Operace Katapult – zničení francouzské flotily Brity
V přístavu Mers-El-Kébir ve Středozemním moři zahájilo Královské námořnictvo palbu na kotvící francouzskou flotilu a zabilo 1297 francouzských námořníků, přičemž potopilo nebo poškodilo dvě bitevní lodě, jeden křižník, tři torpédoborce a řadu menších plavidel. Pouhých 10 dní před tímto incidentem byli Britové a Francouzi spojenci. Situace se však změnila.
Francie velmi rychle podlehla německé bleskové válce a 22. června 1940 bylo podepsáno příměří. Přestože v článku VIII uzavřené smlouvy Němci přísahali, že zajaté francouzské lodě nepoužijí ve válce, Britové tomu nevěřili. Zřejmě ani Marine Nationale (francouzské Národní námořnictvo), protože rozptýlilo svá plavidla do přístavů v Británii, Egyptě a na dalších místech. Hlavní koncentrace však byla v Mers-El-Kébir.
Foto: Poškozený francouzský torpédoborec Mogador | Wikimedia Commons / Public domain
Od chvíle, kdy byla rezoluce vypracována, začaly mezi Británií a Francií konflikty. Především šlo o to, že podepsaly předchozí dohodu, že se Němcům nevzdají. Jazykové problémy, staré předsudky a všeobecný nedostatek informací přispěly k tomu, že někdejší i budoucí spojenci zaujali rozdílné postoje. Britové se obávali, že přidání francouzských lodí k německému a/nebo italskému loďstvu bude představovat nepřekonatelnou překážku jejich vítězství. Francouzi si naopak chtěli zachovat určitou tvář a nezávislost.
Přes námitky královského námořnictva se premiér Winston Churchill a britský válečný kabinet rozhodli poslat hlavním francouzským námořním silám ultimátum. Svým bývalým spojencům dali na výběr ze čtyř možností: připojit se k britské flotile, odplout do britského přístavu, odkud budou ti členové posádky, kteří si to budou přát, repatriováni, odplout do francouzských držav v Americe nebo do Spojených států, nebo lodě potopit. Pokud by Francouzi nepřijali žádnou z alternativ, Britové by lodě zničili sami. Pod velením admirála Jamese Somervilla vyplula z Gibraltaru Force H, kterou tvořily letadlová loď Ark Royal, křižník Hood a bitevní lodě Valiant a Resolution s několika dalšími menšími plavidly.
Sommerville předložil podmínky tak diplomaticky, jak jen mohl. Urazil však francouzského admirála Marcela-Bruna Gensoula tím, že zprávu nepředal sám, ale poslal místo sebe kapitána Ark Royal Cedrica Hollanda, který mluvil francouzsky. Gensoul reagoval tím, že poslal svého vlastního pobočníka Bernarda Dufaye. To jednání prodloužilo a zkomplikovalo. Gensoul se obával, že pokud předá své lodě, Němci se pomstí popravou velkého počtu francouzských občanů. Byl také znepokojen reakcí svého nadřízeného, rezolutně protibritsky naladěného admirála Françoise Darlana, francouzského ministra námořnictva.
Jeho obavy dále přispěly k protahování konfrontace a vedly ke katastrofě. Dvě z britských podmínek, odplutí do Spojených států nebo potopení lodí, sice vyhovovaly rozkazům, které mu Darlan dal, a byly možnými směry postupu. Proč si nevybrali jednu z těchto možností, není známo. Pro Somervilla byla představa, že by střílel na své dřívější spojence, natolik odporná, že odstoupil z funkce velitele Force H a předal vládu admirálu Andrew Cunninghamovi.
Přestože bylo ultimátum doručeno, francouzské síly, kotvící v přístavu, palbu britských lodí ve skutečnosti neočekávaly. Byly překvapeny, když krátce ji před šestou hodinou večerní Hood, Resolution a Valiant zahájily. Dunkerque a Strasbourg mohly odpovědět pouze svými zadními děly, a palbu proti Svazu H zahájily také některé těžké baterie z pobřeží. Když se kouř z třetí britské salvy rozptýlil, francouzská bitevní loď Bretagne byla vážně poškozena a později se potopila. Letadla z Ark Royal zaútočila a poškodila Dunkerque a Strasbourg i torpédoborec Mogador. Rozbity byly také dva další torpédoborce, Lynx a Kersaint.
Louis Collinet, kapitán Strasburgu, vedl bitevním chaosem odvážný únik. Nejenže vyvedl torpédoborce Volta, Tigre a Le Terrible z přístavu, ale prošel i dalšími dvěma bitvami s britskými letadly, dokud 4. července bez úhony nedorazily do přístavu v Toulonu. Následky útoku na sebe nenechaly dlouho čekat. Německá propaganda toho hned využila a prezentovala Brity jako vrahy. Mnoho probritských Francouzů se rozhodlo postavit na stranu proněmecké vichystické vlády. Dodnes je toto střetnutí bolavým místem francouzského námořnictva.
V Anglii však měla jiný dopad. Útok ukázal, že Churchill to myslel vážně, když řekl, že Británie bude pokračovat v boji proti nacistům, i když tak činí sama. Když byl útok oznámen v Dolní sněmovně, poslanci obou stran jej oslavili.
Otázkou zůstává, zda byl útok nezbytný. Ve stejný den útoku na Mers-El-Kébir začala v egyptské Alexandrii jednání o kapitulaci menších francouzských sil a 7. července se Francouzi vzdali. O dva roky později, když Němci obsadili Toulon, byly všechny vojenské lodě, včetně Strasbourgu a opraveného Dunkerque, potopeny.
Zdroj: warhistoryonline
Komentáře
Kit
11. 07. 2023, 12:35Pro V. Flek:
G. zasílal D. návrhy tak jak mu je Britové podávali aby jej informoval, o tom, že neodeslal všechny návrhy píše Roskill i Barnett.
Myslím, že postoj Britů a Němců k uzavřeným dohodám nesnese srovnání, Němci to počínaje tajným znovuvyzbrojováním, březnem 39, atd. předvedli názorně. Není pochyb že Churchil dělal chyby, právě skončené Norské tažení to dostatečně ilustruje.
to JanJan: Máte pravdu.
Vaclav Flek
11. 07. 2023, 22:54pro Kit :
Dekuji za upresneni, jsem rad, ze jsme se konecne pochopili. Narazite na Gensoulovu zpravu Darlanovi, ze ktere vypadl bod o moznosti internace odzbrojene francouzske flotily na Antilach. K vypusteni tohoto bodu doslo (alespon podle pozdejsich Gensoulovych slov) nedopatrenim, ale zrejme to nic nemenilo na rozhodnuti francouzskeho admirala (proto jsem to nepovazoval za podstatne). Odzbrojene, tedy v podstate bezbranne francouzske valecne lode (bez klicovych soucasti del a predevsim bez pritomnosti delovych osadek) by se staly lehkou koristi britskych krizniku, jejichz velitele by s nejvetsi pravdepodobnosti nerespektovali predchozi domluvy s oduvodnenim, ze "all is fair in love and war". Britove proste sevreli francouzske lodstvo v pasti, ze ktere mu neumoznili cestny vychod. Dle meho nazoru se jednalo o jeden z mnoha Churchillovych chybnych usudku, ktery, jako mnoho jinych, stal stovky zivotu...
Tim se vlastne dostavam k druhe casti, tedy ke srovnani britske a nemecke verolomnosti. Zde se nechci poustet do diskuse, ktera by z logiky veci musela byt velmi obsahla, jenom zminim to norske tazeni, ktere uvadite. Treti risi velmi vyhovovalo neutralni Norsko a tim padem status quo, ktery byl ovsem trnem v oku Churchillove Velke Britanii. Proto to byli prave Britove, kdo po zaminovani norskych pobreznich vod (jiz samo o sobe duvod k vyhlaseni valky) vyslal sve sily k invazi do Norska. Ty se vsak souhrou zvlastnich okolnosti (ktere zde nechci vzhledem k prostoru jmenovat) zdrzely a nemecke jednotky je predbehly, casto o pouhe desitky hodin. Za to po valce odsoudili nemeckeho velkoarmirala Ericha Raedera na norimberskem procesu jako valecneho zlocince, zatimco jeho britsti protejsci dozili sva leta jako oslavovani valecni hrdinove. Receno strucne, v te druhe casti diskuse s vami nesouhlasim a zustavam na svem nazoru.
Vicekrat jsem na tomto webu vyjadril nazor, ze Hitler valecnou konfrontaci s Britanii nechtel, a delal vse pro to, aby Britanie sve vyhlaseni valky odvolala. Proto ji cinil v ruznych fazich valky, pro Britanii nevyhodnych, nabidky na uzavreni primeri s tim, ze Treti rise nema k Britanii zadne pozadavky, ani treba v navraceni byvalych nemeckych kolonii...
Kit
10. 07. 2023, 17:311) Gensoul Darlanovi neodeslal dva ze čtyř návrhů, z nichž jeden ( odplutí do francouzských kolonií v Západní Indii a demobilizace byl, z pohledu pozdějšího vývoje, vcelku přijatelný.
2) Sommerville se velení nevzdal a velel dál Force H, Cunningam velel beze změny Středomořskému loďstvu.
3) Dunqerque a Strasbourgh nemohly svými zadními děly odpovídat, protože měly děla hlavní ráže soustředěny na přídí a britské lodě se pochopitelně držely mimo dostřel děl 152 mm na zádi.
4) Bretagne se potopila ihned během boje po explozi zadního muničního skladu, nikoliv postupně.
5) Spoléhat na čestné slovo Němců v době kdy jen hradby Británie - moře- zajišťovaly přežití mohl, po předchozích zkušenostech, jen nenapravitelný naivka. Churchil rozhodl správně.
JanJan
10. 07. 2023, 19:21Sekundární děla Dunkerque a Stradbourgu měly ráži 130mm, nikoliv 152mm. Jen pro upřesnění. Jinak souhlasím.
Vaclav Flek
10. 07. 2023, 23:05pro Kit :
Nesouhlasim se dvema body vaseho prispevku :
Vas bod 1) : Nerozumim, jake navrhy mel Gensoul zasilat Darlanovi. Ten byl Gensouluv nadrizeny a komunikoval s nim v podstate cestou rozkazu a narizeni, nikoliv navrhu. To odpovidalo striktni namorni tradici, i vypjate situaci na sklonku nemecko-francouzske valky. 24. cervna vydal Darlan pokyn, ve kterem popisuje nekolik alternativnich postupu pro francouzske lodstvo pro pripad, ze by se situace vyvijela prekotne a nebylo mozno konzultovat postup s velenim lodstva. Jinak vyraz "... z pohledu pozdějšího vývoje..." se da vztahnout prakticky na vsechny udalosti II. svetove valky, ovsem ucastnici se museli rozhodnout na zaklade tech informaci, ktere meli tehdy k dispozici.
Vas bod 5) : Nesouhlasim, ve valce postupovaly velmi ucelove vsechny valcici staty, asi podle hesla "All is fair in love and war" (ve valce a lasce je vse dovoleno). Myslim, ze Nemecko se nijak dramaticky neodlisovalo. Nakonec u Mers-el-Kebiru zabijela francouzske namorniky britska dela, zatimco nemecke valecne namornictvo zde nehralo zadnou roli. Nevim, jestli Churchill rozhodl spravne (myslim, ze ne), nakonec se za sveho valecneho pusobeni v cele Velke Britanie dopustil cele rady chyb a omylu.
jan stastny
09. 07. 2023, 23:33Václav Flek . Jedná se Darlanův tajný rozkaz z 24. června 1940 ,v němž všem velitelům nařizoval ,že musí své lodě bezpodmínečně potopit ,bude-li hrozit jejich ukořistění nepřítelem (a Darlan neopomněl dodat: i bývalým spojencem), a to i v případě ,že by jejich vydaní bylo nařízeno jím samým. Darlan se tím kryl proti případnému donucení nebo zneužití svého jména.
Po britském útoku nejprve malá část lehčích jednotek odplula přímo do Toulonu ,kam je později následovaly i těžší jednotky(zejména křižníky) ,které ustoupily do Alžírských přístavů. 27. listopadu 1942 admirál Laborde rozkaz splnil a nařídil potopení francouzské flotily v Toulonu, tím se snažil zabránit ,aby se lodě dostaly do německých či italských rukou. Značnou část potopených lodí se Němcům podařilo vyzvednout ,ale už ne zprovoznit.
Vaclav Flek
10. 07. 2023, 00:05pro jan stastny :
Dekuji za upresneni, myslim, ze si ted rozumime. Ja jsem mel na mysli prekvapive velkorysou Hitlerovu nabidku Franci o ponechani vsech jejich valecnych lodi, nebot to porazena Francie vnimala stale jako svuj dalsi zachytny bod pri svem padu z velmocenskeho postaveni. Darlanuv rozkaz povazuji v tomto kontextu pouze za jakousi "technikalii", ktera se vydava vsem zakotvenym lodim, ktere se mohou ocitnout v ohrozeni. V nem ovsem francouzske lode v lete 1940 od Nemcu ohrozeny nebyly, Hitler se poctive snazil dodrzet podminky primeri. Tim, kdo je porusil, byli britsti "spojenci".
Udalosti v Toulonu v listopadu 1942 jsou jiz zcela jiny pribeh...
Vaclav Flek
08. 07. 2023, 22:59Klicovou otazkou je, "zda byl útok nezbytný..." ?
Bezesporu nikoliv, stal zivoty stovek mladych francouzskych namorniku, aniz by jakkoliv pripel k dalsimu prubehu valky. Naopak, francouzske sily mimo metropoli (v zapadni Africe, Madagaskaru, ci Syrii a jinde byly vzhledem k britskym utokum motivovany o co nejvytrvalejsi boj za udrzeni stavajicich pozic.
Šebesta
09. 07. 2023, 10:11Budu stručný souhlasím.
jan stastny
09. 07. 2023, 12:49Bylo to špatné ,nebojím se použít slovo politické rozhodnutí ze strany Churchilla přijaté na základě spíše dojmů než ověřitelných informací. Navíc dál část Francouzské loďstva zůstala v dosahu Německa popř, Itálie a jen díky tajnému rozkazu admirála Françoise Darlana nebylo zajmuto což plně slouží ke cti Francouzských námořníků.
Vaclav Flek
09. 07. 2023, 21:56pro jan stastny :
S prvni casti vaseho prispevku souhlasim. Winston Churchill prijal v prubehu valky mnoho chybnych rozhodnuti, ktere staly zivoty mnoha tisicu lidi (pokud sem zapocteme i hladomor v Barme, muzeme mluvit o miionech). Neco o tom vim - kdysi jsem o Churchillovych chybach napsal clanek, do ktereho se mi z prostorovych duvodu vesla jen asi polovina zjistenych omylu a spatnych rozhodnuti.
Druhe casti prispevku nerozumim, nevim, jaky Darlanuv rozkaz mate na mysli. Bezpecnost francouzskeho valecneho lodstva prece garantovala nemecko-francouzska smlouva o primeri z cervna 1940, ve ktere se Treti rise zavazala respektovat v plnem rozsahu francouzskou valecnou flotilu, stejne jako integritu jejich zamorskych uzemi. Nebyli to Nemci, ale Britove, kdo u Mers-el-Kebiru zautocili na francouzskou flotilu v situaci, kdy se mohla spatne branit, a zpusobili ji tezke ztraty.
Vaclav Flek
10. 07. 2023, 00:21S omluvou opravuji svuj predchozi prispevek - neslo o hladomor v Barme (ktera ryzi naopak vyvazela), ale o hladomor v Bengalsku (dnesnim Bangladesi). Tam umirali lide hladem kazdy rok, ale v tom valecnem priserna situace predcila vsechna ocekavani.