Alžírsko má zájem o české letouny L-39NG

 09. 06. 2022      kategorie: Události      16 komentářů
Přidat na Seznam.cz

Delegace alžírského ministerstva obrany v čele s generálmajorem Salim Gridem nedávno navštívila ČR, aby projednala možnosti spolupráce ve vojensko-technické oblasti. Jak je uvedeno v tiskové zprávě Ministerstva zahraničních věcí ČR, alžírská delegace byla přijata náměstkem ministra zahraničí pro bezpečnostní záležitosti.

l-39ng-flight-koubaFoto: Letoun L-39NG | Aero Vodochody

Delegace jednaly o bilaterálních vztazích, regionální bezpečnosti a dalších otázkách společného zájmu. Alžírsko je celkem významným ekonomickým partnerem ČR v severní Africe, kam ČR tradičně vyváží stroje, letecké díly, vozidla, lékařskou techniku, sklo, ocel nebo výrobky chemického průmyslu. 
Hlavním tématem návštěvy bylo jednání s českou společností Aero Vodochody o vytvoření výrobní linky cvičných letounů L-39NG v Alžírsku.

Kromě projednávání výroby nových cvičných letounů v Alžírsku byla nastolena i otázka vytvoření místního střediska pro obsluhu flotily cvičných letounů L-39 Albatros, které jsou v provozu od roku 1987.

V případě podpisu smlouvy se Aero Vodochody stane druhou evropskou společností, která v Alžírsku zřídí závod na montáž letadel. V současné době italská skupina Leonardo buduje závod ve státě Setif (na severovýchodě Alžírska), který bude hostit montážní linku pro lehké a střední vrtulníky, komplexní středisko údržby a oprav a také školicí středisko pro pilotáž vrtulníků AW-139, AW-149, AW-169 a AW-101.

Snaha o stavbu závodu na výrobu L-39NG může naznačovat možný záměr alžírského letectva získat v budoucnu několik desítek takových letounů, které by nahradily část provozovaných L- 39ZA/C. 
Aero Vodochody v současnosti nabízí L-39NG jako náhradu za světově rozšířený L-39 Albatros. Společnost otevřela montážní linku L-39NG v lednu roku 2018.

Cvičný L-39NG byl navržen pro výcvik pilotů na základě dříve vyráběných L-39 s využitím nových technologií. Je vybaven moderním motorem FJ44-4M od Williams International. Avionický komplex Genesys Aerosystems je přizpůsoben pro výcvik pilotů letadel 4. a 5. generace. L-39NG může být vybaven pěti závěsnými body pro výzbroj. Může nést až 1200 kg zbraní, včetně protiletadlových řízených střel Sidewinder.

Zdroj: Ministerstvo zahraničních věcí ČR

Komentáře

Czert

15. 06. 2022, 16:15

Schumir
Tak jina moznist jak rodat l39ng je jen pres zastaralou technologii, at uz u motoru ci avioniky.
Jinak by to dopadlo jako u alcy, kdy amici stoply vsechny vyvozy do ciziny.
A to proto aby tam bud se snazily ptodat svoje stroje, nebo proto ze zrovna meli spatnou naladu.

Zripo

11. 06. 2022, 00:48

maďarské a ne české.

Veritas vincit

09. 06. 2022, 18:13

"Nevidím důvod, proč má mít stát v rezervách kovy, prohlásil Babiš."
https://www.lidovky.cz/domov/nevidim-duvod-proc-ma-mit-stat-v-rezervach-kovy-prohlasil-babis-nesouhlasime-s-tim-zuri-opozice.A191113_180630_ln_domov_rkj

"Válečné zásoby, které chce Babiš prodat. Podívejte se, kde Česko ukrývá kovy na krizi."
https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/vlada-chce-prodat-kovy-z-hmotnych-rezerv-k-cemu-cesi-maji-16/r~e07340c40f7e11ea82ef0cc47ab5f122/v~sl:9f356d4b21b892b73a3da0fb955c1689/

Vláda Petra Fialy:
"Stát se zatím nebude zbavovat strategických kovů z hmotných rezerv"
https://ct24.ceskatelevize.cz/ekonomika/3439242-stat-se-zatim-nebude-zbavovat-strategickych-kovu-z-hmotnych-rezerv

Martin23

09. 06. 2022, 17:15

https://www.youtube.com/watch?v=N_J0WznwK2E

https://www.youtube.com/watch?v=abGorhOa_dQ

https://www.youtube.com/watch?v=N4Uw-Rks9-I&t=34s

Veritas vincit

09. 06. 2022, 14:37

schumir
"Jan Vlček se na to z hůry dívá" :thumbsup:

"Vývoj letounu trval deset let a stál přes miliardu korun."
https://www.natoaktual.cz/zpravy/aero-l-39ng-albatros-madarsko-letoun-pilot-cvicny-pruzkum.A220422_090511_na_zpravy_m00

Na první letmý pohled se od původní L-39 určitě liší novým křídlem.
Otázkou je, co by dokázali za 10 let vytvořit "staří" konstruktéři a technici s dnešní moderní počítačovou technikou a digitální simulací...

Madmax

09. 06. 2022, 14:16

schumir
to jsou pádný argumenty. Uznávám, že se to asi vyplatí risknout, jestli to pomůže udržet zaměstnanost v Aeru a budou peníze na nějaké další projekty. Asi jsem už trochu paranoidní, po tom co slyšim co se nachází za součástky a čipy v ruských letadlech, raketách atd...Další věc je know how spjaté přímo s výrobním procesem, taky si myslím, že by Aero vydělalo víc, kdyby byla výroba u nás, nevím o tom, že by třeba Pilatus nebo Bae Systems pouštěly někomu výrobu(pokud nešlo o doopravdy velké zakázky), ale to jsou čistě spekulace a je tu konkurence, tak je tahle možnost udat letadlo asi nejprůchodnější.

Veritas vincit

09. 06. 2022, 14:06

Marty
Já vím, proto jsem napsal "maďarský" do uvozovek.
Klon L-39 Albatros v sobě stejně nezapře. :slight_smile:
Mám z toho takový zvláštní pocit, že i přes dotace, které do té firmy nasypaly všechny předešlé socialistické vlády (poslední pravicová byla do roku 1938) prostřednictvím Ministerstva průmyslu a obchodu, celkem přes 820 mil. Kč, nebyly ty jejich výsledky nijak oslňující.
Rozumím tomu, že je to těžký a náročný obor, ale snad to ti Maďaří postrčí o kus dopředu.
Stejně tak jsem zvědavý na Kunovice, jak se pochlapí Omnipol po letošním zpětném odkoupení od Rusáků... Uvidíme, zda stále chybí tahouni a mozky, nebo to bude i nadále stav udržující dojící. :slight_smile:

schumir

09. 06. 2022, 13:38

No trochu bych sestoupil oběmy nohama na.zem. Moderní :thinking: FJ-44 vývoj ukončem 1985, tahově slabší než archaický AI25TL, dostr citlivý na vněší podmínky - teplota, výška ... 1200kg výzbroje zbožné přání, bojové použití neověřeno. NG jen moderní avionika, ovšem to už se dělá roky od verze ART(avionika Elbit), L139 Bendix King devadesátá léta minulého století atd. Konstrukce a aerodynamika stará dobrá L39C, všechny pokusy o drobnou změnu koncepce vlastnosti jen zhoršují ... Jan Vlček se na to z hůry dívá

Marty

09. 06. 2022, 13:22

alexa123
spotřeba motoru v poměru k tahu není špatná a hlavně avionika je na urovni, nejde o to že to je cvičný letoun

alexa123

09. 06. 2022, 12:47

Madmax
... na jednu stranu je dobré, že tu máme potencionálního zákazníka pro Aero, na druhou stranu je to vzhledem ke vztahum Alžírska s Ruskem dost velké bezpečnostní riziko a cesta jak se může Rusko dostat k Know How a západním technologiím přes třetí zemi. Doufám, že to někdo ohlídá než se podepíše smlouva.

Podľa teba je bezpečnostné riziko pre NATO a spol., ak sa Rusko dostane ku technológii cvičných lietadiel kategórie L-39NG? Podľa mňa ani náhodou.

Madmax

09. 06. 2022, 12:35

na jednu stranu je dobré, že tu máme potencionálního zákazníka pro Aero, na druhou stranu je to vzhledem ke vztahum Alžírska s Ruskem dost velké bezpečnostní riziko a cesta jak se může Rusko dostat k Know How a západním technologiím přes třetí zemi. Doufám, že to někdo ohlídá než se podepíše smlouva.

Marty

09. 06. 2022, 12:10

Veritas vincit
buďme fér, vývoj a výroba jsou české, Maďarům "jen" patří společnost :-D

Veritas vincit

09. 06. 2022, 12:02

Letov (1918)
Avia (1919)
ČKD Praha (Praga) (1930 - letadla (BH xx), Praga E.51..)
Zlínská letecká společnost, a. s. (1933)
-------------------------------------- 1945 -komunisté se Sovětským svazem, nástup "slovanského živlu":slight_smile:

L-39NG - pělné "maďarské" letadlo. Maďarsko má objednaných 12 strojů.

Marty

09. 06. 2022, 10:28

zdenek
v dnešní době je to vcelku běná praxe u pozemní a čim dál více se rozmáhající praxe u letecké techniky a i když stroj je to parádní, zatím o něj až tak velký zájem (v porovnání se stařičkým předchůdcem) není, navíc, o tomhle stejně rozhodují Maďaři jakož to většinoví vlastníci :-D náš stát vydá maximálně povolení :-D

zdenek

09. 06. 2022, 10:14

Nikdy bych jim nevěřil a nedělal tam dokonce linku na tyto špičkové stroje a bral si tak kšeft do jiných afrických oblastí!

Tomáš

09. 06. 2022, 07:42

Pamatuji blahe paměti dobu, kdy francouzská marina prohlédala naší loď, to jsme podporovali FNO v Alziru,pochopitelně o zbraních nepadlo ani slovo, jen oficialni protest. Později jsem poznal Alzirana obchodnika, když jsem mu říkal, že bere zakázky od Nemcu na kterých prodelame, "říkal já je beru", myslel tím na hůl. Tak nevím.