EXCALIBUR
CZUB
CZUB

Ruský bojový letoun Su-57 pro indické letectvo aneb nikdy neříkej nikdy

 17. 02. 2021      kategorie: Vojenská technika      45 komentářů
Přidat na Seznam.cz

V indickém městě Bangalore proběhla nedávno mezinárodní výstava Aero India 2021, kde celkem 14 zemí představilo zákazníkům vzorky svých zbraní. Mezi zeměmi, které vystavovaly své produkty bylo pochopitelně i Rusko, pro které je indický trh velmi významný. Představilo zde (podle agentury TASS) v různých formách prezentace více než 200 druhů zbraní a zbraňových systémů, mezi nimiž se zvláštní pozornosti dostalo i exportní verzi víceúčelového bojového letounu páté generace Suchoj Su-57E.

Velký zájem Indie o nejmodernější zahraniční zbraně je z velké části vyvoláván činností nepřátelsky laděných sousedů – Číny a Pákistánu. Indie se snaží při nákupech zbraní řídit zásadami diverzifikace dodavatelů a také snahou postupné lokalizace jejich výroby v Indii. Příkladem je projekt licenční výroby ruských hlavních bojových tanků T-90S. Rusko je pro Indii dlouhodobým a velmi významným partnerem. Indie si vysoce cení ruských zbraní pro jejich kvalitu a relativně nízkou cenu.

Su-57.MO.RF
Foto: Ruský víceúčelový bojový letoun páté generace Su-57 | Ministerstvo obrany Ruské federace / CC BY 4.0

Rusko představilo v Bangalore např. systémy protivzdušné obrany S-400 Triumph a Viking (exportní Buk), kolový obrněný transportér nové generace K-16 (Bumerang), teoreticky asi nejlepší plovoucí bojové vozidlo pěchoty na světě K-17 (Kurganěc 25), vrtulníky Ka-52, Mi-28NE, Ka-31, Mi-171Š, Mi-17V5 a také perspektivní víceúčelový lehký vrtulník Ka-226T. Klasické letouny zastoupily stíhačky MiG-35D a Su-35, exportní verze vojenského transportního letadla Il-76MD-90A(E) a tankovacího letadla Il-78MK-90A(E). Indové se také s velkým zájmem podívali na ruský letoun páté generace Su-57E.

Společnost Rostech celkem rozumně počítá s dalším prohloubením spolupráce s Indií v oblasti letectví. Indie stále zoufale potřebuje získat schopnost spolehlivě ovládnout vzdušný prostor. Indové začali kupovat sovětské MiGy-21 již v roce 1962, a v roce 1967 zahájili jejich  vlastní výrobu. Obecně to určovalo obecný vektor rozvoje indického vojenského leteckého průmyslu. Téměř 80% flotily indického vojenského letectva představují letadla sovětské a ruské provenience. Existuje také cca 50 francouzských víceúčelových Mirage 2000 a asi sto francouzsko-britských stíhacích bombardérů Jaguar. Z nejmodernějších strojů stojí za zmínku přicházející francouzské Rafale. Taková je v současnosti tedy indická diverzifikace dodavatelů. K tomu je však potřebné zmínit, že jeden francouzský Rafale přijde Indii na 218 milionů dolarů, zatím co jeden ruský Su-30MKI z místní montáže jen na 83 milionů dolarů. Indická "sůčka" jsou krásný produkt rusko-indické spolupráce, kdy Indie pro své potřeby získala skvělé multifunkční stíhačky, které si může montovat na svém území. Někdo si může položit otázku: Proč Indie nyní opouští ruská letadla a zaměřila se na francouzská, když tu není podstatný výkonnostní ani generační rozdíl? Někdo určitě řekne, že je to kvůli nižší ruské kvalitě, ale ze strany Indie jde spíše o draze zaplacený marketingový tah zaměřený na získání co nejlepších podmínek při budoucím vyjednávání. Ve hře je možný nákup stíhaček MiG-35 a Su-35, a také rozsáhlá modernizace Su-30MKI na verzi Super Suchoj. 

A Su-57 - FGFA? Je třeba připomenout, že FGFA měl být společný rusko-indický bojový letoun páté generace. Indie však tento projekt opustila a Rusko ho muselo dotáhnout samo. Nároční Indové nebyli spokojeni s vlastnostmi letadla, což zarytí odpůrci všeho ruského neustále velmi rádi opakují. Letoun Su-57 skutečně měl své „dětské nemoci“, které bylo třeba identifikovat a eliminovat. Pravdou je, že indický deník The Economic Times s odvoláním na své zdroje ve vojenských a vládních kruzích vysvětlil indické rozhodnutí zcela jinými motivy. Indická obranná organizace pro výzkum a vývoj DRDO se primárně zajímala pouze o technologie stíhaček páté generace pro svůj vlastní nezávislý vývoj, a v Rusku je získala. V Indii pak poněkud naivně usoudili, že se bez všech obejdou a nebudou nikomu za nic platit. Hlavním problémem tedy nebyla ani tak špatná kvalita ruských bojových letadel páté generace, jako spíše problémy s právy k duševnímu vlastnictví.

Je možné, že výroba samotného bojového letadla pro Indii se ukázala jako poněkud obtížnější úkol, než si původně v Indii všichni představovali. Nedávno letecký maršál indického letectva Birender Singh Dhanova pohovořil o podmínkách pro indický nákup letadel Su-57 z Ruska. Uvedl v podstatě to, že pokud budou tato letadla v Rusku vyráběna a zavedena do výzbroje ruského letectva, Indie bude připravena zvážit jejich nákup.  

Znamená to, že Indové se projektu úplně nevzdali a opustili jej pouze dočasně do doby, než Rusko eliminuje všechny jeho neduhy na vlastní náklady. Poněkud cynický, ale docela praktický přístup. Nyní sama Indie žádá Rusko, aby jí nabídlo exportní verzi svého letounu páté generace. A co na to Rusko? To je očividně připraveno na jiný poněkud flexibilnější způsob spolupráce. Nabízí letadlo s řadou nových zbraní a balíčkem poprodejního servisu. Kromě toho uvádí, že na žádost zákazníka je připraveno upravit vzhled letadla, a je také možné, že je připraveno na přenos technologií.

Komentáře

czert

09. 04. 2021

Jj, kcalita a efektivita vyroby v rusku je velmi mizerna. Horsi uz sou jen ti indove, a trumfnout rusy je makstrstyk.
Doporucuju zhlednout film dved v ziguliku aby ste pochopily realitu putistanu.

MAB

08. 04. 2021

Pokud zastánci ruské kultivované výroby nejsou trolové, pak je nutné upozornit, i oficiálně ruskou vládou přiznávanou neschopnost organizovat výrobu. Fungují jen ty závody, ve kterých se zachoval pracovní kolektiv uzavřený v tajném městě. Tento typ nevolnictví je analogický nevolnictví sovětských vesničanů, 75 milionu kterých nemělo v roce 1974 občanku, nesmělo opustit kolchoz, pokud ano jedině s povolením předsedy kolchozu. V 90. letech se tento typ výroby zhroutil díky celkové krizi Ruska. Západ jí však nevyužil k oslabení Ruska, naopak importoval tam výrobu atd. Zato se Putin odvděčil nenávistí a militarizací společnosti. Dovoz eletronických součástek z USA v roce 20 činil 1 miliardu USD, dnes pod sankcemi. Ruská realita je dána historicky, ruský muž byl po celý život ve stavu vojenské pohotovosti, takže nemohl provozovat řemeslo či podnikat. Výrobu zaváděli především pobalťané, Holanďané, Poláci, Finové, Francouzi, Němci a ukrajinští Židé. Nízká úroveň výroby a omezená vzdělaná a kultivovaná řemeslná třída jsou spojité nádoby. 22 let vývoje je reálně v západních poměrech ca 3 roky. Je nutné proniknout do reality, výroba není "výroba", její úroveň se značně liší podle historie i dneška,

czert

06. 03. 2021

lidi, vsimli ste si onoho "zobaku" pred vstupem vzduchu k motorum ?
tak nejak me nenapada zadny duvod, ktery by mohl jakoliv zepsit aeordynamiku ci manevrvotalenost.
jediny duvod vidim v zabraneni, rsp. stizeni toho aby radar videl na motory - cili potrvzeni toho so se spekulovalo, ze rusove nebyly schopni u su-57 udelat fungujici esko k motorum, aby motory byly kryty pred radarem. coz je dost velky problem pro stealth.

jinak, kdy rusove zverejni provozni/nakupni naklady a detske nemoci, tak jako amici u f-35 ?

bombero

21. 02. 2021

GOGO :thumbsup:

Gogo

21. 02. 2021

Omny Dement (mimochodem jsi se hezky představil, to doplnění nicku na tebe bezva sedí :) )
----
Takže pomalu a postupně, ať jsi i ty schopen to vstřebat - Su-34 má ocasní "žihadlo" mezi motory kovové, dielektrický kryt konce "žihadla" měl jen druhý prototyp někdy v r. 1993, kdy plánovali osazení radaru zadní polosféry N012. Pak se však rusové střetli s ekonomickou realitou a "žihadlo" překonstruovali - je tedy celé kovové a obsahuje palivovou nádrž a výmetnici klamných cílů UV-30MK. Někdy od r. 2016 pak obsahuje i APU Aerosila TA-14. Radar tam tedy nikdy nebyl a není. Neobsahuje ho ani nyní objedaných 24 ks novější verze Su-34 NVO. V plánu je radar zadní polosféry pro verzi Su-34M (ta tvoje verze Kopyo-DL), to se ovšem bavíme o dodávkách pro rok cca 2027, ještě nemají ani prototyp.
Divil jsem se, že si to ani neumíš vygooglit, ovšem když ses přiznal k té demenci, tak už to chápu a odkaz máš třeba zde: https://ukdefencejournal.org.uk/russia-to-sign-contract-for-upgraded-su-34-jets/.
U Su-57 je rozsah radarového pokrytí pro hlavní radar N036-01-1 udávaný na cca ±60°, toto pokrytí rozšiřují boční radary N036B-1-01 na cca ±135°, ovšem s horší charakteristikou (dosah hlavního radaru v předním sektoru je výrazně vyšší než u "pomocných" /a méně výkonných/ bočních), takže pokrytí v rozsahu ±135° není totožné, jako pokrytí v rozsahu ±60°. O zadní radar Su-57 přišel, ale ani s ním by pokrytí nebylo celokruhové.
Takže až zase budeš chtít něco někam napsat, radši si kup nové číslo Mateřídoušky a pečlivě ho prostuduj a třeba jim i nějakým obrázkem přispěj. To bude tvoje parketa, tam budeš za hvězdu! Zde jsi jen za.... ehm... dementa a ocenit můžeme jen to, že se k tomu alespoň sám přiznáš hned prvním slovem příspěvku.

Omny

21. 02. 2021

Dement
SU 34 má radar zadní polosféry Kopyo-DL. SU-57 má pokrytí 360 stupňu.

Gogo

20. 02. 2021

Omny:
Teď už zbývá jen vysvětlit, jak ten "tvůj" Su-34 souvisí s tím, že Su-57 měl mít radar pro zadní polosféru, ale mít ho nebude, bo ho na Su-57 nejsou schopni integrovat? A je jedno, jestli pro problémy technické nebo finanční... Fakta jsou prostě taková, že zadní radar na Su-57 být měl ale nebude. K tomu něco víš, nebo jen "meleš kraviny"?

ROBO

20. 02. 2021

Omny
Mj. radar pro zadní polosféru využívá SU-34
-------------------------------------------------------
Zase lžete bolševici . Neschopný Rusáci samozřejmě o něj vehementně usilovali . Ale jako u většinou za vlády Putlera se to jaksi nepovedlo . Takže zase nelži .
Ty neschopný břídilové tím vlasně nedodělali ani SU-34 . Smysluplá SU-57 je pouze nedostižný Ruský vlhký sen .
Něco si nastuduj lháři a přestaň už končně hltat jenom ty proruský vylhaný konspirační srač......ky

https://ruslet.webnode.cz/technika/ruska-technika/letecka-technika/p-o-suchoj/su-34-fullback-/

Omny

20. 02. 2021

Gogo
jenom blábolíš kraviny, je vidět že jsi mimo. Mj. radar pro zadní polosféru využívá SU-34

Gogo

20. 02. 2021

"Letoun Su-57 skutečně měl své „dětské nemoci“, které bylo třeba identifikovat a eliminovat." Kdyby autor článku o tématu trochu přemýšlel, sám by přišel na to, že "dětská nemoc" je samotný Su-57 :) Za dvacet let nejsou schopni vyvinout motor. Původní znak kruté převahy nad vším ostatním ve vzduchu (radar pro zadní polosféru) nejsou schopni vyvinout a integrovat, tak ho zrušili. Obtížné zjistitelnosti (stealth) nejsou schopni dosáhnout, tak na ni rezignovali. Takže navzdory nadšenému sputnikovskému hýkání po dvaceti letech vyvinuli nový letoun generace 4++, odpovídající novému F-15EX, ovšem s nevýhodou přetíženého pilota (narozdíl od dvoučlenné osádky F-15). A samozřejmě: F-15EX bude vyráběn cca 5x vyšší rychlostí, bez dětských nemocí a nebude mít nouzi o zahraniční zákazníky. Třeba by se Rusko mohlo poptat na podmínky prodeje F-15EX, ať mají alespoň jeden moderní a funkční letoun ve výzbroji.

astor

19. 02. 2021

K3
to jsme asi na tom stejně. :grinning: V osobní rovině bez problému, jen problém s nekritickými amerikofily . Takovým, kdykoliv mohu, šlapu na jejich kuří oka. :grinning:

astor

19. 02. 2021

K3
no, tvé projevy tady očividně pramení z z bůhví čeho pramenící frustrace, hraničí často až s projevy duševní choroby.. S tebou spolupracovat musí být radost... Jinak sorry, měl jsem donedávna kolegu, zaobirajiciho se mimo jiné také titanovými díly, rok po rozvodu. Měl expresívní způsob vyjadřování a projev jako ty, i ty oslí můstky v debatě. A teď dostal ještě kvůli omezování výroby z důvodu covid padáka... Skoro jsem hádal, že to jsi ty... Tak se za svou úvahu omlouvám.

astor

19. 02. 2021

K3
Já od Keltogermána, dorozumívajícího se neslovanskou češtinou, očekávám totéž co ty od Slovana. Respektive, já už nic neočekávám, protože není co čekat. Všechno jsi tady dávno o sobě řekl. Teď na rovinu - utekla od tebe žena?

astor

19. 02. 2021

K3
tobě to tak budu prdelit.

auspow

19. 02. 2021

karel3 ... Kájo, já vím velice dobře co je to "mustr", mustr je vzor. Když se dělá něco podle vzoru, tak výsledek musí být aspoň podobný, když ne skoro stejný. :-)) Takže někdo ukradne mustr F-22 připíchne to ruským konstruktérům na prkno a oni vedle nakreslí něco úplně jiného :-)) No to je teda věc :-)) Asi neměli dobře ořezané tužky.
No, a to s tím - "Prskání Rusomilů na F-22 a F-35 je nejlepší důkaz, že to v USA dělají v rámci možností skvěle", .. platí v plném rozsahu i obráceně - všechny ty kecy kolem Su-57 dokazují, že to v Rusku stále dělají v rámci svých podstatně skromnějších možností výborně.
Plně s tebou souhlasím, že se vývoj nezastavil a Rusáci ještě nepostavili ani první letku z Su-57, ale to neznamená, že teď sedí na hajzlíku a čtou si Rudé právo z osmdesátých let.
Co se Indů týče, tak ti budou rádi, když se jim podaří dojednat brzké dodávky MiGů-35, aby co nejrychleji naplnili papírové letky. A dále? Bude pro ně lepší za osm, deset let vyrábět doma v licenci Su-57E, nebo čekat patnáct let na to až se jim podaří postavit prototyp AMCA?
Já vím, přesvědčovat někoho, kdo věří, že pruhované trenky se nedají posrat, a tričko s hvězdičkami se nedá roztrhnout nemá smysl. :-))

astor

19. 02. 2021

Omny
držel jsem se tvrdých dat. Ty nikdo okecat nemůže.. Pravda, že díky implentaci zbraňových systemů a léčba dětských nemoc F-35 a dolaďování nevyzrálé konstrukce si vyžádalo cca dalších 5-6 let. Američanům zvýšené náklady nijak nevadí, ostudu zakryla barnumská reklama, bouchání se do prsou a už neskrývaná rusofóbie, prostředky poskytnou jejích satelity, kterým se nevyzrálý produkt vnutí podobně, jako jejich výběhové vrtulniky ČR. Takže to bude komerčně , ale hlavně mediálně úspěšný produkt, o tom nepochybuji.

astor

19. 02. 2021

K3
k mé kvalifikaci: přes třicet let pracuji v leteckém průmyslu na středních pozicích. Co ty, Keltogermáne, K3?

Omny

19. 02. 2021

Mamlas
v 60. letech uvedli rusové Mig-25, US zareagovali F-15 na to Rusko zaregoval SU-27 na to US zareagovalo F-22 (věděli že F-15 nezajistí nadvládu nad SU-27) a nato RUsko zareagovalo SU-57, co na tom nechápeš, tohle je logický vývoj.

podobně by se dalo polemizovat o migu - na Mig21 US F-16 na F-16 Rusko Mig-29 na Mig-29 US F-35 na to Rusko Mig-35.

Omny

19. 02. 2021

Jedná se o kvalitní článek, který není nic proti ničemu. To, že indové v roce 2018 odstoupili od spolupráce, tak to ovšem neznamená, že toho nyní nelitují....a že by si nyní od rusů nechtěli letadla koupit popř. se spolupodílet na výrobě. Pokud si chtějí hrát na velmoc tak určitě budou chtít mít ve službě 5 gen stíhačku a od Ruska je nejpravděpodobnější , že se k tomu dostanou. Čína jejich nepřítel, své letadlo 5 gen má a indie nemá na to 5gen zvlastními silami zvládnout, dyt bojují s Tejasem. Je logické, že Rusko nabízí Indii letadlo na prodej, jestliže historicky od něj prostě letadla nakupovala. US také nabízí kdekomu kde co....
K diskusi pár postřehů:
f-35 tvrdit že první sériový vyjel z linky poprvé v 2006, je hodně troufalé tvrzení.....samozřejmě oficiálně ano, ale prakticky se jednalo o šmejd...., který musel být několikrát uzemněn opraven a seznam vážných pochybení je velmi dlouhý.....takže 2006 už to byl sériový letoun je nesmysll, protože když dám něco do sériové výroby, tak to nemůže být věc, která vykazujé neustálé vážně poruchy. Vidím to tak, že to v jakém stádiu začali US F-35 vyrábět bylo asi stejné stádium jako SU-57 v roce 2010....a mj. SU-57 několik kusů lítalo v Syrii před sériovou výrobou.
F-22 - pochybuji , že lítají v Syrii pouze s odrážeči, to by totiž si US nemohli otestovat jestli je ruské radary vidí či nevidí
Mig-35 pro Indii, šance jsou veliké, že je indové koupí a je uplně jedno, že je dvojmotorový, mj. náklady na udržbu motorů se snížily asi o 30% oproti původním. Zkutečnost je totiž taková, že indové jsou s MIg-29 spokojení, osvědčili se vjejich podmínkách a indičtí piloti měli možnost si letadlo vyzkoušet.

auspow

19. 02. 2021

karel3 .. Kájo, ty můj oblíbený komentátore, normálně se říká při pochybnostech a nesouhlasu: "ty jsis nasral do krku", protože se tady však nemluví, ale píše, tak to bude spíše : "ty jsis teď nasral do ruk." ..."Mustrem pro Su-57 byl F-22" - to snad nééé :-)) . Někoho si tady taky osočil, že .. "Ty budeš mít asi hóóódně daleko k technice", ale teď jsi ukázal, že s tebou to taky nebude zrovna povedený ples. Pro Su-57 nebyl F-22 žádným mustrem. Ono stačí když si vezmeš výkresy Su-57, Su-27 a F-22 a trošku pozorněji se podíváš, tak zjistíš kde je vývojová linie, a že Su-57 a F--22 jsou letadla na úplně jiném konceptu. Samo o sobě však za předpokladu, že nemáš "hóóódně daleko k technice". Jak to teda vlastně máš Kájo? Ruské stíhačky od MiG-15 až po MiG-35 (nebo MiG-37 či MiG-41, to je šumák), i od Su-7 po Su-57 jsou absolutně svébytné konstrukce, které nekopírují žádný americký koncept. Jsou věci jejichž řešení jsou třeba podobná, a která Rusové převzali od Američanů, ale to platí i opačně, tedy Američané od Rusů. To je však dáno technickými možnostmi, současnou úrovní poznání a aerodynamikou, která je jen jedna :-) . Su-57 spojuje v jednom to, na co si pořídili Američani dva typy - nedotažený a polovičatý bájný drak F-22A, a ten směšný, ošklivý a s technickým trapasem ruku si podávající zgrčenec F-35. Oni na to mají Američani svoji vizi spolupráce F-22A a F-35A, ale pro ostatní, co nemají F-22A je F-35A holé neštěstí. Rusové nikdy žádný klon F-35 stavět nebudou. Chvála bohu na to nemají peníze. Možná se budou snažit o něco jednomotorového, aby měli co prodávat, ale americkou chybu snad opakovat nebudou - "uděláme malého, relativně dostupného křížence myši, osla a vrány, kterého budeme moci sami kdykoli setřít z oblohy, kdyby se náhodou postavil proti nám, vnutíme ho všem šťastným na tomto světě a necháme si od nich dobře zaplatit." :-))

astor

19. 02. 2021

K3
F-35
--------
délka........15,4m
rozpětí......10,4m
výška.........4,6m
nosná plocha.....42,7m2
prázdná hmotnost....13 199kg
max. hmotnost..........31 800kg
pohonná jednotka 1xPW-F135, tah 1x197kN
Su-57
----------
délka..........19,8m
rozpětí.......14m
výška...........6.05m
nosná plocha....78,8m2
prázdná hmotnost....18 500kg
vzletová hmotnost....26 000kg
užitečná hmotnost.....7 500kg
maxim.hmotnost......37 000kg
pohonná jednotka.....2x Ljulka AL41FL (2x98kN s možností zvýšit výkon až na 147kN na motor)


Ze srovnávací tabulky obou strojů zcela jasně vyplývá, že SU-57 je pouhopouhou kopií F-35.Jiný tvar, konfigurace stroje a dalších detailů, jako jsou nasávací otvory do motorů jsou již jen pouhým důsledkem toho, že nad Ruskem platí jiné zákony aerodynamiky než ve zbývajícím světě.

astor

18. 02. 2021

K3
Je to zajisté velmi směšné, když zaostalá země, kterou často obviňuje malebnou neslovanskou čestinou zapomenutý Keltogermán z kde čeho, začíná s vývojem úplně nové technologie po praktickém kolapsu hospodářství v devadesátých letech a trvá jim to o rok méně, než prvořadému světovému ekonomickému, technologickému , politickému a vojenskému gigantu. To, že Sověti a dneska Rusové vždy stavěli analogy jako reakci na vývoj zbraní jejich potenciálních protivníků je všeobecně známé, nevím, co je na tom směšné. Je to i pochopitelné, ozbrojené sily suverénní země vždy reagují na vzniklá nebezpečí, nebo ne?
Jinak jediné, o co mi šlo, tak ukázat, že vývoj nové techniky - dokonce i té americké - od nápadu do realizace prostě nějakou dobu trvá. Možná k údivu pracovitych a inteligentních zapomenutých neslovanských keltogermánů, ty doby vývoje se tak zásadně neliší, soukmenovče.

astor

18. 02. 2021

Tak jsem si dal tu práci a vytáhl jsem si z Wiki pár čísel.
F-22
ideový záměr 1981
vyhlášení soutěže 1986
vyhlášení vítěze soutěže 1991
první sériový kus. 2003
__________________________
celkem 22let do zahájení dodávek. (zdroj Wiki)

F-35 - konstruován s použitím vyvinutých technologií pro F-22, ve verzi B s použitím technologie kolmého startu a přistání zakoupeným od fy Jakovlev v 90-tych letech
vyhlášení programu. 1996
prototyp. 2000
1.sér. kus dodán. 2006
----------------------------------
celkem 10let. (zdroj Wiki)

Su-57
specifikace. 1999
vývoj zahájen 2002
zálet. 2010
první sér. kus. 2020
----------------------------
celkem 21 let (zdroj Ruslet)

To jen pro srovnání, jak má kdo dlouhý vývoj, když už se tady odborně debatuje, jak a kdo má co dlouhé.

auspow

18. 02. 2021

Kdo má provozovat těch 40 Su-57? Astor s kým? Existuje nějaká společnost Astor a spol s.r.o.?
"V roce 2007 provozovalo USAF na letecké základně Langley ve Virginii u 27. stíhací letky a 94. stíhací letky po 2x 20 strojích F-22A ( 36 ve službě a 4 rezervní )." To je normální, že Američani zařadili něco, co by překonalo Su-27, stejně jako teď Su-57 překoná Raptor. Na Raptoru je nejnebezpečnější to jeho jmého spojované s tvorem jehož vlastnosti tak krásně vykreslila filmová studia Hollywoodu. Jinak většina ostaního zůstala pod pokličkou, aby se nikdo nedověděl, že to není zas takový zázrak, a že se Američanům v praxi asi nepodařilo docílit toho co naslibovali na papíře. Vykouzlili u všech pocit, že stealth je to, co je nejdůležitější, a s tím teď opruzují svět. Je to jediná silnější karta s kterou hrají. Stačí se podívat na charakteristiky toho letadla a rozhodně neopomenout si přečíst dodatek pod čarou, že toho všeho dosahuje pouze a výhradně za situace, že má "všechno uvnitř". Poměr cena : výkon je u tohoto letadla tak "skvělý", že to museli zabalit, a pro jistotu rozebrat i linku, aby se k tomu "víru v nádrži" již nemohli vrátit. Síla víry je nezlomná! Věř, že Raptor je nejlepší a dalších 30 let bude, a budeš spolehlivě vítězit na všech frontách! Miluji krásná poetická, ideologií nabitá dopoledne. :-)

astor

18. 02. 2021

S přihlédnutím k možnostem indického leteckého průmyslu, nemožnosti nákupu potřebných letadel jinde ve světě a rostoucí rivalitou mezi Indií a Čínou mi na rozdíl od místních znalců nepřipadá nákup technologie SU-57E tak nesmyslný. Pokud si budou sami produkovat holé draky a možná i motory, nebudou mít problém nakoupit vybavení kdekoliv jinde na světě, kde budou ochotni prodat. Od Izraele po kohokoliv, kdo si bude chtít zafoukat do indicko-čínského plamínku. Nepředpokládáte - li ovšem, že jim USA nabídnou opičí verze F-35 pro kolonie (:grinning:) nebo Čína ty své zázraky.

ROBO

18. 02. 2021

Míra
Frederick William Engdahl je americký spisovatel a konspirační teoretik se sídlem v Německu.
------------------------------------------------------------------
Tak , takhle uboze vy Rusáci omlouváte Čečenské zvěrstva spáchané fašistickým Russkem ? Russáci tímto sadismem , který tam v podstatě trvá dodnes , s přehledem překonávají i ty Hitlerovské . Němci se ale aspon od diktátorského Russka , za své zločiny stydí .

OBOR

17. 02. 2021

pardon ROBO - OBOR

ROBO

17. 02. 2021

Mira......já vím, já vím...kdo to je!!! Je to Kája, už dokonce radí tím co mu říkám neustále, Více číst..

Gogo

17. 02. 2021

Je smutné, kam ten "děda v bunkru" Rusko dovedl. Kdo by před patnácti, dvaceti lety řekl, že rusové budou škemrat u Indů, aby si od nich koupili Su-57 a ti ho budou odmítat jako zastaralý... Nu, alea iacta est. Čína už po vojenské stránce z rusů doslova vyždímala, co šlo a teď se jim bude už jen vzdalovat - a brzy jim i poleze do (exportního) zelí. Aktuální vazalové (Sýrie a Venezuela) nemají ani na nové trenky pro generály, Bělorusko má starostí až nad hlavu, na Ukrajině už si ani neškrtnou a můžou si za to sami, šance v Alžírsku také nějak pohasíná, Kuba se Rusku také vzdaluje a platit by stejně mohla maximálně pomeranči a rumem, tradiční odběratelé z Vietnamu či Indonésie také mlčí... A tak rusové škrábou prstíky u Indů, kteří blahoskonně neodmítají (jistě, potřebují od rusů servis a díly pro stávající techniku, tak si jasné "ne" nemůžou dovolit), ale vidí to, co všichni - víc než 10 let po vzletu prototypu Rusové nemají ani motor (který hned tak nebude, když i pro objednané kusy počítají se stávající neplnohodnotnou nouzovkou), a sami rusové vlastně ani nedokáží konkrétně vysvětlit, v čem je Su-57 lepší, než třeba Su-35S. Takže nad vším visí i otázka, jestli vůbec lze řadit Su-57 mezi letouny 5. generace? Indové si zřejmě v r. 2018 už odpověděli.

Mark

17. 02. 2021

Karel3 , Na urážky a nevychovanosti jsem tady já-neautor a pátá kolona-ruské stádo. Tak to se povedlo:rofl::rofl::rofl::rofl::rofl::rofl:

VKZB

17. 02. 2021

Auspow: Seš nějakej podrážděnej kluku :-). Až tu bude článek od nějakýho insidera, kterej nevychází z časopisů a netvrdí třeba, že Birender Singh Dhanova "nedávno" řekl, že by Indie zvažovala nákup Su-57 pokud budou zavedeny ve výzbroji RF, což je věc, kterou Singh Dhanova neřekl nedávno, ale řekl jí před 17ti měsíci na přímý dotaz novináře z Krasnaya Zvezda a jeho odpověď zněla přesně "If you mean the 5th Generation aircraft (Sukhoi Su-57), the question has not yet been considered. When the aircraft is already put into service with you, only then can we make a decision for ourselves. We are ready to consider it for acquisition after we see it, and it is provided to us for consideration and assessment." což je způsob jak slušně říct "Hele kámo nevěřim, že to někdy dotáhnete do konce, ale jestli se vám to povede a bude to dobrý, pak se na to možná znovu podíváme", pak bych tě možná bral vážně. Ten článek vychází z běžně dostupných informací mainstreamových médií a ne všechno je v něm špatně (ano Indové se hodně přecenili s vývoje vlastího letounu 5. generace, ale oni mají slušný problémy s tím dotáhnout do konce i letoun 4. generace atd.). Ale to zbožné přání na konci neni nic jiného, než zbožné přání. Pro Indy je Su-57 mrtvý projekt vyjádřili to dost jasně už jen tím, že z toho programu před třema rokama vystoupili...

auspow

17. 02. 2021

karel3 .. Ach Kájo, ty geniální, sečtělý komentátore, já tě mám v tom žvanění za velký vzor. Ty jsi slunce těchto stránek, i když článek, (nejlépe o ruské technice, tomu nejvíc rozumíš) stojí za hovno, tak tomu umíš dát šťávu. Ke všemu máš prostě ten nejlepší komentář. Jenom teď jaksi nerozumím, proč jeden autor z Armywebu podsírá na druhého. Navíc absulutníma hovadinama, které se opírají o informace z vykopávek :-) Mít někoho takového v redakci, nebo jiném týmu, tak ho nazvu čurákem. Dobrá práce kluci. :-)

auspow

17. 02. 2021

VKZB .. Ale jó, já ti poděkuji a moc se i omluvím za to, že jsem si v tom množství článků tady prošpikovaných nesmysly nespojil autora VKZB s komentujícím VKZB. Prostě mě nenapadlo, že to může být jedna osoba :-) Ale aspoň už teď vím ...... poznání je nekonečné. Budu víc číst a čekat, až ta kvalita vyplave na povrch a převálcuje tu obyčejnou všední náplň Armywebu. Až zase pojedeš pro informace do Indie, tak vem na zpáteční cestě do merku i čínskou továrnu Shenyang, chtěl bych vědět něco o tamních novinkách, něco z první ruky, ne nějaký póvl z dostupných časopisů a internetových stránek. OK? Budu se těšit.

VKZB

17. 02. 2021

auspow: Zde na Armywebu mám uveřejněných nějakých 39 článků, na různých jiných military stránkách je jich podstatně víc, takže není třeba zoufat, že se o své vědomosti nedělím, stačí číst... Děkovat nemusíš...

auspow

17. 02. 2021

VKZB / Věc Která Zničila Bronx / ... Kdy jste se vrátil z Indie? Jsou to dva týdny, nebo už tři? Byl jste tam na stáži u společnosti HAL, co? Závidím Vám. Pravděpodobně jste měl možnost se zúčastnit i nějaké tiskovky na indickém MO ohledně nových zbrojních akvizicí. Je vidět, že do problematiky letecké techniky, a speciálně problematiky programů PAK FA, Su-57 a FGFA a rusko-indických vztahů velice dobře vidíte. Super !!! :-) Opravdu škoda, že také na Armyweb a další military stránky, jako třeba AN, nepíšete nějaké odborné články a necháváte nás ostatní chudáky v hluboké nevědomosti se prodírat jakým si plevelem prošpikovaným nesmysly :-) Já tak strašně toužím se dovědět konečně pravdu, jak to všechno přesně bylo a teď je, hledám, čtu a pořád to není to pravé ořechové. Teď se však konečně zablesklo na lepší časy, zdá se, že jsem našel zlatou žílu poznání. VKZB je konečně ta značka zdroje, odkud budu čerpat další vědomosti a obohacovat jimi i další kolem sebe.

VKZB

17. 02. 2021

Martin: Velikost armády dnes není úplně to nejhlavnější, na zbrojení dávaají to samé co Francie, což je při točtech Ruské techniky hrozně málo a podle toho vypadá úroveň technologie (některé oblasti jsou lepší než jiné, ale celkově to neni něco o čem bys chtěl psát domů). Rusové stealth potřebují a proto jej vyvíjejí a nejen Su-57, ale třeba Ochotnik a jiné drony. Tohle je opravdu zvláštní logika "vlastně to nepotřebuju, ale vyvíjim to jak divej". "Osahání" stealth je neskutečná kravina, odporující fyzikálním zákonům, jediné co můžeš získat "osaháním" si stealth letounu je to, že ho pak rozeznáš od jiných letounů a ne, že ho uvidíš na delší vzdálenost (radary mají databázi letounů, které rozeznávají podle odrazů radarových vln) navíc stealth letouny létají s Luneburgovými čočkami, aby k tomuto nedošlo (A to i v té Syrii, takže ani tam si nemohly Ruské radary F-22 osahat, F-35 tam Američané nelétali vůbec). Takže ne, ruské radary nemají "stealth" osahaný a ne, stealth není technologie, kterou by Rusové nepotřebovali...

martin

17. 02. 2021

no nato ,že RF je Ekonomikou co prošla defoltem a cca velikosti Espani tak se Putinovi podařilo z hovna udělat armádu,která je 3. nejsilnější na světě a nechápu tady ty posměváčky na jejich vojenskou techniku, uvědomíme li si ,že RF má ryze obrannou vojenskou doktrýnu tak jim stačí co maj od Suček i od Migů..ta Su 57 je něco co uplně nepotřebují a vychvalovaná techn Stelth je taky už ruskýma radarama jaksi osahaná viz Sýrie...šli jiným směrem a v hypersonic zbraních maj navrch a nestydí se je dát na Mig31,výše byla udivující otázka co chtěj dělat RF s EU a USA...přátelé vůbec nic..chtěj nechat žít a sami si žít, nebo tu nějaký blázen čeká, že se jako osamocená země na někoho vrhne? to možná žerou jenkíjové ,ale tady v Evropě snad né...Sýrie nejlépe ukázala kdo je kdo a jaký maj zájmy a EU s USA o to umě a u arabů jasně prohrália naopak RF se vrátila na mezin. výsluní navzdory co píše CNN Reuters AP ATP Bloomberg...jj propaganda vládne světem a kdo říká že jen RF má propagandu tak jen spinká

Glocker

17. 02. 2021

Indové spolufinancovali vývojové práce na něčem, z čehož nakonec vznikl Su-57. Výsledná podoba Su-57 je ale něco, co Indové nepožadovali a k čemuž měli značné množství výhrad.

Indie požadovala nové motory (Izdělije 30), zlepšení vlastností stealth, vylepšení systému zavěšení zbraní ve vnitřních zbraňových šachtách Su-57, možnost instalace perspektivního radiolokátoru N036 "Bělka" typu AESA, vylepšení systémů údržby letounů, vylepšené schopnostmi sebeobrany Su-57... a taky přenos technologií do Indie.

Nic z toho dnešní verze Su-57 nemají, takže zájem z Indie se možná obnoví, až bude vývoj Su-57 dokončen.

Co se týče předání know-how, tak na něm Indové budou trvat. Je to nedílná součást jejich výzbrojní politiky už 40 let.

VKZB

17. 02. 2021

MXM: No, až na to, že Rusové Indům to nejlepší nabídli a Indové to nakonec nekoupili, protože "to nejlepší" nebylo dost dobré. Motiv spolupráce Indie s Ruskem na HAL FGFA byl jasný, získat letoun 5. generace. Ta úvaha ve článku je nesmysl (ono je ten článek nesmysly prošpikovaný), Indové měli v plánu společně s Rusy vyvinout letoun 5. generace, který by splňoval jejich požadavky. Bohužel pro Rusy i Indy nebyl výsledný produkt dostatečně dobrý a vůbec nepomohlo ani nesmyslné Ruské trvání na tom, že se bude jednat o letoun pro vybojování vzdušné nadvlády (Indové stáli o stroj, který by byl podstatně víc multifunkčí a hlavně dvojmístný). Ono je komické na jednu stranu tvrdit, že "Indům šlo jen o technologie pro letouny 5. gen" a při tom ignorovat to, že jim ty technologie Rusové sami nabídli. Když podle tebe "Rusové nejsou dnešní" (což máš tedy docela pravdu) a "velmoci nenabízejí to nejlepší" (za předpokladu, že je Rusko technologická velmoc), tak proč to nejlepší co mají Indům neustále cpou i když o to Indové nejeví zájem? Spolupráce na projektu 5. gen letounu pro Indii skončila v roce 2018 a od té doby se Rusové snaží ten projek znovu oživit. Pokud by to pro Rusy bylo tak nevýhodné, nebo šlo Indům jen o to Rusy vysát, nesnažili by se Rusové projekt neustále oživit. Tvrdit opak je ukázka mentální gymnastiky na nejvyšší úrovni...

MXM

17. 02. 2021

" indické rozhodnutí zcela jinými motivy. Indická obranná organizace pro výzkum a vývoj DRDO se primárně zajímala pouze o technologie stíhaček páté generace pro svůj vlastní nezávislý vývoj" - to je to o čem mnozí psali, jejich motiv byl jasný, získat pokročilé technologie jako je pohon a radar, jenže Rusové nejsou dnešní a navíc mají skvělou průpravu s Čínany. Ostatně která velmoc by hned dala k dispozici to nejlepší...

Bohumír Kodýtek

17. 02. 2021

Tak vymlátíme spolu s Marxem Zdendou prázdnou slámu.Výroba F-22 skončila v prosinci 2011,a výroba F-35 pořád běží . ​Zatím po celém světě léta 490 F-35A.(Údaj ze začátku roku 2020). Neochvějná víra v putinovské Rusko našeho Zdendy je úplně stejná jako víra sebevražedných džihádistů. Putin po vzoru Stalina táhne Rusko do hnoje. Se 146miliony ožralých mužiků proti 5oo milonové EU a 320 milionům amíků chce udělat co ?

liberal shark

17. 02. 2021

Indové už asi zjistili, jak vypadá ruská servisní podpora v praxi. Otázka zní, jak bude vypadat ta francouzská :-).

bombero

17. 02. 2021

Exportní verze. něco mi uniklo? Že by byl už 13 kus?Nebo pochází z dílny mistra R. Vyškovského?

ROBO

17. 02. 2021

na žádost zákazníka je připraveno upravit vzhled letadla
—————————————————
To by mě zajímalo co tím chtěl autor říci . Aby ste nezlikvidovali stealth tak si nemůžete upravit ani nátěr , natož tvar .
V podstatě to znamená že na stealth Rusové zjevně nemají a tak na něj rezignovali , protože tvar při něm nelze měnit ani minimálně .
Takže pokud Indové absolutně nezešílely , tak exportní - rozuměj navíc ořezaná - Su-57 jezcela mimo hru , protože nic navíc nenabízí . Ona už ta neořezaná vzhledem k tragické Ruské zaostalosti nebude žádná hitparáda , právě naopak .

VKZB

17. 02. 2021

HAL FGFA (Su-57) je pro Indy mrtvý projekt bez ohledu na to, jestli ho Rusko stále nabízí. Ten stroj prostě nesplňuje Indické požadavky. Su-30 sice stojí cca 80 až 100 milionů dolarů, ale to Rafale také, jen Rusové k letounům prodávají servis, výcvik a výzbroj zvlášť, takže se zdají být levnější, než západní stroje. Jen je k Ruským strojům po nákupu dokoupit ještě výzbroj, náhradní díly atd. Západní firmy prodávají vojenskou techniku jako jeden balíček (za těch cca 200 milionů dolarů co Indy stála Rafale tam je jak výzbroj, tak servis, tak výcvik atd.). Nákup letounů Rafale nebyl "promyšlený marketingový tah", ale nákup nosičů jaderných zbraní, které jsou schopny zasáhnout Čínu hluboko v jejich území (Indové se netají tím, že by případným cílem byl Peking) a zajistit si přístup k evropským řízeným střelám, které jsou generaci nad těmi Ruskými. MiG-35, ani Su-35 pro Indy nepřipadají v úvahu, Indové nemají zájem o další dvoumotorové letouny. Su-30MKI nejspíše jednou upgradován bude, ale Rusové se na tom budou jen podílet, hlavní část upgrade povedou sami Indové a Izraelci (Izraelci by mohli mít zájem o nové motory, pokud se je podaří Rusům tropikalizovat lépe, než Lyulky AL-31FP, na které Indové hodně nadávají). Dokud Rusko nezačne vyrábět jednomotorové stroje, nemá v Indii šanci s prodejem letounů uspět (Ale stejně tak neuspějí američané s F-15, nebo nákup dalších Rafale, F-18, nebo Eurofighterů...

Přidat komentář