Havárie stíhače páté generace F-35 japonského letectva a následky jeho ztráty

 15. 04. 2019      kategorie: Události      3 komentáře
Přidat na Seznam.cz

Během výcviku japonského letectva (Japonské vzdušné síly sebeobrany) došlo ke ztrátě jednoho z nejnovějších strojů japonské armády F-35 Lightning II. Havárie se stala před pár dny v ranních hodinách severovýchodně od města Misawa. Osud 41 letého pilota Akinori Hosomi je zatím neznámý. Stojí za zmínku, že se jedná o velice profesionálního pilota který už nalétal více jak 3200 hodin. Japonsko ihned vyhlásilo pátrací akci, ale zatím se nepodařilo lokalizovat přesné místo pádu stíhačky ani ztraceného pilota. Je jasné, že se pilot během havárie nekatapultoval, protože kdyby ano, vydával by naváděcí signál pro pátrací týmy.

_DSC0309
Foto: F-35 Lightning II | autor: Laith Jobran (se souhlasem autora)

Je zajímavé, že tento stroj byl poskládán a zčásti vyroben v Japonsku a to společností Mitsubishi. Také stojí za zmínku, že havarovaný stroj byl vůbec prvním vyrobeným kusem a už při předávání měl problémy se systémem chlazení (systém který brání v přehřátí palivových nádrží). Podobný problém s chlazením nastal i v minulosti a to v roce 2016 kde byly všechny 35ky ponechány na zemi do té doby, než byl problém odstraněn. Problémem tohoto stroje byl také fakt, že chybně hlásil svoji polohu.

DSC_1656a
Foto: F-35 Lightning II (vpravo) společně s F-22 Raptor | autor: Laith Jobran (se souhlasem autora)

V každém případě tato havárie neznamená, že F-35 by neměly létat, nicméně tyto problémy by se měly co nejdříve řešit.

Stíhačka F-35B je určená především pro potřeby amerických Mariňáků, kde nahrazuje stroje F/A -18 Hornet a AV8 Harrier. V britském námořnictvu naopak stroje F-35B nahrazuje letouny s kolmým startem Harrier GR9. Třetím a posledním zákazníkem stíhačky F-35B s kolmým startem je italské námořnictvo.

DSC_2160a
Foto: F-35 Lightning II | autor: Laith Jobran (se souhlasem autora)

Sériová stíhačka F-35B Lightning II umožňuje kolmý start a přistání. Ač kolmý start vypadá efektně, F-35B ho bude používat jen minimálně. V případě stíhačky F-35B se spíše mluví o koncepci STVOL (Short Takeoff/Vertical Landing), tedy velmi krátkého vzletu a kolmého přistání. Předností krátkého vzletu před kolmým startem je enormní úspora paliva.

Video: Kolmý start amerického bojového letounu / YouTube

Pohonnou jednotkou letounu F-35 je motor F135 od společnosti Pratt & Whitney, díky kterému dosahuje stíhačka maximální rychlosti více než Mach 1,6. Pratt & Whitney F135 má s přídavným spalováním tah 191 kN, což z něj dělá nejsilnější motor, jaký byl kdy instalován do stíhacích letounů. Kromě předních průduchů je vzduch do motoru přiváděn i dvoudílnými dveřmi, umístěnými na hřbetu letadla, hned za kokpitem.

1280px-F-35A_Lightning_II_Joint_Strike_Fighter_Powerplant_on_display_at_Centenary_of_Military_Aviation_2014
Foto: Motor F-135 pro variantu F-35A | Wikimedia Commons

Vzduch vychází ven přes zadní trysku s vektorováním tahu, ale i přes menší trysky v křídlech, které se používají při vyrovnávání letadla během vzletu. Systém vektorování tahu je nezbytný pro variantu s krátkým vzletem a svislým přistáním, ale u varianty F-35A použitý nebyl, protože by to zbytečně navýšilo výrobní náklady.

1280px-Lockheed_Martin_F-35_Lightning_II_mock-up_instrument_panel
Foto: Kabina pilota  F-35 | Wikimedia Commons

Jako alternativa k F135 byl vyvíjen motor F136 od společností General Electric a Rolls-Royce. Práce na vývoji však byly pozastaveny v prosinci 2011 poté, co Kongres spojených států zamítl další financování.

Zdroj: Lockheed Martin

 Autor: Fels

Komentáře

Pepik

01. 07. 2023, 15:25

Velká chyba je podcenit soupeře! Třeba Reagan řekl, že Rusko uzbrojí. No a oni mají do dneška čím střílet. Chytrá Leynová opatřila uniformy těhotným tankistkám a vojákům násady od smetáků natřený na černo! My máme operetní armádu jen pro menší mise. Zelenskij už válčí jen na doplňkovou půjčku, Rusko jede jak namydlenej blesk a nezdá se že by je to nějak omezovalo. už si na něm vylámalo zuby všechno co se pokusilo je zlikvidovat! Hladová je Ukrajina, tam už lukrativní pozemky mají nadnárodní agrární korporace! No a my se máme čím dál tím líp!

fakytr

15. 04. 2019, 12:45

Zdá se, že amíci vyrobili nejchtřejší letadlo na světě a hloupí lidé se s ním nenaučili létat. Nebo to je naopak ? Tak hloupé letadlo neuřídí ani geniální japonec.Rusko vyrábí hloupá letadla, ale perfektně létají a nepadají.

Kiksfix

15. 04. 2019, 12:05

Jen technologický náskok USA drží hladové, fašistické Rusko trošku na uzdě.