měly být použity pro překvapivý první úder ze strany USA na SSSR, ale pokud vím, tak byly pod společným velením NATO, což překvapivý první úder podle mě téměř vylučuje, stejně jako dlouhá doba přípravy, která by nejspíše nezůstala protivníkovi utajena.
Rád bych znal Váš názor na to, která z variant může odpovídat skutečnosti.

Mimořádně jste mě ale překvapil druhou částí svého sdělení. Byl jsem skálopevně přesvědčen, že právě rozmístění střel v Turecku mezi lety 1961 a 1962 inspirovalo Chruščova k tomu, aby se odhodlal k rozmístění vlastních raket na Kubě.

Osobně jsem si, zjednodušeně, kladl chronologií událostí: nepovedna Vídeňská schůzka -> Berlínská krize a stavba zdi->rozmisťování střel Jupiter jako politická páka na Chruščova ->Chruščov chce získat vlastní účinnou páku na Kennedyho->plán na rozmístění jaderných zbraní na Kubě.

Na první pohled by to časově vycházelo, ale máte pochopitelně pravdu, člověk snadno zapomene, že protistrany mají každá své vlastní plány, které uskutečňují, a může se tedy snadno jednat o podobnou situaci jako v červnu 1941, ale musím říct, že tam mi to přijde daleko jasnější.

Vaclav Flek

04. 04. 2023, 23:10

Dobry vece, Zdenku,

myslim, ze jsem k vami nadnesenym otazkam jiz castecne sdelil svuj nazor, ale zkusim to jeste jinymi slovy. Myslim, ze roli Turecka a raket Jupiter v nem rozmistenych hodne precenujete. Ve Velke Britanii, Italii a Turecku bylo rozmisteno neco malo pres sto raket stredniho doletu Jupiter. Z toho jich ovsem v Turecku bylo pouhych 15 kusu, rozmistenych asi na dvou ci trech stanovistich. K jejich umisteni v Turecku doslo na vyslovnou zadost turecke vlady, vzhledem k tomu, ze se zeme citila primo ohrozena Sovetskym svazem. Ten vuci ni v te dobe vznasel uzemni pozadavky na tri vychodni provincie, ktere asi na tricet let patrily k carske risi (ostatne uzemni pozadavky vznasel Sovetsky svaz i vuci Iranu, ackoliv jeho uzemi soucasti Ruske rise nikdy nebylo). Rakety Jupiter nebylyrozhodne urceny k prekvapivemu primemu uderu,spise mely plnit odstrasujici ulohu (stejne jako by si dnesni Putinovo Rusko asi rozmyslelo svou agresi proti Ukrajine, pokud by ta mela sve jaderne zbrane. Bohuzel se jich v dobre vire vzdala...).

Chruscevovske vedeni vsak v rijnu 1962 mirilo mnohem vyse, neslo mu o tehdy chude Turecko, ale o zapadni Berlin a v podstate cele zapadni Nemecko, a konec koncu i o celou Zapadni Evropu. Pokud byl pomer interkontinentalnich balistickych strel mezi USA a SSSR asi 17 : 1, mohli si byt Americane celkem jisti, ze na ne Sovetsky svaz nezautoci. Rozmisteni sovetskych raket na Kube (pokud by bylo dokonceno, coz ovsem nebylo !) by vsak dramaticky menilo celou strategickou rovnovahu. Sovetske vedeni proto predpokladalo, ze Kennedyho administrativa bude pod timto tlakem souhlasit s odsunem americkych jednotek ze zapadniho Nemecka.

Slo o hluboky omyl chruscevovskeho vedeni a v podstate o fatalni selhani cele sovetske zahranicni politiky. Kennedyho vedeni uvazovalo pouze o dvou alternativach - invazi na Kubu (s pouzitim nuklearnich zbrani nebo bez nich) a blokadu Kuby, nazvanou jako "karantena". Jinou moznost nezvazovalo. Jak vime, tato strategie byla uspesna a vedla k rychlemu stazeni sovetskych vojsk z Kuby, ktere se rovnalo prakticky vojenske porazce. Presto treba vrchni velitel strtegickych sil americke armady, general Curtis LeMay, povazoval Kennedyho postup za americkou porazku, nebot se promeskal moment zatocit s protivnikem vojensky a drtive jej porazit drive, nez zesili svuj nuklearni arzenal (k cemuz v pozdejsich letech skutecne doslo).

Pokud se vratim na zacatek, Turecko v teto velmocenske partii hralo zcela minimalni roli, a americke stazeni raket Jupiter se pozdeji snazila sovetska propaganda vyuzit k alespon castecne omluve sveho fiaska na Kube. Ve svobodnem svete vsak nikdo teto interpretaci neuveril...

Zdeněk

05. 04. 2023, 20:39

Dobrý večer pane Fleku,

děkuji Vám za vyčerpávající odpověď na mé otázky, a rovněž za inspiraci na další velmi zajímavé téma k doplnění vědomostí.
Jsem rád, že jsem se trefil alespoň s domněnkou, že rakety Jupiter nebyly určeny k prvnímu úderu, a že toto tvrzení lze považovat za nesmyslné.

Vaclav Flek

06. 04. 2023, 00:02

pro Zdeněk :

Dobry vecer Zdenku,

dekuji za Vasi reakci. O problematice kubanske krize by se toho dalo napsat mnohem vice, ale format teto diskuse to prilis neumoznuje, i tak mam dojem, ze jsou nektere me prispevky prilis upovidane. Tak zase nekdy priste.

Vaclav Flek

09. 04. 2023, 23:14

Dobry vecer, Zdenku,

nechci jiz nasi diskusi ke kubanske krizi protahovat, ale pote, co jsme mi laskave zaslal cast clanku Karla Pacnera, jsem vam slibil svuj nazor. Bylo to pro mne zajimave cteni, nebot se priznam, ze knihy pana Pacnera spontanne nectu, nebot se nazorove nepotkavame. Zaslanou prvni cast clanku si netroufam komplexne hodnotit, nebot nevim, co bude v dalsich castech, tak jenom strucne :

Jako pozitivni hodnotim v clanku absenci zminek o americkych raketach v Turecku jako zcela irelevantni. Dale si cenim casti o roli plukovnika GRU Olega Penkovskeho. Sam jsem jej ve svem prispevku nezminil, i kdyz jej povazuji za klicovou osobu v celem dramatu. Za dulezitou povazuji take zminku o tom, ze v mezikontinentalnich raketach neexistovala v roce 1962 mezi SSSR a USA zadna, ani trochu priblizna, parita, nuklearni konfrontaci by v te dobe Spojene staty jasne vyhraly.

Za negativa v clanku povazuji nedostatecne zvyrazneni zapadniho Nemecka ci spise cele Zapadni Evropy jako hlavni sovetskou motivaci cele kubanske krize. Je usmevne charakterizovat Fidela Castra jako "politickeho naivku", kdyz se v clanku o par odstavcu vyse hovori o popravenych 15 - 17 tisicich odpurcich noveho rezimu. Za nejasnou povazuji take zminku o tom, ze "...americke letectvo tuto zasobovaci cestu prerusi..." (mineny jsou lode se sovetskym vojenskym materialem mirici ke Kube).

Dale jiz radeji psat nebudu, mozna nektere z techto veci autor clanku zhodnotil v pozdejsich dilech sveho vypraveni. Jenom dodam, ze v kritickych chvilich kubanske krize melo americke letectvo kubansky vzdusny prostor pod svou uplnou kontrolou, coz v praxi znamenalo, ze v pripadezjisteni pocatku aktivace raket k odpaleni (ktere trva pres hodinu) by jiz stacily zasahnout z letist na Floride americke bombardery. Vsechna odpalovaci mista jiz mely preste zanesene, takze by sly najisto. Zda by zustaly pouze u konvencni munice, vsak nelze s jistotou rici...

Zdeněk

10. 04. 2023, 01:03

Dobrý večer pane Fleku,

Vaší reakce si velmi vážím. Co se týká knih pana Pacnera musím se přiznat, že je mám poměrně rád, ale především ty, které věnoval otázkám prvních kroků člověka ve vesmíru ( například dva díly knihy Kolumbove vesmíru), případně špionáži (Kosmičtí špioni, Velké špionážní oprace). Co se týká jeho populárně naučných knih o vojenství a historií, získal jsem pocit, že byl hodně konzervativní, ale mohu se mýlit, zdaleka všechny jeho knihy jsem nečetl.

Co se týká daného článku, velmi mě překvapilo, že v textu nejsou přehledně odkazy na další díly tohoto seriálu.
Odkazy na další díly uvádím zde:

díl 2:
https://www.idnes.cz/technet/vojenstvi/gromyko-kennedy-karibska-krize-fidel-castro-chruscov.A161129_174323_vojenstvi_kuz?zdroj=vybava_idnes

díl 3:
https://www.idnes.cz/technet/vojenstvi/karibska-krize.A161202_135819_vojenstvi_kuz?zdroj=vybava_idnes

díl 4:
https://www.idnes.cz/technet/vojenstvi/karibska-krize.A161208_161556_vojenstvi_kuz?zdroj=vybava_idnes

Každopádně, naši diskusi na téma Karibská krize jsem považoval za velmi zajímavou a poučnou, nicméně jsem získal pocit, že Vás pouze okrádám o čas, neboť jsme ji vedli jenom my dva, tudíž mi přišlo, že se jedná o mimořádně neefektivní způsob předávání informací.
Vzhledem k tomu, o jak zajímavé téma se jedná, a to i s přesahem do dnešní doby, jsem však čekal daleko živější debatu.

Až později mi došlo, že jsem Vás mohl nechtěně urazit nebo naopak, že jsem mohl vyvolat dojem, že jsem se urazil já, což v žádném případě není pravda.

Diskuse s Vámi jako člověkem, který o dané problematice ví daleko více než já, je pro mě naopak mimořádně zajímavá a přínosná, nicméně se současně nemohu vůči Vám zbavit pocitu jistého dluhu a toho, že Vás pouze zdržuji od užitečnější práce.
Nicméně, pokud to nevadí Vám, budu rád v této možnosti získávání informací pokračovat.

Vaclav Flek

11. 04. 2023, 01:10

pro Zdeněk :

Dobry vecer, Zdenku, dekuji za dodani dalsich casti clanku redaktora Karla Pacnera o kubanske krizi. Podivam se na ne v nejblizsich dnech, a v pripade vyhrad se ozvu. Pokud by vyhrady nebyly zasadni, asi se neozvu, at tu soucasnou diskusi jiz neprotahuji...

Zdenku, ja si vubec nemyslim, ze byste mne mohl jakymkoliv zpusobem urazit, a take se nedomnivam, ze bych urazil ja vas. Vedeme prece po celou dobu pratelskou diskusi...

Vaclav Flek

15. 04. 2023, 22:29

pro Zdeněk :

Dobry vecer, Zdenku, jeste jednou dekuji za zaslani dalsich casti clanku Karla Pacnera o kubanske krizi. Poctive jsem je precetl a - nebojte se - nechystam se je podrobne komentovat. Jenom zminim, ze je v nich malo toho, s cim bych zasadne nesouhlasil, ale naopak je tam mnoho veci, ktere mi v zasvecenem clanku o problematice chybi. Je to predevsim role zapadniho Nemecka, a mozna i cele Zapadni Evropy, kterou chtel Sovetsky svaz ziskat vymenou za stazeni raket z Kuby. Receno jinak, po precteni serie clanku pana Pacnera jsem svuj nazor na kubanskou krizi nijak nezmenil.

Chruscev hral svym kubanskym dobrodruzstvim nejenom velmi riskantni, ale take (pro sovetsky statni rozpocet) velmi drahou hru, proto take jeho vklad do hry odpovidal vysi predpokladane vyhry. Skutecnost, ze tu hru prohral na plne care a prisel i o svoji politickou pozici byla pro nej osobni tragedii, ale odpovidala cele ubohe a nepromyslene koncepci teto riskantni operace.