V Rusku se zřítil vojenský transportní letoun. Nikdo nepřežil

 27. 09. 2021      kategorie: Události      19 komentářů
Přidat na Seznam.cz

Ve středu 22. září 2021 se z radarů ztratil transportní letoun Antonov An-26, jako svou poslední lokaci nahlásil v 6:45 místního času 38 kilometrů od Chabarovského letiště. Okamžitě se rozjely pátrací akce i s pomocí vrtulníků, záchrannou operaci ovšem komplikovala tma a nevlídné počasí. 

Letoun Antonov An-26 prováděl testovací let po předchozím absolvování opravy, když z ničeho nic jeho komunikační systémy přestaly vysílat signály 38 kilometrů od letiště, uvedlo ve své zprávě ruské ministerstvo pro mimořádné situace. K nalezení pohřešovaného letadla byla vyslán vrtulník Federální letecké dopravní agentury (Rosaviatsia) a záchranný tým, stejně tak i vrtulník Mi-8 Chabarovského leteckého záchranného střediska EMERCOM. "Hledání komplikuje tma brzkého rána a nepříznivé povětrnostní podmínky," uvedlo též ministerstvo na svých webových stránkách.

Antonov_An-26_(Russia)_45158988Foto: Ruský Antonov AN-26 | RAF / Wikimedia Commons / Public domain

Letoun havaroval v Bolšechechtirské přírodní rezervaci a jeho trosky byly nalezeny ve čtvrtek 23. září 2021 nedaleko hory Chrebtovaja. Kvůli velice náročnému horskému terénu se celkem 140 záchranářů k letounu dostávalo více jak 5 hodin. Všech šest členů posádky při havárii zahynulo. Havarovaný letoun byl využíván jako letecká laboratoř pro nové vojenské komunikační prostředky.

Rusko bylo v minulosti známé svými nízkými leteckými standardy, díky čemuž docházelo k častým leteckým nehodám. V posledních letech, kdy došlo k vylepšení bezpečnostních systémů a částečné obměny obstarožních letadel ještě z dob hlubokého Sovětského svazu, již nejsou nehody tak časté.  Ruské letectvo však trápí nedostatek financí, kdy na údržbu letadel není často dostatek peněz, tak se provádějí jen nejnutnější opravy, hlavně na Dálném východě, kde jsou dnes v provozu nevyhovující letouny, pro které se již nevyrábí náhradní díly.

Letoun AN-26 měl další katastrofickou nehodu před dvěma měsíci, kdy v červenci na Kamčatce havaroval AN-26, kdy tehdy zahynulo všech 28 lidí na palubě. Před necelým měsícem také  na Kamčatce havaroval vrtulník Mi-8 se šestnácti turisty na palubě. Díky pádu stroje do jezera se podařilo osm z nich zachránit. 

Tento rok havarovaly již tři letouny AN-26, dva v Rusku a jeden v Kazachstánu, kde 13. března 2021 kazašské pohraniční síly nezvládly přistání na letišti v Almaty. Nehoda si vyžádala smrt čtyř ze šesti vojáků na palubě.

Zdroj: euronews.com, themoscowtimes.com, mchs.gov.ru

 Autor: Tomáš Svoboda

Komentáře

Czert

30. 09. 2021

Alexa, samozrejme ze jim rozumim, ale pred postnutim to 5x prozenu enigmou

alexa123

29. 09. 2021

Czert
.. prave ze ne, tu otazku sem dal presne...


Moja klasická otázka na tvoje príspevky - keď si prečítaš svoje vlastné príspevky, ty im ako autor rozumieš? Ja áno, ale až po druhom-treťom dôkladnom prečítaní.

Czert

29. 09. 2021

Obor
Prave ze ne, tu otazku sem dal presne.
Jak sam si napsal, mit civila s naletem 120k hodin neni nic vyjimecneho, rekneme ze 150k je takove rozumne maximum.
Cili civilni letoun co ma nalet 70k jde oovazovat za letoun ve strednim veku, tak gripen ma dany maximalni nalet 30-35k hodin, cili pri polovicnim naletu toho civilniho ctiricatnika, gripen bude bran jako 80 lety dedek na konci yveho zivota.

Cili letove hodiny vs maximalni zivotnost je tu oc tu bezi.
Takze se musime ptat, kolik maji balitano ruske antinovy a jaka je jejich maximalninzivotnost?

Byt ta jde umele prodlouzit novovyrobou jistych casti, viz a10 a jejich nova kridla.

OBOR

29. 09. 2021

alexa.....to jsou udaje nasi armady k roku 2020...

alexa123

29. 09. 2021

... třeba naše Gripeny maji za 15 let v průměru 30 tis. letových hodin.. pilot 120 h/ročně atd....

Podľa tohto tvrdenia jeden Gripen ročne nalietal 2000 hodín tj. denne cca 5,5 hodín a v tom som započítal aj víkendy a štátne sviatky.

alexa123

29. 09. 2021

OBOR
... já netvrdím, že šrotový stav určují letové hodiny to tu tvrdí nikdo jiný, proto ho, dle jeho logiky upozornuji na to aby radši nelétal.. ale jen tak pro zajímavost: 747 s označením PH-BFB 134 279 letových hodin, 18 024 vzletů a přistání, 6 mil cestujících ...

Súhlasím aj nesúhlasím. Ak by to bolo tak, tak prečo sa na jestvujúcich lietadlách nevymenia motory, brzdové obloženia a pod. a lietadlá by lietali ďalších 30 rokov - viď B-52 resp. TU-95. Pretože prevádzkovateľ (armáda resp. aerolinky) po cca 30 rokoch prevádzky skonštatuje, že je to šrot a chce mať nové lietadlo s lepšími výkonmi a hospodarnejšou prevádzkou.

OBOR

28. 09. 2021

A to byla 30 let stará 747. Třeba naše Gripeny maji za 15 let v průměru 30 tis. letových hodin.. pilot 120 h/ročně atd....

OBOR

28. 09. 2021

Čertíku, to ale pokládáš otázku tomu nepravému ..... já netvrdím, že šrotový stav určují letové hodiny to tu tvrdí nikdo jiný, proto ho, dle jeho logiky upozornuji na to aby radši nelétal.. ale jen tak pro zajímavost: 747 s označením PH-BFB 134 279 letových hodin, 18 024 vzletů a přistání, 6 mil cestujících

Czert

28. 09. 2021

Obor
Muzes to prosimte rozebrat?
Jaky prumerny nalet ma civilni letoun dnes a na jaky nalet sou dane letouny staveny?
A pak sempro srandu dej na jaky nalet sou stavene vojenske letouny.

OBOR

28. 09. 2021

Alexa321 pokud bychom brali, že šrotový stav se určuje dle nalétaných hodin, tak prosím tě nikdy nelétej, protože v civilním letectvý je to samý šrot :wink:

Czert

28. 09. 2021

Hurvinek
Tak rusove maji posravenou linku na 12 stroju rocne?
Az z nich zacne padat onen 1 stroj mesicne uverim, do te doby se drzi na standartu 1 stroj rocne.

alexa123

28. 09. 2021

Omny
Ruské vojenské dopravné letectvo má v súčasnosti niekoľko typov t.j. AN-26, AN-12, IL-76, AN-124. Sú to všetky Antonovy vyrobené v Ukrajine (okrem IL76). Z hľadiska odlietaných letových hodín sú to dnes šroty resp. to o niekoľko rokov do cca 2030 budú reálne šroty. Podľa teba v dnešnej dobe Ukrajina bude dodávať náhradé diely svojmu úhlavnému nepriateľovi t.j. Rusku aby ich staré šroty AN 26, AN12, IL 76, AN 124 fungovali ďalšich cca 10 rokov? OK ale čo potom kamo OMNY? Budú mať Rusi po r.2030 liietadlá kategórie AN-26, AN-12, Il-76, AN124? Ja osobne o tom pochybujem.

Jura

28. 09. 2021

Karel. Proč bych filosofickou hlášku vysvětloval technicky? Já fakt nemám čas a náladu dělat nechápavejm lidem pointologa.

demografie

27. 09. 2021

Podle ruslet bylo vyrobeno 8 kusů v Aviastar. Ale řekněme že jich bylo 11. Pořád je rychlost výroby méně než 1 letadlo za rok. Sami rusové s tím nejsou spokojeni.
IL-76 má nevhodně navržený nákladní prostor. Nevejde se tam například T-90. Y-20 nebo C-17 nemají tento problém. O tom že maji vyrábět 12 kusů ročně dost pochybuji. Toto číslo se zvyšuje s každou návštěvou ministra obrany v závodě :wink: Zatím letos 1kus. Mame ještě 3 měsíce do konce roku.
IL-112 je nešťastný projekt. Tvrdí to i bývalý šéf konstruktér. Rusové měli jenom 1x létací kus a ten jim padl. O tom že mají v záloze další kusy nevím. Jeden je určený pro pozemní testy. Ten ale nikdy nebude lítat. pokud ovšem mají další v záloze tak můžou směla znova rozběhnout zkušební program. Brzo uvidíme.

Omny

27. 09. 2021

Demografie
demente nebud směšnej s tím jak si " dovolíš nesouhlasit, že se jedná o skvělé letadlo" ehm o)) dyt tu všichni víme, že jsi rusofobní UStroll tak se nepřetvařuj
Jási tě "dovolím poopravit chytráku", celkem bylo vyrobeno IL76 MD90A již 11 kusů plus minimálně další 2 procházejí zkouškami. Je k dispozici nová výrobní linka umožňující vyrábět 12 ks. ročně.
Jak dlouho si jinak myslíš, že trvá vývoj nového letadlo, když píšeš, že vývoj IL-112V trvá už 20 let ale první let teprve před 2 roky. JInak sice ztratili 1 ks, ale další dva jsou tak jako tak vyrobené a pokračuje se dále.

Měj dále vlhke sny, že v roce 2030 nebudou rusové na čem smět lítat, jinak na armádních hovínkách působíš pod jakou přezdívkou?

Jura

27. 09. 2021

Když používáte něco starého ruského tak je to obstarožní, když amerického tak je to nadčasové.

demografie

27. 09. 2021

O obnově výroby il-76 poslouchám už 10-15 let. Výsledkem je 7 vyrobených kusů. Kolik z nich je skutečně nových a kolik mělo svůj původ v Taškent se už asi nikdy nedovíme. Na co upozorňují ruští komentátoři je šílená finanční náročnost. Nicméně uvidíme.
Dovolím si nesouhlasit s tvrzením, že se jedná o nějak skvělé letadlo. Například je potřeba mít větší posádku pro il-76 než je tomu u západních letadel. Také rozměry přepravního prostoru nejsou ideální. Oproti čínskému y-20 il-20 zaostává.

TParanoik

27. 09. 2021

Pokud vím, nejednalo se o nějaký dopravní nebo výzvědný stroj, ale o stroj s výbavou pro kalibraci pozemní výbavy pro přistání bez vidu. Podobná letadla provozujeme i v ČR.
Samotné stáří stroje není problém, jde hlavně o údržbu. Ve světě běžně lítají daleko starší letadla.
A co se týče transportních letadel - já bych Rusy nepodceňoval. Vždycky si poradili, poradí si i dnes. Problémy s výrobou vyřeší a Il-76 budou vyrábět - je to opravdu výborný letoun a má před sebou ještě dlouhý život.....

Demografie

27. 09. 2021

Pokud mluvíme o krizi v Ruském bojovém letectvu tak musime říci, že přepravní letectvo je v rozkladu. Díky rozumné zahraničí politice Rusko nemůže nakoupit ověřené letouny jako CASA. Musí spoléhat na svůj vývoj. A ten je v těžké krizi. IL-112 který měl nahradit An-26 spadnul a zabil testovací posádku. Bylo to tragické potvrzení toho o čem se mluvilo. Že tento projekt další Potěmkinova vesnici, která čerpá peníze z rozpočtu. Projekt uz bude mít téměř 20 let a konec v nedohlednu. O projektu IL-76 je také těžko mluvit. Letos dokázalo postavit Rusko 1! stroj. Evidentně nezvládá přenos výroby z Taškentu. Zle jazyky říkají, že zatim produkované kusy jsou na základě nedokončených strojů z Taškentu. Uvidíme. Ruské investice do projektu IL-76 jsou astronomické. Koncern Iljušin vedl takový odborník jako Rogozin mladší, syn neméně úspěšného šéfa ruské vesmírné agentury.
Rozumné řešení pro Rusko byla spolupráce s Ukrajinou. Určitě by společně zvládli výrobu nástupce An-26. Tato možnost ale padla.
Rusko zatim má dostatek přepravních letounů i na různé zahraniční dobrodružství ale situace se začne prudce zhoršovat. Odhaduji že kolem 2030 už Rusko nebude umet udělat letecký most do Sýrie bez velkých problémů. průvodním jevem budou nehody starších letounu an-26. Snad to pomůže omezit Ruské imperiální ambice.

Přidat komentář

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací