EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Revoluce v letectví: USAF pojmenovalo první bezpilotní stíhačky

 09. 03. 2025      kategorie: Vojenská technika      16 komentářů

Vojenské letectvo Spojených států amerických (USAF) označilo nejnovější bezpilotní letouny vyvíjené společnostmi General Atomics a Anduril Industries jako YFQ-42A a YFQ-44A. Informoval o tom server Army Recognition.

Snímek obrazovky 2025-03-08 v 17.17.43Foto: YFQ-42 (spodní) a YFQ-44 | USAF

Rozhodnutí o přidělení označení bylo oznámeno na sympoziu Air & Space Forces Association Warfare 2025 v Auroře v Coloradu. Zdroj uvádí, že tato událost představuje významný milník v historii amerického bojového letectví, protože YFQ-42A a YFQ-44A se staly prvními bezpilotními letouny, které získaly oficiální označení stíhačky (písmeno Y označuje prototyp, F znamená stíhač a Q dron). Letové zkoušky obou prototypů mají začít v létě letošního roku.

Oba bezpilotní letouny byly vyvinuty v rámci první fáze programu Collaborative Combat Aircraft (CCA). Očekává se, že se stanou klíčovým prvkem budoucích bojových operací a budou plnit úkoly ve spojení s pilotovanými letouny, čímž se zvýší operační efektivita.

Stroje YFQ-42A a YFQ-44A jsou primárně určeny k vedení vzdušného boje jako autonomní wingmeni ve spolupráci s víceúčelovými bojovými letouny F-35 s posádkou. Kromě toho budou schopny provádět úkoly elektronického boje, průzkumu a sledovacích misí. Očekává se, že s rostoucí sofistikovaností těchto bezpilotních letounů budou schopny provádět stále autonomnější operace.

Oficiální označení strojů, které vyvinuly firmy General Atomics a Anduril Industries, je součástí širší modernizační strategie amerického vojenského letectva, konkrétně programu Next Generation Air Dominance (NGAD). Podle současného plánu nákupu má americké letectvo v úmyslu pořídit 100 až 150 strojů v rámci první fáze programu CCA. V dlouhodobém horizontu plánuje letectvo zařadit do výzbroje více než 1000 takových bezpilotních letounů.

YFQ-42A – General Atomics

General Atomics YFQ-42 je bezpilotní bojový letoun (přesněji UCAV – Unmanned Combat Aerial Vehicle), který patří do rodiny strojů Gambit a je příbuzný s typem XQ-67A. Maketa YFQ-42 byla představena během letecké konference v září 2024. Stroj má trup se štíhlými křídly, ocasní plochy ve tvaru "V", jeden hřbetní vstup vzduchu a jeden proudový motor. Disponuje vnitřní šachtou pro výzbroj nebo jiné užitečné zatížení.

YFQ-44A – Anduril Industries

YFQ-44 společnosti Anduril Industries je podobně jako YFQ-42 bezpilotní bojový letoun (UCAV), určený ke spolupráci s víceúčelovými bojovými letouny s posádkou. Původně byl navržen společností Blue Force Technologies jako platforma pro simulaci špičkových hrozeb. Design stroje YFQ-44 připomíná malou stíhačku. Jeho konfigurace se skládá ze šikmých lichoběžníkových křídel, křížových ocasních ploch, jednoho bradového vstupu vzduchu a jednoho proudového motoru s maximálním tahem 17,8 kN. Výzbroj tohoto letounu je zavěšována na vnější závěsníky.

Zdroj: armyrecognition.com, defensemagazine.com

Komentáře

Martin F.

10. 03. 2025, 12:45

Čínani mají velký kulový:

https://www.armadninoviny.cz/nove-cinske-bezocase-takticke-letouny.html

Doporučuju si zaplatit registraci a článek přečíst. Co je podle tebe vlastně šestá generace? Není to náhodou F35 block 4,5,6 + loyal wingman? Nebo je to něco úplně jiného? Můžeš to definovat? NGAD už létá taky, demonstrátory jsou 2, od firmy Northrop a Lockheed. Že jsou stále v utajení, je věc druhá. Jinak ano, číňan předběhl Evropu i v taktických letounech, to nechci rozporovat.

Slavoslav

10. 03. 2025, 12:55

toto, cinania ukzali testovaciu mulu a porpaganda z toho spravila dobreze nie seriovy stratosfericky stihac. Imho, ak sa nemylim tak poriadne nie je definovana ani Gen 5 a je to de facto stealth s internymi zbranovymi sachtami co sa tyka dizajnu. SW a spracovanie signalu nie je nic co by nemohlo byt implementovane aj do starsej generacie keby bola vola a rozpocet.

Ak by som si mal tipnut co bude definovat gen 6 tak schopnost samostatneho letu kde pilot moze a nemusi byt v lietadle ako dalsi vyrazny rozlisovaci znak proti tzv gen 5

Czertik

10. 03. 2025, 20:33

slava

vydel bych to stejne 6 generace bude o "pilot v letadle na prani" vic nez cokoliv jineho.

Czertik

10. 03. 2025, 20:30

martin

pokud to co maji cinani neni 6 genrace...v tom pripade amicka ngad taky neni 6 generace. tecka.

a pokud je to jen loyal wingman ? porad je to dalece pred evropou, kteri se dostali nejdal k makete.

Martin F.

10. 03. 2025, 21:18

Tečkuj si jak chceš, ale nejdřív si přečti ten článek a pak mudruj. Číňan ukázal demonstrátor, nic víc. To byl i Boieng X32, Northrop YF23, ale ty měli k použitelnému bojovému letounu ještě hodně daleko, asi jako Yf22, yf 35. Ngad ať už vypadá jakkoliv, bude mít minimálně motor s proměnlivým cyklem, který múže mít i F35A a C. To je z mého pohledu znak letounu 6. generace. A tím disponují jen usa. Znak 6 generace je  přizpůsobivost technologiím, snadná vyrobitelnost, aby v případě zániku dodavatelského řetězce mohl být vyráběn jiným řetězcem i po desítkàch let(viz. B2 a F22).....Jinak si nemyslím, že proti F35 block 4,5,6...bude šestá generace přelomová i jinak.

Czertik

11. 03. 2025, 10:12

martin

je uplne jedno ze cinani ukazali jen demonstrator, amici aky nemaji cokoliv vic nez demonstrator. proc to nechapes ?

ano, motor s promenlivym cyklem muze byt jednim ze znaku 6 generace. a cinani ho nemaji. otazka zni, kdo ho bude mit drive ? evropa nebo cina ?
moje sazka je na cinu, presto ze maji velke problemy s motory. prece jenom cina svoji armadu a vyzkum polsednich 30 let hodne roziji, kdezto evropa spis ubiji.

a jak si predstavujes onu snadnou nahraditelnost jinym dodavatelem ?
moc firem co by dokazaly vyrabet kompoztni kridla pro bojove letouny moc na svete neni, nemluve o motorarnach.
kolik si myslis ze je firem v evrope co vyrabi proudove motory ?

Slavoslav

11. 03. 2025, 11:37

ty si fakt ako cokel. Snad ta ospravedlnuje vek ak ti nevadi to cislo zdielat, lebo to co predvadzas je k placu. Najskor napises, ze cinsky demonstrator je prve lietadlo 6gen na svete a potom to zaklincujes tymto prispevkom.

ze ty ani netusis kedy letel ten americky, co to je demonstrator a ako dlho to od neho trva k realnej masine?

Czertik

11. 03. 2025, 19:07

slava

tak kdyz ti pisou ruzne stranky o cinanovi jako o prvnim stroji 6 gnerace, a rozebiraji od koho to mohli cinani okopirovat kdyz nic podobneho nelita....
dle me skutecne neni podstatne jestli je je to prvni stoj 6 generace nebo az druhy po amicich s jejich ngad.

budes se divit, ale vim jaky je rozdil mezi maketou, prototypem, demonstratorem a serivym letadlem.
a realna masina a cas k ni ? slysels nekdy o prvnim vzletu a prijetim do vyzbroje ? jednoduchy zpusob jak zjistit onen cas.

Slavoslav

12. 03. 2025, 05:32

ktoré rôzne stránky?

Slavoslav

12. 03. 2025, 08:37

Za prve o cinanovi sa nevie nic a vacsina z toho co bola popisana je propaganda uletena od reality kde si sa docital o stratosferickej stihacke. Ako vravim, uspesne zatial obletel akurat dezostranky. V sucasnej dobe nema lietadlo 6 tej generacie nik a 6ta generacia ani nie je definovana.

k motorom, EU by som nepodcenoval, taka EJ200 je svetova spicka aj teraz a SNECMa tiez plus vyvoj samozrejme bezi, nezastal. Vratane stealth materialov ktore ma EU vlastne a aplikovane su ako na EF tak aj na Rafale kde ide v ohlade stealth asi o najlepsie masiny bez internych sacht co lietaju

Czertik

12. 03. 2025, 08:50

z nejakeho duvodu me nejdou davat prime odkazy na ruzne stranky.


ano, evropske firmy maji potencial...ale jedine za podminky ze jim staty daji dostatek penez na vyvoj, misto toho aby si rikaly, to co mame staci.

Slavoslav

12. 03. 2025, 09:06

to je prave ten fun fact, ze zakladny vyvoj tu kontinualne bezi co ake je jeho tempo. Akurat nebola ochota financovat jeho seriovu aplikaciu. Kazdopadne technologicky EU zbrojarsky priemysel nie je ani nahodou nejak velmi pozadu ak vobec

skypy

10. 03. 2025, 01:14

Czertik
Vůbec nemáte pravdu. Američani jako první přišli s B21, co je letadlo 6 generace. Wingmany zkouší už kde kdo. Naposledy třeba i Turci. A chápánim století máte takě trochu hokej

Czertik

10. 03. 2025, 20:44

proc je b21 letadlo 6 generace a ne jen 5 ?

a v cem je problem ohledne stoleti ? jake stoleti je dneska ?

a proc si myslis ze ve 22 stoleti nebude vladnout cina ? britanie si taky myslela ze 20 stol bude stale dominovat a jak dopadla.
dneska je vojenska sila vb spise k smichu nez necemu jinemu, hlavne ve srovnani s minulosti.
a nevidim duvod proc by 22 stol , ci dalsi polovina 21 stol mela patrit americe.
jaky ma dluh dnesni amerika a kolik cina ?
jak se pocetne zmenily stavy namornicta, letectva a pozemni armady u usa a ciny za polsednich 20 ci 30 let ?

uplne stejnou slepotou trpela a vesmes trpi i cela dnesni evropa. myslela si jak je vojensky silna, jenze pak prisla invaze ve 22 a evropa prisla na to, ze je naha...a za cele 3 roky udelala velmi malo na to, aby to napravila, protoze se vzdy utesovala tim, ze amici nas zachrani.
jenze vyhral trump a on splnil to co slibova pred volbami - ze pokud se evropa nevzpamatuje, tak ji pusti k vode. a udelal to.
a pak se politici rozbrecely pred kamerami, kdyz jim doslo ze je to realita.

Czertik

09. 03. 2025, 23:42

no, uvidime jak to bude amikum litat.
cinani uz maji letouny 6 generace jako prvni a uz jim litaji ve vzduchu. kdy je budou mit amici ?
a cinani maji svoje wingmany taky.

kdo bude vladnout svetu ve 22 stoleti, a nejspis uz od poloviny 21 je uz myslim uz velmi jasne.

Slavoslav

10. 03. 2025, 08:16

jj, biely cisar, uz stihol obletiet vsetky dezoweby a je to jeho velky uspech

LOL