Jaké byly životní podmínky ruských a německých zajatců za Velké války

 05. 12. 2022      kategorie: Vojenská historie      34 komentářů
Přidat na Seznam.cz

Za druhé světové války zemřelo v německém zajetí údajně 3,3 miliony z celkového počtu 5,75 milionu sovětských zajatců, tedy více než polovina vojáků. Německý červený kříž pak odhaduje, že naopak v sovětském zajetí z celkem 3 milionů zajatých německých vojáků zemřelo 1,3 miliony vojáků, což je více než třetina. Je tedy jasné, že být zajatcem Němců a Sovětů nebyla žádná výhra a šance, že přežijí peklo zajateckých táborů, nebyla příliš velká. V první světové válce toto však neplatilo, a i když německé a ruské zajatecké tábory nebyly žádné lázně, měli v nich zajatci celkem slušnou šanci, že se dožijí konce války. Rozhodně ji měli větší, než jejich kamarádi na frontě, kteří v zajetí nebyli a museli čelit jatkám zákopové války.

Obecně nejhorší život měli pak zajatci Turecka, protože Turci nutili zajatce pochodovat tisíce kilometrů do nuzných táborů v Anatolii, kde byl obrovský nedostatek jídla a vody, a tam je nutili ve strašných podmínkách stavět železnici. Rusové a Němci se snažili dodržovat Haagskou konvenci o válečných zajatcích, přičemž situaci také napomáhaly návštěvy zástupců Červeného kříže a inspekcí z neutrálních států. Osud zajatců nepříznivě ovlivňovala špatná zásobovací situace obou států, protože jak v Německu, tak v Rusku hladověly miliony lidí a na zajatce se tak nedostávalo.

nemzajatciFoto: Němečtí zajatci za 1. světové války | Wikimedia Commons / Public domain

Ruské tábory válečných zajatců byly zpravidla horší nežli německé a jejich úmrtnost dosahovala 15 %. Rusové za války zajali celkem 2,4 milionů vojáků Centrálních mocností, kdy mnoho z nich bojovalo za R-U. Za Rakousko bojovaly také statisíce Slovanů, Čechů, Sováků, Chorvatů a Srbů, kterým se příliš bojovat nechtělo a slovanští vojáci se tak často hromadně vzdávali bez jediného výstřelu. Ruské vedení pohlíželo na slovanské válečné zajatce velmi příznivě a tito zajatci byli převážně ubytováni v táborech v západní části Říše, kde byli většinou zaměstnáni v zemědělství, což jim zajistilo dostatek jídla. Němci, Rakušané a Maďaři měli smůlu a byli často posíláni za Ural na Sibiř, kde museli pracovat v dolech nebo na stavbě silnic a železnic. I když se Rusové snažili, aby byly podmínky zajatců na Sibiři dobré, v praxi byla situace horší, protože zásobovat sibiřské tábory omezené ruské zdroje v dostatečné míře nedokázaly. Ruští zajatci dostávali k jídlu zpravidla chléb, brambory a ryby, ale jen málokdy se jednalo o dostatečné množství a často byla potrava zkažená. Lékařská péče o rakouské a německé zajatce byla na evropské poměry hodně nedostatečná, avšak na ty ruské zas nadprůměrná. V Rusku byl obecně nedostatek léků a lékařů a dá se říct, že zajatci měli lepší lékařskou péči než většina Rusů. V táborech sloužilo mnoho dobrovolníků a mezi nimi nechyběly ani ženské dobrovolnice z carské rodiny. Ve srovnání s německými zajateckými tábory se v tomto ohledu ty ruské nemohly rovnat a kvůli nedostatečné péči v nich zahynulo mnoho mužů. Nedostačená strava a epidemie nemocí tak vykonaly své a na Sibiři zahynuly tisíce zajatců.

Zajatce na Sibiři hlídaly jen nepočetné stráže, někdy byli zajatci zcela bez stráží, protože ruské velení předpokládalo, že ze Sibiře nelze utéct. To byl však omyl a např. ze stavby na Murmanské železnici utekly stovky mužů, kterým se podařilo dostat až domů. Váleční zajatci v Rusku dostávali za svou práci mzdu a mnozí pak vzpomínali, jak od vesničanů kupovali domácí pálenku. Jeden Rakušan si dokonce za vydělané peníze koupil padělaný ruský pas, díky němuž se pak dostal až do neutrálního Švédska. V táborech měli zajatci poměrně velkou svobodu a brutalita dozorců, kterou prosluly tábory Sovětů, prakticky neexistovala. Zajatci mohli psát domů, a když to bylo možné, dostávali rakouské nebo německé noviny. Když Rusko v březnu 1918 oficiálně ukončilo válečné operace, začali se zajatci vracet domů. Tento proces však narušila občanská válka, která uvrhla zemi do chaosu. Část zajatců se přidala k bojujícím armádám, které o ně jako zkušené veterány měly velký zájem. Nejznámější příklad jsou asi naši legionáři, ale také například až 60 000 Maďarů tehdy bojovalo na straně bolševiků. Poslední váleční zajatci se z Ruska vrátili v roce 1922, když občanská válka skončila.

Němci na začátku 1. světové války počítali s tím, že boje budou trvat jen několik týdnů, maximálně měsíců. Proto je příval ruských zajatců zaskočil a nebyli na něj připraveni. Zpočátku byli zajatci provizorně ubytováni ve školách, stodolách nebo v klasických věznicích, ale když bylo jasné, že válka jen tak neskončí, byly vybudovány velké tábory pro tisíce mužů. Zatímco němečtí zajatci na Sibiři bydleli většinou v zemljankách, Němci pro zajatce postavili dřevěné baráky pro 250 mužů. Tam bylo jednoduché vybavení, prostí vojáci museli spát na pytlech se slámou nebo hoblinami, postele měli jen důstojníci. Součástí německých táborů byla knihovna, někdy i divadelní sál a modlitebny. Každý tábor měl i svou kantýnu, kde si mohli zajatci vylepšit chudé příděly. Jenže blokádou zkoušené Německo nemělo jídlo ani pro vlastní lidi, takže v kantýnách bylo často prázdno a koupit se tam dala jen řepa. Ta taky tvořila hlavní jídelníček zajatců, k ní pak ještě v omezeném množství dostávali chléb z brambor a otrub, fazolovou polévku a tresky.

Stejně jako za 2. světové války, dostávali spojenečtí zajatci balíčky Červeného kříže, které jim výrazně vylepšily jídelníček a u německých stráží vyvolávaly velkou závist. Tyto balíčky dostávali i Rusové, což byl velký luxus, o který během další války díky Stalinovi Rusové přišli. Němci měli ve svých táborech dobře vybavené nemocnice s dostatečným odborným personálem a stav nemocnic chválily i zahraniční návštěvy. Každý nově příchozí zajatec byl vykoupán a odvšiven, a pokud byla u něj zjištěna choroba, čekala ho karanténa. Vedení táborů muselo hlídat, aby se zajatci minimálně dvakrát týdně sprchovali a zajatci se také museli účastnit ranních rozcviček, aby si udrželi dobrou kondičku. V německých táborech se také pracovalo, a i když ministerstvo války původně stanovilo přísné nařízení, kde bylo jasně určeno, jako dlouho a kde můžou zajatci pracovat, velení táborů na toto nařízení nedbalo. Zajatci tak často museli pracovat v dolech nebo v bažinatých oblastech, za svou práci však dostávali zaplaceno a měli i lepší stravu. S tím, jak se válka vyvíjela v neprospěch Německa a každý zdravý muž byl poslán na frontu, se v Německu stále více nedostávalo pracovních sil, díky čemuž byla práce zajatců čím dál důležitější. Pokud zajatci odmítali pracovat, byli přísně trestáni jako sabotéři a čekal je horší trest než ty, co se pokusili utéct. Jak byla práce pro německou válečnou ekonomiku důležitá, ukazuje i skutečnost, že i když Rusko podepsalo mír už v březnu 1918, Němci ruské zajatce dál drželi v zajetí, nutili je pracovat a propustili je až na konci války v listopadu 1918.

V německých zajateckých táborech během první světové války zemřelo z 1,4 milionu západních a 3,5 milionu ruských zajatců jen 5 % zajatých mužů, což se s ohledem na mimořádně špatnou zásobovaní situaci Německa během této války jeví jako malý zázrak a ostře to kontrastuje z bídnou situací sovětských zajatců za druhé světové války.

Zdroj: historie válek

Komentáře

Jurka

14. 03. 2023, 19:56

Podle vzpomínek mého otce, nar. 1909, koncem WWI u nich ve vsi pracovalo na statcích několik italských zajatců, kteři se už dohovořili česky a nebyli místními nijak diskriminováni. Otec se od nich naučil italsky.

Dr. Beir

08. 12. 2022, 09:57

Pan Flek
Do rozmezí 3 až 20 se vejde číslovka 15. S tím určitě souhlasite.
Našel jsem mnoho odkazů a jeden naprosto přesně popisije co vy.
Zde citace:
Údaje o počtu zabitých a zmrzačených lidí pod vedením Leopolda II. se v různých zdrojích liší, avšak ty nejhrozivější údaje mluví až o 15 milionech obyvatel, s nimiž se zacházelo nelidským způsobem. Kromě nucených prací a neustálého teroru jim byly odřezávány ruce a pohlavní orgány. Byly jim ničeny domovy a unášeny děti. Počet obětí v Kongu by se dal přirovnat k počtu mrtvých v 1. světové válce.

Vaclav Flek

09. 12. 2022, 00:06

pro Dr. Beir :

Pisete to velmi spatne, nelze souhlasit prakticky s nicim.

Tvrdite, ze se vzhledem k veku "motam v kruhu bez sebereflexe", ale pritom vas vubec nenapadlo, jak asi mohla mala belgicka kolonialni armada, vybavena pouze puskami a nekolika kulomety, bez letadel, tanku a bojovych chemickych latek zabit v Kongu vice osob, nez na vsech frontach I. svetove valky ?

Jde samozrejme o uplny nesmysl. V te dobe v Kongu neexistovaly zadne soupisy obyvatel a take zadne overene udaje o ztratach. Pouze mnohem pozdeji provedene prvni scitani ukazalo zjevny ubytek populace, na kterem se ovsem fyzicke zabiti podilelo mene nez 5 % (!). Drtiva vetsina umrti sla na vrub nekolika epidemiim tropickych chorob a take obcasnym hladomorum. Mrzaceni osob typu urezavani rukou zpusobily zpravidla domorode milice, nikoliv evropsti vojaci.

Secteno a podtrzeno, pouze jste opet nekriticky papouskoval nepravdive udaje, tentokrat ovsem do oci bijici. Zadnou "kritickou sebereflexi" mlade generace, kterou se vymezujete proti mne, jste nepredvedl, a ja pote, co jiz znam vas zpusob mysleni, ji od vas ani necekam. Ovsem ocekavam, ze se prestanete navazet do jinych diskutujicich kvuli jejich veku.

Dr. Beir

09. 12. 2022, 08:30

Pan Flek
Máte pravdu, všichni lžou jen vy a nekolik co vyznávají "vydobytky" Západní kultury mate pravdu.
Na co vlastně jsou webové stranky a knihy? K
ničemu. Mame již své cenzory a inkvizitory.
To asi z mé strany vše ke genocidě v Kongu.

Vaclav Flek

09. 12. 2022, 18:54

pro Dr. Beir :

K vasemu poslednimu prispevku jenom jednu poznamku. Jiz nekolikrat jsem vam napsal, ze vase historicke znalosti nejsou ohromujici, stejne jako vase schopnost kriticky analyzovat fakta (viz vase sdeleni o patnacti milionech "zavrazdenych" v Kongu...). To bych vam ovsem nevytykal, ne kazdy ucastnik diskuse musi byt "palirna".

Co vam ovsem vytykam, je vas neomaleny a sprosty utok, s jakymi jste se do mne navezl kvuli veku, cimz jste chtel naznacit, ze jsem jiz skleroticky ci primo dementni. Tento vas postok je pro mne zcela neprijatelny, nebot podobne osobni napadani povazuji jiz daleko za hranou.

Šebesta

07. 12. 2022, 09:35

Pro Fleka. Děkuji za vaší odpověď !

Šebesta

07. 12. 2022, 10:13

Ještě poslední věc. Já si naivně myslel že když propuštění německých válečných zajatců vyjednal na Rusech Adenauer byli propuštění do NSR.

Dr. Beir

07. 12. 2022, 18:38

Pane Šebesta
Konrad A. byl poskokek Dullese. Bez nej by se asi nepodrbal. Amici urcovali hru kdo co a kde. Predni nacisté si zabrali po valce dobrý fleky ve vládě i v bundestagu. Posledni nacisticky kancler byl Franz Josef Strauß.

Šebesta

08. 12. 2022, 18:29

Dr. Beir vaše komunistické bludy znám. Já mohu napsat zase že Gottwald a celá naše poúnorová komunistická vláda byli poskoci Stalina a 100 % mám pravdu.A Adenauer možná byl pod vlivem Amíků a je to logické Němci prohráli válku a Amici jim dodávali many takže ono stále platí a platilo : Koho chleba jíš toho píseň zpívej ! A uznávám že někdy využivali Amici i bývalé nacisty ale tootéž dělali Rusové a naší soudruzi. Např. Max Rostock a Werner Tuter zodpovědni za Lidice a Ploštinu. SOUDRUH Zápotocky jim tajně uděli milost za zády veřejnosti místo TS a stali se agenty STb ! To jde ne milý soudruhu ! Je třeba nemít jen černé brýle a dívat se na svět reálně.

Dr. Beir

08. 12. 2022, 22:08

Šebesta
Když už, tak osobně vyznavam socialismus.
Ten naplňuje vše co potřebuje občan od statu a zároveň dává statu. Aby nedošlo k mylce, nejsem volicem CSSD. Ta nesplnuje skoro zadnou podminku, kterymi jsou svoboda, rovnost, bratrství, kolektivismus, pokrok, sociální spravedlnost, podpora společného nebo státního vlastnictví, internacionalismus, feminismus, antikapitalismus a antifašismus.


S komoušema to na mě nehraj. Volili jste je dlouhá léta a ještě dnes jsou ve vysokých funkci typu Rychetský a další štěnice Dokonce další komouši kandiduji na prezidenta.

Pokud kecám, vyvrat to a nemotej do toho nejakyho Zapotockyho. Fakta k tematu. Okecavat vlatni neznalost na mě nezkousej.
Vsimnul sis, netituluji tě zadnym politickym označením.

Vaclav Flek

09. 12. 2022, 00:44

pro Dr. Beir :

Chapu to tak, ze vyrazy : " svoboda, rovnost, bratrství, kolektivismus, pokrok, sociální spravedlnost, podpora společného nebo státního vlastnictví, internacionalismus, feminismus, antikapitalismus a antifašismus" , ktere znam z dob totalitniho skolstvi, vyjadruji vase zivotni hodnoty ? Mnohe z nich byly postupne zcela devalvovany, napr. "internacionalismem" obhajoval Sovetsky svaz svou invazi do Ceskoslovenska v roce 1968, zatimco "antifasismem"dnes obhajuje Ruska federace svou brutalni vaku na Ukrajine.

Samozrejme vam neupiram pravo na vlastni nazor na okolni deni, jenom mne udivuje, ze s temito nazory politickeho brontosaura si mi troufate vytknout, ze se "motam v kruhu bez seberefexe". Co takhle zacit u sebe ?

Dr. Beir

09. 12. 2022, 12:49

Pan Flek
Znate politické rozdělení ve společnosti i tak osvěžím paměť.
Pravicové ideologie zahrnuji konzetvatismus, nacionalismus včetně fašismu a liberalismus.
Levicové ideologie zahrnují socialismus, komunismus a anarchysmus

Středová politika zahrnuje křesťanství, soc. konzervazismus a zelenou politiku

Tak si vyberte. Mě je odporný nacionalismus, fasismus a komunismus.

Vaclav Flek

06. 12. 2022, 19:05

pro Šebesta :

Pane Sebesto, priznam se, ze presnou odpoved na vas dotaz neznam. Predpokladam, ze tehdejsi prezident Adenauer, ktery propousteni zajatcu domlouval (samozrejme za velmi tucnou platbu ze strany Spolkove republiky), usiloval o naplneni zenevskych konvenci, dle kterych ma byt propustenym valecnym zajatcum umoznen navrat do mista dle sveho vyberu. Zde asi sovetska strana nasadila rigidnejsi meritka, a zajatce repatriovala striktne dle mista bydliste, resp. mista odvodu do armady. Osobne jsem poznal dva pripady zajatych vojaku wehrmachtu, kteri bydleli i s rodinami na uzemi vychodniho Nemecka. Zatimco na konci valky bojovali na fronte, obe rodiny utekly pred postupujicimi sovetskymi vojsky na zapad do budouci SRN. Sovetske urady v roce 1955 nicmene odmitly temto repatriovanym zajatcum odsun do SRN, a tim i slouceni s rodinami. Je zrejme, ze zivot prichystal tragicke chvile i pro lidi, kteri valky prezili a nebyli zmrz aceni.

Jurka

14. 03. 2023, 19:41

Naštěstí byla zeď postavena až v srpnu 1961, takže se na západ bylo možné dostat přes Berlín.

Dr. Beir

06. 12. 2022, 08:29

Jen krátce z historie. První koncentrační a pracovni tabory vznikly za podpory "kolébky demokracie" Velké Britanie.
Zajimal jsem se o ponurou historii Sokolovska, která ma velkou historii ohledne koncentračních táborů i pracovnich již od dob Rakouska- Uherska.
Zajatecký tábor Jindřichovice byl jeden z největších táborů pro válečné zajatce na území Rakousko-uherské monarchie za první světové války. Zde bylo vezneno az 36 000 zajatcu vcetne civilistů. Ti museli dochazet denne do vzdáleného Sokolova 18 km tam a zpet, kde se stavela chemička. V jindrichovicich je památník.
Za druhe války rovněž na Sokolovsku byly tabory pro zajatce spojence a dozorci v nich pochazeli z Ukrainy. Samozřejmě zde byly i tabory pro ženy.
Ono celkem bylo ve sluzbach německých likvidacnich táborů zainteresovano kolem 20 000 Ukrajinců.
A poslední pracovní nasazeni bylo za dob Ceskoslovenska pri budování komunismu. Dobyvka rud v Horním Slavkově pro vězně.


V obou případech Nemecko vs Sov. svaz platilo oko za oko.

Marty

06. 12. 2022, 09:58

dovolím si vás trochu poopravit, za kolébku demokracie (nepochází to slovo z řečtiny? ) lze považovat spíše antické řecko, především pak Athény, zatím co krom krátkého období diktátorské "pseudorepubliky" je Velká Británie po celou dobu své existence jako státu, monarchií, nebo se snad mýlím? :-)

Dr. Beir

06. 12. 2022, 10:39

M
Ale to snad neni problem napsat v uvozovkach. Jenže Češi mají Spojené království je v naší historické paměti uloženo jako kolébka moderní demokracie, vlády práva a respektu bla bla bla.
Což nechápu.

Vaclav Flek

07. 12. 2022, 18:16

pro Marty :

Na vasi recnckou otazku lze odpovedet, ze se zcela jiste mylite. Britanie je sice po celou dobu monarchiii, ale je to monarchie konstitucni, kde hlavni roli v rizeni zeme hraje voleny parlament. Jinymi slovy, pojmy konstitucni monachie a demokracie se vubec nevylucuji, jak krasne ukazuje nejenom britsky priklad, ale stav demokracie v jinych konstitucnich monarchiich zapadni Evropy.

Marty

08. 12. 2022, 06:21

beru to že konstituční monarchie se nevylučuje s prvky demokracie, to mě ovšem nepřesvědčuje o tom, že by zrovna v této zemi měla demokracie jako taková vzniknout

Jurka

14. 03. 2023, 19:48

Spojené království je parlamentní monarchie, nikoliv konstituční.

Vaclav Flek

06. 12. 2022, 19:28

pro Dr. Beir :

Druhou vetu vaseho prispevku : "První koncentrační a pracovni tabory vznikly za podpory "kolébky demokracie" Velké Britanie" povazuji za zavadejici a nepravdivou. Nevim, zda jde o umyslnou dezinformaci, ci spise o neznalost, ve vasem pripade bych si vsadil na tu druhou moznost.

Koncentracni tabory v jizni Africe vybudovala Velka Britanie v prubehu tzv. druhe burske valky jako zpusob, jak se vyporadat s nepravidelnymi oddily burske domobrany, ktera vedla proti britskym jednotkam intenzivni nepravidelnou valku. Pritom se Burove mohli opirat o rozsahlou sit farem, rozesetych na velke plose, ktere poskytovaly bojovnikum vse potrebne pro vedeni valky, zejmena proviant. Britskou odpovedi bylo odstehovani obyvatel farem a jejich soustredeni na vybranych mistech, nazvanych koncentracni tabory, odehnani dobytka a vypaleni farem. To byla velmi ucinna strategie, ktera zasadnim zpusobem podlomila burske moznosti vedeni valky a tim i vuli k odporu. Vyznamne tak prispela k ukonceni prvni valky 20. stoleti.

Tehdejsi koncentracni tabory nebyly v zadnem pripade koncipovany jako vyhlazovaci, naopak zde byla snaha zabezpecit zadrzenym osobam jisty komfot a dustojnost. Bohuzel se na takto omezenem prostoru vyskytla nakazliva onemocneni typu cholery ci  brisniho tyfu, ktera ve svem dusledku znamenala umrti rady osob, puvodne ovsem nechtene.

JInymi slovy, sdeleni v uvodu vaseho prispevku nemohu vnimat jinak nez jako velmi nekvalifikovany blabol, pri kterem jste se neopomnel otrit o Velkou Britanii a jeji demokraticke instituce...

Dr. Beir

07. 12. 2022, 10:50

Pan Flek
Ano, původně britské tabory meli chranit.
Jenže Britové nicili farmy, plodiny a rabovali.
Lord Kitchner se rozhodl zlomit odpor Burů a nahnal kolem 200 000 lidi do koncentraku, kde zemrelo 28 000 potomku nizozemskych přistěhovalců a 14 000 cernochu. Nemoce a hlad si vyburaly svoji daň.

Německo mělo zase von Trotha v Namibii, kde koncetracni tabor stal zlem pro potomky Hererů.

Na Kubě mělo koncentrační tabor Špannělsko.

A v USA vznikl koncentrační tabor pro Japinonskou mensinu. Celjem bylo uvezneno kolem 900 000 Japonců.

Vsechny strcil do kapsy Leopold II. Belgický kral. Za jeho vlady bylo zavrazdeno pres 15 000 000 Africanu.

To jsou ty vydobytky Zapadu, na ktere opravdu musí byt každý hrdý.
Zde nepomůže ani vaše chatrna obhajoba za vse co se stalo a vlastně stale deje.

Vaclav Flek

07. 12. 2022, 19:27

pro Dr. Beir :

To skutecne myslite vazne, kdyz tvrdite : "... Leopold II. Belgický kral. Za jeho vlady bylo zavrazdeno pres 15 000 000 Africanu..." (??) Jinymi slovy, chcete vyjadrit, ze Belgicane pri sve kolonialni expanzi zabili jeden a pulkrat vice osob, nez kolik jich padlo za ctyri roky I. svetove valky ?

Neco podobneho bylo technicky nemozne, a navic postradalo elementarni logiku. Kongo bylo zemi s velkym prirodnim a nerostnym bohatstvim, ovsem k jeho ziskani a tezbe bylo potreba velke mnozstvi pracovnich sil. Proc by se jich Belgicane zbavovali tim, ze by masakrovali ve velkem mistni obyvatele?

Povazuji vas vyrok za velmi hloupy, coz je zvlaste pikantni od nekoho, kdo velmi netaktne a mimo veskerou souvislot poukazoval na muj vek ve snaze vyjadrit, ze jsem asi jiz senilni. Co si takhle zamest pred vlastnim prahem ?

Dr. Beir

07. 12. 2022, 20:30

Pan 5
Já tam nebyl, ale existuji zdroje, které potvrzuji co jsem napsal. Možná se jedna o 10 mil. nebo 15 mil. to již nelze přesně určit. Neexistoval větší krutovladce než Leopold II.
Cituji:

Nikdo přesně neví, kolik lidí během jeho koloniálního drancování ve „svobodném státě“ zemřelo, ale odhady se pohybují mezi 3 až 20 miliony osob. Pokud domorodci nedodávali dost kaučuku, slonoviny a zlata, bílí otrokáři je vraždili, zmrzačovali ženy i děti. Nezřídka se stávalo, že pokud vesnice nesplnila přísné těžební normy, byla celá srovnána se zemí.

Zdroj: ccn.prima.cz, atlantka.net, ctidoma.cz, stoplusjednicka.cz

Dr. Beir

07. 12. 2022, 20:34

Pan Flek
Ano, dnes jsem měl službu na našem společném schodisti v našem domě a zametl jsem i vytřel podesty i schody.
Víte, jste obhajcem vrahů, ale nekdo tu špinavou praci musí delat byť z vlastniho nazoru či přesvědčení.

Vaclav Flek

07. 12. 2022, 22:31

pro Dr. Beir :

Aha, uz jsme doma. Najednou to neni "15 milionu zavrazdenych Africanu," ale "neco mezi 3 - 20 miliony". Nedavno jsem v jine souvislosti na techto webovych strankach psal, ze tak siroky rozptyl moznych hodnot ukazuje na neverohodnost danych udaju.

Zadni "bili otrokari" neexistovali, naopak kral Leopold II. vedl tazeni proti arabskym otrokarum, kteri do Konga pronikali od Indickeho oceanu, a v podstate je vymytil. Zajimavy je take obrat " zmrzačovali ženy i děti." Mate alespon ramcovou predstavu, proc by to osviceni belosi na konci 19. stoleti delali ? Zvysili by tim produktiviu tezby kaucuku ?

Tim se plynule dostavame k vasemu dalsimu prispevku, ve kterem jste mne nazval "obhajcem vrahu". Pominu ubohost a urazlivost podobneho prispevku, ale zeptam se vecne - na cem sve tvrzeni zakladate ? Ja vidim, ze pouze na tom, ze jsem napsal, ze udaj o tom, ze Belgicane v Kongu zavrazdili 15 milionu lidi, je nesmysl. To proste neslo fyzicky provest, i kdybychom Belgicanum prisoudili ty nejhorsi umysly. Kongo bylo svou rozlohou 80 x vetsi nez Belgie a belgicke kolonialni jednotky zoufale male. I kdyby dostaly za ukol zabit kazdeho Konzana (coz je samozrejme nesmysl, tu pracovni silu potrebovali), zcela jiste by ani teoreticky nedokazaly zabit 15 milionu domorodych obyvatel, bezesporu ani desetinu tohoto poctu.

Takze si zametejte pred vlastnim prahem.

Vaclav Flek

05. 12. 2022, 20:43

Clanek povazuji za zajimavy, ukazujici neprilis znamou okolnost I. svetove valky, jakou byl osud valecnych zajatcu. Za Velke valky byl bezesporu lepsi nez ve II. svetove valce, i tak jiste nebyl ruzovy. Napriklad nevim, kolik ceskych vojaku v ruskem zajeti se hlasilo do legii z ideovych pohnutek (asi velmi malo), kolik v dobre vire, ze se dostanou drive do vlasti a kolik proste proto, aby uniklo bide zajateckeho tabora (tech byla asi vetsina).

Nemam jasne vysvetleni, proc v nemeckem zajeti zemrelo tolik rudoarmejcu, ale pokud odmitnu verzi o ucelove nemecke brutalite jako prilis zjednodusujici, napada mne pouze tento vyklad :

Nemecke zajeti v obdobi II. svetove valky obecne nepredstavovalo dramaticke riziko umrti. Spjenecti vojaci, zajati na zapadni, recke, africke, italske ci znovu zapadni fronte se v drtive vetsine po valce vratili domu, to plati i o zajatych spojeneckych letcich. Proc tomu bylo u zajatych rudoarmejcu jinak ? Myslim, ze si veleni wehrmachtu zpocatku neuvedomilo mozny pocet zajatcu a priliv teto masy lidi nemecke odpovedne dustoniky zaskocil. Zaroven se predpokladalo, ze valka na vychodni fronte skonci behem nekolika mesicu, a zajatci pote budou z velke casti propusteni do svych domovu, jak se to stalo treba po porazce Jugoslavie v dubnu 1941. Na konci roku 1941 se vsak valka dramaticky vyhrotila, k propousteni zajatcu nemohlo dojit, zaroven pro ne nebyly zajistene dostatecne prostory a prostredky pro jeich ubytovani a stravovani. Mnozi z nich tak zustali i v mrazech za ostnatym dratem bez moznosti ohrevu, casto tezce podvyziveni. Vetsina umrti sovetskych zajatcu pripada prave na tu krutou zimu 1941-42, pote jiz umrtnost v zajateckych taborech klesala, i kdyz presna cisla nemam k dispozici. Nemci si bezesporu vedli presne statistiky, ale nevim, zda vsechny preckaly konec valky.

Dr. Beir

06. 12. 2022, 11:28

Pan Flek
V nacisticke bibli od Adolfa vydané pred rokem 1935 se píše o Židech jako zlu, které musí byt znicemo, o Slovanech, kteří jsou untermensch. Rovněž je v té slatanine zminka o ziskani vychodni Evropy pro blaho Nemecka.
Proto zajatci pochazejici ze Svazu meli obrovské ztraty. V letnich uniformách za mrazu - 30 stupnu budovali zakopy a opevneni pro Nemeckou armádu. Šlo jen o to je nechat umrznout. Vždy to byli podlidé v ocich nemeckyho vojáka.

Béďa2

12. 12. 2022, 23:41

Nechápu proč u Rusů pomíjíte prostě fakt, že pro Němce to byli podlidi a tak se k nim chovali. Samozřejmě roli hrálo i to, že nebyli chránněni konvencemi, ale svádět vše na zásobovací těžkosti je přece nesmysl, vždyť na Ruských zajatcích dělali v koncenrtačních táborech i lékařské pokusy.

Vaclav Flek

13. 12. 2022, 01:26

pro Béďa :

Bohuzel s vami vubec nesouhlasim, klicovym faktorem pro hromadne umirani sovetskych valecnych zajatcu byly skutecne ty logisticke faktory. Nemci proste s dlouhodobym drzenim tak velkeho mnozstvi zajatcu nepocitali. Predpokladali, ze pote, co sovetske vedeni "hodi rucnik do ringu" (resp. se presune nekam na Dalny vychod a valka tim de facto skonci) bude vetsina zajatcu propustena domu.

Pokusum na sovetskych zajatcich neverim, byt je to casta a velmi oblibena smyslenka. V diskusich na tomto webu jsem jz nekolikrat uvedl, ze i pri hledani prostredku proti lidem je mnohem efektivnejsi vse testovat na laboratornich zviratech, zejmena mysich a potkanech, a vysledky pote extrapolovat. Proc tomu tak bylo jsem drive nekolikrat vysvetloval, nechci se jiz opakovat.

Šebesta

05. 12. 2022, 09:45

To co píše autor je pro mne tak trochu překvapení za 1.války byli lepší podmínky než za druhé ? Přiznávám že mne velmi zajímala vždy spíše válka 2. než první třeba proto že byla mé generaci bližší a zajimavější. K druhé válce tedy pár poznámek. Pamatuji ty komunistické bludy a lži našich soudružek učitelek v dějepise. Sověti se k Němcům chovali humanně a nestříleli je zatímco Němci sovětské zajemce střleli. Jak to koresponduje s faktem že po bitvě u Stalingradu bylo zajato na 100.000 Němců a v roce 1955 když byli němečti zajatci vrácení do NSR jich zůstalo jen asi 6.000 ? Ty podmínky ve Stalinových táborech byly asi opravdu "humanní " ! K nuceně nasazeným v Německu za 2.války mám rodinnou zkušenost. Můj strýc ročník 1922 byl nuceně nasazen někde u Dráždan. V roce 1944 mu zemřela matka a když dostal telegram požádal o možnost odjezdu na pohřeb. Překvapivě mu bylo vyhověno a mohl odjet což by do zlých Němců nikdo neřekl. Na tuto údálost se vztahuje ono pořekadlo přijet s křížkem po funuse. Když dojel domů bylo už po pohřbu protože než došel telegram a než odjel domů bylo po funuse.

Marty

05. 12. 2022, 10:23

osobně z toho mám dojem že to bylo nejspíš dáno mnohem větší zrůdností nacionálně / internacionálně socialistických zřízení v těchto zemích za druhé války, oproti monarchistickým za té první, ani to nebyli zrovna beránci, ale zdá se že i tak byly jejich morální hodnoty na výrazně vyžší urovni.

Vaclav Flek

05. 12. 2022, 20:18

pro Šebesta :

Pane Sebesto, pri reakci na vase sdeleni bych se zameril pouze na tu bitvu u Stalingradu a na okolnost, ze se z 90.000 zajatych vojaku po trinacti letech vratilo domu pouze 6.000.

To srovnani obou cisel vypada desive, musime si vsak uvedomit nekolik okolnosti :
- Cast zajatcu tvorili byvali rudoarmejci, kteri v nemeckych jednotkach vykonavali pomocne sluzby jako tzv. Hilfswilligen, znami spise pod zkratkou Hiwi. Jejich prace setrila vojaky wehrmachtu pro vlastni vykon bojove cinnosti, a jejich vyznam postupne rostl. Nekterym Nemci dokonce sverili i zbran pri vykonu strazni ci doprovodne sluzby. Podil techto Hiwi na poctu zajatcu neni presne znam, sovetska (ci dnes ruska) strana to z propagandistickych duvodu tajila a stale taji, nebot ji prijde velmi neprijemne priznat, jak vysoky pocet byvalych rudoarmejcu pracoval dobrovolne pro wehrmacht. Po zajeti u Stalingradu je jako zradce cekal polni soud a pote bud kulka nebo odeslani do trestneho tabora. Tito muzi, jejichz pocet tvoril nejmene 15 % vsech zajatych (osobne se domnivam, ze to bylo spise nekde mezi 20 a 25 %) samozrejme nebyli (nemohli byt) vraceni do Nemecka, a o jejich pocet musime snizit cislo navratilcu.
- Vetsina vojaku wehrmachtu, ktera se v prvnich dnech unora 1943 vzdala, byla po predchozim pobytu v obkliceni ve velmi zbedovanem stavu, ktery u velmi mnoha z nich (mozna u vetsiny) vyzadoval intenzivni zdravotnickou peci. Ta samozrejme nebyla poskytnuta, pricemz nemuselo jit o projev zle vule, uroven zdravotnickeho zabezpecni v Rude armade byla tak zoufala, ze casto chybela i elementarni pece o vlastni vojaky. Vetsina u Stalingradu zajatych nemeckych vojaku tak zemrela jeste v zimnich mesicich na pocatku roku 1943 v dusledku podvyzivy, omrzlin, vycerpani, podchlazeni, jinych infekcnich nemoci nebo zpravidla v dusledku kombinace techto faktoru.
- Pro uplnost dodejme, ze vetsina zajatcu se nevratila do SRN, ale do tzv. NDR, vcetne polniho marsala Pauluse.

Šebesta

06. 12. 2022, 09:08

Děkuji pane Fleku za doplnění. S těmi počty bývalých Rusů u wermachtu jsem nepočítal a máte pravdu s těmi navrátilci do NDR včetně Pauluse. Mám na vás dotaz pokud to víte ? Ti navrátilci si mohli vybrat zda chcou jít do NDR nebo NSR nebo to určovali Sověti ?