Zpackaná operace Bodenplatte – labutí píseň Luftwaffe

 02. 02. 2022      kategorie: Vojenská historie      14 komentářů
Přidat na Seznam.cz

Druhá světová válka pro německou Luftwaffe, jakožto sílu schopnou provést útočnou operaci většího rozsahu, prakticky skončila 1. ledna 1945 posledním zoufalým pokusem o úder proti spojeneckým leteckým základnám. Operace s názvem Bodenplatte měla ochromit spojeneckou leteckou sílu, a tím podpořit ardenskou ofenzivu (16. prosince 1944 - 25. ledna 1945). Špatné zimní počasí pak tuto operaci odsunulo na první možný termín, tedy 1. leden. Z hlediska vývoje pozemních operací to nebylo překážkou: nemohla-li startovat Luftwaffe, nedostalo se vzdušné podpory ani spojencům. Jenže.

Než se počasí zlepšilo natolik, že bylo možné provést účinný masový letecký úder, jako byla operace Bodenplatte, spojenci německou ardenskou ofenzívu prakticky zastavili i bez intenzívní vzdušné podpory. Cíl útoku Luftwaffe byl proto změněn na podporu operace Northwind. Tu plánovali Němci jako další pozemní nápor a pokus o rozdělení britských a amerických sil v Belgii, Nizozemsku a severní Francii.

boden_TIT
Foto: Operace s názvem Bodenplatte měla ochromit spojeneckou leteckou sílu, a tím podpořit ardenskou ofenzivu (16. prosince 1944 - 25. ledna 1945) | Shutterstock

Neznamená to však, že by nebe nad Ardenami bylo zcela bez aktivity. A ani Luftwaffe v prosinci 1944 nebyla nečinná. Prováděla omezené podpůrné operace... a jen mezi 17. a 27. prosincem ztratila celkem přes 600 stíhaček a přes 300 pilotů zahynulo.

Ve druhé polovině roku 1944 byla Luftwaffe ve stále zoufalejší situaci. Nejenže Britové od roku 1942 stavěli letouny Spitfire Mk. IX (tedy letouny, které vyrovnaly původní značnou převahu německých strojů Focke-Wulf Fw 190, jimž se Spitfire Mk. V nemohl úspěšně stavět), ale do vzdušné války se zapojili se svými výkonnými typy letounů i Američané. Němci především ztráceli obrovské množství svých zkušených pilotů a zároveň s ohledem na pohyb front přišli o bezpečné výcvikové prostory pro nové piloty. Riziko setkání se spojeneckými stíhači bylo doslova kdekoli a kdykoli a narůstalo. V důsledku toho v prosinci 1944 tvořili řady Luftwaffe špatně vycvičení a nevyzkoušení piloti. Vedením operace Bodenplatte byl velitelem Luftwaffe Hermannem Göringem pověřen generálmajor Dietrich Peltz. Provést ji měli piloti 3. Jagddivision a 5. Jagddivision z II. Jagdkorps.

Pro operaci Bodenplatte bylo vyčleněno více než 900 německých letadel, která měla zaútočit na šestnáct spojeneckých letišť v Belgii, Nizozemsku a Francii a zničit protivníkovu leteckou sílu. Použity byly obávané letouny Focke-Wulf Fw 190A a 190D a Messerschmitt Bf 109 (který stále tvořil páteř německého stíhacího letectva, ostatně v letech 1936-1945 ho bylo vyrobeno hodně přes 30 000 kusů).

Utajení bylo pro tuto misi vysokou prioritou a kvůli tomu došlo k několika velkým přehmatům, které operaci od samého počátku brzdily. Většina pilotů byla informována až těsně před odletem a mnozí se dokonce domnívali, ještě když následovali své velitele do bitvy, že provádějí pouhou hromadnou průzkumnou misi. Piloti také dostávali mapy bez vyznačených základen a letových tras, aby nepadly do rukou nepřítele. To následně vedlo přinejmenším k jednomu útoku na nesprávné letiště.

Fw_190_A-8Foto: Tento Fw 190 A-8/R2 padl během operace Bodenplatte do amerických rukou | USAAF / Wikimedia Commons / Public domain

Zdaleka největší ranou, kterou operaci Bodenplatte uštědřilo německé velení kvůli důrazu na utajení, bylo neinformování mnoha vlastních protiletadlových baterií o tom, že letouny letící jim 1. ledna nad hlavou budou Luftwaffe. V důsledku toho tyto baterie, stejně jako baterie střežící odpalovací stanoviště raket V2 v okolí Haagu, střílely na vlastní letadla.

Protiletadlovci jednoduše naprosto nečekali, že by se německé letectvo objevilo ve vzduchu v takové síle současně, a automaticky tak letouny považovalo za nepřátelské svazy vracející se z náletů na Německo. Odhaduje se, že až čtvrtina ztrát Luftwaffe toho dne byla způsobena palbou do vlastních řad, což je naprosto šílená bilance.

Letecký útok však dokázal Brity a Američany poněkud zaskočit, přestože svých cílů včas dosáhlo pouze 11 z 34 leteckých skupin. I přes prvotní překvapení byli Spojenci schopni na většině míst se svými stroji vzlétnout a postavit se Němcům na odpor. Piloti letounů P-51 Mustang Armády Spojených států se toho dne při obraně svých letišť velmi činili a sestřelili desítky německých letadel. Luftwaffe na některých ze šestnácti cílových základen dosáhla určitého úspěchu, avšak na většině spojeneckých letišť bylo zničeno pouze několik letadel, pokud vůbec nějaké.

Na letišti Melsbroek severovýchodně od Bruselu tak bylo zničeno 35 letadel královského letectva a dalších 9 bylo těžce poškozeno. Jadgdeschwader 27 a 54 zahájily útok se 43 letadly. Sedm z nich bylo sestřeleno vlastním protiletadlovým dělostřelectvem a spojeneckými letouny ještě před dosažením cíle. Do konce bitvy ztratily téměř polovinu svých letadel a 17 pilotů bylo zabito či zajato. Mnoho střetnutí během operace mělo pak podobné výsledky. Spojenci utrpěli materiální škody, ale pro Luftwaffe byly ztráty vlastních pilotů zničující.

Odhaduje se, že operace Bodenplatte zničila celkem 305 spojeneckých letadel a dalších 190 poškodila. Ale v žádném případě nebyla úspěšná. Spojenci ztratili jen velmi málo pilotů a v Evropě byli v té době dostatečně zásobeni, aby během týdne nahradili téměř všechna ztracená letadla.

Luftwaffe však ztratila asi 280 letadel a, což je ještě kritičtější, přišla o mnoho pilotů: 143 padlých nebo nezvěstných a 70 zajatých. Mezi nimi bylo mnoho důstojníků, velitelů formací a letců veteránů, takže pro další boje nad Německem zbývalo mnohem méně prostředků a v průměru ještě nezkušenější piloti.

Operace Bodenplatte byla ve skutečnosti posledním velkým útokem Luftwaffe. Válka skončila o 17 týdnů později, po ztrátě dalších stovek pilotů. Je jisté, že i bez tohoto podniku by Němci spojenecký příval nezastavili. Stejně tak jisté je, že by tehdejší efektivnější nasazení pilotů znamenalo pro Spojence větší problém, než nakonec představovaly ztráty utrpěné 1. ledna 1945.

Zdroj: warhistoryonline

 Autor: Petr Žák

Komentáře

Itami Youji

02. 02. 2022, 15:04

Veritas vincit:

Tak tak. Díky bohu za to. Ono propaganda vždy byla, je a prostě bude, s tím člověk nic neudělá. Ale je dobře, že je doba, kdy člověk má k dispozici dostatek zdrojů a navíc mnohdy z obou stran (někdy ještě i z třetí :-)). A jak platí staré známé pořekadlo, pravda bývá většinou někde uprostřed.

Jako já rozhodně americké cenzuře tedy nic nezazlívám. Přiznejme si, že kdyby se civilní obyvatelstvo dozvědělo v dobách války přesná čísla, tak morálka by mnohdy šla totálně dolů.

Veritas vincit

02. 02. 2022, 14:43

Itami Youji
Díky za shrnutí. Myslím, že bychom se shodli.
Propaganda na obou stranách jela na plné obrátky. Musela se udržovat bojová morálka i nálada civilního obyvatelstva.
Dnes s odstupem času si můžeme díky Bohu přečíst suchá statistická fakta, technické zajímavosti i beletrii.

Itami Youji

02. 02. 2022, 14:27

Veritas vincit:

Nu, mělo by to vypovídající hodnotu. Vypovídalo by to o tom, jaká byla propaganda. Neboli to, co hlásal tisk a jaká byla vlastně skutečnost. Bez vaší knihy by si někdo mohl po přečtení tisku žít v domění, že socialistická armáda byla naprosto připravá a technicky dokonalá :wink:

Jistě, brát Clostermann jako totálně bernou minci nejde. Jeho kniha je velmi krásně čtivá, ale i ho člověk musí brát s velkou rezervou. Na druhou stranu, ona operace Bodenplatte opravdu nebylo jen pár zničený letadel (pokud vůbec), jak se snaží článek naznačit.

Jistě, shodneme se na tom, že i kdyby Němci zničili kolem 250 - 300 spojeneckých letadel (což je číslo, které je zhruba uváděno), sami přišli o zhruba stejný počet letounů, problém byl u Němců hlavně ten, že s letouny přišli i o osádky. Narozdíl od Spojenců.

Veritas vincit

02. 02. 2022, 13:56

Itami Youji
Díky za připomenutí.
Vzpomínám si velmi matně a číst cirkus kvůli tomu znovu nebudu.
V podstatě konstatování bez vypovídajících hodnot.
Podobné, jako kdybych po dvou letech povinné vojenské služby v "lidové" armádě napsal knihu, kde bych si  zavzpomínal na "tábor socialismu" hlásanou 120% připravenosti socialistické armády na útok "Západu" a jak jsme se s kamarády smáli, že při cvičení nenastartovala polovinu autoparku a nevyjela do pole. :-)

Itami Youji

02. 02. 2022, 13:41

Veritas vincit:

Clostermann k dané operaci píše přesně toto:

„ Americká cenzura a k smrti vyděšené agentury se pokusily vylíčit tento německý úder jako velké vítězství spojenců. Udávaly při tom ovšem absolutně fantastická čísla, z nichž jsme si ještě za tři měsíce u všech letek dělali legraci.“

Jde zřejmě o to, že ono sice operace Bodenplatte bylo naprsto ukázkovým Pyrrhovým vítězstvím Luftwaffe, leč napsat:

"Luftwaffe na některých ze šestnácti cílových základen dosáhla určitého úspěchu, avšak na většině spojeneckých letišť bylo zničeno pouze několik letadel, pokud vůbec nějaké."

je právě tou krásnou ukázkou americké cenzury, ze které si Clostermann a ostatní ještě tři měsíce utahovali.


P.S. Osobně nevím, ale pod pojmem pár letadel si představím, že Spojenci přišli tak o maximálně deset dvacet strojů....což není pravda.

Czert

02. 02. 2022, 13:09

Kubik
Problem je v tom ze i oficilani nemecke zdroje priznavaji selhani bodenplate a velke ztraty na strane lw, byt vlastni flak k tomu dost pomohl.

Veritas vincit

02. 02. 2022, 11:53

Pondělí 1.1.1945
https://www.youtube.com/watch?v=eeCMnnEK-fM

Robert

02. 02. 2022, 11:00

Jsou to uvěřitelná čísla, díval jsem se ještě na anglickou a německou wikipedii, německé ztráty 34%, což je dost šílené na to, že tam měl být moment překvapení.
Mimochodem Velký Cirkus berte z rezervou jako historický zdroj, je to parádní válečná beletrie! Bez pochyby mám tu knihu moc rád. Ale něco je vymyšleno, něco se stalo, ale Closterman u toho nebyl, jen to slyšel nebo četl! Například sestřel s výškovými Spitfire nad Orknejemi, slalo se, ale on u toho nebyl.

Slavoslav

02. 02. 2022, 10:46

iez by som anekdotickemu Clostermanovmu tvrdeniu neprikladal velku vahu. Ludsky mozog funguje zaujimavo a zvykne niektore veci prehanata Closterman urcite neobehal vsetky letiska a nepocital znicene lietadla

Veritas vincit

02. 02. 2022, 10:36

Kubik
"Četl jsem v knize Pierra Clostermana (a slyšel od povolaných lidí škole), že to vše proběhlo trochu jinak, než zaznamenala oficiální americká média a jak se to z nich stále opisuje..."
*
Určitě by bylo zajímavé vědět se kterými informacemi v článku nesouhlasíš a máš pro to důkazy.
Škoda, že nám nemůžeš z jakéhosi neurčitého důvodu, prozradit v čem "to bylo jinak", nebo ve které pasáži to Pierr Clostermann popisuje jinak. Předpokládám, že máš na mysli knihu Velký cirkus. A kdo to vlastně jsou ti "povolaní lidé" v jakési škole od kterých jsi to slyšel?
Trochu hodně neurčitostí na 5 řádků.
K velkému překvapení nakonec, tvoje konečná věta plně souzní s článkem a autorem.

Slavoslav

02. 02. 2022, 09:45

Ak sa nemylim tak v leteckom muzeu Kosice je jeden ucastnik tejto operacie v podobe Bf-109

Zdeněk.

02. 02. 2022, 09:43

Kubik: nemohlo to být jinak a všechno ti přesně a naprosto dokonale bez jediné chybičky vysvětlí zdejší budulínek Kadlík3. Abys to pochopil, tak co je "emerické" potažmo západní, to je svaté a pokud nemáš jako důkaz oficiální papír podepsaný prezidentem, tak jsi slovanský lhář, překrucovač historie a prokremelský slouha Putlera ( tak nějak zdejší smetánka nazývá Putina )

Nic proti tobě, jen tě připravuji na útok budulínka.

Kubik

02. 02. 2022, 09:19

Četl jsem v knize Pierra Clostermana (a slyšel od povolaných lidí škole), že to vše proběhlo trochu jinak, než zaznamenala oficiální americká média a jak se to z nich stále opisuje.
Operace měla být právě pro povedené utajení velice úspěšná ohledně počtu zničených letadel na letištích a poměrně malých ztrát útočníků. Ve vojenských zprávách spojenců to bylo ale kvůli morálce vše podáno tak, jak čteme právě tady.
Vzhledem k minimálním ztrátám pilotů na straně spojenců a obrovským materiálním zálohám se však podařilo plnou sílu spojeneckého letectva velice rychle zase obnovit a Luftwaffe stála celá operace spoustu velice nedostatkových zdrojů.

Czert

02. 02. 2022, 08:53

Tak ono delostrelcum se nejde divit, vzdyt od 44 se v nemecku rikalo, vidis letadlo pres den, je to american, vidis ho v noci je to brit, nevidis zadne je to luftwaffe.