EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Obrněný transportér BT-3F – pro pralesy i Arktidu

 10. 03. 2022      kategorie: Vojenská technika      1 komentář
Přidat na Seznam.cz

Konstruktéři ruské společnosti Kurganmaš se na začátku minulého desetiletí rozhodli vytvořit nový pásový obrněný transportér založený na podvozku bojového vozidla pěchoty BMP-3. K tomuto rozhodnutí dospěli na základě rozborů použití vozidel BMP-3 v ruské armádě, rozborů předpokládaného použití jednotkami ruské námořní pěchoty i na základě představ a požadavků zahraničních zákazníků. Současně také existoval, existuje a je zřejmé, že určitě bude existovat tlak na náhradu nejstarších provedení pásových obrněných transportérů řady MT-LB. Ty již mají svá nejlepší léta dávno za sebou a neodpovídají současným požadavkům.

Premiéra prototypu nového pásového obrněného transportéru pojmenovaného BT-3F se odehrála na vojenské výstavě konané v rámci fóra Army-2016. Následně proběhla propagační akce s cílem představit vozidlo všem složkám ruských ozbrojených sil i zahraničním zákazníkům ruské vojenské techniky, kteří již přišli do styku s bojovými vozidly pěchoty BMP-3 a jejich námořně-výsadkovou variantou BMP-3F.

BT-3F.1.V.Kuzmin.CC BY-NC-NDFoto: Obrněný transportér BT-3F | V. Kuzmin / CC BY-NC-ND

Počátkem roku 2019 bylo oznámeno, že byly zahájeny námořní zkoušky transportéru. Stroj měl nejpozději do podzimu ukázat své přednosti a potvrdit soulad vlastností se zadáním. Ruské ministerstvo obrany vyslovilo spokojenost s výsledky zkoušek, ale předložilo seznam požadovaných úprav. Jako hlavní požadavek lze označit výměnu dálkově ovládané zbraňové stanice s kulometem ráže 12,7 mm za stanici s kanónem ráže 30 mm. 

Současný stav prací na BT-3F by měl být takový, že vozidlo se nachází v závěrečné fázi předběžných testů. Žádné podrobnější informace o jejich průběhu nejsou k dispozici, ale zdá se, že vše probíhá v souladu s určitým plánem a bez větší problémů. Během předběžných testů BT-3F ukázal všechny své hlavní charakteristiky jak v oblasti provozu, tak i oblasti odolnosti.

Stroj také absolvoval testy na námořním zkušebním polygonu, které potvrdily požadované plavební kvality. 
Souběžně s testy proběhla příprava na výrobu. Společnost Kurganmašzavod je podle učiněných prohlášení připravena téměř okamžitě po obdržení závazné objednávky začít s montáží nových transportérů. Ruské ministerstvo obrany však zatím zakázku nezadalo.

BT-3F.2.V.Kuzmin.CC BY-NC-NDFoto: Obrněný transportér BT-3F | V. Kuzmin / CC BY-NC-ND

Jak již bylo uvedeno, obrněný transportér BT-3F je verzí bojového vozidla pěchoty BMP-3. Došlo k dosti velké změně designu, ale vozidlo si zachovává řadu shodného vybavení. Díky tomu je zachována vysoká míra unifikace mezi vozidly.

Hlavní změny v projektu BT-3F se dotkly stávajícího pancéřovaného trupu. Místo bojové věže byla na vozidle vytvořena nová nástavba s větší výškou. Na místě bývalého bojového a výsadkového prostoru vzniklo oddělení se čtrnácti místy. Nastupování a vystupování probíhá rozměrnými šikmými příklopy nad motorovým prostorem v zádi, tedy velmi podobně jako je tomu u BMP-3. Velitel a řidič vozidla mají svá místa v přídi korby, a ta mají vlastní příklopy. 
BT-3F má motor UTD-29M o výkonu 336 kW a podvozek s šesti pojezdovými koly na každé straně. Kola mají odpružení pomocí torzních tyčí. Jde o stejné prvky jako má BMP-3. Stejný je také pohon pro plavání pomocí dvou vodometů.

V původní konfiguraci má BT-3F dálkově ovládanou zbraňovou stanici s kulometem NSVT nebo Kord ráže 12,7 mm. Stroj si z BMP-3 zachoval dva kursové 7,62mm kulomety PKTM umístěné v předních rozích korby. Ruskému ministerstvu obrany však podle zveřejněných informací tato sestava příliš nevyhovuje. Kurzové kulomety hodlá obětovat a požaduje zbraňovou stanici s kanónem ráže 30 mm (pravděpodobně kanón 2A72) a spřaženým kulometem. 

Na fóru Army-2021 byla ve speciální bílo-šedé kamufláži předvedena arktická verze obrněného transportéru BT- 3F. Vyznačuje se použitím širších jinak tvarovaných pásů, které snižují měrný tlak na půdu, lepší vnitřní tepelnou izolací a také přídavným nezávislým topením. Topení by mělo být schopno udržovat teplotu uvnitř vozidlo nad bodem mrazu i při teplotě okolního prostředí –50 stupňů Celsia. Pro zlepšení situačního povědomí má vozidlo k dispozici vlastní kvadrokoptérový dron. Ten může startovat ze stanoviště na výsuvném stožáru, který se nachází v pravé zadní části korby. 

BT-3F.Arktic.3.V.Kuzmin.CC BY-NC-NDFoto: Obrněný transportér BT-3F „Arktika" s kvadrokoptérou na vysunutém startovním stožáru | V. Kuzmin / CC BY-NC-ND

Klíčovou vlastností BT-3F je velmi dobrá pohyblivost doplněná o schopnost plavat bez přípravy. Výhody technického a provozního charakteru přináší příbuznost s bojovým vozidlem pěchoty BMP-3. Obrněné transportéry a bojová vozidla pěchoty mohou operovat spolu na souši i na vodě a přitom plnit rozdílné úkoly. V porovnání s jinými, především kolovými obrněnými transportéry má BT-3F silnější pancéřování a lepší průchodivost terénem. 

BT-3F hodlá zaujmout ruské ozbrojené síly, ale také zahraniční zákazníky. Prvním zahraničním zákazníkem je Indonésie. Ta již delší dobu u své námořní pěchoty provozuje vozidla BMP-3F. Předběžná smlouva na dodávku 22 nových BMP-3F a 21 BT-3F v celkové hodnotě 67,2 milionů dolarů byla uzavřena již v dubnu 2019. K plnění však zatím zřejmě nedošlo. V březnu 2020 vyšlo najevo, že indonéské ministerstvo obrany plánuje zadat další objednávku. Vyčlenilo údajně 286 milionů dolarů na nákup nové šarže 79 obrněných transportérů BT-3F.

Vzhledem k současné situaci na Ukrajině je další ruský export (nejen) výše popsaného obrněného transportéru BT-3F velkou otázkou.

Zdroj: military-today.com, army-technology.com

Komentáře

Czert

10. 03. 2022, 12:59

V principu je to jedno, za soucasne situace ikdo od ruska nekoupi ani rohlik a rusove sami nebudou brzo mit ani na ten rohlik.
Takze jde ocekavat spoustu krachu ruskych firem, nezanestnanost a putinuv pad.