EXCALIBUR
CZUB
CZUB

Nezničitelný ZIL ve velmi náročném terénu

 16. 12. 2021      kategorie: Vojenská technika      21 komentářů
Přidat na Seznam.cz

ZIL-157 byl sovětský nákladní automobil, využívaný převážně armádou. Projekt byl hotov v roce 1954, sériová výroba začala v roce 1958, ukončena byla v roce 1991 a poslední kus sjel z výrobní linky až v roce 1994. Bývá zaměňován se svým předchůdcem ZIL-151, ze kterého, podobně jako ZIL-164, převzal pouze s minimálními úpravami kabinu.

Video: Nezničitelný ZIL ve velmi náročném terénu / YouTube

Používán byl jako transportér, obrněný transportér, jako nosič raketometů Kaťuša, též jako nosič radaru. Důvodem jeho neobvykle dlouhé výroby a služby byla spolehlivost a jednoduchost s minimální údržbou. I proto vydržel ve výrobě 25 let souběžně se svým nástupcem ZIL-131, který jej posléze nahradil. Celkem bylo vyrobeno 797 834 ks v různých modifikacích. Konstrukce podvozku byla z části převzata z předchozího typu, který částečně vycházel z amerického Studebaker US6. Čína ZIL 157 okopírovala a díky tomu vznikl Jiefang CA-30, což byla téměř úplná kopie Zilu, až na několik nevýrazných detailů.

ZIL-157K měl náhon 6×6, byl dlouhý 6 725 mm, široký 2 340 mm, vysoký 2 787 mm, celková hmotnost 10 450 kg, nosnost v terénu 2 500 kg, hmotnost přívěsu při 2 500 kg zátěži – 3 600 kg, motor je benzínový řadový stojatý šestiválec s kombinovaným mazáním, kapalinovým chlazením s uzavřeným oběhem, objem motoru 5,55 l, výkon 109 k, kroutící moment 334 Nm. Udávaná spotřeba je 42 l/100 km.

zil_TITFoto: ZIL-157 si umí poradit i s opravdu náročným terénem | Mechanic Show / CC BY-NC-ND

Celkem bylo vyrobeno 797 834 ks automobilů ZIL-157 v různých verzích. Další tisíce kopií byly vyrobeny v Číně a Severní Koreji. Paradoxní situace nastala, když se zavedl do výroby ZIL-131 jako jeho moderní nástupce, jež měl zcela nahradit ZIL-157. Jeho výroba započala v r. 1966 a začal se usilovně protláčet do armády SSSR a její spojenců, včetně naší republiky. Ovšem spolehlivost typu nebyla na takové úrovni, jako předešlého typu 157. Především ve větší komplikovanosti údržby a oprav.

Navíc nový stroj byl daleko vyšší kvůli získání vyšší průchodivosti v terénu a brodivosti. Tím pádem měl poměrně vysoko těžiště a byl v naloženém stavu náchylný na převrácení. Tím jeho předchůdce při zodpovědném zacházení a správné taktice jízdy v těchto podmínkách nikdy netrpěl. Nakonec došlo k situaci, že se oba typy vyráběly souběžně 25 let! A sice typ 157 od r. 1958 do r. 1994 a typ 131 od r. 1966 až do r. 2002. Ovšem ZIL-131 do ukončení výroby prodělal několik vývojových změn, včetně montáže dieselového motoru. Kdežto jeho předchůdce si ponechal svou koncepci a provedení beze změny, až na pár vylepšení, do konce výroby.

Zdroj: militarytechnics.com, military-history.fandom.com

 Autor: Petr Žák

Komentáře

Franta

05. 06. 2022

Jestli nám chtěli ve vídeu ukázat, jak ZIL projede všude, tak to se moc nepovedlo, nejmíň v polovině ukázek se jim ZIL zasekl a zjevně musel být vytažen. To už se ale moc k ZILovi nehodí, tak video ustřihli aby tahání nebylo vidět. Tak se to dnes dělá, a ani nemusím lhát, to co se mi nehodí do krámu se prostě zamlčí.

Milda

24. 04. 2022

Sněžná fréza na tomto podvozku papala jen naftu. Poháněl jí naftový šestiválec ( půlka tankového motoru), který nyl na korbě. Tam se dalo těžko hovořit o kilometrové spotřebě. Ta se počítala na motohodiny. Maximálka na dvojku asi 40/hod. "Střelba" od sněhometu cca 25-30m

Ivoš

13. 01. 2022

Na vojně jsem sním jezdil,na silnici a v lehkém terénu ok,ale Tatře ani po kolena a V3S ani po kotníky,myslím průjezdnost.Komfort benziňáku je jasný.

924

17. 12. 2021

Jsem majitelem automobilu Zil-131 spotřeba silnice 38-42 L terén 76 L co jsem vysledoval.Ročně najezdím zhruba i 1000 Km jo a žere i trávu podél silnice je jasný.Ujel jsem i 280 km na jeden zátah už i výckrát. Má to i posilovač žízení, synchrony na všech kvaltech, je příjemný na řízení, kdyby tam bylo rádio tak je i slyšet.V terénu je to nezmar velkou práci dělá podhuštění kol s V3S se to nedá srovnat jak terén tak silnice na pohodlí cestování.Nevýhody spousta elektroniky to vejda nemá. Každé auto má své pro a proti i S V3S jsem něco najezdil i s M2 tak mohu porovnávat objektivně. Každý stroj má své kouzlo nic nezatracuji takové uzávězky na V3S mají své opodstatnění zvládne jezdit i na olej.

yssdss

17. 12. 2021

Tento automobil byl nejvíce znám jako 100 na 100 pro svoji neuvěřitelně velkou spotřebu, ale v terénu byl nepřekonatelný. Tam kde vejtřaska uvázla, tam Zil projel a ještě přitom táhl vejtřasku na laně.

balů

17. 12. 2021

ještě k Zil 131, lahůdkou bylo sundávání náhradního kola za kabinou, kdo to neznal a pod rohatku navalil šroubovák a stál blbě tak ho ta rezerva v horším případě zabila / bylo i pár smrťáků / kdo to zanl tak tam byla třecí spojka a pomalu se to spouštělo dolů.........:fearful::fearful:

balů

17. 12. 2021

Nevím jak 157, ale 131 co jezdili v Bochoři na letišti - chlapci kradli benzín a jak psal někdo výše krmili ho PL-6, protože nejel a nikdo nebyl schopen seřídit zapalování poslali ho k nám do dílen do Olomouce, elektřikář koktal a jeho kkkurva bylo slyšet po celé dílně, když už vyměnil všechno od svíček, kabelů, tyristor zapalování, kabeláže,atd., nakonec to skončilo litrovou skouškou z lahve s čistým benzínem a Zil letěl jako střela, pak jsme ho zkoušeli co snese a bylo to 50/50 (PL-6 a BA) jak bylo PL6 víc tak střílel, hádal se a netáhl..........

Míla

17. 12. 2021

Jezdil jsem s ním na vojně,jako cisterna.
V terénu neuvěřitelný. Zkoušel jsem s ním příkopy, bažiny,řeky, vše zdolal i když to někdy vypadalo,že se zlomí nebo převráti. Vše překonal. Na spotřebu se nekoulalo.

Czert

17. 12. 2021

Alexa
K tvoji otazce, hodne zalezi na kvalite vojaku. Pokud maji inteligenci a vzdelani, je lepsi mit uspornya narocnejsi techniku, nenazranost na palivo komplikuje logistiku daleko vic nez narocnejsi udrzba.

A k tem shermanum, dat jim delsi lauf bylo velmi jednoduche, aby se mohly postavit panterum a tigrum, nez kdyby mu meli prekopat zravost.

František Mikeš

16. 12. 2021

Pracoval jsem na údržbě Zilů v dílně útvaru 14 roků. Pokud bych si měl vybrat soukromě podnikat mezi P-V3S a Zilem, bral bych Zila. Startování v zimě v lese-10 a více Pv3s problém, báťuška- škubnutí klikou., tichý chod motoru,a to teploučko v kabině,nezamrzlá okna....Nepamatuji výměnu křížů kardanek, žádné tekoucí simerinky,žádné vaničky pod motorem, přední náprava V3S - 5 olejových náplní, Zil- 1
přední stejnoběžné klouby- nápň 4,8 kg vazelíny, brzd.obložení tl.2o mm, brzdy "jako jed". Při ročním ekonom.rozboru měl Zil 157 1/3 nákladů na provoz oproti P-V3S včetně paliva! V terénu stejnou průchodivost.Vycvičený řidič Zila nechával za sebou daleko P-V3S. Ano měl větší spotřebu - nafta má vyšší kalorickou hodnotu oproti benzinu.
Jinak chodily na spotřebu u normálních řidičů + - 40 l /100 (silniční provoz)) V terénu s přívěsem se samozřejmě blížil ke 100 l.
Hlavní problém vysoké spotřeby naznačil v příspěvku Slavoslav . Bylo na něm přisáto hodně "pijavic"

bushman

16. 12. 2021

Za mé zákl.voj. služby(81-83) sloužil k transportu 6ks kontejnerů s raketami země-vzduch pro systém KUB.Jednoduchý stroj,6 válec SV,který používali už ve válce ve Vietnamu,který s plným nákladem jel do kopce skoro krokem.
Náhon kardanem byl i pro nápravu návěsu,který byl připojen klasickou "točnou"
Dělal jsem na něm sk.E(přívěsy a návěsy)a za záda jsem si musel dát 60kové kongo(kabát)
Spotřeba benzínu byla veliká,ale zdaleka největší-avizovaných 100 na 100 -měl Ural,a to v zimě.

Milan Kadlec

16. 12. 2021

ZIL 157 s nástavbou KUNG 1 M - utajované zařízení - trenažér na střelbu protitakovými raketami. Součastí byla elektrocentrála a dvě lůžka, spotřeba v terénu, až 100 litrů, centrála tak, 20 litrů. Dnes má desítky her každý mladý v mobilu, mám fota a některé díly na památku.

Jarda

16. 12. 2021

Na Libavé v r. 1969 jsme ho měli coby sněhovou frézu, kterou poháněl (tu frézu) tankový motor umístěný na "korbě". A papali oba jak otesánci.

Bono

16. 12. 2021

alexa123
sice je to mimo téma, alee... nejlepší je mít jednoduchý, spolehlivý a úsporný vozidla...:grin:
Sherman byl s 75mm kanonem dobrej na podporu pěchoty asi proto, že dle americký doktrýny tanky Sherman měly podporovat pěchotu.:man_shrugging: Pro boj proti tankům se počítalo s nasazením stíhačů tanků.
Akorát že Němci jim do toho hodili vidle...

V453k

16. 12. 2021

Slouzil jsem 1981 u spojaru mix Zil a V3S. Pri vyjezdu jedna V3S jen s benzimem pro tyZily. Kdyz uz fakt musely vyjet...

alexa123

16. 12. 2021

Provokačná otázka - v živote som sa s týmto vozidlom osobne nestretol.
Z hľadiska bojovej hodnoty čo je lepšie mať? Jednoduché (až primitívne ) ale super jednoduché a spoľahlivé vozidlo ako to bolo napísané v článku, ktorého hlavnou nevýhodou bola "nenažranosť paliva" jeho motora, alebo síce úsporné vozidlo ale s náročnou údržbou.
V podstate narážam na ospevovaný tank Sherman - jeho bojová hodnota spočívala hlavne v jeho jednoduchosti z hľadiska jeho masovej výroby a jednoduchej údržby v bojových podmienkach. Ale jeho pôvodna krátka "vzduchovka" 75mm bola dobrá tak akorát na podporu pechoty ale nie na boj s nemeckými tankami PzKpfw IV - o Panteroch a Tigroch ani nehovorínm.

zuzekk

16. 12. 2021

Mněli jsme je na vojně V3S nešahaly po kolena když se snima jelo na cvičení polovina jich nedojela a tu druhou se pořád čekalo protože pořád tankovaly spotřeba 100 na 100

Jirka

16. 12. 2021

Na Libavé jsem s T-815 8x8 jezdil možná i v horším marastu a zapadl jen jednou. Pak stačilo vytáhnou lano navijáku... Ty ZILy žraly i trávu kolem cesty.

Fr_von_Dr

16. 12. 2021

Dva až tři PHD - výjezd z garáží, zacouvání do garáže, test bufiku a jelo se natankovat - hroznej žrout!

SLavoslav

16. 12. 2021

Ferda: cital som blog kde autor spominal na vojencinu a ako setrili na ZIL-e. Vzdy ked s nim mali ist mimo kasarne zapli ho hned za branou kde uz nebolo vidiet za Tatru. Usetreny benzin predali, dokupili nadspotrebu do Tatry a zvysok mali na pekne posedenie

Ferda

16. 12. 2021

Dobrej auťák s výbornou průchodivostí, ale... Vejtřasky jako SUEZy na letišti musely tankovat při plným denním zápřahu jednou denně. ZIL jezdil jako kyslík a musel každou chvilku k palivu. Ještěže se dal plnit PL6 jako éra, takže se mu mohly dát "sežrat" kýble odkalu.

Přidat komentář