EXCALIBUR
CZUB
CZUB

Japonsko se stalo prvním zahraničním majitelem tankovacího letounu Boeing KC-46A

 16. 11. 2021      kategorie: Události      10 komentářů
Přidat na Seznam.cz

Firma Boeing dodala první čtyři tankovací letouny KC-46A japonskému letectvu. Japonsko se tak stalo prvním majitelem těchto letounů kromě Spojených států. Letoun sériového čísla 14-3611 a taktického volacího znaku REACH 46 provedl let z výrobního závodu Boeingu v Seattlu ve čtvrtek 28. října odpoledne a zamířil na japonskou leteckou základnu Miho, kam přiletěl v pátek 29. října 2021 ráno.

„Japonská akvizice tankerů KC-46A představuje významný milník jak pro samotný program, tak i pro americko-japonskou spolupráci v Pacifiku a hraje klíčovou roli v bezpečnostní alianci mezi oběma zeměmi,“ vypověděl Will Shaffer, prezident Boeing Japan. 

Shaffer dodal, že KC-46A není jen čistě tankovací stroj, je taktéž schopen přepravy pasažérů a nákladu, díky tomu bude moci Japonsko využívat letoun i k humanitárním činnostem, nebo při zásazích během živelných katastrof. 

kc_TITFoto: KC-46A provádí letecké dotankování stíhačky F-15 Strike Eagle nad Kalifornií | John D. Parker / Boeing

Japonsko podepsalo dohodu na dodávku čtyř tankerů již v září 2016. Boeing začal první stroj pro Japonsko vyrábět v prosinci 2017 a druhý stroj o rok později, v prosinci 2018. Třetí a čtvrtý stroj se začal vyrábět v říjnu 2020. Cena jednoho stroje Japonsko vyjde zhruba na 20.8 miliard japonských jenů (zhruba 3.8 miliard korun), Odhadovaná cena celého kontraktu tak je přibližně 83.2 miliard japonských jenů (zhruba 15.2 miliard korun).

Japonsko z nových strojů vytvoří zcela novou letku, která bude sídlit právě na letecké základně Miho. Nová letka ponese označení 405 Hikotai (405. taktická tankovací letka). Letka bude sdílet základnu s 403 Hikotai, která provozuje čtyři letecké tankery Boeing KC-767. Japonsko disponuje ještě jednou leteckou tankovací perutí, a to 401. Hikotai, která provozuje dva tankery Lockheed KC-130H, a sídlí na letecké základně Komaki. Japonsko tak získá nové, větší schopnosti leteckého tankování svých bojových letounů F-35A a F-35B, dále stíhaček Mitsubishi F-15, Mitsubishi F-2 a konvertoplánů Bell-Boeing MV-22 Osprey. 

Japonští piloti a operátoři prošli školením na letecké základně Altus Air Force Base v Oklahomě. Školením prošlo šest pilotů a šest tankovacích operátorů. Japonsko má totiž zálusk na celkem šest strojů.  Školení trvalo celkem tři měsíce, první měsíc probíhala teoretická příprava, japonští studenti docházeli každý všední den na vyučování, které trvalo čtyři hodiny. Druhý měsíc studenti přešli na simulátory, kde se naučili  letadlo ovládat a třetí měsíc absolvoval každý pilot celkem 8 cvičných letů.

Letoun Boeing KC-46A poprvé vzlétl 25. září 2015, přičemž do výzbroje amerického letectva byl přijat v roce 2019. Letoun v současné době provozují jen Spojené státy a to v počtu 46 kusů a nově i Japonsko, které disponuje čtyřmi kusy. Dalším budoucím uživatelem se stane Izrael, který plánuje pořídit celkem osm letadel a již vytvořil objednávku pro první čtyři kusy. 

Letoun může nést až 94 198 kilogramů paliva, kromě toho má i nákladový prostor, ve kterém může převážet buď 114 sedících pasažérů, nebo 58 pacientů (24 na nosítkách a 34 sedících) nebo 18 vojenských standardizovaných palet 463L. Kromě paliva unese letoun ještě 24.5 tuny materiálu.

Zdroj: defensenews.com, janes.com, planespotters.net

 Autor: Tomáš Svoboda

CENOVÉ BOMBY (558)

Komentáře

Czert

19. 11. 2021

Alexa
Tak viceucole byly i ony stare tankery, vzdyt defakro tanker je dopravak kde misto cestujicich vozi nadrze s palivem a maji navic jen tankovaci zarizeni.
Byt ano, beru ze u moderniho stroje bude rychlost konverze rychlejsi.
Ony rychloupinaky se na kolech taky nepouzivaly od jejich vzniku, ze.

alexa123

18. 11. 2021

Czert
Tak co sem se naposledy dival tak 135 nosila ted si nevzpomenu jestli o polovinu nebo 2x tolik paliva. Takže asi tak.

Je to o elementárnej logike. Chceš povedať, že KC-135, ktoré je jednoznačne menšie ako KC-46 a principiálne minimálne o jednu generáciu staršie ako KC-46 uvezie viac paliva, osôb a nákladu (zrejme kontajnéry)? Dnešné tankovacie llietadlá sú jednoznačne viacúčelové (KC-46,A-330 MRTT), hoci netvrdím, že KC-135 neodvezie niekoľko vojakov ale o kontajneroch pochybujem.

Czert

18. 11. 2021

Alexa
Tak co sem se naposledy dival tak 135 nosila ted si nevzpomenu jestli o polovinu nebo 2x tolik paliva.
Takze asi tak.

alexa123

18. 11. 2021

Czert
By me zajimalo ...

Naštuduj si výkonové (nostnostné) parametre oboch lietadiel a potom budeš vedieť

Czert

17. 11. 2021

By me zajimalo proc byly vybrany 46, ktere oproti 135 maji daleko mensi nosnost nakladu.

Czert

17. 11. 2021

Tomas
Japonci nemaji na vyber, bud vlek usa nebo ciny.
A cinsky model nikdo rozumnynechce.

Tomáš

17. 11. 2021

Japonska zahraniční politika je nevyvazena a je ve vleků USA. Orientace na USA, která trvá od Svržení JZ a podepsání kapitulace, přinesla některé nesporně výhody, které v současné turbulentni době jsou u konce. Čína je fenomén na který nemají ani USA a ovládat Pacifik je iluzorni. Japonsko svou neuspesnou politikou ztrácí naději na Kurily. Větší spolupráce s Ruskem by byla prospesnejsi i pro EU. Okinawa je symbol z kterého se nemohou vyhrabat, obdobnou nejasnou politiku dělá i Německo. Francie ta byla vykopnuta z paktu AUUKUS a nemůže se vzpamatovat, že Nová Kaledonie je navnada a bude zhltnuta.A tankováci letadlo je taková hračka, která nemá na nic vliv.

Glock

16. 11. 2021

KC-46 především přicházejí s několikaletým zpožděním a USAF provozovaly olétané KC-135 mnohem déle, než předpokládaly. Původně byl v 2008 vybrán KC-45, což je fakticky Airbus A330 MRTT. Díky lobingu byla celá soutěž zrušena (nevyhrál ten správný dodavatel) a vypsána znovu, to už zvítězil Boeing (ten správný AMERICKÝ dodavatel) - v roce 2011. Pak se protáhla jednání o vybavení, tj. tankovací systém byl úplně nový model (nevyzkoušený). Celé zařízení nefungovalo v se stanovených parametrech, takže jej bylo třeba upravovat. To zabralo pár let. Dodávky strojů KC-46 začaly v roce 2018, přičemž USAF přebírá ročně 12 - 15 letadel. Těch tankerů chce mít cca 145.

KC-46 není propadák, ale ještě řadu let bude výrobní linku provozovat pro potřeby USAF. Japonci a Izraelci jsou bráni jako prioritní odběratelé, tj. všechna ostatní letectva provozující vzdušné tankery mají na výběr než A330 MRTT. Více zahraničních uživatelů prostě nebude.

sredni vastar

16. 11. 2021

s ohledem na ohromné množstcí vojenských základen USA na území Japonska je to pochopitelné, že tankování USA bojových letadel bude zajišťovat Japonský personál, kreý musí i tanker udržovat v provozuschopném stavu...je to pro USA militaristy výhodné

Radek

16. 11. 2021

Být Japonci, tak si ty letadla doma rozeberu a zkontroluju. Pentagon už x let kritizuje KC-46 jako jedny z nejmizerněji postavených letadel, jaké kdy výrobce dodal.

Přidat komentář

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací