EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Tajné vojenské plány Švýcarska pro případ nepřátelského útoku během studené války byly velmi propracované

 24. 09. 2022      kategorie: Vojenská historie      11 komentářů
Přidat na Seznam.cz

Švýcarsko patří tradičně mezi přísně neutrální země, a vždy se snažilo válkám vyhýbat. Tato odolnost vůči konfliktům však neznamená, že by jeho vláda a armáda nebyly nikdy připraveny na potenciální katastrofické situace. Ve skutečnosti šli Švýcaři tak daleko, že v případě potřeby byli schopni zajistit, aby v zemi vyletěly do povětří i důležité silnice. Kromě toho mají Švýcaři v Evropě zřejmě nepropracovanější systém protiatomových krytů s dostatečnou kapacitou pro obyvatelstvo.

Švýcarsko sousedí s Německem, Itálií, Francií, Rakouskem a Lichtenštejnskem. Během studené války se země obávala, že její občané budou ve vážném nebezpečí, pokud by někdy došlo k nasazení jaderných bomb. Vláda a armáda proto vypracovaly plán, který měl zajistit, aby byli všichni v bezpečí, pokud by k takové události došlo.
V roce 1978 byl přijat zákon, podle něhož musely být nové budovy vybaveny protiatomovým krytem – a Švýcarsko jich má stále k dispozici velké množství i dnes. Pokud by došlo k jaderné katastrofě, je zde dostatek krytů pro 8,77 milionu občanů a prostor pro další osoby.

Turmkanone-1-fuchseggFoto: Maskovaná děla a opevnění u průsmyku Furka v Gotthardské oblasti | Clément Dominik, CC BY-SA 2.5

Švýcarsku se od podpisu Pařížské smlouvy v roce 1815 podařilo zachovat neutralitu, a v hypotetickém případě napadení vlastního území má některé zřejmé výhody, které hrají ve prospěch země. Patří k nim švýcarské Alpy, kde by bylo možné vést efektivním způsobem partyzánskou válku tak, aby invaze představovala pro jakoukoli nepřátelskou sílu obrovské riziko. Má také povinnou vojenskou službu, která vyžaduje, aby všichni práceschopní občané mužského pohlaví po dosažení plnoletosti nastoupili do služby.

Země však učinila také další kroky, které ji činí téměř nedobytnou. Jak píše Geoff Manaugh: "K přerušení užitečnosti mostů, tunelů, dálnic a železnic zřídilo Švýcarsko tři tisíce demoličních bodů. To je oficiálně publikované číslo. Bylo mi naznačeno, že pro přiblížení se skutečnému číslu by čtenář měl vynásobit dvěma."

Tato praxe začala v 19. století a rozmohla se během druhé světové války. Myšlenka byla taková, že pokud by Švýcarsko bylo napadeno, mohli by se občané země snadno ukrýt v podzemních bunkrech a schopnost ničit mosty a tunely by nepřátelskému protivníkovi ztížila postup.

Kromě dynamitu umístěného pod mosty a tunely mělo Švýcarsko v rukávu ještě několik dalších triků. Po zničení mostů a tunelů mohly nepřátelské síly hledat způsob, jak tyto stavby obnovit. Švýcaři se na to připravili tím, že ukryli dělostřelectvo pod zem a mohlo je nasadit ve snaze tyto pokusy mařit.

V roce 1984 napsal John McPhee knihu o švýcarské obraně s názvem La Place de la Concorde Suisse. Tento autor, držitel Pulitzerovy ceny, poukázal na to, že inženýři pracující na těchto projektech byli standardně také příslušníky švýcarské armády. Když tedy vytvářeli své plány, plnili dvojí roli.

Po celém švýcarském venkově lze najít krásné domy. Ještě v 70. a 80. letech 20. století byla mnohá z těchto sídel záměrně neobydlená, aby je armáda mohla využít jako sklady zbraní a munice. Vojáci by také byli rozmístěni v bunkrech po celé oblasti. Zatímco některé z nich byly zabudovány do falešných domů, jiné se nacházely v jeskyních. Tyto bunkry byly maskované jako civilní usedlosti a nad vzdálenost větší než 20 m byly k nerozeznání. Byly na nich namalovány realistické okenice a zdobily je dokonalé imitace kresby dřeva.

Vzhledem k tomu, že studená válka skončila před necelými 30 lety, Švýcarsko již nadále nepovažovalo tento typ obrany za potřebný. Mnoho podzemních krytů zůstalo zachováno, ale postupem času byla destrukční zařízení umístěná pod mosty a tunely pomalu odstraňována.

Švýcarsko také našlo účel pro mnoho falešných domů, které byly postaveny po celé zemi: přestavělo je na obydlí, která mohou občané skutečně obývat. To umožnilo jejich prodej zájemcům o nové bydlení. Přesto je pravděpodobné, že přes relativní bezpečí a absenci přímé hrozby ze strany kteréhokoli ze sousedů a malou pravděpodobnost, že by se na území Švýcarska mohla dostat nepřátelská armáda z větší vzdálenosti – zejména díky existenci NATO, z níž má alpská země nepřímý prospěch – zůstává země stále dobře připravena svou neutralitu a územní integritu účinně hájit. 

Zdroj: warhistoryonline

 Autor: Petr Žák

Komentáře

Masunta, poradce prezidenta USA

23. 10. 2022, 20:53

Za druhé války byly na stejný počet vojáků skoro úplně stejné počty znásilněných žen. To je výsledek zkoumání. Je jedno, zda se jednalo o vojáky z Británie, Německa, USA, Ruska.

Vaclav Flek

29. 09. 2022, 22:26

pro Dr. Beir :

Kategoricky nesouhlasim s vasim tvrzenim, ze : "Bohužel mučení, znásilňování a rabování je smutná součást všech válek a jedno jestli válčí USA, Francie nebo Rusko..."

Urcite to jedno nebylo a neni (!), a to ani v prubehu II. svetove valky, ani v pozdejsich tzv. modernich valkach. Excesy se dely bohuzel vsude, ovsem zatimco na strane zapadnich armad to byly prave excesy jednotlivcu, na sovetske, a pozdeji na ruske strane, slo o system. Nechci se poustet do podrobnosti ani do uvadeni prikladu, to by tu diskusi neumerne prodlouzilo, ale pokud se o problematiku zajimate, verim, ze si sam lehce dohledate potreba data.

Dr. Beir

30. 09. 2022, 08:05

Pane Fleku
Mám k vaším znalostem určitý respekt i měl jsem dojem, že vaše diskuze i znalosti budou převládát nad ostanimi a nesestoupite mezi zdejší nevěřící politické agitatory. Kteří bez odkazu nejsou schopni či záměrně dohledat fakta k určitým událostem. Vím, že je mnoho zamlčováno a zřejmě nikdy nevyjdou na světlo pravdy.
Ale k meritu věci. Jak jsem napsal, že mučení a znásilňování je vedlejším nwsvarem každé valky a není jen záležitost jednotlivců. Uvádím jeden smutný odkaz:
https://www.lidovky.cz/byznys/usa-v-iraku-masove-muceni-znasilnovani-a-vrazdeni-civilistu.A101022_190759_ln-media_lya

Vaclav Flek

30. 09. 2022, 19:16

pro Dr. Beir :

Nerozumim vasi vete : "... nesestoupite mezi zdejší nevěřící politické agitatory. Kteří bez odkazu nejsou schopni či záměrně dohledat fakta k určitým událostem...".

Myslim, ze v britskych, nemeckych, ale predevsim ruskojazycnych pramenech lze nalezt mnoho potvrzeni toho, co jsem uvedl vcera, totiz, ze za II. svetove valky se excesy dely ve vseh valcicich armadach sveta, ovsem pouze v te sovetske (a asi i japonske) to byl primo system. Bohuzel system pretrvaval i v dalsich konfliktech povalecne ery, vcetne soucasne vaky na Ukrajine. Nechci zachazet do dalsich podrobnosti, pouze doporucuji vice setrit s hodnoticimi soudy, podle pravidla, ze nekdy mene znamena vice.

Dr. Beir

30. 09. 2022, 21:33

Pan Flek
Upřesním. Několik zdejších pisalků, kteří hrdě pochlebuji totalitnimi režimu ovladanemu oligarchy na ukraine, zapomínají, že pro českého obcana jsou zásadnější a podstatnější veci, než nějaká válka mezi dvemi totalitnimi systemy.
Oni se rozsplyvaji stestim nad zabijenim lidí.
To jsem myslel a nic víc.

Vaclav Flek

30. 09. 2022, 23:35

pro Dr. Beir :

Diky za upresneni, se kterym ovsem zasadne nesouhlasim, a to hned ze dvou duvodu :

1) Tato diskuse se tykala excesu, kterych se dopoustely jednotlive moderni armady, pritom vy ted pisete o necem zcela jinem. Vsimnete si, ze ja jsem se puvodni liniedebaty od pocatku drzel, proto vubec nechapu, co mi ted vycitate...

2) Vubec jsem nechtel do teto debaty vnaset diskusi o valce na Ukrajine , to jste udelal ted vy, jakkoliv vubec nechapu, proc ?
Tuto valku vnimam jako boj napadene Ukrajiny s agresorem, ktereho odsoudil prakticky cely svet. Zcela jiste nejde o "stret dvou totalitnich systemu". Konflikt se pritom bezprostredne tyka prakticky vsech obcanu nasi zeme, pro ktere nemuze byt zasadnejsi otazka, nez jeho vyreseni. Optimalne porazkou agresora, k te je jiz nastesti nakroceno...


Pokud jste hledal pravdu v pivu, tak jste ji zatim nenasel ...

Vaclav Flek

29. 09. 2022, 22:19

pro Zero 1711

K vasemu dotazu : "Nenašiel by sa niekde ten Váš článok? Rád by som si ho prečítal..." odpovidam :

Clanek vysel v lednu 1991, kde veskere archivacni moznosti typu skenovani byly jeste v plenkach. Presto clanek urcite existuje, nebot jsem jej kdysi zminoval jednomu redaktorovi Mlade fronty Dnes, ktery jej v redakcnim archivu skutecne vyhledal. Mozna bych nekde nasel zazloutly vytisk clanku, oskenoval a poslal, ale asi to nestoji za namahu. V zasade jsem v clanku uvadel dve veci, ktere redakcni radu Mf Dnes prekvapily :

1) O vysledku valky v Zalivu (pozdeji oznacovane jako Prvni) se rozhodlo prakticky behem prvni hodiny konfliktu, jeste v prubehu hluboke noci. Koalicni sily totiz dokazaly velmi ucinne vyradit cely iracky protivzdusny system, ktery se stal razem nefunkcni. Nasledovalo asi 40 dnu, kdy spojenecke letectvo prakticky beztrestne nicilo veskere pozemni cile v Iraku a pripravovalo pudu pro pozemni fazi boju, ktera trvala asi 5 dnu. Vse slo rozhodnout mnohem rychleji, ale pro Spojence byly (v teto fazi jiz vyhrane valky) klicovym parametrem minimalni vlastni ztraty.

2) Druhy zaver vyplyval jiz nazvu clanku ("Model jine valky"). Vzhledem k tomu, ze Irak tehdy vsadil na bojovou techniku i taktiku armad Varsavske smlouvy, a naopak americke jednotky, vyslane do operace "Poustni boure" predstavovaly z velke casti jednotky armady USA, dislokovane v pasmu proti Ceskoslovensku (zejmena VII. armadni sbor v sestave jedne obrnene a dvou mechanizovanych divizi), napovidal prubeh bojovych akci, jak by asi byly "semlety" nase tankove a motostrelecke divize v pripade konfliktu ve stredni Evrope.

Vaclav Flek

28. 09. 2022, 22:12

pro Veritas vincit :

Vidim, ze svycarskou realitu pripravy na valku vnimame v podstate stejne, byt na zaklade jinych osobnich zkusenosti.

K diskusi je pouze posledni cast vaseho prispevku : "...to co dnes předvádí ruská armáda na Ukrajině, tak by předváděla celá Varšavská smlouva v době studené války. Tedy ostudu, vraždění, znásilňování a hlavně rabování cizího majetku..."

Vubec nepochybuji o tom, ze by se tehdejsi Sovetska armada (a do jiste miry mozna i jednotky jejich satelitu) chovala v zapadni Evrope zpusobem, jakym popisujete soucasne chovani armady Ruske federace. Rozdil je pouze v tom, ze by k tomu zrejme nemela sanci, nebot armady NATO v tehdejsim slozeni by sovetskou agresi zastavily zrejme kratce za hranicemi, cili k rabovani by se sovetske jednotky jiz nedostaly. To dnes jiz samozrejme nelze dokazat, nicmene odkazuji na svuj clanek "Model jine valky", ktery mi zverejnila tehdy jeste velmi prestizni Mlada fronta Dnes hned den po vypuknuti prvni valky v Zalivu. Pisu v nem o tom, ze stret koalicnich armad (ve kterem klicovou roli hraly jednotky NATO) pripomina model jine mozne valky, a to ve stredni Evrope, s tim, ze armady Varsavskeho paktu nemely v tomto konfliktu nikdy sanci vyhrat. Nasledne to udalosti na irackem bojisti potvrdily.

Zero1711

29. 09. 2022, 11:17

Nenašiel by sa niekde ten Váš článok? Rád by som si ho prečítal, ale podľa názvu som nič nenašiel. :slight_frown:

Dr. Beir

29. 09. 2022, 13:12

Pane Fleku
Bohužel mučení, znásilňování a rabování je smutná součást všech válek a jedno jestli válčí USA, Francie nebo Rusko. Dnes je aktuální Rusko a Ukraina, ale nějak se pozapomnělo na Irák a nedávno "zvláštním" stylem opuštěný Usáky Afghán. Kde také dochazelo k výše uvedeným trestním činům.

Vaclav.Flek

24. 09. 2022, 22:17

Mel jsem moznost na samem konci studene valky pobyvat dva tydny ve Svycarsku na setkani mladych vojenskych lekaru. Organizatorem setkani byla zdravotnicka sluzba svycarske armady, ktera se k nam zachovala skvele a umoznila nam poznat mnoho specifickych vojensko-zdravotnickych zarizeni. Mimo jine jsme prozili jednu noc ve vojenske nemocnici, umistene hluboko v podzemi pod alpskymi masivy. Byl to ponekud tisnivy pocit, usinat s vedomim, ze nad nami lezi tisice tun zuly, ovsem hostitele nam vysvetlili, ze v takove nemocnici by se dalo v uplnem klidu operovat i kdyby na povrchu primo nad ni explodovala jaderna naloz...

Co jsem si z mnoha informaci o tehdejsi svycarske armade odnesl predevsim ? Vice nez dve tretiny zeme pokryva alpsky masiv, prakticky nepruchodny pro moderni velkou armadu, ovsem zbyvajici tretina zeme je nizinata, s bohatou siti dalnic a zeleznic, velmi vhodna jako "zkratka" z vychodu Evropy na zapad, nebo naopak. Tvori tedy lakavy cil, a pro jeho uhajeni musi Svycari udelat vse, co je v jejich silach, asi podle hesla "my se na valku nehrajeme, my se na ni pripravujeme". O tom jsme se mohli presvedcit mnohokrat, a srovnat to s nasi tehdejsi ceskoslovenskou realitou, kdy velmi mnohe v armade "bylo jako"... Byl jsem velmi vdecny za moznost videt armadu uplne jineho typu, a zaroven tak ziskat jiny nahled na nasi armadu.