Francouzský prezident Emmanuel Macron oznámil, že pošle vojáky do Oděsy

 18. 03. 2024      kategorie: Události      62 komentářů

Francouzský prezident Emmanuel Macron aktuálně oznámil, že pošle vojáky do Oděsy. Zajímavostí  je, že před více než sto lety bylo toto město po 100 dní francouzskou provincií, kdy 18. prosince 1918 francouzské jednotky obsadily Oděsu a oznámily, že město berou pod svou ochranu. Jednalo se o součást zásahu sil států Dohody a jejích spojenců v bývalém ruském impériu v boji proti bolševikům (později známým jako komunisté), kteří převzali moc v Rusku na začátku listopadu 1917 a rozpoutali občanskou válku v bývalém ruském impériu. Francouzi pak v Oděse zůstali až do začátku dubna 1919. Během této doby se pokusili dosáhnout dohody s Bělogvardějci a s hlavou Direktoriátu Ukrajinské lidové republiky, Symonem Petljurou (1879-1926). V obou případech však tehdy Francouzi neuspěli. Navíc v této oblasti operovali váleční vůdci – atamani, kteří uzavírali různá spojenectví a bojovali tak někdy i proti svým bývalým spojencům.

Strasbourg_opération_Sentinelle_20_janvier_2015Foto: Francouzský prezident Emmanuel Macron oznámil, že pošle vojáky do Oděsy (ilustrační foto) | Claude Truong-Ngoc / CC BY-SA 3

V březnu 1918 vstoupily rakouské jednotky do Oděsy a zlikvidovaly Oděskou sovětskou republiku, kterou se bolševikům podařilo zorganizovat v únoru. Téhož měsíce město navštívil i polní maršál rakousko-uherské armády baron Eduard von Böhm-Ermolli (1856-1941). Vojsko se ale začalo z Ukrajiny stahovat po kapitulaci v listopadu 1918. Oděsa se tehdy dostala pod kontrolu jednotek hejtmana Pavla Skoropadského (1873-1945) z Ukrajinské lidové republiky (UNR). Začátkem prosince 1918 dorazila do Oděsy francouzská eskadra válečných lodí vedená křižníkem Mirabeau. Francouzi doufali, že vyjednají se Skoropadským možnost vysadit se ve městě, aby mohli pokračovat na Kyjev a táhnout proti bolševikům v Moskvě. Ale v té době padl hejtmanův režim a do města vstoupila armáda Direktoria Ukrajinské národní republiky Simona Petljury s podporou dobrovolnických oddílů, tzv. Sičových střelců. Po ultimátu francouzského velení z 18. prosince 1918 se Petljurovy síly z města stáhly, jelikož si nechtěly kazit vztahy s Dohodou. Poté Francouzi oznámili, že berou Oděsu a Oděskou oblast “pod ochranu Francie”. Do konce prosince dorazilo do Oděsy asi 15 000 francouzských vojáků, včetně senegalských, marockých a alžírských vojáků z francouzských kolonií. Do Oděsy navíc vstoupily polské, rumunské, srbské, řecké a britské vojenské prapory. Dohodová flotila vplula do Černého a Azovského moře a její jednotky vstoupily do Oděsy, obsadily Sevastopol, Feodosii, Jevpatorii, Jaltu, Kerč, Simferopol, Cherson a Mykolajiv. To se však nelíbilo atamanu Nikoforu Hryhorivěvovi (1884-1919). Hryhoriv po Říjnové revoluci podporoval Ukrajinskou lidovou republiku a stal se plukovníkem. Účastnil se státního převratu vedeného hejtmanem Skoropadským, poté však podporoval Symona Petljuru. Nutno poznamenat, že přibližně v této době velel 6 000 mužů. Právě roku 1919 však opět změnil stranu a přidal se k bolševikům. Francie se pokusila vytvořit nějakou vládu z místního obyvatelstva v Oděse, která se stala francouzskou provincií. Ale bylo pro ně těžké pochopit, kdo proti komu a za co bojuje. Nejprve se pokusili dohodnout s bělogvardějským vůdcem Antonem Děnikinem, který se na rozdíl od Petljury spokojil s myšlenkou obnovení “jednotného a nedělitelného Ruska”. Generál Děnikin (1872-1947) byl ale považován za “anglickou loutku” což Francouzům vadilo. Proto počátkem roku 1919 přijel do Oděsy generál Philippe d’Anselme (1864-1936), který stál v čele velitelství a vzal veškerou moc do vlastních rukou.

Zatímco Oděsa byla francouzskou provincií, život ve městě se alespoň trochu stabilizoval – otevřely se obchody, restaurace a divadla. Průmyslníci, bankéři a další nejbohatší lidé v rozpadající se Ruské říši se spoléhali na francouzskou ochranu a stěhovali se do města. V té době se v Oděse obnovila filmová tvorba a francouzští znalci kinematografie obdivovali ukrajinskou herečku němého filmu Viru Cholodnu. Velení francouzských jednotek však neustále odkládalo “pochod na Moskvu” a francouzští vojáci nebyli zrovna dychtiví bojovat. Mezi francouzskými námořníky, kteří naslouchali bolševické propagandě, navíc propukly nepokoje. Francouzi, zklamaní z Děnikina, zahájili jednání s UNR a dokonce souhlasili s uznáním Ukrajinské lidové republiky výměnou za spolupráci v boji proti bolševikům. Ale bylo již příliš pozdě — k městu se přiblížila bolševická Rudá armáda a Nikofor Hryhoriv se svým vojskem, který se krátce předtím k bolševikům připojil. Koncem března 1919 na konferenci v Paříži členové Dohody rozhodli o zrušení intervence. A 2. dubna oznámilo francouzské velení urychlenou evakuaci z města. Oděsa přestala být francouzskou provincií.

Během první světové války byla Francie jedním z hlavních sponzorů a půjčovatelů peněz carské vládě, a bankéři chtěli své peníze zpět! Francouzi ustupující z Oděsy se tak snažili odvézt vše, co mělo alespoň nějakou cenu. Odvezli tedy část lodí bělogvardějské flotily, která kotvila v místním přístavu. Dne 6. dubna vstoupily do města Hryhorivěvovy jednotky Rudé armády vedené Hryhoryivem. Ten se vychloubal, že osobně porazil Francouze. Zajímavé ale je, že v květnu 1919 vedl povstání proti bolševické vládě na Ukrajině. Po porážce se pokusil připojit k Černé armádě anarchisty Nestora Machny (1888-1934), ale byl Machnovci zabit. V srpnu 1919 bělogvardějci vyhnali bolševiky z Oděsy, ale nakonec byl ve městě v únoru 1920 nastolen sovětský režim.

Zdroj: newsukraine.rbc.ua, Kabinet kuriozit, Valka.cz

Komentáře

Radek

19. 03. 2024, 12:34

Tak Macron jen prohlásil, že nevylučuje nic. Soukromě pak, že pošle nějaké chlápky do Oděsy. Za mě, Rusko žádnou válku nevyhlásilo, Ukrajina je svrchovaný stát zákeřně napadený. Francie klidně může poslat baterie PVO s ochrannými jednotkami na obranu obyvatelstva Oděsy, Lvova a Kyjeva. Francie má jaderný arzenál, takže se Ruska být nemusí. Francie by nejvíc pomohla, kdyby zaměstnala své mladé nezaměstnané v muničních továrnách a dodávala 100 000 granátů měsíčně plus nějaké houfnice.

Czertik

19. 03. 2024, 15:34

radek

jenze problem je v tom, ze ti mladi nezamestani by v tech munickach mohli delat maximalne vratne a zametat. se zakladkou zadne slozite veci delat nemuzes.

Pepík Knedlík

21. 03. 2024, 11:18

Cz
Je tu ještě jeden problém a ten, že poblazněna a připosrana Evropa poslechla korzičana B.N. a táhla zničit Rusko. Měl vy někdo mamánka Macrona mel na to upozornit ....

Czertik

19. 03. 2024, 06:15

zajimalo by me, jestli makron hraje hru pro domaci nebo zahranicni publikum.
je jiste ze odes je a dloho bude klidne uzemi, kde se nejake problemy necekaji. cili jde o hru pro domaci publikum, aby mkron ukzal ze francouzi muzou mit v zahranici nejake uspechy - a podporu od doacich - po prakticky katastrofe v mali a jinde v africe pro francii.
nebo jde o snahu rozhybat nato k jesste vetsi podpore ukrajiny ? aby ukrjinci mohli poslar vic vojaku na frontu s tim, ze zazemi jim bude chranit nato.

moozne je ze macron hraje obe hry zaroven.

Vaclav Flek

19. 03. 2024, 01:50

Diskusek clanku mne prekvapila svou "rozevlatosti", zkusim se tedy soustredit na dva hlavni body, ktere, podle mne, nekterym diskutujicim unikly :

1) Clanek obsahle pojednava o francouzske okupaci Odesy v letech obcanske valky v Rusku, tedy pred vice nez sto lety. Ovsem Macronovu planu na vyslani jedniotek do Odesy je venovana pouze jedina hola veta (!), pak uz nic. I tak to stacilo na bourlivou diskusi. Ovsem plany francouzskeho prezidenta nezname, mozna se jedna o evakuaci francouzskych obcanu nebo zachranu jinych hodnot, pro Francii dulezitych.

2) V diskusi je nekterymi chybne vnimana role NATO. Jde asi o nejupesnejsi alianci v dejinach, ustanovenou ke spolecne obrane vymezeneho prostoru. Ten se v prubehu doby stale rozsiroval, v souvislosti s tim, jak se ta prestizni koalice rozrustala. Koalicni smlouva neomezovala nektere mocnejsi cleny uskupeni k aktivitam mimo tento prostor( Suez, Grenada, Falklandy, Afghanistan atd...) ovsem s tim, ze na tyto aktivity se "kryti NATO"nevztahuje. Myslim, ze to je i pripad mozneho vysazeni francouzskych sil (nejspise vojaku Cizinecke legie) u Odesy.

Šebesta

19. 03. 2024, 08:37

Pane Fleku. Role NATO po rozpadu VS a SSSR se zásadně změnila. Velmi dobře to okomentoval bývalý diplomat a profesor Drulák. V době studené vojny bylo NATO a VS. a oba bloky udržovali rovnováhu sil. Po rozpadu VS se NATO začalo cítit že je pánem světa a může všechno. Podle toho se začalo chovat viz. Srbsko. Navíc mám pocit že se NATO stává nedemokratickým spolkem stejně jako EU. Je to krásně vidět v obou uskupeních na příkladu Maďarska a Slovenska. Když má někdo jiný názor třeba na válku na Ukrajině je dehonestaván a označen pomalu za ruského spojence a Putinova sluhu. Jen připomenu že takové to nebylo ani ve VS kde vládl SSSR. Když VS napadla naši zem Rumuni se akce nezůčastnili a nevím že by je někdo zatracoval byli dál členy VS i RVHP. Jako další příklad uvedu sovětskou okupaci Afganistánu. Je to málo známa věc ale když sovětská vojska napadla Afganistán v prosinci 1979 většina zemí VS s tím souhlasila až na dvě vyjímky. Opět měli připomínky Rumuni nebo nevyslovili vyloženě podporu a pak Maďarsko. Maďaři Rusům vzkázali , že sice souhlasí ale pokud příště nebudou o celé akci dopředu informování nemusí dát automaticky souhlas a podporu.

Martin23 .

19. 03. 2024, 14:35

Šebesta:

NATO si může dovolit všechno a přesto si to nedovolí. Veliký převeliký rozdíl mezi Vašim oblíbeným Ruskem.

Šebesta

20. 03. 2024, 13:43

Souhlas. NATO je schopno rozpoutat jadernou nebo celosvětovou válku.kvůli zemi která není ani v nATo ani v EU. Takže jo NATO si může dovolit všechno.

Czertik

20. 03. 2024, 16:28

sebesta

neviml sem si, ze by jakykoliv predstavitel nato harasil atomovkami, jedine haraseni se jimy deje ze strany ruska.

cili je daleko vice pravdepodobne ze pripadnou jadernou valku rozpoutaji rusove.

Vaclav Flek

20. 03. 2024, 21:51

pro Šebesta

Pane Sebesto, bohuzel s vami opet nesouhlasim. Pravdu mate v tom, ze role NATO se po rozpadu SSSR zmenila, ovsem myslim, ze nikoliv zasadne. Ta expanzivni hrozba z vychodu stale existovala, a nyni vyhrozuje jeste nepokryteji, nez v dobach studene valky. Profesora Drulaka sice znam, ale s jeho nazory nesouhlasim, a nechce se mi o nem ani diskutovat. Tak snad k te vasi posledni myslence : Vubec mi neni znamo, ze by v dobe sovetskeho vpadu do Afghanistanu nejaka clenska zeme Varsavske smlouvy projevila na verejnosti jakykoliv nesouhlas (?). O tom, co pisete o Madarsku, nevim, a nechce se mi to verit, psal se rok 1979, u moci byl Breznev a platila jeho doktrina o zajmech internacionalniho socialismu, ktere maji prednost pred vsim ostatnim. O zdrzenlivem postoji Rumunska k politice SSSR se vseobecne vi, sam jsem v te dobe koordinoval nektera odborna jednani delegaci statu Varsavske smlouvy a zazil, ze Rumuni se radi zucastnovali vsech diskusi, ale v zaveru odmitali cokoliv podepsat. Pochopil jsem, ze zde neslo o konkretni vec, ale takova byla tehdy oficialni politika Rumunska - byt pritomen, ale neangazovat se. Jinymi slovy, vas priklad se mi zda velmi nepresvedcivy. Ocenil bych jakoukoliv referenci k postoji Madarska a Rumunska v teto veci, jakkoliv se obavam, ze ji nenajdete.

Vaclav Flek

20. 03. 2024, 22:01

pro Czertik

Divim se, uz jsem si skoro nemyslel, ze my dva se muzeme nekde nazorove potkat, ale v tomto pripade s vami souhlasim bezezbytku.

Je jenom smutne, ze se musime potkavat zrovna nad timto tematem. Osobne se domniva, ze pripadna prvni exploze by se neodehrala nad Londynem ci Parizi, jak o tom Medvedev tak rad hovori (bezesporu s pozehnanim Putina), ale asi nekde nad sibirskou tundrou, asi jako ten povinny varovny vystrel vojaka na strazi. Klicovym by pak byl az ten druhy vybuch...

Monarchista

03. 07. 2024, 20:20

Já jen k té hrozbě z východu. Kdy nám prosím hrozila??? Kdy hrozil Rusku vpád západu víme. Afganistán si vyčítat nemusí, ale to je problém již 18. století. Myslím, že Rusko jeden cíl splnilo. Na Ukrajině již nejsou Banderovci ani příslušníci jednotek SS. Rusko nevyhlásilo válku, je to tažení (jako například Suvorov v Polsku), ale právně to je zcela jiný stav. Pokud se mění úkol a cíl NATO, potom asi bude Rusko mít právo založit jinou organizaci. Prostě nechce mít za souseda Ukrajinu a raketkami na palubě. Na místo toho má USA raketky za dvěřmi a atomové střely uloženy u břehu. Obé odsuzuji, snad si jen vyměňujeme názory,

Martin23 .

19. 03. 2024, 00:21

Je obrovský rozdíl mezi internvencí NATO v Srbsku a zločinou vyhlazovací válkou Ruska na Ukrajině.

NATO je koalice demokratických zemí, s demokraticky volenými zástupci. Rusko je absurdistán který vede JEDEN pochybně zvolený člověk (ale vzhledem k tomu že znám Rusáky, tak bych se nedivil kdyby ho většina volila). Nikdo mu nemůže oponovat, nikdo mu nemůže říci že se mýlí.

Marty

19. 03. 2024, 01:49

říct mu to muže, ale je dobré si sbalit předtím teplé ponožky, na sibiři je chladno...

Martin23 .

19. 03. 2024, 14:36

pan Marty:

máte pravdu, "noci jsou chladné" :)

Monarchista

03. 07. 2024, 20:21

Intervence NATO v Srbsku bylo sprosté bombardování Bělehradu a zabíjení lidi. Mám v Srbsku několik známých.

Zdeněk

18. 03. 2024, 15:29

Francie má plné právo se souhlasem :flag_ua: vyslat své bojové jednotky kamkoliv na svrchované území :flag_ua:, nicméně takový scénář v dohledné době nepředpokládám, stejně by takový plán vyžadoval schovaní schválení francouzským parlamentem.

Nicméně, docela bych uvítal například Cizineckou legií na dovolené, takový precedens zde už máme minimálně od roku 2014 a oblast Krymu je v létě velmi příjemná ...

Martin23 .

18. 03. 2024, 19:47

pan Zdeněk:

jo to je pravda, dovolená to jistí :)

Uvidíme jaký to bude mít efekt, UA potřebuje hlavně zbraně, ale věřím že vzpruha spřátelené země jim morálně velmi pomůže. Naopak Rusové protáhnou obličeje a soudruha Putina čeká těžké spaní a objedávka ještě delšího stolu na zakázku.

Šebesta

18. 03. 2024, 20:37

Pro Martin. Ukrajina potřebuje hlavně bojeschopné muže krom zbraní.

Monarchista

03. 07. 2024, 20:23

Ukrajina potřebuje hlavně humanitární pomoc a mír: Nevě+řre na omezenou válku a podívejte se, kde máte protiatomové kryty. To já nechci.

Šebesta

18. 03. 2024, 20:39

PRo Zdenek. Tak zdeňku nesed na gauči vem plnou polní a hurá na Krym. Můžeš i jako dobrovolník

Martin23 .

18. 03. 2024, 21:53

Šebesta:

a kdo by tu vydělával na vaše důchody? :D

Zkuste zajet do Moskvy dohodnout mír s Vaším kámošem.

Pepík Knedlík

19. 03. 2024, 06:53

M23
Měl jsem tě za bystřejsiho. Běžně čeká český obcan na důchod 4 až 7 měsíců což je likvidační cas. Pokud nema nasetreno 80 až 100 000 tak nemá z ceho platit bydlení, inkaso a potraviny. Za 40 až 45 let co pracoval se z nej stal ubožak na ulici.
Jo? Kdyby mel ukrajinský pas ... To by byla jiná melodie třeba od Alphaville: Forever young ....
Jak prohlasil jeden Švéd: "Nejčastěji je potkáte v bordelu, zaznělo ve švédské televizi o Ukrajinkách. Velvyslanec UA se omluvy nedočká."
A ma pravdu i v Česku se opět naplnily stavy ukrajinských štetek. Prostě převážná část migrantů legálně pracovat nechce.

Zdeněk

19. 03. 2024, 08:08

Knedlík,

odvolávat se na satirický pořád švédské televize, který uráží všechny a všechno ... :laughing::joy::rofl:, tak já samozřejmě chápu, že jsi mentálně znevýhodněný, ale že až tak?

Zdeněk

19. 03. 2024, 08:28

Chcimír Šebesta,

s tvým talentem na předpovídání budoucnosti, nechtěl bys zastoupit nebožku Jolandu?

Myslím, že se svým Švédsko bude v NATO "na svatého Dyndy nebo spíš nikdy" bys měl fenomenální úspěchy ... :kissing_heart:

Pepík Knedlík

19. 03. 2024, 08:55

Zdeněk
Každý je nějak postižený, vsak to sám dobře víš.
Hele Zdenále, ukrajinský štětky v českých bordelech fungujou přes 30 let. To není satira, ale realita. Vyklepej nějaký prachy z bankomatu a jdi si to ověřit. Podobně to maji s nimi i v Nemecku atd.. Neuč orla létat.
Satira nějak v Česku zmizela treba "Česká soda", ale tu by dnes zakazali pro nekorektnost :smile:

Martin23 .

19. 03. 2024, 14:43

PK:

a válka nám trvá jak dlouho? Pokud vezmeme že začala v lednu 2022 a teď máme březen 2024, to jest celých 25 měsíců a stále nevypadá že brzy skončí... Vážně tu mám dělat vzoreček pro druhou třídu základní školy? Jsme přeci seriózní web a ne nějaký Šebestov.

Martin23 .

19. 03. 2024, 14:44

PK:

jinak děkuji za info o stavu českých nevěstinců, neměl jsem představu jak to tam vypadá co se národnostního rozdělení týče. Chodíte tam často?

Pepík Knedlík

19. 03. 2024, 15:06

M23
Už ne, ale můžu ti dát několik typů jak si užít větší zábavu, než při zdejších jednostranných diskuzich.

Pepík Knedlík

19. 03. 2024, 15:08

M23
Ukrajinci jsou tady fakt dlouho. A ne jen dva roky :smile: Už v devadesatkach meli velký podíl na zlocinosti.

Martin23 .

19. 03. 2024, 16:59

PK: ani v 90. létech jsem nechodil do veřejných domů, ale respektuji že tam chodíte a podporujete nemajetné Ukrajinky. :thumbsup:

Pepík Knedlík

20. 03. 2024, 07:49

M23
Jsi příteli nepochopíl nadsázku ...

Martin23 .

20. 03. 2024, 19:40

PK:

ale já Vám to vážně nemám za zlé. To je přece Vaše věc co děláte ve svém volnu a do toho mi nic není. Naopak obdivuji že to takhle veřejně přiznáte.

Monarchista

03. 07. 2024, 20:27

V parku potkávám ženy a dívky s malými dětmi, chtěl bych aby zde zůstali. Mám ukrajinského lékaře a je to inteligentní mladý muž, Měl jsem dvě české dámy, chovali se hnusně. Asi to je vše v lidech. V našem případě v tom hraje roli i historie.

Monarchista

18. 03. 2024, 11:52

Je zbytečné dále provokovat Rusko, Rusko bude muset na tyto provokace odpovědět. Problém je v tom, že Francouzské jednotky se neochotně stahují z Afriky a tak to velkohubé gesto. Ale tento prozident není Napoleon. Zbytečný pokřik.

Jiří MOC

18. 03. 2024, 12:00

Hele a ČÍM asi tak to Rusko odpoví??? Hubou???
Páč na tý Ukrajině jim to teda vojensky moc nejde co... za ty dva roky ukázali jen masakry civilistů včetně žen a dětí... ale to umí každej zoufalej ubožák co???

Pepík Knedlík

18. 03. 2024, 10:36

Macaron je dobrej komik, že by ho nakazil Zelenáč? Je pravda, že kam Frantíci přijdou dostanou přes hubu. Z Afriky se uklidili jako Viktor Čistič.

Slavoslav

18. 03. 2024, 10:54

Macron hlavne riesi domaci politiku kde najme Le Penovu dostava do neprijemnej situacie ktora sa proti podpore UA nemoze poriadne postavit kedze ju uz odsudila a vdaka financovaniu s ruzakova v minulosti by bola lahkym tercom na odstrel pred eurovolbami.

V realite zatial FRA prispelo ovela menej ako Nemci na ktorych brizga aj Macron

PS: Frantici maju prsty v prekvapivo vela konfliktoch a dari sa im dobre, len sa o tom nepise. Mimochodom, v tej afrike sa im nedarilo vojensky? alebo si len zamienas zmenu politickej klimy v afrike s niecim inym?

Pepík Knedlík

18. 03. 2024, 20:04

Slavomíre
Ano,daří se Frantikum v Africe dobře. Táhnou fomu z Gabonu, Mali i s Nigeru. Jenže netahnou ssmi, za nimi migranti co maji v plánu jim vrátit okupaci jejich země F armádyou. Bohužel i pitomci z Čech se na okupaci angazovali.

Czertik

19. 03. 2024, 06:02

slavoslav

tak vzhledem k tomu, ze se ti clenove nato, vcetne ceska, angazvalo v mali, coz byl hlavne frncouzky pisecek, tak bych rekl ze francozum se tm moc nedarilo.

Slavoslav

19. 03. 2024, 07:41

Czertik

takze boli k stiahnutiu prinuteny vojenskou akciou, nedokazali sa ubranit a bol to ustup/utek v boji?

Ze prehrali na politickom poli kde diktatorom nemohli nikdy poskytnut to co rusak je jedna vec, ale zeby dostali cez hubu vojensky?

Pepík Knedlík

19. 03. 2024, 08:58

Odpovídám za Czerta. Prostě Francie okupovala Mali, Gabon, Niger jako Rusko Ukrajinu ... Drancovala jejich zdroje. Jakym pravem si odpověz sám

Czertik

19. 03. 2024, 15:41

slavoslav

pokud v mali nebyly zadne problemy, proc francouzi potrebovali pomoc vojakama jinych statu ?

a na politickem poli francouzi prohrali proto, ze nedokazali pochopit realitu dneshi sveta (nejen v africe), ne ze by nebyly ochotni dat diktatorrum co by chteli.
jen se podivej jak francie rozesrala lybii, a to hlavne v zajmu francouzkych (a tussim ze i italkch) ropnych spolecnosti. jenze opet se prepocitaly v tom, ze si mysleli ze jine zapadni staty - spolu s ruskem a cinou - si nebudou chtit ukrojit svuj dil kolace.

Czertik

19. 03. 2024, 15:45

pepik

ono neni drancovani jako drancovani. je zcela prirozene, ze kolonista chtel na svojich investicich neco vydelat.
projet si klidne celou afriku a co uvidis ? vsechny nejkrasnesnejsi a nejvetsi bbudovy (vcetne letist apod) postaveno onemi zlymy imperialstickymy kolonizatory.
po tom, co ziskaly ony staty svobodu postavily, az na par vyjimek velky kulovy, az v posledni dobe se jim tam neco vetsiho stavi diky cinskym investicim, kteri si je nechavaji zaplatit jeste lepe nez onen velky zly bily muz.

Jiří MOC

18. 03. 2024, 11:55

Jo jo...
na základce jsme si taky dělali "legraci" z něčího jména... ale od té doby se většina z nás rozumově posunula výš...
Vidím že všem se to nepodařilo že Pepíku...
Mimochodem z Afriky odešla Francie proto, že je tam místní politické vedení již nechtělo... raději mají Ruské žoldáky... Rusko totiž na nějaké dodržování základních lidských práv zvysoka kašle že...
Já bych tady měl třeba raději Francouzskou armádu než tu Ruskou = bylo by daleko méně znásilněných českých holek... ale to ti asi nikdy nedojde... asi ani nemá kam...

Šebesta

18. 03. 2024, 13:24

Jiří Moc. Pokud to myslíte opravdu vážně co jste napsal jistě jste silně proti neřešené migraci do zemí EU. Naše sdělovací prostředky tedy většina velmi neochotně a s velkým sebezapřením informují právě o znásilněních prováděných v západních zemích migranty jednak těmi co čekají na azyl nebo i ti co azyl nedostanou ale v zemích kde žádají o azyl zůstavájí. Zrovna nedávno jsem zaznamenal podobné případy z Rakouska i Německa. Mimochodem v Německu na jedné škole grupa mladých muslimů zavedla zákon šarija a nutili k jeho dodržování i učitele o žakyních nemluvě. Apropos dnes jsem četl na seznamkách jak jeden Ukrajinec znásilnil mladou dívku. (dost brutálně). Byl mladý ten Ukrajinec taky asi utečenec z nekonečné války.

Pepík Knedlík

18. 03. 2024, 14:40

Jiří M
Ja se osunul celkem vysoko a myslim si, že by přes 60% občanů zavistivcu melo o cem kecat.
Pepik jde, Knedlík neni mé příjmení, ale tak se mi obcas někdo posmival
S Afrikou hsu vážně mimo ..

Pepík Knedlík

18. 03. 2024, 20:06

Jiří M
Nechápu, proc chces v Cesku cizí armadu? Staci několik hlupáků co si hrají na vojáky mimo CZ.

Martin23 .

19. 03. 2024, 19:24

PK:

hlavně si nehrajme na to že nás naše armáda může ochránit nebo odstrašit Ruského agresora :D

Šebesta

18. 03. 2024, 09:55

Pro Slavoslav. Ale ty akce spíše agrese nebyly žádné obranné akce. No a to co byla VS mi nemusíš popisovat. Znám to velmi dobře , ty pronatovská štětko !

Slavoslav

18. 03. 2024, 10:20

milanku, ja chapem, ze si to stale nepobral, ale NATO je obranna aliancia pre pripad napadnutia nejakeho jeho clena ktora nijak neurcuje zahranicnu politiku svojich clenov ak sa tie rozhodnu pre nejaku agresiu. To je uz na tom state ci to vykona, alebo nevykona v sulade s medzinarodnym pravom a nemoze sa v takom pripade ani doovlavat aktivacie clanku 5

Jiří MOC

18. 03. 2024, 11:58

Ale hele další pamětník... já jsem pod Varšavskou smlouvou taky sloužil v ČSLA... a taky vím na co pod Ruským velením byla... třeba na okupaci naší vlasti v 68... na okupaci Madarska... atd...
Jsem rád že nejsem jediný kdo si to pamatuje...

Šebesta

18. 03. 2024, 08:08

Macron oznámil,že pošle své vojáky do Oděsy. On se zbláznil ? Už dlouho nebyl šílenec presidentem Francie. Kde jsou ty časy když Francii velel generál De Gaulle ? To byla jiná káva,lze li to tak expresivně vyjádřit a mnohem lepší. Macron jasně dokazuje že NATO není žádný obranný pakt který by měl války a konflikty urovnávat ale spíše pakt agresivní a jeho jednotliví členové si dělají co chtějí. Navíc by mne zajímalo jak to v NATO funguje ? Tedy k vojenské akci v Srbsku před 25 léty (za pár dnů máme vyročí) musela být shoda všech členů i když nemusela být potvrzena OSN. V roce 2003 Amíci přepadli Irák spolu s dalšimi členy opět bez mandátu OSN ale dokonce i bez souhlasu dalších členů NATO ( Francie,Německo). Přitom to není vyjímka v roce 1974 Turecko napadlo Kypr rovněž bez souhlasu ostatních . Jak ale ukazují další a další akce takových solo akci dalších členů NATO hlavně USA je mnohem více. (Grenada,Kuba,atd).Jen by mne čistě teoreticky zajímalo kdyby Macron opravdu chtěl poslat sám své jednotky do Oděsy co by na to řeklo NATO ? Tedy " obranný pakt " jehož jeden člen chce riskovat jaderný nebo celosvětový konflikt kvůli zemi jež není člen NATO ani EU .

Slavoslav

18. 03. 2024, 09:03

Proruska Stetka

chapem tvoj kulturny sok, ale nie, NATO nazoaj nie je hierarchicka z vrchu riadena organizacia akou bola VS kde Moskva presadzovala institut obmedzenej suverenity.

A teda nie, jednotlivy clenovia NATO nepotrebuju suhlas zvysku na ziadnu vojensku akciu, akurat v pripade odvety im clenovia uz nemusia prist na pomoc

Zdeněk

18. 03. 2024, 15:26

Chcimír Šebesta, očekávám od tebe co nejrychlejší tvrdé odsouzení Izraele, který zásah v Gaze rovněž provádí bez souhlasu RB OSN, ba dokonce i přímo proti rezoluci OSN ...

Martin23 .

18. 03. 2024, 19:43

Šebesta:

USA není NATO :shushing_face:

Šebesta

18. 03. 2024, 20:32

Pro Martin. Čili když se dopustí agrese USA viz. Kuba,Grenada,Irák není to agrese NATO ale USA. ALe jak to potom bylo při přepadení Iráku ? USA,VB,Španělsko i Polsko byly pro a pomahali ale další země Francie,Německo i další byly proti a pak další hráli takzvaného mrtvého brouka. Máte v tom nějaký guláš ne ? Jo ajestli mohu poslední dotaz. Stále je mi nadáváno že jsem proruský trol a pruruská štětka atd. přitom to není pravda já jsem jen férový a měřím všem stejným metrem na rozdíl od vás.Nicméně dnes je celkem jasné a opět naše falešná mainstreomová media o tom mlčí ale stejně jako za komunistů i nyní pravda se nedá utajit. No dnes v době intenetu a kdovíčeho už vůbec ne. Tedy je prokázáno že několik stovek tisiců ukrajinských můžů odhady uvádí 450.000 až 500.000 se skrývá a nechce bojovat,raději by byli pro nějaký kompromisní mír. Jsou to proruské štětky taky jako já a další co už chtějí ukončit tu válku ? Co vy na  to ?.

Šebesta

18. 03. 2024, 20:34

Pro Martin ale víte co by mne nepřekvapilo jako už mnohokrát ? Když budete tvrdit jako náš mainstream že to není pravda,že jich není tolik ale kolik to neuvedete. Pravda co se vám nehodí není pravda.

Martin23 .

18. 03. 2024, 21:54

Šebesta:

a to ještě nevíte že je Země placatá! Kdepak, pravda se nedá utajit.

Šebesta

18. 03. 2024, 22:17

PRo Martin 23. ČEkal jsem něco podobného buď to  co se vám nehodí označite za lež nebo napíšete takovou kravinu. Pravda se dá utajit vždyť vy to děláte dnes a denně.Řikám vám , žijte si ve svých lžích bludech. GUTE NACHT !

Slavoslav

19. 03. 2024, 07:43

Sebesta,

ty blby trotle ktory stale nepochopil, ze NATO nie je organizacia so spolocnou zahranicnou politikou. Ze si ty myslis, ze VS napadla Afganistan. Zasahovala vo Vietnamskej vojne a pomahala rozduchavat bezpocet konfliktov v Afrike?

Vaclav Flek

20. 03. 2024, 21:23

pro Sebesta :

Jenom strucne ke dvema vasim bodum, myslim, ze jsem na ne zcasti jiz reagoval, mozna v jine diskusi. :

1) Asi bych nesrovnaval de Gaulla a Macrona, oba byli prezidenty ve zcela jine gepoliticke situaci a celili jinym vyzvam. Rozhodne nejsem Macronovym fanouskem, ale zcela jiste se nedomnivam, ze de Gaulle byl lepsi (a u obcanu vice oblibeny) politik, nez je dnes Macron. Zil jsem ve Francii v obdobi, kdy de Gaullova hvezda zapadala, a myslim, ze vetsina obcanu nelitovala jeho politickeho odchodu (viz tehdejsi referendum, ktere pozadovalo pouze odpoved na otazku "OUI" ci "NON"). Jinymi slovy, vase srovnani obou prezidentu kulha na obe nohy.

2) Zjevne si pletete situaci, kdy se jeden nebo vice statu NATO rozhodne pro samostatne vojenske vystoupeni, ktere neni kryte radou NATO a nevztahuji se na ne ustanoveni clanku 5. Takovych akci bylo v minulosti bezpocet, zatimco siuace, kdy by vstoupil v platnost clanek cislo 5 zatim jeste nenastala. Macron mozna balancuje na hrane, nicmene si je vedom, ze se jeho aktivita zatim tyka Francie a nevtahuje do konfliktu dalsi clenske staty NATO.