Havárie stíhače páté generace F-35 japonského letectva a následky jeho ztráty

 15. 04. 2019      kategorie: Události      18 komentářů

Během výcviku japonského letectva (Japonské vzdušné síly sebeobrany) došlo ke ztrátě jednoho z nejnovějších strojů japonské armády F-35 Lightning II. Havárie se stala před pár dny v ranních hodinách severovýchodně od města Misawa. Osud 41 letého pilota Akinori Hosomi je zatím neznámý. Stojí za zmínku, že se jedná o velice profesionálního pilota který už nalétal více jak 3200 hodin. Japonsko ihned vyhlásilo pátrací akci, ale zatím se nepodařilo lokalizovat přesné místo pádu stíhačky ani ztraceného pilota. Je jasné, že se pilot během havárie nekatapultoval, protože kdyby ano, vydával by naváděcí signál pro pátrací týmy.

_DSC0309
Foto: F-35 Lightning II | autor: Laith Jobran (se souhlasem autora)

Je zajímavé, že tento stroj byl poskládán a zčásti vyroben v Japonsku a to společností Mitsubishi. Také stojí za zmínku, že havarovaný stroj byl vůbec prvním vyrobeným kusem a už při předávání měl problémy se systémem chlazení (systém který brání v přehřátí palivových nádrží). Podobný problém s chlazením nastal i v minulosti a to v roce 2016 kde byly všechny 35ky ponechány na zemi do té doby, než byl problém odstraněn. Problémem tohoto stroje byl také fakt, že chybně hlásil svoji polohu.

Psali jsme: Gabe Suarez - legenda ve střelectví

DSC_1656a
Foto: F-35 Lightning II (vpravo) společně s F-22 Raptor | autor: Laith Jobran (se souhlasem autora)

V každém případě tato havárie neznamená, že F-35 by neměly létat, nicméně tyto problémy by se měly co nejdříve řešit.

Stíhačka F-35B je určená především pro potřeby amerických Mariňáků, kde nahrazuje stroje F/A -18 Hornet a AV8 Harrier. V britském námořnictvu naopak stroje F-35B nahrazuje letouny s kolmým startem Harrier GR9. Třetím a posledním zákazníkem stíhačky F-35B s kolmým startem je italské námořnictvo.

Psali jsme: Tři sta třináctka má 75 let

DSC_2160a
Foto: F-35 Lightning II | autor: Laith Jobran (se souhlasem autora)

Sériová stíhačka F-35B Lightning II umožňuje kolmý start a přistání. Ač kolmý start vypadá efektně, F-35B ho bude používat jen minimálně. V případě stíhačky F-35B se spíše mluví o koncepci STVOL (Short Takeoff/Vertical Landing), tedy velmi krátkého vzletu a kolmého přistání. Předností krátkého vzletu před kolmým startem je enormní úspora paliva.

Video: Kolmý start amerického bojového letounu / YouTube

Pohonnou jednotkou letounu F-35 je motor F135 od společnosti Pratt & Whitney, díky kterému dosahuje stíhačka maximální rychlosti více než Mach 1,6. Pratt & Whitney F135 má s přídavným spalováním tah 191 kN, což z něj dělá nejsilnější motor, jaký byl kdy instalován do stíhacích letounů. Kromě předních průduchů je vzduch do motoru přiváděn i dvoudílnými dveřmi, umístěnými na hřbetu letadla, hned za kokpitem.

1280px-F-35A_Lightning_II_Joint_Strike_Fighter_Powerplant_on_display_at_Centenary_of_Military_Aviation_2014
Foto: Motor F-135 pro variantu F-35A | Wikimedia Commons

Vzduch vychází ven přes zadní trysku s vektorováním tahu, ale i přes menší trysky v křídlech, které se používají při vyrovnávání letadla během vzletu. Systém vektorování tahu je nezbytný pro variantu s krátkým vzletem a svislým přistáním, ale u varianty F-35A použitý nebyl, protože by to zbytečně navýšilo výrobní náklady.

1280px-Lockheed_Martin_F-35_Lightning_II_mock-up_instrument_panel
Foto: Kabina pilota  F-35 | Wikimedia Commons

Jako alternativa k F135 byl vyvíjen motor F136 od společností General Electric a Rolls-Royce. Práce na vývoji však byly pozastaveny v prosinci 2011 poté, co Kongres spojených států zamítl další financování.

Zdroj: Lockheed Martin

 Autor: Fels

Komentáře

Mirek

18. 04. 2019

Pokud F-35 zaletělo nad Čínu, mohlo jej potkat podobný osud jak 18.února 1953
5 amerických letadel sestřeleno nad Čínou, jak se lze dočít z tisku z tehdejší doby
http://archiv.ucl.cas.cz/index.php?path=RudePravo/1953/2/19/4.png

Ema33

16. 04. 2019

Nejchytřejší letadlo Japonce ruší, jak jsem se dočetl z tisku
" Hluk a riziko neustanou, nebezpečná americká základna na Okinawě se pouze přesune "
nebo
"Američtí vojáci v Japonsku nesmějí pít alkohol a opouštět základnu"

Delta

15. 04. 2019

Nebyl pilot potomek japonských Američanů?

V roce 1988 se americký Kongres za předchozí postup vůči japonským Američanům omluvil. Každému vězni bylo přiznáno odškodné ve výši 20 000 amerických dolarů. Přestože americké koncentrační tábory nikdy nedosáhly úrovně nacistických vyhlazovacích táborů, dodnes zůstávají temnou kapitolou historie USA, jež se vytrvale hlásí k respektu občanských svobod a kulturních rozdílů. Prezident USA Franklin Delano Roosevelt podepsal v roce 1942 exekutivní nařízení č. 9066, jež nařizovalo přemístit všechny Američany japonského původu do koncentračních táborů ve vnitrozemí Spojených států. Všem japonsko-amerických komunitám byly doručeny pokyny, jak toto nařízení následovat. Mnoho postižených jedinců mělo důvodné obavy o svůj nemovitý majetek a ve spěchu ho začali prodávat. Často jen za zlomek jeho skutečné hodnoty.
Koncentrační tábory v Americe? Temná minulost nepostihla jen Evropu Spojené státy zasáhla v průběhu druhé světové války vlna paranoidního strachu. Jeho výsledkem se stalo uvěznění více než 127 000 Američanů. Čím se provinili?
Zdroj: https://eurozpravy.cz/veda-a-technika/veda/212411-koncentracni-tabory-v-americe-temna-minulost-nepostihla-jen-evropu/

Delta

15. 04. 2019

Poprvé se tento stroj zřítil loni v září v USA, pilot se katapultoval.
Pád stíhačky v Japonsku byl u tohoto typu v pořadí druhý.
Pokud by to byl ten nepřátelský jak píše " Kiksfix " fasistický,
určitě by toho byly plné noviny

fakytr

15. 04. 2019

Zdá se, že amíci vyrobili nejchtřejší letadlo na světě a hloupí lidé se s ním nenaučili létat. Nebo to je naopak ? Tak hloupé letadlo neuřídí ani geniální japonec.Rusko vyrábí hloupá letadla, ale perfektně létají a nepadají.

BPN

15. 04. 2019

...hí,híííí, ono je to právě naopak ty jeden Krucifixi...

Kiksfix

15. 04. 2019

Jen technologický náskok USA drží hladové, fašistické Rusko trošku na uzdě.

Přidat komentář

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací