EXCALIBUR
CZUB
CZUB

Sovětský KrAZ 255: Pekelná mašina s neuvěřitelnou průchodivostí terénem

 09. 12. 2021      kategorie: Vojenská technika      16 komentářů
Přidat na Seznam.cz

KrAZ-255 je terénní vůz 6x6 pro extrémní provoz. Byl vyroben v závodě KrAZ. Premiérovým rokem KrAZu 255 byl rok 1967, výroba skončila po více než třiceti letech. V naší armádě hrál pouze okrajovou roli, vzhledem k masovému rozšíření tatrovek. Základní verze byla valníková, ale existují i návěsové tahače, rýpadla, nosiče pontonů či cisterny.

Video: Sovětský KRAZ 255 - to nejlepší z terénu / YouTube

KrAZ-255 je model, který vychází z předchozího modelu KrAZ-214, který byl vyráběn do roku 1967. Nákladní automobil je vybaven vodou chlazeným dieselovým motorem typu JaMZ-238, který se také používá u mnoha dalších nákladních vozidel, traktorů, cisteren atd. Velký motor JaMZ-238 (Jaroslawski Motorny Zawod) má 176,5 kW při objemu 14 860 cm³.

V roce 1979 byly všechny nákladní automobily KrAZ přepracovány a bylo zavedeno mnoho změn. Hlavním vylepšením je dvouokruhový brzdový systém.

KrAZ byl vyráběn také ve speciálních variantách, jako jsou mobilní jeřáby, bagry, cisterny apod. Nástupce modelu KrAZ-255 byl KrAZ-260, který se využíval až do roku 1993. Od roku 1994 byl pak zaveden KrAZ-6322.

Těžký nákladní terénní automobil KrAZ (např. 214 B) sloužil v různých variantách i v naší armádě (ČSLA/AČR).

Hlavní technické údaje (Příručka řidiče KrAZ-255B , Naše vojsko 1988):

Motor: JaMAZ 238 - vidlicový čtyřtaktní - vznětový 8 válec - s přímým vstřikováním - rozvod OHV
Objem válců: 14860 cm³
Max. výkon: 240 ks při 2100 ot./min. / min.
Palivová nádrž: 2 x 150 l NM

Rozměry vozidla (v mm):

  • Délka: 8645
  • Šířka: 2750
  • Výška: 3170 s napnutou plachtou – 2940 bez plachty
  • Rozvor náprav: 5300
  • Brodivost: 100
  • Rozchod kol: 2160
  • Světlá výška: 360
  • Nájezdový úhel: 47°

Hmotnost v kg:

  • Pohotovostní: 11950
  • Užitečná: 7500
  • Celková: 19450
  • Přípojná: na silnici 30000 / v terénu 10000

Max. rychlost: 70 km/hod.
Jízdní dosah: 750 km

Akumulátory : 2 x 12 V 165 Ah - zapojeny do série
Pneumatiky: širokoprofilové - 1300 x 530-533 s možností centrálního dofukování
Tlak huštění: od 0,35 - 0,1 MPa.

Kabina řidiče: uzavřená – třímístná
Korba vozidla: kovová se sklopným zadním čelem s možností přidání bočnic

Rozměry korby / vnitřní / v mm :

  • Délka: 4566
  • Šířka: 2500
  • Výška bočnic: pevných 355 - s nástavcem 924

Naviják: tažná síla 8 - 12 t

  • pracovní délka lana : 55 m
  • průměr lana 21 mm.

Zdroj: autobible.euro.czmortarinvestments.eu

 Autor: Petr Žák

Komentáře

enkidu

11. 01. 2022

Ahoj Bushmane. Děkuju za příspěvek. Taky jsme jeli do Ašuluku a pak asi šedesát kilometrů do kasáren v poušti. Ani nevím, jestli se odtud jezdilo i někam jinam. Jeli jsme dva útvary, dva vlaky a cestou tam jsme potkali dva vlaky jedoucí zpátky, při zpáteční cestě dva vlaky jedoucí tam. Palnej den byl myslím čtvrtek. Nebyl jsem u útvaru PVOS, jen PVO, ve Stříbře. Měli jsme chránit bigošskou divizi. Ve výzbroji Kuby 15. Oficiàlní legenda ale zněla, že výzbrojí jsou ještěrky (30mm pldvk), kterejch jsme měli plno úloženek. Divím se, že jsme je tam taky netáhli. Pardon, že jsem se poněkud odklonil od tématu. Ty geografický detaily ohledně Ašuluku jsem ani nevěděl, myslel jsem, že je to všechno Kazachstán. Tak díky a zatím.

bushman

29. 12. 2021

Zdravím Enkidu a potvrzuju-s takovým vybavením se používal u baterie velení u PVOS
Na ostré střelby jsme jeli do Ašuluku-vlaková zastávka se ještě nachází v Ruské federaci,ale vojenská základna kam jsme se přesouvali po ose už je Kazachtán.
Tehdy ovšem(1983) vše SSSR.

Hans

11. 12. 2021

Kraz podle mista vyroby, Kremencugsky auto zavod. Obcas jsem jej videl jako jerab s poměrně dlouhym prihradovym vyloznikem nebo s vrtnou soupravou. Má dost vykonny motor podobně jako Tatra, jen vodou chlazený, a také si dobře poradí s kdejakym terenem. Ale u nas se příliš nerozsiril z důvodu rozsirenosti nasich Tatrovek se vzduchovym chlazenim, Kraz se kupoval z důvodu těch specialnich nastaveb. I v Rusku a na Ukrajině se též vyrabely dobre náklaďáky, nedavno jsem treba videl i ZIL 157 v pozarni verzi a u nas jezdí i nekolik sklapecek KAMAZ. Jde prave o ru dostupnost servisu a ND.

jan jirak

11. 12. 2021

Amíci to vyráběli ve 40 létech a Rusové to jako všechno okopírovali a vyráběli dalších 40 let

Heimerich

11. 12. 2021

Tento vůz obdivuju již mnoho let. A pro hnidopichy - průchodnost terénem má opravdo dobrou. To, že někdo sem hodí video, jak zůstane viset na břichu na uměle vytvořené jámě ho nijak neponižuje (to dokáže i Tatra 815 - viděno na vlastní oči). Je logické, že když má auto velkou vzdálenost mezi 1. a 2. nápravou, tak někdy zůstane na břichu. Já viděl jiné videa z ruska z přírodního terénu, kde by kdejaké jiné auto mělo problém. Na tu dobu náhodou super.

Milan Schaffer

10. 12. 2021

tady je ta pruchodivost videt https://youtu.be/PUuyyVFCDDM

Milan

10. 12. 2021

Neuveritelná pruchodnost mne pobavila. Kdysi davno na Rally Bahna najel Kraz na okraj jamy s vodou, kterou projelo vsechno od Gazu pres 805 az po 813, predni kola se prehoupla pres hranu a sedel na pupku. Takze ho museli vyprošťovat.

Jan D

10. 12. 2021

Pro fanoušky ruských mašin a terénu, doporučiji kouknout po hře SpinTires, stojí to pár korun a hra nabídne neuvěřitelně propracovanou fyziku.

Vít

10. 12. 2021

Vozidlo bylo impozantní, v roce 88 jsem mel možnost byl mi přidělen v Čáslavi na utvaru ksem ho mel jako cisternu na kyselinu dusičnou, takže jsme jezdili přepravy. T létě si v pohode vzala 50 litrů a zima 70.jedna krásná zvláštnost tohoto vozu byla predehrev motoru naftový bufik ktery prri neodborne manipulaci dával plamen po celé olejové vaně, ale predehřal motor a fungoval.

Pavel Berný

10. 12. 2021

Většina pekelných mašin z Ruska končí v terénu právě na tom, že nemají klasický nápravový uzávěrky, ale nějaký samosvory s pochybnou funkcí. Někak to nechápu, vzhledem k zemi zrodu a určení. Napište mi pro potěšení, že KrAZ to má jinak, nebo snad ne?

Slavoslav

10. 12. 2021

Kamen: nie tak uplne pravda. Vlada akurat po majdane odmietla dotovat sukromnu fabriku ktora nebola schopna dodat objednany tovar. Majitel je podozrivy z prania spinavych penazi a tunelovania firiem kde nejaky ten milionik chyba. Viacero modernizacnych programov Ukrajinskej armady meskalo prave kvoli chybajucim podvozkom od Krazu ktore si objednali. Pre CR v podstate dobre, Ukrajina presedlava na Tatrovacke podvozky. Tak ci tak by to Kraz mal tazke. Rusko aj pred Majdanom malo vlastnych vyrobcov takze to nebol primarny dovod padu.

Radim

09. 12. 2021

JamZ 238 v žádném případě není dvoutakt. Je to normální diesel V8 OHV často používaný od traktorů Kirovec až po různé vojenské pásové potvory,houfnice atd.

Kamen

09. 12. 2021

Vyrábal sa na Ukrajine, fabrika ale po majdane skončila. Rusi už to nebrali, majú Kamaz a nik iný to nechcel. Mám dvoch kolegov, ruských Ukrajincov, čo tam makali.

Milda

09. 12. 2021

Ivan Hron:
Naftový dvoutakt byl velice rozšířený. Když se to vezme od malotraktorů, přes větší zemědělské stroje, lokomotivy až po tanky. Určitým dvoutaktem je i lodní motor, kam se ale místo nafty vstřikuje předehřátý mazut. V první řadě je tohoto typu motoru nižší hmotnost a lepší průběh kroutícího momentu. Velká nevýhoda je pak výfuk. Udává se, že jeden lodní motor = 750 tisíc naftových Passatů ještě bez filtru

enkidu

09. 12. 2021

Tuhle káru jsem obdivoval už na vojně. (1986 - 88) Nevím o který model přesně šlo, ale byla s nástavbou s výškoměrem. Tzv. šukadlo. Veliká skříň s anténou radaru nahoře, která tomu svým pohybem dala přezdívku. Vzadu byl jenom malý prostor (vzhledem k té obrovské almaře) pro operátory. Auto mělo mohutné balonové pneumatiky, které dělaly řidiči trochu pakárnu. Jeli jsme totiž na střelby do Ruska. (Pro hnidopichy do Sovětského svazu.) Doufám, že vojenské tajemství se na tohle už nevztahuje. A zatímco všechny Zily a Vejtřasky stačilo zašpalkovat a přidrátovat na plošiňákách, tak s Krazem to měl řidič (Maďar Arpád, příjmení psát nebudu) komplikovanější. Anténa se musela převážet zvlášť, ale hlavně musel sundat všechny kola a dát to na špalky. Jinak by se nevešel pod mosty. Takže u nás s tím najel na vagón, sundal kola, dojeli jsme do Čiernej, tam to musel zase obout (prý jenom na dva šrouby), přejel těch pár metrů na ruský vlak (jiný rozchod) a tam to zase zul. Po příjezdu na místo po asi deseti dnech (mimochodem parádní vejlet) to zase obul, teď už pořádně. A když jsme jeli zpátky, tak to samé ještě jednou. No, tohle Arpádovi nikdo nezáviděl. Ale každopádně Kraz je monstrózně krásnej.

Ivan Hron

09. 12. 2021

Rusové používali a používají do těchto a podobných vozidel často 2 taktní vznětové motory, tedy "dýzly". U nás neobvyklé a nepříliš známé.

Přidat komentář