OT-64 SKOT – Legenda nejen v ČSLA

Spatříte-li kdekoli v muzeu československý polopásový obrněný transportér OT 810, nelze si nevšimnout podobnosti s někdejším transportérem užívaným vojsky nacistického Německa označovaným Sd.Kfz. 251. A není to podobnost čistě náhodná, jedná se totiž o naprosto podobný kus bojové techniky. Sd.Kfz. 251 se v dobách těsně před a v průběhu druhé světové války vyrobilo neuvěřitelných 15 tisíc kusů všelijakých verzí a určení.
Po roce 1945 se na území obnovené ČSR povalovaly vysoké počty těchto vozidel. A vzhledem k neutěšenému lehkému i těžkému vozovému parku čs. armády by byl hřích je nevyužít. Po nutném vyhodnocovacím procesu a opravách v některých podnicích – třeba Škoda Plzeň nebo již neexistující závod Wikov – tak bylo do výzbroje dodáno na 600 kusů někdejších Sd.Kfz. 251. Nyní pod označením OPp 3t N.
V roce 1952 pak vznikl projekt na výraznou modernizaci původního polopásového transportéru. Po několika nezdařených testech se výroba transportéru v roce 1957 v kopřivnické Tatře rozjela, a to pod názvem OT-810. O transportéru OT-810 se zde však již nebudeme více rozepisovat, neboť by to vydalo na samostatný článek. Na konci 50. let se polopásové pěchotní transportéry díky své konstrukci stávaly zastaralými a vznikla potřeba hledat jiné, pokrokovější směry.
Foto: Československý polopásový obrněný transportér, založený na německém typu Sd.Kfz. 251 | Adam Hauner / Public domain
Vývoj nástupce OT-810 započal v roce 1956 na Vojenské technické akademii Antonína Zápotockého, kde tanková katedra dostala příkaz provést průzkumné studie víceúčelového kolového transportéru. První finální výkres budoucího obrněného transportéru byl hotov v roce 1958 a samotná výroba prototypu započala až v roce 1959. Nakonec byly do roku 1960 postaveny celkem čtyři testovací prototypy. Po úspěšných zkouškách dostal transportér označení SKOT – Střední Kolový Obrněný Transportér.
Foto: OT-64 SKOT | Adam Hauner / Public domain
Polsko o vývoj vlastního transportéru také usilovalo a někteří inženýři dokonce započali určité pokusy, avšak nebyli úspěšní. Proto se nakonec obrátili na Československo, kde již výzkum kolového transportéru úspěšně probíhal. V roce 1958 se tak Poláci k projektu připojili, avšak měli řadu podmínek, jako bylo použití podvozku nákladních vozidel STAR, což nebylo reálné. Kooperace mezi ČSR a PLR měla však určitý politický přesah v rámci RVHP, takže muselo dojít k dohodě. Finální korekce některých dohod byly podepsány v roce 1962 ve Varšavě a zároveň byl schválen finální vzhled projektu, kterým byl čtvrtý prototyp vozidla SKOT.
Budoucí OT-64 se vyráběl na dvou místech současně, protože československý průmysl požadovaný objem výroby nemohl zvládnout sám. Československo-polská dohoda umožnila výrobu vozidla ve fabrice FSC (Fabryka Samochodów Cezarowych) v Lublině.
V ČSSR pak probíhala dokončovací fáze některých sérií vozidel, a to v továrně AZ Letňany, která vznikla díky spojení podniků AZKG (Praga) a Závodů Jiřího Dimitrova (dříve Avia Letňany). Od 3. května 1965 pak byla moderní vozidla OT-64 SKOT, tehdy v mnohem předstihující světovou konkurenci, zařazena do výzbroje ČSLA. Tímto způsobem získala československá lidová armáda nejen velmi moderní, ale i v terénu prakticky nepřekonatelná vozidla pro motostřelecké útvary, která se v průběhu let stala symbolem zbrojního exportu.
Video: OT-64 SKOT – Legenda nejen v ČSLA / YouTube
Zdroj: VálCast
Komentáře
Pentobarbital
21. 05. 2023, 00:25Kontaktní e-mail: itansmt@gmail.com
WhatsApp: +1 (802) 683-9736
Prodám pentobarbital sodný
Podání pentobarbitalu
Dodavatel pentobarbitalu
Kupte si nembutal sodný
Nembutal sodný
Objednejte nembutal
Pentobarbital pro domácí mazlíčky
Dodáváme pentobarbital nembutal
Objednejte si nembutalové pentobarbitalové pilulky
Pentobarbitalový prášek
Dodávka pentobarbitalu sodného
Pentobarbital
21. 05. 2023, 00:23Kontaktní e-mail: itansmt@gmail.com
WhatsApp: +1 (802) 683-9736
Prodám pentobarbital sodný
Podání pentobarbitalu
Dodavatel pentobarbitalu
Kupte si nembutal sodný
Nembutal sodný
Objednejte nembutal
Pentobarbital pro domácí mazlíčky
Dodáváme pentobarbital nembutal
Objednejte si nembutalové pentobarbitalové pilulky
Pentobarbitalový prášek
Dodávka pentobarbitalu sodného
Petr Hejna
24. 04. 2023, 16:44Původní konstrukce je dost primitivní a poplatná své době vzniku. Ale koncepce byla geniální. Je naprostou tragédií, že se dále nepokračovalo v modernizaci a dalším vývoji tohoto vozu.