Těžká práce aneb jak sundat pásy z amerického tanku Sherman
Síla spočívající v počtu - Přesně to byla největší přednost amerického tanku M4 Sherman. Druhá světová válka znamenala nástup výkonných letounů, pokročilejších motorových vozidel a větších a lepších tanků. Spojené státy se před sérií M4 Sherman zabývaly vývojem několika typů tanků, avšak žádný nebyl tak mimořádně slibný a efektivní jako právě tank Sherman. Jednotlivě mohl tento stroj za nejvýkonnějšími protivníkovými (německými) tanky kulhat, ale komplexně se jako válečná zbraň Shermany plně osvědčily.
Video: Těžká práce aneb jak sundat pásy z amerického tanku Sherman / YouTube
M4 Sherman byl nejznámější americký tank ve druhé světové válce a krátce po ní. Pojmenován byl britskými vojsky po americkém generálu Shermanovi. S téměř padesáti tisíci vyrobenými kusy to byl druhý nejpočetnější tank války, předčil jej pouze ruský tank T-34. Kromě nasazení v ozbrojených silách USA byl v rámci programu o půjčce a pronájmu dodáván dalším mocnostem vzdorujícím Německu: Více než třetina všech vyrobených Shermanů putovala britské armádě, čtyři tisíce pak šly do Sovětskému svazu. V době prvních bojů byl Sherman lépe vyzbrojen i opancéřován než německé tanky, proti nejrozšířenějším strojům Panzerkampfwagen IV a Sturmgeschütz III pak Sherman zůstal efektivní až do konce války. S nejtěžšími německými tanky protivníka se však Sherman nemohl měřit.
Foto: Sundávání pásů u tanku M4 Sherman | Wikimedia Commons / Public domain
Tanky řady Sherman byly jedinými vyrobenými tanky, které bojovaly na všech frontách. Spojené státy nasazovaly tyto tanky všude a prodávaly je i do dalších zemí. Tanky Sherman byly poskytnuty (na leasing) Velké Británii, která obdržela přes 17 000 kusů, a také Francii a Sovětskému svazu, které obdržely 657, respektive 4 035 tanků. Padesát sedm tanků pak bylo dodáno různým dalším zemím.
Tanky Sherman se pak i po druhé světové válce dočkaly svého využití, Spojené státy je používaly ještě v korejské válce. Kromě toho je použili také Izraelci v šestidenní válce v roce 1967, a dokonce v Jomkipurské válce v roce 1973.
Foto: M4A1 Sherman na Sicílii, 1943 | Wikimedia Commons / Public domain
Tanky Sherman byly vybaveny moderním zařízením. M4 Sherman byl jedním z prvních tanků, který používal gyroskopický stabilizátor na svém hlavním kanónu. To umožňovalo na svou dobu neuvěřitelnou přesnost. Stabilizátor umožňoval, aby se tank pohyboval rychlostí až 24 kilometrů za hodinu a udržoval přitom velkou přesnost hlavního děla. Tanky měly 70procentní šanci zasáhnout cíl na vzdálenost 300 až 1 200 metrů. Tanky byly také vybaveny 360stupňovou věží, která se otáčela elektricky nebo ručně. Otočení věže o 360 stupňů pak trvalo elektromotoru asi 15 sekund.
Dnes najdete tanky Sherman v muzeích, avšak ne všechny Shermany jsou již mimo provoz. Některé země je stále používají, například Paraguay, která jich má deset v aktivní službě pro výcvik, včetně dalších pěti, které jsou uskladněny.
Zdroj: britannica.com
Komentáře
alexa123
08. 02. 2022, 09:07Czert
A do jake krabice by si vlezl?Do nemecke, ktera fungovala jak mela jen o vikendu?
Ak by som si mal vybrať, tak ja osobne by som skutočne vliezol do Pantera resp. Tigera I resp. Tigera II pretože s ich pancierovou ochranou, super kanónmi a optikou by som mal Násobne väčšiu šancu na prežitie ako keby som bol V T34/85 resp. v Shermanovi s ich pancierovaním a ich "vzduchovkami " kalibru 75/76 resp. 85mm.
Že Pantery a Tigre boli náročné na údržbu, toto neriešim - riešim to, v ktorom tanku ako bežný tankista by som mal šancu na prežitie.
Czert
07. 02. 2022, 13:29Bodie
A do jake krabice by si vlezl?
Do nemecke, ktera fungovala jak mela jen o vikendu?
Bodie Pilot
06. 02. 2022, 20:35Já bych do ty bedny nevlezl ani za zlatý prase.
Veritas vincit
06. 02. 2022, 13:02Gyroskopickým stabilizátorem f. Westinghouse byly vybaveny tanky M4 Sherman
i tanky M3 Stuart.
https://www.valka.cz/15247-M3-Stuart-02-Na-ceste-k-uspechu
https://www.valka.cz/923-Hlavni-seriove-vyrabene-varianty-tanku-Sherman
M4 Sherman, zajímavé obrázky a fotky:
https://www.theshermantank.com/category/stabilizer/
Parlamentní
06. 02. 2022, 11:02Manak
Presne, sundat a nandat pasy nebyl velky problem. Stacilo lano cca 1,5cm silny, to nainstalovat na hnaci rozetu a ridic nastartoval motor a natahl ho na pojezdove kola. Zacepovat ci rozcepovat a bylo hotovo.
Karel Manas
06. 02. 2022, 10:29Maňák, článek je jen omáčka k videu.
Vlastimil Maňák
06. 02. 2022, 10:20Jen jsem se nějak nedočetl o tom, jak obtížně se nasazovala ty pásy na Shermanu. Já to znám pouze z T-54, T-55 a T-72.