Letadlové lodě třídy Essex rozhodly válku v Tichomoří – odolaly i útokům kamikaze

 02. 12. 2021      kategorie: Vojenská historie      7 komentářů
Přidat na Seznam.cz

Letadlové lodě třídy Essex byly v kategorii velkých hladinových lodí nejvíce vyráběnými plavidly dvacátého století. V letech 1943-1950 jich bylo postaveno v loděnicích v Newport News, Philadelphii, Brooklynu, Norfolku a Braintree celkem dvacet čtyři. Kromě druhoválečného nasazení je čekala přestavba a ještě dlouhá služba až za vietnamskou válku. Poslední kusy byly ze zálohy vyřazeny až v 90. letech.

Před stavbou třídy Essex byla tonáž letadlových lodí amerického námořnictva omezena Washingtonskou námořní smlouvou z roku 1922. Japonsko od smlouvy v roce 1934 odstoupilo a začalo budovat své ozbrojené síly bez formálních omezení a závazků vůči potenciálním protivníkům. Tím se od smlouvy osvobodily i USA a v důsledku toho začaly v roce 1940 stavět letadlové lodě větší, než byly současné lodě třídy Yorktown.

yorktownFoto: CV-10 Yorktown v roce 1943 | US Navy / Wikimedia Commons / Public domain

První letadlová loď třídy Essex (CV-9) byla uvedena do služby 31. prosince 1942. Byla téměř 265 m dlouhá a její výtlak činil 31 300 tun. Trup byl vyztužen čtyřpalcovým (114 mm) pancéřováním ze speciálně upravené oceli. Loď byla vybavena čtyřmi dvojitými a čtyřmi jednoduchými pětipalcovými (127 mm) dělovými věžemi. Měla dva radary pro řízení palby, které jí umožňovaly zasahovat cíle vzdálené až sedm kilometrů. Měla také šedesát 20mm kanonů a 17 čtyřhlavňových 40mm kanonů Bofors pro boj zblízka.

Třída Essex byla také vybavena dalšími protivzdušnými a protihladinovými radary, které varovaly před blížícími se hrozbami a umožňovaly sledovat přátelské síly. Lodě třídy Essex obsluhovalo celkem 2 300 osob. Lodě měly osm kotlů, které pracovaly při teplotě 850 stupňů Fahrenheita a roztáčely čtyři parní turbíny pro výrobu elektrické energie a pohon. Při plném výkonu byly schopny dosáhnout rychlosti 33 uzlů.

Skutečnou bojovou hodnotu však představovala nová letadla, která byla na Essexu přepravována. Letouny F6F Hellcat konečně poskytly USA výhodu nad letouny A6M Zero, které byly sice obratné, ale velmi málo odolné. Střemhlavý SB2C Helldiver byl rychlý a mohl nést až 900 kg pum uvnitř a dalších 450 kg pod křídly. Torpédové a bombardovací TBF Avengery nesly tříčlenné posádky, které vypouštěly torpéda nebo útočily na ponorky a další cíle s využitím palubního radaru. Letecké skupiny obvykle obsahovaly po dvou perutích Hellcatů a Helldiverů a další peruť Avengerů.

Velikost Essexu umožňovala, aby se ke startu na palubě připravovaly dvě perutě, zatímco třetí zahřívala motory na hangárové palubě. Jak letouny zvyšovaly svůj náklad zbraní, využívaly dva nebo tři parní katapulty, aby dosáhly rychlosti potřebné pro vzlet. Letadlové lodě třídy Essex vezly 900 000 litrů leteckého paliva.

V roce 1943 se pak loď Ticonderoga stala první z nových letadlových lodí třídy Essex s dlouhým trupem. Nový trup zahrnoval změněnou konstrukci přídě, která novějším lodím umožňovala snadněji zvládat nepříznivé počasí. Novější lodě měly také více protiletadlových děl a modernější radar. Postupem času byla každá loď třídy Essex kontinuálně vylepšována, takže v podstatě neexistovaly dva zcela identické kusy. 

Během druhé světové války sloužily lodě třídy Essex jako hlavní úderná síla námořnictva ve válce proti Japonsku. V červnu 1944 se šest lodí třídy Essex zúčastnilo bitvy ve Filipínském moři. Jejich letouny sestřelily kolem 600 nepřátelských letadel a potopily tři letadlové lodě. Naproti tomu USA ztratily 123 letadel a žádné lodě.

V říjnu 1944 se čtyři letadlové lodě třídy Essex utkaly se třemi samostatnými japonskými flotilami v bitvě v zálivu Leyte. Jednalo se o největší námořní bitvu v historii. Během ní byla potopena japonská loď Musaši, jedna ze dvou největších bitevních lodí, jaká kdy byla postavena. Letounům z amerických letadlových lodí pak v roce 1945 podlehla i její slavnější sestra Jamato.

Japoncům se nakonec přece jen podařilo obranné systémy třídy Essex prorazit. A to nasazením sebevražedných pilotů kamikaze. USS Bunker Hill zasáhla dvě japonská Zera, která nesla bomby. Výbuchy tehdy zabily 390 členů posádky, ale loď se dokázala vrátit do Pearl Harboru po vlastní ose. USS Intrepid přežila dokonce zásahy čtyř pilotů kamikaze.

Další loď třídy Essex, USS Franklin, byla zasažena dvěma pancéřovými bombami, které spustily řetězovou reakci vybuchující munice a hořícího paliva. Více než 800 členů posádky tehdy zahynulo, ale kapitánovi se podařilo vrátit do přístavu. Jednalo se o největší počet obětí na palubě letadlové lodi amerického námořnictva, která nebyla sama současně ztracena. Do konce války nebyla potopena ani jedna letadlová loď třídy Essex.

Zdroj: warhistoryonline

 Autor: Petr Žák

Komentáře

MasoxCZ

10. 04. 2024, 12:48

největší rozdil byl v tom, ze britske lodi byly stavěny pro Atlantik a Severní moře, OMG.

Slavoslav

06. 12. 2021, 18:34

taktika bola taka, ale letova skupina pri oboch konstrukciach bola priblizne rovnako velka ak pozerame na hangarovu kapacitu. Americania avsak typicky nosili plnu letovu palubu co im pri rovnakom vytlaku davalo tych 20 mozno aj viac lietadiel naviac oproti britom ktory mali lietadla len v takom mnozstve, aby isli vsetky schovat do hangaru. Vyhoda Americkej konstrukcie bola v tom, ze hangar bol otvoreny a pancier bol az pod nim, to im umoznovalo zahrievat motor na lietadlach este predtym ako isli na letovu palubu a tym urychlit start. Neskor to Anglicania kompenzovali tak, ze napajali lietadla v podpalubi na externy ohrievac (kvoli vetraniu tam nemohol bezat motor lietadiel) cim skratili zahrivaci cas po nastartovani na minimum a eliminovali tak aj tuto vyhodu Americkej konstrukcie

Jirka

06. 12. 2021, 16:33

Ad srovnani RN a USN letadlovych nosicu; britske konstrukce vychazely ponejvice z doktriny operacniho prostredi v relativne tesne blizkosti pozemnich zakladen nepritele. Tam se nedalo rozumne ocekavat porazeni nepratelskeho letectva a zniceni jeho letist vlastni leteckou skupinou, naopak se pocitalo s tim, ze letadlova lod bude zasazena. I v takovem pripade by si ale mela zachovat nejakou bojeschopnost, zustat pohybliva, a byt tim padem zachranena pro dalsi operace. Mnozstvi nesenych letadel by na vysledku stretnuti s letadly z pozemnich zakladen patrne nic zasadniho nezmenilo, cili schopnosti splnit zadany ukol a vratit se na zakladnu bylo podrizeno konstrukcni reseni lode. A ukoly byly typicky ochrana konvoju, pruzkum a prilezitostny utok na hladinove ci pozemni cile soupere, nikoliv vybojovani souboje s nepratelskymi leteckymi skupinami.
Na druhou stranu USN ocekavalo primarne stret s letadlovymi lodemi protivnika a tam jejich predpoklady a cvicna praxe ukazovala jednoznacne, ze kdo uderi prvni, potopi lode soupere a zajisti preziti vlastnich. A to z tehdy dostupnych poznatku znamenalo mit velkou leteckou skupinu, ktera jednak da maximalni sanci na prvni odhaleni pozice nepritele a dale doruci na jeho letove paluby i pres jeho obranu dostatecne mnozstvi munice pri prvnim uderu. Bylo take akceptovano, ze v pripade, ze souperova letadla najdou vlastni lode, jejich poskozeni a vyrazeni z boje je prakticky nevyhnutelne, trebaze vlastni letecka obrana muze znacne prispet k omezeni skod. Zaroven lode typicky operuji daleko od vlastnich zakladen a doplneni leteckych skupin trva vcetne cesty dost dlouho a alespon nejaka fakticka operacni zpusobilost celeho svazu je zcela zavisla na poctu nesenych letadel. Vse tedy vedlo k preferenci vetsiho mnozstvi nesenych letadel namisto pancerove ochrany. Samozrejme valecne zkusenosti ukazaly na vyhody i nevyhody obou pristupu a konstrukcni povalecne skoly si vetsinou vse braly k srdci.
V clanku je mimochodem rada dost velkych nepresnosti (potopeni 3 letadlovych lodi v bitve ve Fil.moři letadly, pouze 4 Essex v bitve u Leytskeho zalivu, typy nesenych letadel - dlouho dobu sluzby teto tridy byl std bombarderem Dauntless atd.)

Slavoslav

03. 12. 2021, 12:58

Czert: rozdiel v pocte lietadiel bol najma sposobeny tym, ze Americania bezne vozili lietadla na letovej palube co navysovalo kapacitu LL kym UK a JAP vozili len tolko lietadiel pre kolko mali hangarovu kapacitu. Ostatne, US LL mali tiez pancier len o niekolko levelov pod letovou palubou z dovodu inak pojatej konstrukcnej skoly. Neskor presli na UK pristup ktory bol zteda javne lepsi

Matrix

03. 12. 2021, 10:59

10 modernizovaných lodí (Essex SBC 27 C) použili Američané ještě během vietnamské války. Asi polovina z nich byla v kategorii protiponorkových letadlových lodí, na nich byly umístěny letadla včasné výstrahy, letadla pro vyhledávání ponorek a vrtulníky.
Zbytek nosil třeba letadla F-8 Crusader, A-4 Skyhawk či A-3 Skywarrior.

Czert

03. 12. 2021, 10:39

Radek
Ale vzy je to neco za neco.
Britove sice meli hodne odolne lode, ale pri stejnem vytlaku zhruba polovicni velikost cag.
Takzebritove preferovaly vydrz nad udernymy schopnostmi.
A mit vice stihacek pro cap se vzdy hodi.
Myslim ze amicky pristup byl lepsi.

Radek

03. 12. 2021, 09:03

Essexy byly velké, dobře vyzbrojené a rychlé. Měly ale průměrnou odolnost, takže ty hodně zasažené od kamikaze radši vyřadili (po válce už je nepotřebovali). Intrepid byl zasažený postuopně a vždy opraven, takže jako jediný sloužil i po válce. Britské s pancéřovou palubou odolávali kamikaze líp - měli mnohem menší ztráty na životech, stejně ale jejich poškození omezovalo budoucí život lodí.