Titan použitý k výrobě letounu SR-71 Blackbird pocházel ze Sovětského svazu

 12. 08. 2022      kategorie: Vojenská technika      28 komentářů
Přidat na Seznam.cz

Letecká technologie se ve 20. století rychle vyvíjela a s pokrokem vývoje letadel se vyvíjely i zařízení a technologie určené k jejich detekci. Na počátku 60. let 20. století se společnost Lockheed rozhodla vyrobit elegantní a rychlý průzkumný letoun z nejvhodnější materiálu, který existoval –⁠ titanu. Problémem však bylo, že většina titanu pocházela ze Sovětského svazu. Projekt SR-71 Blackbird probíhal ve tzv. Skunk Works společnosti Lockheed. Letoun měl být vylepšením předchozího průzkumného letounu A-12. Vedoucím inženýrem obou projektů byl Clarence "Kelly" Johnson.

Vývojáři pracující na projektu byli pod silným tlakem a ze strany americké vlády jim byly zadány velmi krátké termíny. Šlo o politiku. Republikánský kandidát Barry Goldwater během své prezidentské kampaně v roce 1964 udeřil na prezidenta Lyndona B. Johnsona, že pokud jde o vojenskou techniku, Lyndon dovolil Spojeným státům zaostávat za SSSR. SR-71 byl navržen tak, aby byl větší než A-12 s cílem nést více paliva a umožnil instalaci dvoumístného kokpitu. Zároveň musel být modernizovaný letoun rychlejší než jeho předchůdce. Projekt byl pro inženýry společnosti Lockheed náročný, Johnson o několik let později vzpomínal: "Všechno se muselo vymyslet. Všechno." SR-71 Blackbird měl být mimořádně rychlý, schopný letět rychlostí až 3200 km/h a tuto rychlost si udržet po celé hodiny. Problémem bylo, že při tom vznikalo atmosférické tření, které mohlo roztavit drak letadla, protože teplota na hranách přesahovala 540 °C.

Lockheed_SR-71_BlackbirdFoto: Americký proudový strategický průzkumný letoun Lockheed SR-71 Blackbird | Wikimedia Commons / Public domain

Jediným řešením tohoto problému bylo potažení letadla titanem. Jak Lockheed popisuje: "Slitina titanu byla pro drak letadla jedinou možností – poskytovala pevnost nerezové oceli, relativně nízkou hmotnost a odolnost při nadměrných teplotách."

Rychle se ukázalo, že práce s tímto materiálem je obtížná, protože je neuvěřitelně citlivý a křehký. Inženýři ve Skunk Works slitinu při práci s nástroji z kadmiované oceli lámali. V důsledku toho bylo nutné vyrobit nové nástroje z titanu. Obráběči na lince museli být také vyškoleni, jak s tímto materiálem co nejlépe pracovat. Kromě toho, že se s tímto materiálem obtížně pracovalo, bylo také obtížné titan jako takový sehnat. USA neměly rudu potřebnou k jeho výrobě. Největším producentem materiálu byl Sovětský svaz. V té době byly však obě země uprostřed studené války a americká vláda nechtěla Sovětům napovědět, co chystají.

Plukovník Rich Graham, pilot SR-71 a bývalý velitel pluku, k tomu řekl: "Letadlo je z 92 procent z titanu uvnitř i zvenku. V době, kdy se letoun stavěl, neměly Spojené státy zásoby rudy – rudy zvané rutilová. Je velmi písčitá a nachází se jen na několika málo místech na světě. Hlavním dodavatelem této rudy byl SSSR. Díky spolupráci se zeměmi třetího světa a falešným operacím se však podařilo dostat rutilovou rudu do Spojených států, a letoun SR-71 mohl být vyroben." 

sr-71Foto: Výrobní linka SR-71 ve Skunk Works | Wikimedia Commons / Public domain

První let prototypu proběhl 25. ledna 1962 se zkušebním pilotem Louisem W. Schalkem a pohonem prozatímně instalovaných dvou motorů Pratt & Whitney J75 o tahu po 109 kN. Prototyp SR-71A vznikl přestavbou stroje A-12 (60-6937) na YF-12C. První ze šesti strojů počáteční série SR-71A vzlétl poprvé 22. prosince 1964. SR-71 byly zařazeny k jednotce 9.SRW 14. letecké divize, která měla hlavní základnu na Beale AFB v Kalifornii. Detašované jednotky první strategické průzkumné letky 9. SRW byly dislokovány na základně Kadena AFB na Okinawě a na britské základně Royal Air Force Mildenhall v Suffolku. V období po roce 1968 létaly z Okinawy nad Vietnam.

V roce 1973 USA  přirozeně zajímala Jomkipurská válka – konflikt mezi Izraelem a koalicí arabských států – a SR-71 Blackbird byl dokonalým průzkumným nástrojem, který umožňoval sledovat, co se děje. Piloti byli nasazováni na mise v délce tří až čtyř hodin, přičemž některé trvaly až 11 hodin, a měli za úkol získávat informace o pozicích obou stran. Plukovník Rich Graham o tomto nasazení řekl: "Prezident chtěl zjistit, zda se Arabové a Izraelci skutečně stáhli z frontové linie, jak tvrdili. Vyrazili jsme tam, pořídili snímky, vrátili se a ukázali fotografický důkaz, že oba lžou o tom, kde se jejich síly nacházejí. Zavolal oběma zemím a řekl: ‚Odvolejte je, mám důkaz, že nejste tam, kde máte být.‘ Tím skončila Jomkipurská válka."

Letoun SR-71 Blackbird byl v provozu od roku 1966 do roku 1998, i když NASA jej používala ještě další rok. Během své služby byl nejrychlejším letounem své doby. Kromě Jomkipurské války byl SR-71 využit také během izraelské invaze do Libanonu, amerického náletu na Libyi v roce 1986 a pomohl také odhalit íránské baterie raket Silkworm.

Ne všichni byli rádi, když padlo rozhodnutí o vyřazení letounu z provozu. Bývalý astronaut a senátor John Glenn nakonec napsal dopis prezidentu Georgi Bushovi: "Pane prezidente, ukončení provozu SR-71 bylo vážnou chybou a mohlo by náš národ v případě budoucí krize vážně znevýhodnit. Včerejší historický transkontinentální let byl smutným mementem naší krátkozraké politiky v oblasti strategického leteckého průzkumu."

Zdroj: warhistoryonline

 Autor: Petr Žák

Komentáře

Veritas vincit

16. 08. 2022, 23:47

Im Bier steckt Wahrheit
"Problém všech SR byla ztrátovost. Letoun vzlétl s minimem paliva a potom musel tankovat."
*
To ví přece každé malé dítě, až na ...
Netěsnost byla způsobena tepelnou roztažností materiálu při vysokých rychlostech.
Když letoun získal správnou teplotu draku, tak se mohl dotankovat.

"Diky SSSR měl nepřítel titan."
*
Umět vyrobit Titan a postavit ...
2 stroje Lockheed A-12, první let 26. dubna 1962
3 stroje Lockheed YF-12, první let 7. srpna 1963
32 strojů Lockheed SR-71, první let 22. prosince 1964
38 strojů Lockheed D-21, první let 22. prosince 1964

... to je sakra rozdíl v technické inteligenci a manuální zručnosti. :slight_smile:

Im Bier steckt Wahrheit

16. 08. 2022, 21:30

SR 71 kopíroval hranice východního bloku. Nebyl problém ho zachytit a sledovat. Ano, raketa by ho sundala i když to nebylo snadné.
Problém všech SR byla ztrátovost. Letoun vzlétl s minimem paliva a potom musel tankovat.
Diky SSSR měl nepřítel titan. :smile:

nobody

14. 08. 2022, 17:29

Shik
tak potom tie hluposti nepis. Nik ti to neprikazuje.
O ukonceni spionaznych letov bola politicka dohoda medzi USA a ZSSR. Okrem toho, miera bezpecnosti neznamena imunitu a za riziko politickych dopadov to Americanom nestalo. Ale Mig-23 bude mat sakra problem a aj 31 sa brutalne zapoti uz len pri pokuse sa k Blackbirdu priblizit. Nieto ho zostrelit. Zjavne si neuvedomujes, co to znamena dostat lietadlo na dostrel a aky kratky dokaze byt dolet riadenych striel, ak su odpalene zo zadnej polosfery. Tak si prosim zajdi nastudovat, co prace to dalo Zidom zostrelit obycajny Mig-25 pomocou spickovych F-15. A kolko stretov s nim skoncilo odchodom s dlhym nosom dokonca vo vyskach, na ktore nebol konstruovany - vratane operacii pocas Pustnej burky. A potom si dohladaj, aky zbytocny je udaj o nejakom dostrele riadenych PL striel.

Zdeněk

14. 08. 2022, 12:26

p.s. pokud dodáš věrohodný odkaz, rád si doplním vzdělání, ale pokud tam bude ta pohádka, jak ČSLA téměř sestřelila SR 71 letounem MIG23, tak se ani nezdržuj ...

Taky by mě zajímalo, jak by měl MIG 25 sestřelit SR 71, když jediné, co měl k dispozici byly R 40 s dostřelem maximálně 40km, což je vzdálenost na kterou by se neměl ani šanci přiblížit.
První rakety, které by to alespoň teoreticky zvládly, jsou až pozdější verze R 33 a dnes pravděpodobně R 37, pokud zase někdo nekecá.

Navíc se mi zdá, že si průzkumný SR 71 pleteš s letouny pro elektronický průzkum jako RC57 a RC135, které se opravdu držely 50km od hranic, ony se totiž ani víc přiblížit nemusí.

Veritas vincit

14. 08. 2022, 12:14

jumpman
"SR-71 nelétal nad východním blokem z jednoho prostého důvodu. Již v 70-tých letech jej byli schopni sestřelit i migy 23 natož mig 25. SR-71 je úžasný stroj, ale v okamžiku kdy na něj mohli vystřelit raketu na víc než 50 km bylo riziko příliš velké, proto pouze kopírovali hranice."
*
Máš na mysli rakety vzduch-vzduch?
Můžeš nám prosím prozradit název té rakety, která již v 70. letech mohla z MiGu-23 a MiGu-25 sestřelit SR-71 na vzdálenost více jak 50 km?

"A k tomu titanu. USA jej nejenže neměli dostatek, ale dokonce technologii na jeho opracování koupili od rusáků."
*
Můžeš nám prozradit, kdy a jakou konkrétní technologii koupili USA od Ruska na opracování Titanu? Děkuji.

Zdeněk

14. 08. 2022, 11:24

Jumpman na to jsi přišel sám nebo jsi to četl na Letecká latina.su? Nad východním blokem létaly SR 71 naprosto běžně stejně tak například nad Sachalinem, to co se letadlům východního bloku povedlo nejblíže k sestřelu bylo možná dostat SR 71 na obrazovku radaru a od toho je k sestřelu ještě hoooodně daleko ...

jumpman

14. 08. 2022, 10:47

SR-71 nelétal nad východním blokem z jednoho prostého důvodu. Již v 70-tých letech jej byli schopni sestřelit i migy 23 natož mig 25. SR-71 je úžasný stroj, ale v okamžiku kdy na něj mohli vystřelit raketu na víc než 50 km bylo riziko příliš velké, proto pouze kopírovali hranice. Navíc bezpečněji byli schopni snímkovat ze satelitů. Myslíte tedy, že by jej dnes dostatečně technologicky vybavený protivník nedokázal sestřelit?
A k tomu titanu. USA jej nejenže neměli dostatek, ale dokonce technologii na jeho opracování koupili od rusáků. A nepleťte si současnost ze 70-týma létama. V té době USA tuto technologii nevlastnila...

Zdeněk

13. 08. 2022, 18:58

O SR 71 má na www.valka.cz docela dobře napsané články Radek Panchartek.

Nad Ruskem SR 71 neoperovaly ne kvůli PVO, ale kvůli doletu, bez tankování paliva měly dolet maximálně 5500 km, takže by jim palivo došlo uprostřed Ruska ...

Vyřazení SR 71 je dodnes vnímáno jako unáhlené politické rozhodnutí, protože ani družice a ani drony ho v některých situacích prostě nenahradí.

p.s. MIG 31 má bez výzbroje dostup 20000m a rychlost 2,8 Mach, SR 71 má dosup téměř 25000m a rychlost 3,3 Mach, opravdu ho může ohrozit?

NATO!

13. 08. 2022, 17:10

Jezuskote, jak ty jsi chyyytrej. Někde ještě budou F4, nebo že by použili jeden z prototypů B70. Zalítat si nad rusáckem. Asi stejná blbost.

Shik

13. 08. 2022, 16:37

nobody: hloupost nad hloupost. Kdyby to bylo jak píšeš, tak si SR-71 lítá nad Russkem bezstarostně až doposud, což není možný z důvodu husté PVO a letounům MiG-31.

Veritas Vitacit: o tom nepochybuji. RuSSko a jejich zaostalost za firmou Lockheed a Skunk Works je propastna a v podstatě nedostižná. A je to dobře, jinak by jejich roztahovačnost byla ještě větší.

Samozřejmě viděl jsem pár dokumentů ohledně SR-71 a ve své době to bylo mistrovské dílo!

Veritas vincit

13. 08. 2022, 13:09

Lockheed D-21/M-21
https://en-academic.com/dic.nsf/enwiki/403642

Veritas vincit

13. 08. 2022, 13:07

Dron Lockheed D-21 (1969-1970) se dokonce dostal do ruských rukou,
ale i tady zůstala technická a technologická odezva Rusáků na nule. :laughing:
https://en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_D-21

Veritas vincit

13. 08. 2022, 13:02

Shik
"...nic proti, ale jakýkoliv průzkumný letoun létající mach 3+ by byl dnes každému úplně k ničemu, tak proč by ho mělo Russko vyvíjet či vyrábět?..."
*
Dal jsem tam smajlíka, ale budu to tedy formulovat přesněji.
Až budou mít v Rusku něco na úrovni, jako je například soukromá firma Lockheed s její divizí Skunk Works, tak teprve poté mohou Rusáci a jejich ruští fanoušci konstatovat, že Rusko dohnalo USA....
Do té doby jsou k smíchu i kdyby vyvraždili, vyloupili, okradli a "poseli" svými výkaly polovinu Evropy, protože nic jiného neumí. :slight_smile:

nobody

13. 08. 2022, 11:15

Shik
vcelku omyl. Lietadlo letiace cez 3M uleti kazdu sekundu cca. 1km. V sucasnosti neexistuje stihacka, ktora by ho bola schopna dostihnut. Cez efektivnu obalku PVO, zvlast vzhladom na vysku, preleti za relaticne kratky cas, cize len malo systemov PVO ma rozumnu sancu ho ohrozit. U systemov kratkeho a stredneho dosahu je to skor teoreticka zalezitost.
Cize pri spravnom planovani a samozrejme prieskume by to lietadlo aj dnes dokazalo operovat s vysokou mierou bezpecnosti. S pridanim modernych obrannych systemov samozrejme. Okrem toho hypoteticky je mozne take lietadlo dovybavit strelami ako HARM a modernejsimi, cize kazdy utociaci system by bol vystaveny odvetnej palbe.

NATO!

13. 08. 2022, 10:05

Tak jistě, co rusáci nezvládnou vyrobit, to je nepotřebné. Zůstaly jim děla a houfnice, to umí. Jak za První světové.

Shik

13. 08. 2022, 10:00

Veritas Vitacit: nic proti, ale jakýkoliv průzkumný letoun létající mach 3+ by byl dnes každému úplně k ničemu, tak proč by ho mělo Russko vyvíjet či vyrábět? Samozřejmě to nic nemění na faktu, že jsou 100 let před opicema a dělají ostudu před celým světem.

Veritas vincit

13. 08. 2022, 08:18

NATO! :thumbsup:
Vzhledem k tomu, že Rusáci dodnes nezvládli vyrobit nic podobného SR-71, tak se technologický náskok stále počítá. Dnes je to zhruba 58 let náskok od prvního letu 22.12.1964. :slight_smile:

NATO!

12. 08. 2022, 20:21

Rusáci zvládli vyrobit plechy, Amíci zvládli vyrobit SR71.

bombero

12. 08. 2022, 19:52

Zdeněk- :thumbsup::thumbsup::sunglasses:

Zdeněk

12. 08. 2022, 19:49

Vašek pleteš páté přes deváté, jen nevím jestli úmyslně nebi z neznalosti, pokud z neznalosti, tak tohle pomůže.

Je pravda, že Američané a americké banky investovali v Německu po první světové válce, tzv. Dawesuv plán z roku 1924.
https://www.cojeco.cz/dawesuv-plan

Je pravda, že některé soukromé firmy měly pobočky v Německu (např. IBM) a někteří Američané sponzorovali Hitlera (H. Ford), ale rozhodně to nebylo na vládní úrovni, tím spíše, že v roce 1933 byl zvolen prezidentem Franklin Delano Roosevelt, který měl k Hitlerovi odpor.

To mezi Německem a SSSR probíhala daleko užší spolupráce viz. Rapallska smlouva z roku 1922
Ta zahrnovala například:

Tankovou školu v Kazani
Cvičiště pro součinnost dělostřeleckých a leteckých sil ve Voroněži
Leteckou školu v Lipecku.

Dále spolupráce při vývoji tanků, letadel, děl, hospodářská a finanční spolupráce ... moc zajímavé čtení, doporučuji.

bombero

12. 08. 2022, 19:47

vlady- a proč by amík měl kupovat titan od russa?Když třeba v roce 2005 nebyl ani mezi první 5 států v produkci. A myslím, že od té doby se to nezměnilo. Spíš k horšímu pro russáky
https://cs.institut-seltene-erden.de/vz%C3%A1cn%C3%A9-zeminy-a-kovy/strategick%C3%A9-kovy-2/tit%c3%a1n/
jinak russák neví co s plynem pro evropu, tak ho musí spalovat. a to spalování není zadarmo, tak je v mínusu. A dodávky do číny a indie ho nevytrhnou, když síla sibiře má kapacitu 60mio kubíků za rok, ale evropa ho brala 180...Navíc ted prodává těžce pod cenou. Takže jediný, kdo breří a bude ještě víc je russák

Veritas vincit

12. 08. 2022, 19:11

Vašek
"podobne us banky poslaly stamiliony usd adolfovi, aby si mohl zaridit armadu se kterou se vydal porobit si evropu i svet"
*
Asi by to chtělo seznam těch údajných bank z USA a konkrétní částky USD, které poslaly ty banky Adolfu Hitlerovi na zařízení armády, než dojmologie hladkého slovanského mozečku bez znalostí a inteligence.
Volební právo máš?

Vašek

12. 08. 2022, 18:44

podobne us banky poslaly stamiliony usd adolfovi, aby si mohl zaridit armadu se kterou se vydal porobit si evropu i svet, coz mu nevyslo, ale usa vydelaly majlant...na rozdil od rusu za tyhle dodavky, kteri vydelali velke....

Veritas vincit

12. 08. 2022, 18:02

Luděk
"Pokud to nevíte, tak Rusové vyráběli a dodávali (možná ještě dodávají) titanové závěsy křídel v centroplánu pro obří letadla firem Boeing i Airbus. Nikdo jiný to nebyl schopen v požadované kvalitě a zárukách vyrobit."
*
To tvdíš ty.
Nějaký důkaz by nebyl, nebo si mám myslet, že je to informace z hospody?
Tím nechci napsat, že nemáš pravdu, ale život mě naučil, že většina obyvatel ČR neustále lže...

Možné je cokoliv.
Pokud to je pravda, tak to byla spíše otázka ceny.
Nemyslím si, že by byli Rusáci úplně nešikovní, když jim někdo pošle výkresy, ukáže postup jak na to a dodá přípravky. :slight_smile:
Jiné by to bylo, kdyby ty Boeingy a Airbusy navrhovali a stavěli sami celé, nebo alespoň celá křídla.
Vzpomínám si, že jsem v Letňanech viděl jak místní vyráběli dveře do Airbusů a brazilských Embraerů.

V ČR existuje špičková firma pana Sedláčka, která dodává mimo jiné do leteckých motorů špičkových výrobců, lopatky, sestavy lopatek kompresorů a lopatek tepelných turbín do elektráren. Má myslím pobočky v Brazílii, Indii, Itálii a Německu.
Svým zaměstnancům v ČR pomohl vystavět satelitní městečko v okolí firmy a v podstatě fungují jako novodobé "Baťovo" městečko se službami, které jim mohou ostatní závidět.

Luděk

12. 08. 2022, 17:33

Veritas vincit
Pokud to nevíte, tak Rusové vyráběli a dodávali (možná ještě dodávají) titanové závěsy křídel v centroplánu pro obří letadla firem Boeing i Airbus. Nikdo jiný to nebyl schopen v požadované kvalitě a zárukách vyrobit. Až příště poletíte, tak se podívejte :slight_smile:

Veritas vincit

12. 08. 2022, 17:15

Im Bier steckt Wahrheit
"Sice jsou rusáci 100 let před opicema, ale titan zpracovávat umí."
*
:slight_smile: Nějak to na ruských výrobcích není vůbec vidět, že by uměli Rusáci Titan nějak zvlášť zpracovávat.
Problém při výrobě Titanu, že za tepla rychle reaguje s jinými prvky.
V USA se titanové plechy v 60. letech nevyráběly, protože po nich do té doby nebyla poptávka. Myslím si, že je tam nevyrábějí ani dnes.
Proč něco v potu tváře vyrábět, když se dají koupit jinde za levno?
Dnes většina titanových plechů v Evropě pochází z Číny. Na začátku letošního roku byla jejich cena o 2/3 nižší, než z Ruska.

Zdeněk

12. 08. 2022, 16:32

Svatá pravda, plně souhlasím ruSSaci jsou sto let před opicemi ... ovšem milénium za lidoopy ...

Im Bier steckt Wahrheit

12. 08. 2022, 15:48

Sice jsou rusáci 100 let před opicema, ale titan zpracovávat umí. Usaci potřebují vzdy nakopnout a pak vznikne úžasný stroj SR a jiné modifikace. YF 12 naprosto božský.